2015-10-10, 10:04
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Om ett ord har negativa konnotationer har det också negativa bibetydelser.
Stämmer det verkligen?

Atombombsanfall, folkmord och tandlossning är alla ord som har negativa konnotationer. Däremot kan jag inte komma på en enda negativ (eller positiv) bibetydelse hos något av dem.

Är de även bakverk? Skönhetsprodukter? Musikstilar?

Det känns mest som om du helt cirkulärt definierar bibetydelse att betyda konnotation.
Citera
2015-10-10, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

Det känns mest som om du helt cirkulärt definierar bibetydelse att betyda konnotation.

Varför insisterar ni att göra detta mot er själva?

NE: konnotation. konnotatioʹn (medeltidslatin connotaʹtio, av coʹnnoto 'nedskriva', 'antyda', 'ge bibetydelse åt'.

Norsteds Stora Engelsk-Svenska Ordbok: connotation: s bibetydelse; konnotation.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-10 kl. 12:01.
Citera
2015-10-10, 12:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Varför insisterar ni att göra detta mot er själva?

I vetenskapliga kretsar används konnotation uteslutande för »relationen mellan en term och egenskaperna hos det som termen betecknar«, exempelvis en bil är något man kan färdas med.
Citera
2015-10-10, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I vetenskapliga kretsar används konnotation uteslutande för »relationen mellan en term och egenskaperna hos det som termen betecknar«, exempelvis en bil är något man kan färdas med.

Jag belyste den traditionella innebörden: ords bibetydelser. Det är vad filosofi/logik avser med användningen. Min anglofil till lärare ska givetvis beteckna det konnotation, trots att bibetydelse tydliggör vad han avser med termen.
Citera
2015-10-10, 12:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag belyste den traditionella innebörden: ords bibetydelser. Det är vad filosofi/logik avser med användningen. Min anglofil till lärare ska givetvis beteckna det konnotation, trots att bibetydelse tydliggör vad han avser med termen.

Bibetydelse har inte en enhetlig innebörd i sig själv. Det kan betyda: alternativ betydelse eller betydelsevalör. Det senare är vad som bäst svarar mot konnotations betydelse för »bibetydelse«.
Citera
2015-10-10, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bibetydelse har inte en enhetlig innebörd i sig själv. Det kan betyda: alternativ betydelse eller betydelsevalör. Det senare är vad som bäst svarar mot konnotations betydelse för »bibetydelse«.

Jag aldrig påstått att något begrepp har en kristallklar, enhetlig betydelse. -bi innebär flera (ursprunget 2). Folkmord bär inte med sig ensidigt negativa betydelser. Om en hel befolkning terrorister utplånas, tvivlar på jag att det betraktas som ensidigt negativt eller för den delen ensidigt positivt. Detsamma med atombombsanfall.
Citera
2015-10-10, 13:04
Medlem
JaneCs avatar
Jo, jag vet att det står så:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Inom normalprosan kan ordet användas i betydelsen betydelse, bibetydelse, innebörd:

Däremot höll jag inte med om din slutsats att många konnotationer också medför många bibetydelser.

Tandlossning har massvis (oändligt) med konnotationer:

tänder lossnar på människa, tänder lossnar på ekorre, en tand lossnar, 23 tänder lossnar, tänder i överkäke lossnar, tänder i underkäke lossnar etc ...

Dessa förtjänar däremot inte att kallas bibetydelser. Gör vi det urvattnar vi begreppet bibetydelse fullständigt då i princip alla ord får oändligt många bibetydelser.
Citera
2015-10-10, 13:17
Bannlyst
Citat:
Jo, jag vet att det står så:

Däremot höll jag inte med om din slutsats att många konnotationer också medför många bibetydelser.

Tandlossning har massvis (oändligt) med konnotationer:

tänder lossnar på människa, tänder lossnar på ekorre, en tand lossnar, 23 tänder lossnar, tänder i överkäke lossnar, tänder i underkäke lossnar etc ...

Dessa förtjänar däremot inte att kallas bibetydelser. Gör vi det urvattnar vi begreppet bibetydelse fullständigt då i princip alla ord får oändligt många bibetydelser.

I traditionell mening har ett ord med negativa konnotationer även en neutral eller positiv innebörd. Det blir 2. Neutral eller positiv + negativ =2. bi är 2 etymologiskt.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-10 kl. 13:51.
Citera
2015-10-10, 14:31
Medlem
esants avatar
Citat:
I allmän praktik anser jag däremot inte att applicera (tillämpa) eller negera (neka) har företräde.

Applicera kanske du inte behöver vara så orolig för då det används i andra sammanhang som i att "applicera en hudkräm". De flesta kommer förstå att det betyder ungefär "använda".

Citat:
I traditionell mening har ett ord med negativa konnotationer även en neutral eller positiv innebörd. Det blir 2. Neutral eller positiv + negativ =2. bi är 2 etymologiskt.

Jag tror att "bi" i det här fallet ska tas som "sekundär". En annan betydelse än den huvudsakliga/första. Fattar inte vad du dillar om med "neutral eller positiv + negativ" osv.
Citera
2015-10-10, 14:41
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
I traditionell mening har ett ord med negativa konnotationer även en neutral eller positiv innebörd.
Jag förstår inte vad det betyder eller ens vad "traditionell mening" innebär.

Kan du tillämpa ditt resonemang med orden "baksmälla" eller "vansinneskörning" som exempel så att man förstår vad du menar?
Citera
2015-10-10, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esant

Jag tror att "bi" i det här fallet ska tas som "sekundär". En annan betydelse än den huvudsakliga/första. Fattar inte vad du dillar om med "neutral eller positiv + negativ" osv.

Nä, du förstår inte. Det är uppenbart. Kanske bäst att avlägsna dig då? Jag tänker inte förklara på en 5-årings nivå.
Citera
2015-10-10, 14:51
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte vad det betyder eller ens vad "traditionell mening" innebär.

Kan du tillämpa ditt resonemang med orden "baksmälla" eller "vansinneskörning" som exempel så att man förstår vad du menar?

Traditionell mening - ursprungliga, vanligaste betydelsen. Varför kastar du in varje tänkbart ord? Har det en ensidigt värdeladdad innebörd hör det inte hemma. Bi är två. Bisexuell - sexuell orientering riktad mot båda könen (2). Om du anser att det existerar två innebörder av både neutral/positiv och negativ karaktär till ordet "baksmälla" (som i efter fyllan) är det upp till dig att framföra det. Om inte, ja då har det inte bibetydelse.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-10 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in