2015-10-08, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Adekvat används för att beskriva ett tillstånd där en person är »vid sunda vätskor« och betyder, »motsvarar ett normaltillstånd«. Om personen inte gör det benämns den inadekvat. Det fungerar tämligen illa att ersätta det med »opassande« eller »olämplig«, vilket är något helt annat.

Jag tror du tänker på »tillräknelig«. Få hade beskrivit en person som adekvat.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-08 kl. 22:56.
Citera
2015-10-08, 23:49
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Det vore högst olämpligt att växla mellan synonyma ord. Konnotation och ekvivalent används uteslutande i utbildningssyfte. Sedan är "cool" också ett tydligt inlånat ord. Fräsig är den svenska motsvarigheten.

Jag sade inte att jag är kategoriskt emot inlånade ord, därför kan jag skriva cool ibland om jag vill.

Om nu de ord du tar upp verkligen är synonymer, varför skulle det då vara så olämpligt att växla mellan dem?
Citera
2015-10-09, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Jag sade inte att jag är kategoriskt emot inlånade ord, därför kan jag skriva cool ibland om jag vill.

Om nu de ord du tar upp verkligen är synonymer, varför skulle det då vara så olämpligt att växla mellan dem?

Jag påstod aldrig att du var kategoriskt emot någonting. Påpekade endast att "cool" har en motsvarighet. Folk kan inte alla ords synonymer. Högskoleprovets orddel är meningslös om synonymerna var kända för allmänheten.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-09 kl. 00:17.
Citera
2015-10-09, 00:28
Medlem
esants avatar
Citat:
Jag påstod aldrig att du var kategoriskt emot någonting. Påpekade endast att "cool" har en motsvarighet. Folk kan inte alla ords synonymer. Högskoleprovets orddel är meningslös om synonymerna var kända för allmänheten.

Du pratar ändå om fackspråk och det innebär en högre stilnivå än "vanlig text" på fler sätt än vilket vokabulär man använder, så även om man bara brukade så kallade svenska ord så kommer inte alla att förstå. Frågan är då var man drar gränsen för hur många som ska fatta. Skall man nå alla så måste man ju lägga sig på en väldigt låg nivå, inte sant?
Citera
2015-10-09, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Skall man nå alla så måste man ju lägga sig på en väldigt låg nivå, inte sant?

Nej. Jag hävdar att de föreslagna alternativen är begripliga för den stora massan. Ordens synonymer som jag angrep tror jag däremot är högst oklara för dessa samma människor. JaneC har redan erkänt att de används för att hävda sig. Det är min uppgift att synliggöra denna fasad och klä av dessa människor. Betrakta er själva avklädda, ni berörda.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-09 kl. 00:48.
Citera
2015-10-09, 00:54
Medlem
esants avatar
Citat:
Nej. Jag hävdar att de föreslagna alternativen är begripliga för den stora massan. Ordens synonymer som jag angrep tror jag däremot är högst oklara för dessa samma människor. JaneC har redan erkänt att de används för att hävda sig. Det är min uppgift att synliggöra denna fasad och klä av dessa människor. Betrakta er själva avklädda, ni berörda.

Resultat från forskning etc brukar väl göras tillgänglig för den stora massan genom att man förenklar det hela betydligt, både vad gäller ord och formuleringar, och publicerar det i någon tidning som läses av folk som inte är akademiker.

Vad är egentligen problemet?
Citera
2015-10-09, 07:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror du tänker på »tillräknelig«. Få hade beskrivit en person som adekvat.

Nej, »tillräknelig« har en juridisk innebörd. Adekvat handlar om ett kliniskt tillstånd.
Citera
2015-10-10, 00:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Följande är från en av mina discipliner, logik.

Konnotation. Varför inte istället svenskans bibetydelse? Betydligt klarare.
Klarare, men också betydligt felare. Konnotation betyder inte bibetydelse. Snarare något i stil med associationsområde. Konnotation är komplementbegreppet till denotation. Denotation är ordets faktiska betydelse, konnotation är vad man kommer att tänka på när man hör ordet. Inte någon bibetydelse.

Citat:
Negerande. Varför inte nekande? En nekande sats.
Okej. Negerande i den betydelsen kan jag köpa är rätt onödigt. Men den matematiska betydelsen av negerande går definitivt inte att ersätta med nekande, och knappast med något annat ord heller.

Citat:
Disciplinen lingvistik är inte utan skuld heller, de föredrar generiskt. Vad sägs om generellt? Varför inte föredra det ordet alla förstår istället för deras inlånade skräp.
Generell är för det första precis lika inlånat som generisk. För det andra kommer du inte undan ordet generisk i alla fall, eftersom generisk inte alls betyder generell i farmakologiskt fackspråk. För det tredje betyder inte generisk riktigt generell i lingvistiken heller, utan snarare allomfattande eller nåt i den stilen. Nära, men inte riktigt på haren.

Citat:
Jag anser att detta är högtravande, kvasiintellektuellt strunt från akademins företrädare. Tro mig, det finns ännu värre exempel.

Vad tycker ni?
Jag ska inte påstå att allt akademiskt fackspråk alltid är helt nödvändigt, men ofta används de speciella facktermerna för att göra fina distinktioner som du, av dina exempel, förefaller vara omedveten om att de existerar. Folk som inte är medvetna om distinktionerna mellan facktermer och närmaste allmänspråkliga ord, eller om termernas exakta innebörd, har en stark tendens att utgå från användandet av abstrusa fackord uteslutande används för att användaren vill sätta sig på omgivningen och göra sig märkvärdig. När man blir medveten om termernas exakta innebörd, brukar den uppfattningen blekna och försvinna.
Citera
2015-10-10, 00:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Fler inlånade, överflödiga ord: adekvat. Hur många förstår dess innebörd jämfört med passande, lämpligt, eller vad det nu var som avsågs. Språket blir inte fulare av att nå ut till hela publiken. Tvärtom är exakthet något att framhålla.
Adekvat betyder ytterst sällan vare sig passande eller lämpligt. För att vara brutalt uppriktig tycker jag inte att du verkar besitta den känsla för svenska språkets finare nyanser som den här övningen oundgängligen kräver.
Citera
2015-10-10, 00:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, »tillräknelig« har en juridisk innebörd. Adekvat handlar om ett kliniskt tillstånd.
Inte heller i den mer allmänmänskliga betydelsen av tillräknelig sammanfaller begreppen. Man kan vara tillräknelig - dvs väsentligen ha en god verklighetsuppfattning - utan att vara fullt adekvat. I synnerhet kan detta gälla övergående tillstånd.
Citera
2015-10-10, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Klarare, men också betydligt felare. Konnotation betyder inte bibetydelse. Snarare något i stil med associationsområde. Konnotation är komplementbegreppet till denotation. Denotation är ordets faktiska betydelse, konnotation är vad man kommer att tänka på när man hör ordet. Inte någon bibetydelse.

Okej. Negerande i den betydelsen kan jag köpa är rätt onödigt. Men den matematiska betydelsen av negerande går definitivt inte att ersätta med nekande, och knappast med något annat ord heller.

Generell är för det första precis lika inlånat som generisk. För det andra kommer du inte undan ordet generisk i alla fall, eftersom generisk inte alls betyder generell i farmakologiskt fackspråk. För det tredje betyder inte generisk riktigt generell i lingvistiken heller, utan snarare allomfattande eller nåt i den stilen. Nära, men inte riktigt på haren.

Jag ska inte påstå att allt akademiskt fackspråk alltid är helt nödvändigt, men ofta används de speciella facktermerna för att göra fina distinktioner som du, av dina exempel, förefaller vara omedveten om att de existerar. Folk som inte är medvetna om distinktionerna mellan facktermer och närmaste allmänspråkliga ord, eller om termernas exakta innebörd, har en stark tendens att utgå från användandet av abstrusa fackord uteslutande används för att användaren vill sätta sig på omgivningen och göra sig märkvärdig. När man blir medveten om termernas exakta innebörd, brukar den uppfattningen blekna och försvinna.

Jag är medveten om nyansskillnader i språket. Det finns en myriad betydelser för respektive ord. Jag valde endast ut en eller två. Jag kan acceptera att matematiken förbehåller en teknisk terminologi som ekvivalent istället för motsvarande. I sådana fall är en teknisk distinktion lämplig. I allmän praktik anser jag däremot inte att applicera (tillämpa) eller negera (neka) har företräde.

Citat:
Adekvat betyder ytterst sällan vare sig passande eller lämpligt. För att vara brutalt uppriktig tycker jag inte att du verkar besitta den känsla för svenska språkets finare nyanser som den här övningen oundgängligen kräver.

Hänvisar till ovan.

Citat:
Inte heller i den mer allmänmänskliga betydelsen av tillräknelig sammanfaller begreppen. Man kan vara tillräknelig - dvs väsentligen ha en god verklighetsuppfattning - utan att vara fullt adekvat. I synnerhet kan detta gälla övergående tillstånd.

En mördare utvärderas vara tillräknelig eller ej vid det aktuella dådet. Verklighetsförankring går hand i hand med motsvarande hjärnvågor.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-10 kl. 01:48.
Citera
2015-10-10, 01:36
Bannlyst
Citat:

Om ett ord har negativa konnotationer har det också negativa bibetydelser. Det är fullständigt analogt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in