2015-10-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ja det var korkat, hade ni inte pengar i kassan eller någon fond som kunda täcka dessa relativt små utgifter?

Att jag har bra ekonomi är på grund av att jag inte slösar pengar på saker som inte behövs.
Föreningen hade fett med stålar i kassan och väldigt låga avgifter (annars skulle jag aldrig köpt lägenhet där från första början), plus att de andra hyresgästerna ville ha mig i styrelsen just för att jag ville hålla ner avgifter och utgifter.
2015-10-09, 19:27
Medlem
Citat:
Flertalet som äger hyresfastigheter gör det för att tjäna mycket pengar, flertalet som sitter i BRF-styrelser vill ha så låg avgift som föreningens ekonomi tillåter eftersom det gynnar deras egen ekonomi.

Hur många hyresfastighetsägare känner du?
2015-10-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Att jag har bra ekonomi är på grund av att jag inte slösar pengar på saker som inte behövs.
Föreningen hade fett med stålar i kassan och väldigt låga avgifter (annars skulle jag aldrig köpt lägenhet där från första början), plus att de andra hyresgästerna ville ha mig i styrelsen just för att jag ville hålla ner avgifter och utgifter.
På 10-talet köpte jag en lägenhet med stora lån, hög avgift men med bra kassaflöde via tre lokaler, bl.a. en pizzeria och en frisör som drog in bra med pengar till kassan, när vi sedan sålde två lägenheter som hyrdes ut kunde vi amortera 30% på lånen och lägenheten ökade i värde.

Det gäller att tänka några steg framåt när man köper bostad, precis som med invandring och integration.
Senast redigerad av kroppskultur 2015-10-09 kl. 19:33.
2015-10-09, 19:32
Medlem
Citat:
Hur många hyresfastighetsägare känner du?
3, jag har känt fler, jag har bl.a. i släkten.
2015-10-09, 19:35
Medlem
Citat:
3, jag har känt fler, jag har bl.a. i släkten.

Då kanske skall fråga de om de tjänar "mycket" pengar på detta.

Märkligt att det inte byggs massa hyrefastigheter med alla pengar man kan tjäna på detta
2015-10-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det finns förstås nivåer av allt. Att strunta i att lägga undan pengar för framtida underhåll så man kan hålla avgifterna låga är lika korkat som att ha högre avgifter än nödvändigt för att ha en tillräcklig buffert.

Mindre hyreshusägare är förmodligen rent generellt mer benägna att hålla lägre hyror än de skulle kunna då de har mer personlig kontakt med hyresgästerna.
Jag har hävdat att en kassa eller fond för oväntade eller väntade utgifter är nödvändig, avskrivingar som jag personligen ogillar ska tillse detta.
2015-10-09, 19:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
När jag satt i en bostadsrättsstyrelse var det en ung tjej som köpte en lägenhet, på första mötet hon var med på hade hon sin farsa med sig, denne farsa tyckte att vi skulle höja hyrorna och byta fönster och allt möjligt för han tyckte att det var nödvändigt. Jag frågade han varför hans dotter inte köpt en lägenhet med dyrare avgift men med nya förnster istället.. så idioter finns det överallt.

Jag tycker det låter som du är idioten. Man måste ju få lägga fram sin åsikt om något är crap och kan förbättras eventuellt utan att nån börjar munhugga att man ska köpa en annan lägenhet.
Dottern kanske gillade just er fastighet, läge, huset, planlösning på lgh jämfört med en annan men ville inte ha era gamla skit 1-2 glas fönster med trafikbuller från gatan?

Lite som kurt-sunes fastigheter = inga fönster utan pappskivor, ingen värme, utedass på gården för hjonen och vatten från sån där gammal brunspump i gjutjärn som finns på vissa landställen. Gnäller man blir man vräkt för snålkalkylen med 18% direktavkastning inte håller då
Senast redigerad av slemhog 2015-10-09 kl. 20:02.
2015-10-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag tycker det låter som du är idioten. Man måste ju få lägga fram sin åsikt om något är crap och kan förbättras eventuellt utan att nån börjar munhugga att man ska köpa en annan lägenhet.
Dottern kanske gillade just er fastighet, läge, huset, planlösning på lgh jämfört med en annan men ville inte ha era gamla skit 1-2 glas fönster med trafikbuller från gatan?

Nu råkar jag veta en hel del om fönster och det var inte tid ännu att byta. Men ville bara peka på att tillräckligt många idioter i en förening och det kan slösas en massa i onödan.
Just därför vill jag inte bo i BR, bor hellre i min villa där jag kan bestämma allt
2015-10-09, 22:37
Medlem
Bostadsbubbla eller inte, det låter jag vara osagt. Tror nog mer på att prisökningarna stannar av eller åtminstone mattas av. Vi kommer ha låga räntor (under 4%) ett bra tag framöver om det inte utbrister ett världskrig eller liknande. Ränteavdraget kommer säkerligen sänkas, men det kommer förmodligen också dröja flera år och ske i flera etapper med många år mellan.

Visst, om det blir en krasch så kommer en del folk att drabbas - men har man inga marginaler vid räntor runt 1,5% och 30% ränteavdrag så får man fan skylla sig själv.

Vill också flika in att det (självklart) finns en del stolpskott i denna tråd, men den där BajsBoo tar fan priset alltså. Vet knappt vad en bostadsrätt är, men h*n sitter på alla svaren om det är en bostadsbubbla i Sverige eller inte....
2015-10-09, 22:45
Medlem
Citat:
Nu råkar jag veta en hel del om fönster och det var inte tid ännu att byta. Men ville bara peka på att tillräckligt många idioter i en förening och det kan slösas en massa i onödan.
Just därför vill jag inte bo i BR, bor hellre i min villa där jag kan bestämma allt

Fast det är ju inte dumt att vilja ha hög kvalité? Jag skulle gärna se att vi i min BRF höjde avgiften med en femhundring/tusenlapp eller något för att få in mer pengar så vi kan fixa det lilla extra. Det är inga direkta pengar extra det skulle kosta per lägenhet men det ger mycket pengar totalt som kan användas till bra saker. Jag stör mig mer på folk som är dumsnåla och lever med småproblem istället för att få de fixade för struntsummor.
2015-10-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
knappt vad en bostadsrätt är, men h*n sitter på alla svaren om det är en bostadsbubbla i Sverige eller inte....

Och ändå så har jag ägt 2 i mitt liv
2015-10-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Fast det är ju inte dumt att vilja ha hög kvalité? Jag skulle gärna se att vi i min BRF höjde avgiften med en femhundring/tusenlapp eller något för att få in mer pengar så vi kan fixa det lilla extra. Det är inga direkta pengar extra det skulle kosta per lägenhet men det ger mycket pengar totalt som kan användas till bra saker. Jag stör mig mer på folk som är dumsnåla och lever med småproblem istället för att få de fixade för struntsummor.

Den största anledningen att jag köpte just den bostadsrätten var för den låga avgiften. Samlade pengar på hög för att köpa drömkåken när den kom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in