2015-10-09, 21:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
I caféets närhet.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tolkar detta som att pappan uppfattade något vid fiket som gjorde att han definitivt ansåg att det hade begåtts ett brott. Alltså inte i hemmet innan han åkte.

Korrekt?

Om pappan uppfattade något i caféets närhet som gjorde att han ansåg att det hade begåtts ett brott vet jag inte. Detta har i a f ingen sagt till mig.

Fast han måste ha förstått detta när mopeden påträffades med nycklarna i låset.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-09 kl. 21:40.
2015-10-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är förstås inte egendomligt att han nekar om han är oskylldig.
Men inte heller egendomligt att han nekar om han är skyldig.

Du må ursäkta, men jag får inte ut någonting av den logiken.
Jag tror logiken ligger i att det måste till en förhärdad brottsling för att ljuga sig igenom en massa förhör under så lång tid. Polisens förhör är tuffa. Det är nästan så att man vill erkänna. Men endel är ju fruktansvärt tuffa så det är väl inte omöjligt.
2015-10-09, 21:41
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
[--//--]
Alltså, det är ju inget konstigt alls om han nekar så ihärdigt ifall han är oskyldig. Men skulle han vara skyldig, är det lite anmärkningsvärt att han så envist nekar.
Inte alls. I gott sällskap med talanger som Christine Schürrer (Arboga), Mats Alm (Chenfallet) och Fredrik Svensson (Spekeröd). Alla nekade in i kaklet.

De flesta advokater instruerar sina klienter att det är upp till åklagare att bevisa saker och ting. I Sverige är det i de här sammanhangen inte olagligt att ljuga.
2015-10-09, 21:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Inte alls. I gott sällskap med talanger som Christine Schürrer (Arboga), Mats Alm (Chenfallet) och Fredrik Svensson (Spekeröd). Alla nekade in i kaklet.

De flesta advokater instruerar sina klienter att det är upp till åklagare att bevisa saker och ting. I Sverige är det i de här sammanhangen inte olagligt att ljuga.

Om NB hade minsta lilla relation med Lisa sedan tidigare skulle jag hålla med. Hoppas de kan bevisa det, då skulle jag vara helt nöjd.
2015-10-09, 22:00
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Jag tror att vi ska ta det Skaraborg2 säger med en stor nypa salt. Han har hört lite byskvaller, skarvar troligen lite själv och avslutar med att påstå att han vet något som han inte kan säga, och så sitter han där rak i ryggen och inbillar sig att han är Skaraborgs egen Hercule Poirot.

Hur kan ni ens komma på tanken att någon bonde där av någon fullständigt oklar anledning vet en massa detaljer som är så viktiga att Skaraborg2 på egen hand beslutar att de omfattas av yppandeförbudet? Era ryggdunkningar är pinsamma. Tänk lite själva istället. Är det någonstans som kroppen inte kan ha gömts så är det väl för fan i en lokal där folk vistas och rör sig precis hela tiden. Det säger mycket om trovärdigheten i Skaraborg2:s "insideinformation".

När S2 skriver som följer så ljuger han rakt ut. Det är nämligen omöjligt att se den här platsen från farbar väg:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Citat:
"Vi körde därefter till höger vid Martorp och kunde därmed se där en gång den bortfraktade boden stod."

Larmstoryn är redan avhandlad och avfärdad efter första "besöket" men nu tar den ny höjd med påståendet att mopeden måste flyttas för att kunna provstartas. Varför?

Fö är det ju bara ett urval av gamla trådsanningar som vem som helst kan plocka ut de idéer som passar för stunden.
2015-10-09, 22:03
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om NB hade minsta lilla relation med Lisa sedan tidigare skulle jag hålla med. Hoppas de kan bevisa det, då skulle jag vara helt nöjd.
Ja, det kan tänkas att just hans ihärdiga nekande till vetskap om flickan också bidrar till hans fall.
2015-10-09, 22:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan detta med en eller flera bilar ha varit det som kallades för "aktiviteter" mellan 19.30-21.00 då jag var där i september?

Flera personer verkar i a f ha sett en bil (eller flera olika?) vid caféet? Lär väl knappast vara någon som parkerar en bil utanför denna byggnad en blåsig söndag kväll efter att caféet har stängt.

Helt klart tycker jag det verkar vara att en eller flera bilar var inblandade? På något sätt men hur är inte lätt att uttala sig om.

Vill ogärna spekulera i det, då det saknas konkreta detaljer, men detta med möjliga fordon kring ladan både strax innan stängning, och då även senare, förmodat efter själva händelsen är ett frågetecken jag innerligt hoppas blir hundraprocentigt förklarat i fup.

Att det möjligtvis uppehållit sig fordon en längre tid - av legal orsak i närområdet vid händelsen, både en timma bakåt och framåt, ser jag som ganska osannolikt.
2015-10-09, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Hej! Enligt Skaraborg 2 så var det en liten detalj-som tidigare inte framkommit och som han inte vill specificera p.g.a. gällande yppandeförbud-som kan ha påverkat fadern att reagera tidigare än han annars skulle ha gjort. Denna detalj (som jag här har spekulerat om) kanske inte isolerat har oroat fadern nämnvärt. Det kan ju vara så-ur fadern synvinkel-att hon redan hade hunnit åka minuten efter att att meddelandet skickats och därför inte brytt sig om att svara. Men sen när tiden går (och hon inte kommer hem) så blir han allt mer orolig. Och därför (här fortsätter min spekulation) påverkas han av denna (initialt inte särskilt oroande) detalj och reagerar kraftfullare.

Hej!
LH hade skickat ett sms att hon snart skulle åka lite tidigare, har jag läst någonstans på tråden.
Han åkte DÅ iväg för att möta henne.
Så när LH skickade sms till pappan, så åkte han säkert 5 min senare för att möta henne, dom kanske hade bestämt något.
När han kom fram till fiket, och såg moppen orörd med nycklarna i.
Ringde han henne säkert igen, eller kollade om hon var kvar i fiket. Därför kanske larmet gick.
Han anade oro och ringde säkert igen.
De grannar som påstår att dom sett sen bil utanför cafet när dom kom hem, måste väll sett vilken färg bilen hade.
Polisen måste fråga ut dom igen mer ingående, för bilen kan vara en avgörande faktor i hela ärendet.
Själv har jag lång erfarenhet av militära elitförband, och vet hur snabbt man skall agera, när något inte stämmer, och tillkalla lämpligt folk.
Att sedan Polisenen varit sega på många sätt, vill jag inte säga.
Men grannarna som kom hem aktuell tid och såg en bil vid fiket borde sett något om bilen var Vit, Svart, eller Röd m.m. Så min åsikt är att Polisen tar ett mycket ingående förhör med dessa grannar, och pressar dom på info.
I ett sådant här ärende kan man inte bara vara artig, och ställa veliga frågor.
Bilen kan ha en avgörande betydelse.
LH kanske blev indragen i bilen, och sedan har allt gått fort.
MVH
ingo22
Senast redigerad av ingo22 2015-10-09 kl. 22:14.
2015-10-09, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag fick också mera information gällande dessa tre personer.

Bröderna var helt klart skygga men mest AB. NB var en s. k. "frontfigur". AB pratade aldrig utan det var NB som alltid försökte föra ordet. En person sa att h*n tyckte att NB talade dålig engelska. En annan person tyckte att AB var obehaglig. Gällande IB är det mera oklart hur det förhöll sig.

Jag vet inte hur folk kan påstå att någon är trevlig bara för att personen ifråga ler och säger "Hej"? De umgicks ju inte med någon av de som var boende på säteriet! Ingen verkar ha känt dem. Det enda som folk kände till om dem var att de satt på taket och hamrade dagarna i ända med radion på högsta volym.

Däremot har inget framkommit att bröderna skulle ha varit lata eller att de inte skötte sina arbeten.

Efter mina båda besök på Blomberg och med de uppgifter jag har erhållit, så vill jag påstå att rätt man sitter häktad.
Ok det är en intressant beskrivning.
AI har varit längst på platsen och kan det mesta ändå är NB den som för kommandot och detta gör han i kraft av de gamla rollerna i gruppen. Han är storebror. Men AIs roll torde varit grundläggande på platsen i kraft av längre tid där.

Det är nog korrekt så, vilket kanske också visar att den som jobbar stenhårt, är extremt duktig och mycket på sina axlar också kan vara den som är mest känslig när en bit av underlaget på platsen försvinner. Konsekvensen av den balansförlusten bli sannolikt värre. Speciellt om denne rider på höga hästar som andra hjälper till och bär upp.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/09/20/mord-blomberg-eventuella-tankbarheter/
ungefär som tidigare antagit som tänkbar känd anledning.

Speciellt om denne inte alls är van att fall, lärt sig falla, eller hantera konflikter.
Trycket på var fot är ganska stort, när underlaget sedan viker då följer .... Det anser jag mycket väl kunna vara en del av nycklarna till mordet. I varje fall utifrån min extremt begränsade tillgång till kunskap och fakta.
2015-10-09, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan nog ligga en del i detta du skriver.

Citat:
Hej! Enligt Skaraborg 2 så var det en liten detalj-som tidigare inte framkommit och som han inte vill specificera p.g.a. gällande yppandeförbud-som kan ha påverkat fadern att reagera tidigare än han annars skulle ha gjort. Denna detalj (som jag här har spekulerat om) kanske inte isolerat har oroat fadern nämnvärt. Det kan ju vara så-ur fadern synvinkel-att hon redan hade hunnit åka minuten efter att att meddelandet skickats och därför inte brytt sig om att svara. Men sen när tiden går (och hon inte kommer hem) så blir han allt mer orolig. Och därför (här fortsätter min spekulation) påverkas han av denna (initialt inte särskilt oroande) detalj och reagerar kraftfullare.

Kan nog ligga en del i det du skriver.
2015-10-09, 22:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Jag tror logiken ligger i att det måste till en förhärdad brottsling för att ljuga sig igenom en massa förhör under så lång tid. Polisens förhör är tuffa. Det är nästan så att man vill erkänna. Men endel är ju fruktansvärt tuffa så det är väl inte omöjligt.

Joo, men MGM har en väldigt entydig linje. Han vidhåller att han aldrig träffat BO eller ens vet vem hon är. Det öppnar inte upp för följdfrågor att snärja in sig i.
När det gäller hans alibi kan han förstås pressas och hur han hanterar den biten vet vi ju inte.

Sen tror jag att han har en fördel av att tolk måste användas. Bitar av den förhörsteknik som polisen använder sig av kan falla bort då överraskningsmoment inte ger direkt feedback.
Senast redigerad av LeeVan 2015-10-09 kl. 23:06.
2015-10-09, 22:22
Medlem
Citat:

Men vad är det för detalj som du spekulerar kring; kan du konkretisera?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in