2015-10-09, 15:08
Medlem
Varför släpper inte kommunerna mera mark för byggnation av villor/radhus?
Så som det är nu finns det knappt ngn mark att köpa vilket leder till budgivningar. Man undrar ju om detta sker med flit. Kommunerna kanske håller all mark till byggherrarna som bygger stora BR. Vilket gör det hela till monopol och på så sätt håller man prisökningarna.

Och ja, samma sak gäller BR. Kurt säger att det finns hur mycket som helst, tycker inte att det finns så många att välja på iaf inte om man jämför med vissa andra länder. Här säljs det väl 10lgh i snitt på ett område. Ta t.ex Kärrtorp/Björkhagen med sina 10 och Brommaplan med 10.
Sen kan vi dra bort det vi inte vill ha och har då kanske kvar 2 att välja på. Det är verkligen inte mycket.
Andra länder har uppemot 50 objekt på samma område att välja på.
2015-10-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
EN förening som går med vinst ska minska sin avgift och tvärtom. Har du (som jag har) suttit i en styrelse bör du veta detta.

Skall de?

Jag blev invald i styrelsen av de som ville hålla ner avgiften. Var bara med nåt år, sålde lägenheten. Men på det året hann jag se en hel del märkligheter som bevisade för mig att de flesta är idioter och jag vill inte deläga något med idioter.
2015-10-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det framgår inte av det du skriver här. Men vad vet jag, du kanske bara fabulerar för att se dig själv skriva.

EN förening som går med vinst ska minska sin avgift och tvärtom. Har du (som jag har) suttit i en styrelse bör du veta detta.

Verkar som du inte visste tydligen.

http://www.borattupplysning.se/wp_brskola/manadsavgift-hojning/

"Det är föreningens styrelse, och ingen annan, som varje år bestämmer hur hög månadsavgiften ska vara."

"Det finns faktiskt ingen gräns för hur mycket månadsavgiften kan ändras. Det finns inte heller några regler eller möjlighet till förhandling som det finns för hyreslägenheter. Att månadsavgiften höjs 10 eller 20 % är inget ovanligt, och det finns exempel där avgiften höjts med 50%, utan förvarning! Sådana höjningar brukar komma plötsligt och oväntat, det ligger liksom i sakens natur. Det finns inget som säger att höjningar måste meddelas lång tid i förväg."
2015-10-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Skall de?
Ee förening ska inte gå med vinst utan plus minus noll om den har en hyffsad kassa eller fond för eventuella utgifter.
2015-10-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ee förening ska inte gå med vinst utan plus minus noll om den har en hyffsad kassa eller fond för eventuella utgifter.
OK.. så sidan jag citerade här över har alltså fel då?
2015-10-09, 16:03
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Ivar.
De flesta i tråden verkar inte förstå sig på ekonomi eller vara medvetna om situationen Sverige befinner sig i nu. Kollar vi t.ex. på Japan de senaste 20 åren och sen länge i USA, så är låg inflation det nya "normala".

Problemet är också att personer i tråden inte verkar förstå att utbud, efterfrågan, samt annan fundamenta som ränteläge, inkomst i förhållande till lån osv. motiverar prisökning av bostäder. Kollar vi på Stockholm så är utbudet i stort sett oelastiskt och efterfrågan är extremt stort med en ökande befolkningsmängd.

Vad är det ens som pekar på att många hushåll kommer få problem vid en höjning av räntan? I stort sett alla banker har redan infört amorteringskrav till rimliga nivåer vid tecknande av nya lån, de som haft sina sedan tidigare ligger knappast i riskzonen.
Folk köper för de vill inte för de måste, de köper dyrt för de kan låna billigt, de som kôper dyrt bor redan ofta i högt värderade bostäder som de byter mot ännu högre värderade bostäder.
Skuldökningen stiger stadigt och priserna rusar för tillfället, 15-20% ökning är inte hållbart om nettolönen närmaste åren kommer stå still eller öka någon enstaka procent.
2015-10-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ja det har den.

Detta är också fel
Citat:
Att förutspå månadsavgiftens utveckling i en viss förening är omöjligt för den vanliga bostadsrättsköparen
Genom att läsa årsredovisningen och prata med styrelsen kan man göra en hyffsad prognos, naturligtvis inte 100 procentig.
2015-10-09, 16:04
Medlem
I föreningen jag var i, hade god ekonomi med ett överskott. Så pass bra att vi kunde t.ex skippa decemberhyran. Men det är ngt föreningen har valt att inte göra. Utan det samlades på hög, kanske ville de kompensera vid eventuell räntehöjningar.
2015-10-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
I föreningen jag var i, hade god ekonomi med ett överskott. Så pass bra att vi kunde t.ex skippa decemberhyran. Men det är ngt föreningen har valt att inte göra. Utan det samlades på hög, kanske ville de kompensera vid eventuell räntehöjningar.
Om kassan växer för mycket utan planerade dyra underhåll så är det ett felaktigt agerande.
2015-10-09, 16:15
Medlem
Citat:
Den är direkt amatörmässig. Att det Är vanligt att avgifter höjs både 10 och 20 procent är snicksnack, och att höjningar är oväntade likaså. Redaktören svamlar.
2015-10-09, 16:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Folk köper för de vill inte för de måste, de köper dyrt för de kan låna billigt, de som kôper dyrt bor redan ofta i högt värderade bostäder som de byter mot ännu högre värderade bostäder.
Skuldökningen stiger stadigt och priserna rusar för tillfället, 15-20% ökning är inte hållbart om nettolönen närmaste åren kommer stå still eller öka någon enstaka procent.

Vad du glömmer bort är att priset du betalar är inte kostnaden.

Det är kostnadsökningen som är mest intressant, inte prisökningen i förhållande till nettolönen.
2015-10-09, 16:33
Medlem
Man kan lätt få för sig att det är ett gäng tonåringar som sitter här och gissar sig fram till hur saker fungerar. Styrelsen har väldigt fria tyglar när det gäller månadsavgiften, att den måste sänkas om föreningen går med vinst kan säkert stå i en förenings stadgar men det är inget tvång. Jag har själv flyttat ifrån en förening med låg avgift men uppenbara fel i huvudet på styrelsemedlemmar som fullständigt ignorerade frågor rörande underhåll av fasaden - till och med när det rasade bitar av puts ner på gatan... Vad jag hörde höjde de avgiften med 30 % någon månad efter jag flyttade, och ytterligare 20 % en tid senare. Jag förmodar att det kom in nya styrelsemedlemmar med mer än mellanstadieutbildning i bakfickan.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Detta är också fel

Genom att läsa årsredovisningen och prata med styrelsen kan man göra en hyffsad prognos, naturligtvis inte 100 procentig.
Ditt argument för varför den citerade meningen är fel står i meningen efter. Vad som sägs är alltså att den vanlige köparen helt enkelt inte går igenom föreningens ekonomi på ett ordentligt sätt. Knappast underligt, då gemene man helt enkelt inte förstår vad som står då de aldrig försökt sätta sig in i det. Man ska inte underskatta hur oinsatta människor är, ens när det gäller saker som är mycket viktiga för dem. Ibland kan jag misstänka att folk väljer att blunda, likt barn när de ser något läskigt på TV, i ett försökt att komma undan. Syns det inte så finns det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in