Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Du sa ju nyss det inte är någon kö på nyproduktion. Vafan dillar du om?
(medans jag motbevisade dig att det är lika lång kötid nästan som hyressubventionerade)
Tror du missförstod mig. Det är kö till i princip alla hyresrätter i sthlm, även nyproduktionen givetvis med eventuellt några få undantag. Köerna lär nog vara kortare ju högre prisklass det blir.
Däremot är det inte kö att köpa nyproducerade bostadsrätter. Bara att kontakta valfri byggherre och boka en lägenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Ja dina marknadshyror ska säkert bygga bort bristen när det kommer 2000 invandrare per dag nu, 700 000 per år+ lika många anhöringinvandrare

. En 8-10 dubbling mot förra årets vansinniga rekord.
Nej det fattar jag precis som du att det inte går att bygga bostäder till alla dessa, om de inte hostar själva. Men det är nog högst tveksamt.
Bara sossarnas löfte om 250 k bostäder skulle ju kräva i princip en hel årsbudget i finansiering. Säger sig självt att det inte håller.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Vi har marknadshyror på nyproduktion nu i form av presumtionshyror i 15 år så dom kan betala av huset med på den tiden och bostadsrätter har alltid haft fritt pris och marknadspris endå byggs det bara 40 000 bostäder per år.
Nej det har vi inte. Presumtionshyror är INTE marknadshyror. Dessa högre hyror gäller bara en begränsad period och därefter gäller det vanliga bruksvärdessystemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Varför är det brist på bostadsrätter när det redan är marknadspris? Det borde byggas 5-10 ggr mer bostadsrätter med marknadshyror så folk kunde köpa billigt.
Är du dum på riktigt? Det är inte brist på bostadsrätter. Gå in på hemnet och kolla. Det finns en massa till salu bara du betalar rätt pris. Och ditt stora problem är att du precis som dina kommunistkompisar bara vill betala underpris. Klart det är brist på sådana bostäder, det säger sig självt.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Sanningen är i Stockholm är den mesta marken belagd med restriktioner. Senast iår omvandlade moderatledda vaxholm kommun hela jävla bogesund halvön till naturreservat på hela 6*6 km stor yta där man kan bygga massor av bostäder på flera kilometer och sen en bro från norra lidingö. Helt perfekt ju och nära till stan och lidingö slipper va så isolerad och vaxholm hamnar mycket närmare stan.
ja så går det när vi har det kommunala planmonopolet.
Fast ärligt talat, tror du på allvar att kommunerna byggt billiga hyresrätter till en gigantisk förlustaffär frivilligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Istället ska dom skydda något oattraktiv skog, något bondlandskap och något gammalt kärr som är natura 2000 område, men det kärret är extremt litet och skogen kan man väl bygga som parker eller brevid nyproduktion.
Djursholms fittorna och vaxholm vill inte ha någon nybyggnation mitt över vattnet mot lidingö eller djursholm. Så går det med högern som styr, rikitiga jävla svin är vad dom är.
Tycker du ska ta ett snack med den där hyresgästföreningen och miljömupparna också...
http://raddarastasjon.se/1724/okategoriserade/hyresgastforeningens-overklagande-av-mark-och-miljodomstolens-dom
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
även i danderyd och täby gjorde dom det och omvandla till naturreservat.
Ska väl byggas lite hyresrätter i Täby har jag för mig, men det kommer inte bli några billiga. Och frågan är om så många vill ha hyresrätter när det är så mycket dyrare än att äga själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Vi har för stor befolkningsökning av massa u-lands människor och problem med moderater som lägger restriktioner runt deras närområde med mera.
Och så har vi en hyresgästförening som bara bryr sig om sittande hyresgäster och att de ska få låga hyror for ever. Det är ett av de största problemen.
Man vill helt enkelt inte att hyresmarknaden ska fungera och då går priserna upp på den ägda marknaden.