2015-10-08, 22:28
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej. LA-B påstår att ingen sagt att Slottet är genomsökt.

I sitt sammanhang ser det ut så här:

Min poäng är att frånvaro av bevisning inte är ett tecken på att motsatsen är bevisad. Ett ganska vanligt logiskt felslut. Att då påstå att Slottet ej sökts igenom, på grund av ingen bekräftat att det är genomsökt går helt enkelt inte att göra.

Förstår man hur den typen av logiska felslut skapas kan man förstå hur de alternativa teorierna byggs upp i tråden. Vi har bara helt litet att gå på, och om man tillåter sig att dra slutsatser utifrån utelämnad eller obefintlig information blir alla diskussioner meningslösa.
Tja, visst har du till viss del rätt i ditt resonemang. Men, ponera att det suttit polistejp runt herrgårdens huvudbyggnad, surrat vitklädda tekniker och polisbilar på gården, så hade det sannolikt uppmärksammats av media, som med hög grad av närvaro bevakat ärendet. Alltså: bristen på information i denna sak, kan med stor sannolikhet peka mot att detta aldrig hänt.
2015-10-08, 22:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det där var intressant och helt ny info för mig också.

Det rör sig alltså om ett föremål som tillhört Lisa och som hittats Torsdag den 11 Juni "bakom cafeet" den röda markeringen för fyndet finns på mitt på åkern som ligger just intill cafeet (n/ö sidan)

Någon som vet vad det fyndet är?
Vi kan nog inte lita på exaktheten i kartan. Det kan vara i spenaten precis bakom caféet. Men den avspärrningen har gått annan media förbi. Men hittades föremålet av en privatperson? Söket skedde längre bort, området runt kaféet var redan avsökt.
2015-10-08, 22:29
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Du vet lika väl som vi andra att om Johansson är korrumperad så spelar det ingen roll om dom flesta poliser i Skövde inte är korrumperade. Det handlar om makt och inflytande. Om en korrumperad Johansson sätter agendan i ett fall så har övriga inget inflytande eller möjlighet att påverka.

Hur ser Johanssons åttamanna-grupp ut? Hur fördelar sig kön, etnicitet, ålder etc i gruppen? Finns det möjlighet att ifrågasätta Johansson och hans hypoteser? Vilken kunskap finns i gruppen? Vilka värderingar och attityder råder/är "tillåtna" i gruppen?

Ja, och man kan ju också undra om LJ valt att krympa utredningsgruppen till bara de 8 personer för att säkra sig att gruppen enbart bestod av de personer som han visste inte skulle ifrågasätta utredningen och om MGM nu också är rätt person att misstänka för mordet, och göra sig av med dom poliser i utredningen som kanske tyckte att andra spår också/ istället borde följas (det är sådana möjliga poliser som jag misstänker kan ha läckt info till GWP)
2015-10-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om någon här hade vetat så hade det läckt ut för länge sedan misstänker jag. Jag gissar vilt, jag tror att det är hjälmen det handlar om.

Kan vara Hjälmen?
Låter ju som det skulle vara troligt?
2015-10-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker nog att rättshaveristerna har tagit tillräckligt stort utrymme i tråden. Det är tröttsamt med ständiga påståenden som inte underbyggs av någon form av fakta eller ett uns av logik.

Det kallas spekulationer och ifrågasättanden. Det är att det får förekomma som kännetecknar en demokrati - i motsats till en diktatur där medborgarna inget får veta, förväntas acceptera allt maktapparaten gör hur dumt det än verkar och personer grips på ingen grund alls.
2015-10-08, 22:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citat:
[i]– Kan polisen lägga fram en utredning som visar att någon av dem är skyldig till detta så blir vi väldigt besvikna och förvånade. Men jag tror att det blir väldigt svårt, för de har kunnat röra sig fritt på gården och de har haft olika uppgifter. Den äldre av dem är så skicklig att han är konstruktör till olika saker som vi diskuterar, och därför rör han sig lite fritt.(AJ säger det, min anm.)
Varför tror AJ att det kan bli väldigt svårt därför att bröderna har rört sig fritt på gården? Det känns som om han föregriper vad som komma skall vad gäller spår av NB på gården, och varför skulle det bli svårt att knyta NB till mordet? Visste han att det inte är NB som är skyldig?
I samma uttalande säger han också att det under de rådande omständigheterna (den hatstämning som finns mot bröderna) är lika bra att de sitter där de sitter. Samtidigt menar han att om de är skyldiga så måste något ha slagit slint.

Det han egentligen säger är: Jag kan inte veta om de är skyldiga, men vi som känner dem skulle i så fall bli både förvånade och besvikna. (I personutredningen säger han sig vara djupt, djupt berörd.). Samtidigt menar han att för det fall de är skyldiga så blir det svårt för polisen att hitta bevis (underförstått: DNA och andra spår) eftersom bröderna har rört sig fritt på hans ägor - vilket särskilt ska gälla just NB.

Ja, det känns som att han föregriper något här; närmare bestämt hela utredningen och de svårigheter polisen haft i sin bevisjakt. Han synes också utgå från att man vid obduktionen av LH inte kommer att kunna hitta några avgörande bevis. Vidare tycks han utgå från att det inte är fråga om våldtäkt eller annat sexualbrott.
2015-10-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vet du vad håller på med nu i din äckliga illvilja?
Du gör dig skyldig till ren ärekränkning med dina ondskefulla insinuationer.

För har du inte minsta underlag för att misstänka nämnde person för det du för på tal så
blir det just inget annat än falsk ryktesspridning, förtal, ärekränkning.

Vilka individer det finns alltså.

Varför blir du "känslosam" och personligt berörd av att andra ifrågasätter om Johansson kan ha en agenda?

Vilken utbildning har t ex Johansson? Har han ens någon utbildning eller tillhör han den äldre generationens polis (dvs dom helt utan utbildning)? Har han blivit befordrad pga antal anställningsår (som väl är vanligt hos polismyndigheten?) eller pga särskild kunskap och kompetens?
2015-10-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte enbart. Även grannarna har intygat att dom (speciellt den äldre brodern) rört sig fritt, varit försynta och "smält in" i omgivningen.
Skrota omkring utomhus och ta sig upp på tak via stegar är en sak. Hade de behövliga nycklar till alla dörrar?
2015-10-08, 22:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, och man kan ju också undra om LJ valt att krympa utredningsgruppen till bara de 8 personer för att säkra sig att gruppen enbart bestod av de personer som han visste inte skulle ifrågasätta utredningen och om MGM nu också är rätt person att misstänka för mordet, och göra sig av med dom poliser i utredningen som kanske tyckte att andra spår också/ istället borde följas (det är sådana möjliga poliser som jag misstänker kan ha läckt info till GWP)
Det låter som en grupp som han är van att jobba ihop med, som har jobbat ihop länge. Det stärker tunnelseendet. Jämför gruppen som arbetade med Thomas Quick, den fick verkligen tunnelseende. Ja, jag vet att det är ett extremexempel, men tanken bakom en grupp som jobbar ihop länge och tunnelseende är riktig.
2015-10-08, 22:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I samma uttalande säger han också att det under de rådande omständigheterna (den hatstämning som finns mot bröderna) är lika bra att de sitter där de sitter. Samtidigt menar han att om de är skyldiga så måste något ha slagit slint.

Det han egentligen säger är: Jag kan inte veta om de är skyldiga, men vi som känner dem skulle i så fall bli både förvånade och besvikna. (I personutredningen säger han sig vara djupt, djupt berörd.). Samtidigt menar han att för det fall de är skyldiga så blir det svårt för polisen att hitta bevis (underförstått: DNA och andra spår) eftersom bröderna har rört sig fritt på hans ägor - vilket särskilt ska gälla just NB.

Ja, det känns som att han föregriper något här; närmare bestämt hela utredningen och de svårigheter polisen haft i sin bevisjakt. Han synes också utgå från att man vid obduktionen av LH inte kommer att kunna hitta några avgörande bevis. Vidare tycks han utgå från att det inte är fråga om våldtäkt eller annat sexualbrott.

Han verkar vara specialkunnig om DNA spår, kanske därför han tog handsken med fingret och gick sakta med den till polisen?

Det kan bli svårt att binda bröderna till brottet därför att de har rört sig på egendomen tycks han mena, han kan inte tänka sig möjligheten att bröderna har lämnat DNA på offret eller att annan teknisk bevisning kan binda någon av dem till brottet, jag blir inte riktigt klok på den mannens uttalanden.

Han vet kanske att en av brödernas DNA sannolikt kan bindas till kroppen och tänker sig att det kommer att uppdagas och garderar sig genom att föregripa detta med att de har rört sig på egendomen, ett försök till att rädda någon av dem genom en förklaring?

EDIT;

Citat:
Men jag tror att det blir väldigt svårt, för de har kunnat röra sig fritt på gården och de har haft olika

Men jag tror att det blir väldigt svårt, säger han, det normala hade kanske varit, Jag tror att det kan bli väldigt svårt.
Senast redigerad av OY 2015-10-08 kl. 22:44.
2015-10-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Skrota omkring utomhus och ta sig upp på tak via stegar är en sak. Hade de behövliga nycklar till alla dörrar?

Enligt "alla" var omdömet att dom var väldigt arbetsamma, jobbade 6 av 7 dagar/vecka. ca 10 timmar/dag - så skrota omkring är nog inte korrekt benämning. I så fall hade nog AJ inte haft dom anställda så länge ...

Nycklar till alla dörrar vet jag inte. Men vissa.
2015-10-08, 22:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja det där var intressant och helt ny info för mig också.

Det rör sig alltså om ett föremål som tillhört Lisa och som hittats Torsdag den 11 Juni "bakom cafeet" den röda markeringen för fyndet finns på mitt på åkern som ligger just intill cafeet (n/ö sidan)

Någon som vet vad det fyndet är?
Det skulle kunna vara hennes mobil, dvs det som fanns kvar av den sedan GM slagit sönder den. - Bitarna har han sedan stoppat på sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in