Citat:
Ursprungligen postat av
saso
har alltid undrat varför ett företag betalar så mycket till en anställd...
får jag fråga vad företaget du jobbar åt får för den lönen de betalar ut?
Det är ingen speciellt hög lön jag har jämfört med andra. Skulle nog säga att den ligger i den undre kvartilen i Ingenjörsförbundets lönestatistik för jämnåriga. Jovisst, det är mycket pengar. Det är därför jag arbetar med detta. Varför tror du annars jag och många andra går till jobbet?
Men glöm inte att vi pratar om en studietid på 4 till 5 år. När jag studerade på 70-talet var det få som läste vidare på tekniska högskolor och ännu färre som klarade studierna. Det är svårt att beskriva vilken pärs det var att läsa tre ämnen åt gången och tenta dem efter 7 veckor. På kvällarna var det laborationer på skolan, tentorna låg också på lördagar. Det kändes som om man prövades hårt under studietiden innan man fick examen. Arbetslivet har aldrig varit i närheten av denna belastning. Rent ekonomiskt förlorar du också 4 till 5 års inkomster genom dina studier, dessutom måste du ta lån för att leva under studietiden. Om du tar det med i en kalkyl inses lätt att lönerna måste vara mycket högre för att det skall vara rättvist.
För ingenjörer finns en internationell marknad, jag har själv fått erbjudande om jobb i flera länder, bland annat USA. Hade jag varit singel då hade jag nappat. Utomlands är lönerna mycket högre för utbildad personal, förmodligen för att kostnaderna för studier är höga med studieavgifter till högskolor. Med lägre ingenjörslöner i Sverige flyttar folk dit lönen är bättre, redan nu arbetar många i Norge.
Men till sist handlar det om marknad, det vi ingenjörer erbjuder efterfrågas och vi är få som kan komma ifråga för arbeten som kräver erfarenhet. Mer manuella arbeten kan lättare ersättas med importerad arbetskraft för att hålla nere lönerna, det gjorde förra regeringen för hantverkare och hushållstjänster. Men det kanske blir ändring, många storföretag börjar nu också anställa ingenjörer från Indien och andra länder.