2014-10-12, 14:24
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
har alltid undrat varför ett företag betalar så mycket till en anställd...
får jag fråga vad företaget du jobbar åt får för den lönen de betalar ut?

Det är ingen speciellt hög lön jag har jämfört med andra. Skulle nog säga att den ligger i den undre kvartilen i Ingenjörsförbundets lönestatistik för jämnåriga. Jovisst, det är mycket pengar. Det är därför jag arbetar med detta. Varför tror du annars jag och många andra går till jobbet?

Men glöm inte att vi pratar om en studietid på 4 till 5 år. När jag studerade på 70-talet var det få som läste vidare på tekniska högskolor och ännu färre som klarade studierna. Det är svårt att beskriva vilken pärs det var att läsa tre ämnen åt gången och tenta dem efter 7 veckor. På kvällarna var det laborationer på skolan, tentorna låg också på lördagar. Det kändes som om man prövades hårt under studietiden innan man fick examen. Arbetslivet har aldrig varit i närheten av denna belastning. Rent ekonomiskt förlorar du också 4 till 5 års inkomster genom dina studier, dessutom måste du ta lån för att leva under studietiden. Om du tar det med i en kalkyl inses lätt att lönerna måste vara mycket högre för att det skall vara rättvist.

För ingenjörer finns en internationell marknad, jag har själv fått erbjudande om jobb i flera länder, bland annat USA. Hade jag varit singel då hade jag nappat. Utomlands är lönerna mycket högre för utbildad personal, förmodligen för att kostnaderna för studier är höga med studieavgifter till högskolor. Med lägre ingenjörslöner i Sverige flyttar folk dit lönen är bättre, redan nu arbetar många i Norge.

Men till sist handlar det om marknad, det vi ingenjörer erbjuder efterfrågas och vi är få som kan komma ifråga för arbeten som kräver erfarenhet. Mer manuella arbeten kan lättare ersättas med importerad arbetskraft för att hålla nere lönerna, det gjorde förra regeringen för hantverkare och hushållstjänster. Men det kanske blir ändring, många storföretag börjar nu också anställa ingenjörer från Indien och andra länder.
Senast redigerad av BorgeH 2014-10-12 kl. 14:27.
Citera
2014-10-17, 01:24
Medlem
Är 19 år och bor hemma hos morsan och farsan. Jobbar helg/natt-skift på Volvo (22 timmar i veckan) och har en månadslön om cirka 35k. Letar just nu ett till jobb då jag är ledig 5 dagar i veckan. Kan aldrig få för mycket pengar. Har möjligheten att spara ~90% varje månad då jag bor hemma. Lite utav sparandet sker på börsen i form av aktiefonder men har också investerat i något enstaka företag på/i small cap, resten hamnar på ett konto med skrämmande låg ränta. Pengarna kommer sedan gå till kommande studier. Målet är att inte behöva ta studielån... kan bli en utmaning då jag tänkt mig en 5-årig civilingenjörsutbildning (industriell ekonomi eller datateknik). Pengarna jag spenderar går till spotify, bruden, mat och bensin till morsans bil. Tack för mig
Citera
2014-10-17, 08:25
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpewhaxx
Är 19 år och bor hemma hos morsan och farsan. Jobbar helg/natt-skift på Volvo (22 timmar i veckan) och har en månadslön om cirka 35k. Letar just nu ett till jobb då jag är ledig 5 dagar i veckan. Kan aldrig få för mycket pengar. Har möjligheten att spara ~90% varje månad då jag bor hemma. Lite utav sparandet sker på börsen i form av aktiefonder men har också investerat i något enstaka företag på/i small cap, resten hamnar på ett konto med skrämmande låg ränta. Pengarna kommer sedan gå till kommande studier. Målet är att inte behöva ta studielån... kan bli en utmaning då jag tänkt mig en 5-årig civilingenjörsutbildning (industriell ekonomi eller datateknik). Pengarna jag spenderar går till spotify, bruden, mat och bensin till morsans bil. Tack för mig

Om detta stämmer, jag säger OM så är det inte konstigt att Svensk industri börjar gå knackigt och då med rätta ta mig fan...
Citera
2014-10-17, 10:08
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Om detta stämmer, jag säger OM så är det inte konstigt att Svensk industri börjar gå knackigt och då med rätta ta mig fan...

Har ingen aning om sanningshalten i inlägget men du vet att volvo ska anställa 1300 personer eftersom deras försäljning ökat kraftigt och spås öka ännu mer nästa.
Citera
2014-10-17, 10:30
Medlem
Citat:

Vet inte riktigt hur du tänker nu.

Svensk industri är vår ekonomiska ryggrad och utan den hade inte den så kallade välfärden funnits , dock är det nog ett minne blott snart med vår nya regering och hur de satsar våra slantar på hästar från Afrika och MellanÖstern som varken kan trava eller arbeta.

Jobbar själv inom industrin och ser inga tecken på att det går dåligt, kommer ihåg 2008 när bildels produktionen nästan slogs ut över en natt(kändes så) och nutid ser jag bara en uppgång med alla nya maskiner och robotar som bara kastas in i lokalen men visst det är bara vad jag ser på firman jag jobbar åt.

Ser dock ingen ljus framtid för Svensk industri för unga Svenskar undviker industrin som pesten för då kommer mer och mer utlänningar in med knaper språkförståelse och bristande kvalitet känsla strömmandes in på industrigolvet.
Senast redigerad av KalleKofot 2014-10-17 kl. 10:35.
Citera
2014-10-17, 14:14
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Har ingen aning om sanningshalten i inlägget men du vet att volvo ska anställa 1300 personer eftersom deras försäljning ökat kraftigt och spås öka ännu mer nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Vet inte riktigt hur du tänker nu.

Svensk industri är vår ekonomiska ryggrad och utan den hade inte den så kallade välfärden funnits , dock är det nog ett minne blott snart med vår nya regering och hur de satsar våra slantar på hästar från Afrika och MellanÖstern som varken kan trava eller arbeta.

Jobbar själv inom industrin och ser inga tecken på att det går dåligt, kommer ihåg 2008 när bildels produktionen nästan slogs ut över en natt(kändes så) och nutid ser jag bara en uppgång med alla nya maskiner och robotar som bara kastas in i lokalen men visst det är bara vad jag ser på firman jag jobbar åt.

Ser dock ingen ljus framtid för Svensk industri för unga Svenskar undviker industrin som pesten för då kommer mer och mer utlänningar in med knaper språkförståelse och bristande kvalitet känsla strömmandes in på industrigolvet.

Låter det vettigt att en kille som ær anstælld før helgjobb, 19 år som utan erfarenhet skulle kunna tjæna 35000/88= ~400kr/h? Nej, då anstæller dom hellre en polack før 50kr/h, såvida denna 19 åring inte har någon værdefull utbildning eller dyl, men det tvivlar jag på med tanke på ålder och bara 1 post
Citera
2014-10-17, 18:12
Medlem
Querijuices avatar
23år, får ut 50k efter skatt och sparar 30k i månaden i aktier och fonder.
Funderar på att byta bransch. När ska man vara nöjd? Hur mycket är rimligt att kunna göra per månad? Har höga krav på mig själv, och känns som att jag är lite för gammal för att nöja mig med det här.
Egen företagare som gör några miljoner per år netto. Är det vägen att gå?
Senast redigerad av Querijuice 2014-10-17 kl. 18:17.
Citera
2014-10-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Funderar på att byta bransch. När ska man vara nöjd? Hur mycket är rimligt att kunna göra per månad? Har höga krav på mig själv, och känns som att jag är lite för gammal för att nöja mig med det här.

Är du nöjd mer sparandet så kör hårt! Byt inte bransch såvida det inte ger bättre erfarenheter/möjligheter.

(FB) Helt jävla apdeprimerad?

Känner du fortfarande som i den tråden så tagga ner, vem bryr sig om man har 20mille på banken om man inte är riktigt klar i skallen och mår dåligt. Försök hitta en balans helt enkelt Du verkar även jävligt pengakåt, om det inte är så att du har en penis på under 5cm så behöver du inte vara skitrik.

Vad är det du drömmer om, vad är det du ska bruka pengarna till? När du vet det så vet du hur mycket pengar du behöver, då gör du upp en sparplan! Är du villig att jobba hårt och ta risker är egen företagare självklart bästa vägen att gå!

PS: >Göra miljoner netto per år >Bo i sverige Välj en
Citera
2014-10-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Jag tycker personligen att du borde kunna tjäna grova pengar eftersom du i ett av dina inlägg från igår var 25 år gammal och så sent som i juli i år var 30 år. En tidsmaskin kan man ju använda på lukrativa sätt.

Eller så slutar du fylla forumet med mytomaniserad dynga. Kanske är ännu bättre.
Citera
2014-10-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Låter det vettigt att en kille som ær anstælld før helgjobb, 19 år som utan erfarenhet skulle kunna tjæna 35000/88= ~400kr/h? Nej, då anstæller dom hellre en polack før 50kr/h, såvida denna 19 åring inte har någon værdefull utbildning eller dyl, men det tvivlar jag på med tanke på ålder och bara 1 post

Har jobbat nu på Volvo ett bra tag via bemanningsföretag. Detta ger mig en rejäl skjuts vad gäller lönen då jag får en genomsnittslön av alla som jobbar på min avdelning och sedan det faktum att jag arbetar på det mest välbetalda passet i veckan (natt/helg). Sedan att du kalkylerar sanningshalten i mitt inlägg med hjälp av antalet inlägg är för mig obegripligt.
Citera
2014-10-17, 19:04
Medlem
Jag är överläkare, 30 år tjänar mellan 50-60K kör en BMW och handlar kläder oftast på MQ och HM , bor i en lägenhet på 2 rum.
Citera
2014-10-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpewhaxx
Har jobbat nu på Volvo ett bra tag via bemanningsföretag. Detta ger mig en rejäl skjuts vad gäller lönen då jag får en genomsnittslön av alla som jobbar på min avdelning och sedan det faktum att jag arbetar på det mest välbetalda passet i veckan (natt/helg). Sedan att du kalkylerar sanningshalten i mitt inlägg med hjälp av antalet inlägg är för mig obegripligt.

Brukar vara så, men jag vågar satsa mina ben på att du ljuger om lönen, men det är en annan femma! Vem behöver pengar när alla på flashback har 18cm slak!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in