2015-10-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jo, det finns (statistiska) samband. I det enskilda fallet gör man bäst i att inte dra statistiska slutsatser, men själva processkonstruktionen innebär att saken eskaleras och "kvalitetssäkras" på vägen. Åklagaren får helt enkelt inte väcka åtal om denne inte, på objektiva grunder, kan förvänta sig en fällande dom.

Som bekant utfaller prövningen emellanåt till åklagarens nackdel och den åtalades fördel, helt eller delvis, men eftersom andelen åtalade som fälls är skyhögt över de som frikänns kan man inte säga att "det har inget samband med utgången av målet". Ca 90 % av de som åtalas döms, med ett par utstickare; ekobrott, som är litet "bättre" (kan vara fel ord) respektive polisvåld, där det landar i ungefär hälften (de är påpassade och prövas troligen enklare/lättare än "gemene man").
Du har säkert rätt, men jag tycker att systemet är problematiskt. Om åklagaren ska vara säker på fällande dom för att få väcka åtal, så får han ju agera domstol. Det är väl varken rättssäkert eller till samhällets gagn. Det måste väl även finnas kriterier för när åklagaren måste väcka åtal. Kriterierna för måste ska naturligtvis vara högre än för får inte ? Om man hade kravet att åklagaren inte får väcka åtal med mindre än, säg, 70 % sannolikhet för fällande dom och måste väcka åtal vid minst 90 % sannolikhet för fällande dom, hade jag förstått logiken. Om man till detta lägger åklagarens makt över utredningen, så känns det som om åklagaren har fått alldeles för mycket makt över hela processen. När i historien blev det så här (det var definitivt inte så på 1600- och 1700-talen).
2015-10-07, 23:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Inlägg jag skrev i natt, och iom så få läser på den tidspunkten så re-postar jag mitt inlägg då jag själv tycker att det är en ganska viktig frågeställning jag tar upp i det inlägg.
MTG fotograferas och kroppsbesiktigas. Alla skador, ärr mm fotodokumenteras.

Finns MTG:s blod på någon av LH:s tillhörigheter måste han rimligen ha avsatt sitt blod före/i anslutning till/ efter brottet - om det inte är planterat av X som då måste ha haft tillgång till MTG:s blod + LH:s tillhörighet; någon annan möjlighet är svårt att se.

Antag att ett av LH:s klädesplagg hittas i samma Martorpsbyggnad som kroppen - men 10 m från kroppen, gömt under ett par gamla brädor. Antag vidare att MTG kan göra troligt att han skadat sig inne i denna byggnad och att han då befann sig ungefär på samma ställe som där plagget hittades. - Om NFC kan visa att MTG:s blod droppat eller stänkt på plagget så spelar tidigare skada ingen roll eftersom MTG måste ha avsatt sitt blod i samband med hanteringen av kroppen. - Mycket hänger på att man kan visa hur blod-DNA:t har avsatts.

Är det fråga om blodspår knappt synliga för ögat får man titta på omständigheterna: typ av tillhörighet, platsen där denna återfanns mm.
Senast redigerad av letsdoit 2015-10-08 kl. 00:02.
2015-10-08, 00:09
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tror inte du behöver oroa dig så mycket. Om det nu visar sig finnas gedigna spår efter NB och om han befinns skyldig, kommer du att känna dig dum då? Om du blir överbevisad vill säga men det ska kanske mycket till för det. Om det vore så att att spåren efter GM är så obetydliga som du tror så skulle häktning och omhäktingar säkert inte gått igenom. Och om utredarna hade kört med fulspel kan du ge dig på att det skulle komma fram fort som ögat. Det finns en del duktiga journalister och andra som skulle snoka upp det direkt och skandalen vara ett faktum. Vad har du för märkliga erfarenheter egentligen?

Nej absolut inte!
Jag skulle tvärt om bli glad (dock förvånad) om det visar sig att det verkligen finns överbevisande bevis och att jag därför tog helt fel och MGM visar sig vara GM.
Det ända jag vill är att 100% rätt person döms för detta mord.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-10-08 kl. 00:30.
2015-10-08, 00:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
En annan vinkel.

Jag känner flera Litauer privat varför jag tar mig friheten och drar paralleller mellan personlighetstyper. Litauen fanns inte som land när den häktade var liten, det delade sig när han var i tioårsåldern. Detta är en inbiten ryss från första början. Ryssar är otroliga. Jag talar av erfarenhet.

Vi förbereder oss på alla tänkbara sätt för en stor fysisk påfrestning, till exempel en tävling som pågår i en halvdag. De sover en timma bara, dricker konstant alkohol före den fysiska ansträngningen, röker, ramlar, slår sig, får sy ansiktet, blöder så blodet sprutat, men de fullföljer ta mig fan in i mål. Varje svensk hade lagt ner fem ggr på vägen. Men inte ryssen (Litauern)

Det är inte konstigt att ryssen vunnit alla krig han varit med i. De har en tjurskallighet och en vilja som vi inte kan föreställa oss.

Därav nekandet. Det är en sådan person. Han har haft tio resor värre innan, utan att ha haft med polis att göra.

Nå jo, men vårt östra försvar är heller inte så dåligt.

Hakkaa päälle.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hakkapeliitta
2015-10-08, 00:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kallas det inte fulspel när åklagaren läser innantill av valda delar av FU för domstolen vid häktningsförhandling, istället för att visa vad bevisningen egentligen består av?

Hur skicklig måste en journalist vara för att snoka upp fulspel? Muta någon? Kan hen lita på uppgifterna i så fall? Utredningssekretess och yppandeförbud omöjliggör insyn även för de bästa journalister.

Just precis ett sådant fulspel du beskriver är en av de saker jag fruktar att ÅK har på sitt samvete
2015-10-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Exakt - jag gillar också GW, ingen är som han! Men, nu har allt hamnat på en låg och respektlös nivå, välkomnar ett slut på detta och sedermera en briljant analys och kommentar av honom - när fakta presenterats. Och möjligen, möjligen kanske en liten antydan till att han var fel ute

Hasse Aro säger nu i nyhetsmorgon;

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3207627

Just nu känns det som att han är ganska trovärdig, att han faktiskt har fått lite information från något håll. Kanske är han god vän med någon av utredarna? Även om han såklart vill locka tittare till sitt program så anar jag en viss sanning i det han säger, tror att han faktiskt fått en del "inside" info.
Bland alla kriminalsoffprogram som plötsligt poppat upp har LGWP faktiskt gett Brottsplats Sverige "godkänt" genom att meddela att han tänker fortsätta att titta på det och t o m se om han kan knycka någon idé från det. Han uppträder nu konstigt, milt uttryckt. Han måste väl inse att han blir svaret skyldig i Veckans Brott så småningom.
2015-10-08, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Jag måste säga att Lars Johanssons uttalanden i pressen är frapperande. Sist pratade han om att GW inte " visste ett skit" och nu säger han att GW inte vet mer än hans lillfingernagel. Om vi bortser från att det i början inte rådde yppandeförbud och att GW med största sannolikhet åtminstone vet vad som var allmängods inom polisen och att tekniker, NFC eller någon annan därefter kan ha läckt direkt eller indirekt till GW, och att GW därför faktiskt kan veta en del, så är det ett språk och uttryckssätt som inte anstår den position Johansson besitter. "Lillfingernagel"?! Något liknande har jag inte hört sedan mellanstadiet! Mycket anmärkningsvärt och oprofessionellt. Hans uttryckssätt ingjuter inte direkt förtroende.

Att GW borde hålla käften håller jag med om, men det är en helt annan sak.
LGWP använde väl först "Lillfingernagel" om polisens i Nya Efterlyst kunskaper, så det kanske var en anspelning på detta. Men jag tycker det är under polisens värdighet att slänga käft med en entertainer.
2015-10-08, 00:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MTG fotograferas och kroppsbesiktigas. Alla skador, ärr mm fotodokumenteras.

Finns MTG:s blod på någon av LH:s tillhörigheter måste han rimligen ha avsatt sitt blod före/i anslutning till/ efter brottet - om det inte är planterat av X som då måste ha haft tillgång till MTG:s blod + LH:s tillhörighet; någon annan möjlighet är svårt att se.

Antag att ett av LH:s klädesplagg hittas i samma Martorpsbyggnad som kroppen - men 10 m från kroppen, gömt under ett par gamla brädor. Antag vidare att MTG kan göra troligt att han skadat sig inne i denna byggnad och att han då befann sig ungefär på samma ställe som där plagget hittades. - Om NFC kan visa att MTG:s blod droppat eller stänkt på plagget så spelar tidigare skada ingen roll eftersom MTG måste ha avsatt sitt blod i samband med hanteringen av kroppen. - Mycket hänger på att man kan visa hur blod-DNA:t har avsatts.

Är det fråga om blodspår knappt synliga för ögat får man titta på omständigheterna: typ av tillhörighet, platsen där denna återfanns mm.

Helt enig i det du skriver.
Och om någon skulle ha planterat MGMs blod på Lisa's tillhörigheter så kan jag enbart se en enda möjlighet; polisen.
För vem andra skulle ha tillgång till MGMs blod?
Polisen har väl tagit blodprov på MGM för att kunna fastställa blodtyp etc. Jag vet dock inte tillräckligt om hur en MGMs blod hanteras och var ett sådant blodprov förvaras och om det är möjligt för polisen att få tag i någon liten blodmängd från ett sådant blodprov.

Och JA! svensk polis har planterat bevis i hög profilerat mordfall förut, bla. i Palme mordet, jag har tidigare postat inlägg om det här i tråden.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-10-08 kl. 00:32.
2015-10-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kallas det inte fulspel när åklagaren läser innantill av valda delar av FU för domstolen vid häktningsförhandling, istället för att visa vad bevisningen egentligen består av?

Hur skicklig måste en journalist vara för att snoka upp fulspel? Muta någon? Kan hen lita på uppgifterna i så fall? Utredningssekretess och yppandeförbud omöjliggör insyn även för de bästa journalister.

Det är inget "fulspel". Det är ett normalt förfarande, vid en häktning av detta slag.
2015-10-08, 00:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ursäkta att jag drar upp LGWP igen men jag tycker att han gör bort sig. Har han fel så undrar jag om det blir några fler Veckans Brott med hans medverkan.
En sak är säker, han lär ha gjort sig till ovän med Skövdepolisen för all framtid men det är väl
ingenting han bryr sig om. I och för sig var läget spänt redan inne det här dramat drog igång
mellan parterna ifråga.
Han har ju nu mer eller mindre klassat ned personalen som handhar fallet som fullkomliga
oduglingar allihop och gjort det utan någon redovisad insyn i det han så brutalt kritiserar.
Det är något anmärkningsvärt. Blir utgången av målet med Lisa Holmfallet en stor framgång
för åklagaren och polisen och bevisningen mot vederbörande varit av det helt
överväldigande slaget och inte lämnar utrymme för minsta hopp om att bli bedömt annorlunda
i högre rättsinstans, så kan ju herr Persson stå där sedan som ett levande frågetecken;
"hur kunde det sluta på det sättet när jag var så förbannat säker på att det skulle gå
åt helvete alldeles???
"

Efter midsommars slut är också den vita perioden för året över och då plockas flaskorna
fram igen i det Perssonska hemmet som bekant och kanske, kanske påverkar det dagliga intaget
av alla dessa alkoholhaltiga drycker omdömet på den produktive södergrabben
så det kan bli lite mindre bra när somligt ska granskas och kommenteras medialt som
just fallet med Lisa Holm i Blomberg försommaren 2015.
Mindre övertänkta utspel som kan ge surt tillbaka.
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-08 kl. 01:19.
2015-10-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det rör sig om 2000 sidor + "slasken" !!! och iom advokaten tills vidare varit mycket otilfreds med sättet utredningen skötts på, så vore det nog väldigt skönt med ett par extra ögon särskilt om dom sitter i et ljust huvud.

Att jag skrev i "I hemlighet" ska du inte tillägga någon större betydning.

Vet inte vad du har för erfarenhet av att rota i "slasken". Det är intressant läsning men inget som tillför den pågående utredningen.
Om inte advokaten är nöjd med utredningen är det fritt för hen att göra en egen utredning. Även konsultera andra när FUP är klar.
2015-10-08, 01:45
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vet inte vad du har för erfarenhet av att rota i "slasken". Det är intressant läsning men inget som tillför den pågående utredningen.
Om inte advokaten är nöjd med utredningen är det fritt för hen att göra en egen utredning. Även konsultera andra när FUP är klar.

Info på/om alternativa GM kan finnas i "slasken"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in