2015-10-07, 19:06
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
DO förliks med Förvaltningsaktiebolaget Tegelbacken
Överenskommelsen innebär att bolaget ska göra en donation på 100 000 kr till Sveriges Internationella Roma Filmfestival (SRIF). Sheraton kommer dessutom, utöver den utbildning som bolaget redan genomför om likabehandling, ge personalen särskild utbildning med fokus på den romska folkgruppen.
Citat:
DO och Förvaltningsbolaget Tegelbacken har ingått en förlikning. Ärendet rör en romsk kvinna som har anmält att hon blev diskriminerad under en vistelse på hotell Sheraton i Stockholm, som ägs och drivs av förvaltningsbolaget.

DO har gjort gällande att den romska kvinnan blev diskriminerad i samband med att hon skulle ta del av hotellets frukostbuffé och har därför yrkat 20 000 kr i diskrimineringsersättning för kvinnans räkning. Bolaget har nekat till att någon diskriminering har skett.

Istället för att lösa tvisten i domstol har parterna nu i samråd med den romska kvinnan träffat en förlikningsöverenskommelse. Överenskommelsen innebär att bolaget ska göra en donation på 100 000 kr till Sveriges Internationella Roma Filmfestival (SRIF). Sheraton kommer dessutom, utöver den utbildning som bolaget redan genomför om likabehandling, ge personalen särskild utbildning med fokus på den romska folkgruppen.

Överenskommelsen innebär inte att bolaget medger diskriminering. I och med förlikningen avslutas nu ärendet hos DO.

Bolaget medger alltså inte diskriminering. Det skulle vara intressant att se deras version av händelsen.
Citera
2015-10-07, 20:58
Medlem
jag förstår inte hur do kan låta ett företag få köpa sig ur det här.
för do måste det ju vara helt och hållet fokus på att få vinnande domar för att etablera praxsis och prejudikat och visa på hur samhället förhåller sig till diskriminering, det måste ju vara vad som motiverar hela do:s existens
nu får ju do det istället att se ut som att det bara är att hosta upp lite stålar så går man fri.
Citera
2015-10-07, 21:03
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
jag förstår inte hur do kan låta ett företag få köpa sig ur det här.
för do måste det ju vara helt och hållet fokus på att få vinnande domar för att etablera praxsis och prejudikat och visa på hur samhället förhåller sig till diskriminering, det måste ju vara vad som motiverar hela do:s existens
nu får ju do det istället att se ut som att det bara är att hosta upp lite stålar så går man fri.

DO handlar bara om pengar, inget annat.
Citera
2015-10-07, 23:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Var du än stoppar slantarna, så rullar de åt samma håll.

Penningflödena mellan romer och gajer (deras uppdelning av mänskligheten) går fortsatt åt ett och samma håll.

Follow the money, vem exploaterar vem? Vem behöver då avhumanisera vem?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2015-10-07 kl. 23:18.
Citera
2015-10-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
DO handlar bara om pengar, inget annat.

utveckla tack.
Citera
2015-10-07, 23:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Bolaget medger alltså inte diskriminering. Det skulle vara intressant att se deras version av händelsen.
Ja, och det skulle vara intressant att veta varför de går med på en förlikning som blir dyrare än det krav kvinna ställde ...
Citera
2015-10-08, 00:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, och det skulle vara intressant att veta varför de går med på en förlikning som blir dyrare än det krav kvinna ställde ...

Vad menar du? Finns det dolda klausuler som på något sätt gynnar Sheraton som de är villiga att betala för? Eller finns det påtryckningar från inköpare av hotellövernattningar vid statliga myndigheter? Pynta eller vi bokar på andra hotell? En sorts kick-back.

Skulle det senare vara fallet strider det mot lagen om offentlig upphandling. Politiska påtryckningar får väl inte förekomma för att komma ifråga för offentliga inköp?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2015-10-08 kl. 00:22.
Citera
2015-10-08, 00:27
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De kan ju ha varit oroliga att de skulle förlora om det gick vidare till domstolsförhandlingar. Och dessutom tänkte de nog på publiciteten som skulle följa om fallet gick vidare. Företag väljer nog ofta att vika sig för att slippa negativ publicitet.
Citera
2015-10-08, 05:00
Medlem
Mullrets avatar
Blev en dyr frukost. Hade jag varit i Sheraton's kläder hade jag tvärvägrat och pekat ut att " en kaffe tar man enklast i lobbyn "
Vila ner sig för DO ger fel signaler i samhället. Betala till en hittepå organisation är ännu värre. Sheraton borde säga upp avtalet med regeringskansliet och hänvisa till en camping i stället. Ulltotten var ju inne på det själv när det inträffade... jävla fegt av Sheraton att vika sig - fy fan.

Inlägget ovan menar på det kan ge negativt publicitet. Tvärtom. Nu vet man att Sheraton slickar zigeranröv. Kommer aldrig bo på det hotellet i framtiden.
Senast redigerad av Mullret 2015-10-08 kl. 05:03.
Citera
2015-10-08, 07:46
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Blev en dyr frukost. Hade jag varit i Sheraton's kläder hade jag tvärvägrat och pekat ut att " en kaffe tar man enklast i lobbyn "
Vila ner sig för DO ger fel signaler i samhället. Betala till en hittepå organisation är ännu värre. Sheraton borde säga upp avtalet med regeringskansliet och hänvisa till en camping i stället. Ulltotten var ju inne på det själv när det inträffade... jävla fegt av Sheraton att vika sig - fy fan.

Inlägget ovan menar på det kan ge negativt publicitet. Tvärtom. Nu vet man att Sheraton slickar zigeranröv. Kommer aldrig bo på det hotellet i framtiden.

Jag håller till en viss utsträckning med dig i ditt resonemang.

Men, man skall inte glömma bort att Sheraton är en vinstdrivande struktur och för dom handlar det enbart om "avvägningar" och eventuell "damage control".

Självklart så måste dom har diskuterat saken ingående internt....vad skadar företaget mest?

Antagligen så är trots allt avtalet med regeringskansliet en bra affär. Att hosta upp 100k för att kunna gå vidare är kanske trots allt en affärsmässigt bra deal?

Att sedan DO inlåter sig i dessa "förhandlingar" är fan i mig skandal. Slutkontentan är ju att Sheraton inte har diskriminerat kärringen och DO har avslutat ärendet då Sheraton har skänkt bort pengar!?
Fan....Uppdrag Granskning och Leif GW hade ju fått tuppjuck om t.e.x åklagarmyndigheten hade agerat på en liknande sätt!

Det hela visar att DO måste genomlysas och undersökas....vad i helvete är detta för sorts myndighet?
Senast redigerad av Utflyttad 2015-10-08 kl. 07:48. Anledning: typo
Citera
2015-10-08, 10:23
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag håller till en viss utsträckning med dig i ditt resonemang.

Men, man skall inte glömma bort att Sheraton är en vinstdrivande struktur och för dom handlar det enbart om "avvägningar" och eventuell "damage control".

Självklart så måste dom har diskuterat saken ingående internt....vad skadar företaget mest?

Antagligen så är trots allt avtalet med regeringskansliet en bra affär. Att hosta upp 100k för att kunna gå vidare är kanske trots allt en affärsmässigt bra deal?

Att sedan DO inlåter sig i dessa "förhandlingar" är fan i mig skandal. Slutkontentan är ju att Sheraton inte har diskriminerat kärringen och DO har avslutat ärendet då Sheraton har skänkt bort pengar!?
Fan....Uppdrag Granskning och Leif GW hade ju fått tuppjuck om t.e.x åklagarmyndigheten hade agerat på en liknande sätt!

Det hela visar att DO måste genomlysas och undersökas....vad i helvete är detta för sorts myndighet?

Sheraton har ju varit snälla och inte gått ut vitt och brett med sin egen slutgiltiga version av händelsen utan istället tystat ner det hela. Antar att denna skulle sätta kvinnan i rätt dålig dager och i slutändan skulle det säkert handla om "ord mot ord".

Skulle DO förlora i domstol så skulle kvinnan och kanske hela den romska gruppen hamna i väldigt dålig dager. Även om DO vann, så skulle detta ske på bekostnad av att Sheratons slutliga story fick spridning, vilket skulle vara en ren pyrrhusseger.

Själv tycker jag DO helt borde bortse från de praktiska implikationerna och bara köra på för prejudikatets skull. Men sedan vill jag ju också höra vad Sheraton egentligen har att säga...

Nu framstår det dock lite som att DO sysslar med ren utpressning, genom sitt infekterade rättsområde, snarare än rättskipning. Men det är ju bara en möjlig tolkning.
Senast redigerad av Oformad 2015-10-08 kl. 10:30.
Citera
2015-10-08, 12:06
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Sheraton har ju varit snälla och inte gått ut vitt och brett med sin egen slutgiltiga version av händelsen utan istället tystat ner det hela. Antar att denna skulle sätta kvinnan i rätt dålig dager och i slutändan skulle det säkert handla om "ord mot ord".

Skulle DO förlora i domstol så skulle kvinnan och kanske hela den romska gruppen hamna i väldigt dålig dager. Även om DO vann, så skulle detta ske på bekostnad av att Sheratons slutliga story fick spridning, vilket skulle vara en ren pyrrhusseger.

Själv tycker jag DO helt borde bortse från de praktiska implikationerna och bara köra på för prejudikatets skull. Men sedan vill jag ju också höra vad Sheraton egentligen har att säga...

Nu framstår det dock lite som att DO sysslar med ren utpressning, genom sitt infekterade rättsområde, snarare än rättskipning. Men det är ju bara en möjlig tolkning.

Jag är enig med dig.

Och DO's redan infekterade rättsområde har nu infekterats ytterligare.

Om det föreligger en rättsordning så skall den följas oavsett de praktiska implikationerna (som du så väl kallar det.)

Hade Sheraton tagit strid så vet DO att det hade slutat olyckligt för kärringen som individ och zigenarna som grupp oavsett resultatet av en dom.

DO's agerande visar på en synnerligen korrupt myndighetsutövning som ytterligare har urholkat det redan så bleka Svenska rättssystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in