2015-10-07, 23:55
Medlem
Det går tydligen inte så bra för regeringsstyrkorna i Hama. Konkurs ATGM är tydligen ett effektivt vapen.

https://twitter.com/Conflicts

Ni kan även se kryssningsmissilerna på en video där

Edit: Jag tror SAA gick i en fälla vid HAMA
Senast redigerad av micks 2015-10-08 kl. 00:09.
Citera
2015-10-08, 00:18
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
"Troll" är väl inte så allvarligt? Det kan du ta.

Och jihadisterna kommer naturligtvis bara att ta sina vapen och försvinna då? Poff? Borta? Ja, det låter som ett troligt scenario.

Det är för att jag tycker att det är bättre som det var i det sekulära Syrien innan kriget, där folk levde sida vid sida utan att bli påtvingade en efterbliven religion, sharialagar, halshuggningar, korsfästningar, sexslaveri och annat smått och gott som en vidrig religiös dödssekt tycker är bra.

Med tanke på att du inte verkar ha någonting emot Nusra trots att de beter sig som de gör, så förstår jag att du behövde ställa frågan.

Men sluta med dina billiga retoriska knep, Assad är varken Stalin eller Hitler om det är det du försöker påstå.

Man kan inte visa sitt stöd för Nusras ideologi mycket tydligare än att gå med i deras organisation. Sedan så kan du vända, vrida, och vinkla det hur mycket du vill.

Du hävdar att folk går med i Nusra av strategiska och ekonomiska skäl. Det är betydligt mer sannolikt att jihadister går med i FSA av strategiska och ekonomiska skäl. Där får jihadisterna amerikanska vapen som de senare tar med sig till Nusra för att bedriva sitt jihad. Därav de många rapporterna om FSA-grupper som slukas av Nusra.

Det är du som inte greppar att resultatet av att beväpna jihadisterna inte resulterar i en politisk lösning. Det resulterar i att kriget förlängs helt i onödan för att så småningom sluta som Libyen och Afghanistan. Beväpnar du jihadisterna så måste du förr eller senare bekämpa ner dem ändå, och då är det väl bättre att göra det innan du ger dem en massa vapen. Pucko.

Här ovan har vi ett stort stycke med hårt vinklad propaganda. Det skulle gå att skriva ett liknande stycke om George W Bush, Tony Blair och invasionen av Irak 2003. Men jag har precis fått lära mig av dig att det är löjligt, så jag låter bli.

Och du fyller dina inlägg med ganska många onödiga kommentarer. Är det bättre?
Jag kan ta vilka påhopp som helst, men det stärker inte din trovärdighet eller dina argument genom personliga angrepp.

Det märks att du inte läser mina inlägg, annars hade du inte ställt frågan om hur jihadister kommer att försvinna. De kommer inte försvinna hursomhelst, men jag tycker inte det är särskilt smart att göra sig av med grupper som man har potentiell användning av, även om du inte verkar förstå det. Dessa kan man göra sig av med efter att man inte har någon användning av dem. Jag har tidigare skrivit att mina argument bör ses i ljuset av ett geostrategiskt perspektiv, och utifrån ett sådant perspektiv finns det inget utrymme för att ta hänsyn till moral. En underrättelsetjänst eller en stat som tar hänsyn till moral säkerställer inte sitt åtagande att försvara sina intressen eller därmed staten.
Retoriska knep må vara nödvändiga för att sätta saker och ting i perspektiv. Du verkar tro att sekularism står i motsats till terrorism, vilket är en absurditet om man tittar på Stalin och Hitler. Det är en fullt legitim jämförelse när det kommer till att bevisa att hur sekularism inte står i kontrast till terrorism, utan att de kan vara av ett och samma mynt.

Jag kan hålla med om att dessa hemskheter inte existerade innan kriget. Men detta krig är ett resultat av den styrande syriska regeringens brutala politik mot all opposition och djupt inrotande korruption som ledde folk till att ta till vapen, vilket i sig skapade förutsättningar för att grupper som IS och andra islamist grupper ska växa. Det är dock inget misstag att al-Assad valde att släppa hundratals fundamentalister ifrån fängelset under upprorens gång samt att han väntade tills förra året att slå tillbaka IS. Så om det är någon du bör rikta din ilska mot är det al-Assads regim. Terrorgrupperna är ett symptom för ett problem som är den syriska regimen.

Det är ett misstag att behandla FSA som en enhetlig militärorganisation. Det är en grupp som består av flera sammanstatta lokala rebeller från olika områden. Turkiet och gulfstaterna har ett större intresse än USA, enligt mig, att se Bashar al-Assad störtad och därför har de varit de största finansiärerna av religiösa fundamentalister i Syrien. Därför är al-Nusra och andra hårdföra islamistgrupper väldigt effektiva. De är betydligt bättre på att organisera sig eftersom de står unifierade runt en ideologi och ett mål. Men det är också så att många som finns i de hårdföra islamistgrupperna är veteraner ifrån tidigare uppror, bl.a. Irak. Därför har de erfarenheter när det kommer till krig. Även om FSA har det, så kvarstår det faktum att FSA är en grupp av sammansatta lokala rebeller. Dessutom får al-Nusra och andra grupper finans av privata personer, något som FSA inte har. Detta innebär att de har möjligt att ge god ekonomisk ersättning till sina soldater, och i ett krig som i Syrien kan det vara det enda sättet att försörja sig på.

Nej, det går inte att skriva samma sak om Bush eller Blair och det har jag redan kommenterat.
Citera
2015-10-08, 00:37
Medlem
Madagascars avatar
Det verkar inte som om fotografen "Caesar" har diskuterats i tråden. Förvånande. "Caesar" är en fotograf i Assads tjänst som dokumenterade bl a tortyr som regimen utfört. Sedan hoppade han av och smugglade ut bilderna till allmän beskådan. Jag har inte följt detta så noga men finner detta trovärdigt.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3257299/New-book-reveals-grotesque-torture-murder-meted-Syrian-dictator-Assad-man-Russia-s-Putin-helping-pow er.html
Senast redigerad av Madagascar 2015-10-08 kl. 00:41.
Citera
2015-10-08, 01:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det verkar inte som om fotografen "Caesar" har diskuterats i tråden. Förvånande. "Caesar" är en fotograf i Assads tjänst som dokumenterade bl a tortyr som regimen utfört. Sedan hoppade han av och smugglade ut bilderna till allmän beskådan. Jag har inte följt detta så noga men finner detta trovärdigt.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3257299/New-book-reveals-grotesque-torture-murder-meted-Syrian-dictator-Assad-man-Russia-s-Putin-helping-pow er.html
Fotografierna har blivit analyserade av högt uppsatta internationella åklagare med erfarenhet ifrån tribunalen för forna Jugoslaven och Sierra Leone. De har dragit slutsatsen att bilderna är autentiska och att detta kan utgöra ett värdefullt bevis för brott mot mänskligheten mot syriska regimen.

http://static.guim.co.uk/ni/1390226674736/syria-report-execution-tort.pdf

Citat:
Conclusions:

• The inquiry team is satisfied that upon the material it has
reviewed there is clear evidence, capable of being believed by a
tribunal of fact in a court of law, of systematic torture and
killing of detained persons by the agents of the Syrian
government.

• Such evidence would support findings of crimes against
humanity against the current Syrian regime.

• Such evidence could also support findings of war crimes against
the current Syrian regime.
Citera
2015-10-08, 02:19
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Det går tydligen inte så bra för regeringsstyrkorna i Hama. Konkurs ATGM är tydligen ett effektivt vapen.

Ja du, det är faktiskt en hel del färska videos som snurrar runt på nätet med pansar som blir utslaget av TOW. Tror inte det är en fälla, utan mer en underskattning av antal TOW-system i jihadist-händer. Men det är en pågående offensiv så det är svårt att få en ärlig bild av läget. Återstår att se om 2-3 dagar hur pass "lyckad" offensiven varit.
Citera
2015-10-08, 02:40
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det har diskuterats tidigare i Syrien-trådarna, och det rör sig med allra största sannolikhet om äkta vara. Vad jag minns var du också involverad då:

(FB) Konflikten i Syrien
Citera
2015-10-08, 03:56
Medlem
Ryska marktrupper på plats i Syrien:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usas-natoambassador-ryska-marktrupper-pa-plats-i-syrien/

Som om man inte hade ångest redan . . . . WW3 i prospekt . . . ???
Citera
2015-10-08, 04:35
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usas-natoambassador-ryska-marktrupper-pa-plats-i-syrien/

Tänk med din egen hjärna. DN refererar till NATO, ingen av dem två är objektiva öht. Om ryssen har en bataljon eller två där nere, varför skulle det leda til WW3?
Senast redigerad av flygandemalvakt 2015-10-08 kl. 04:45.
Citera
2015-10-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks

SAA är idioter. De saknar helt taktisk och strategisk kunskap. De anfaller städer med marktrupper och stridsvagnar. Tanks blir rullande likkistor i en stad full av terrorister med ATM:er. De fick ökat självförtroende nu när ryssarna hjälper till så de trodde att det bara var att gå in och krossa. Kanske inbillade de sig att jihadisterna skulle ge upp.

Den taktik som de måste använda är belägring. Man omringar först staden. Sedan stänger man av elförsörjning, vatten och alla leveranser. Därefter är det bara att vänta till terroristerna blir desperata och försöker göra utbrytningsförsök.

Tar det för lång tid innan de kommer ut så är det bara att bombardera staden, alternativt sätta in specialstyrkor som går in på natten och rensar.
Citera
2015-10-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Frivilla soldater minsann. Har vi inte hört det förut. Att Putin nu kränker Turkiets luftrum visar på hur farlig den lille mannen är för vår civilisation. En ociviliserad rännstenspolitiker som Putin kan sätta regionen i brand bara för.
Citera
2015-10-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Frivilla soldater minsann. Har vi inte hört det förut. Att Putin nu kränker Turkiets luftrum visar på hur farlig den lille mannen är för vår civilisation. En ociviliserad rännstenspolitiker som Putin kan sätta regionen i brand bara för.

Snacka om att göra en stor sak av inget. Ryssland har råkat flyga över turkiskt territorium och det har man bett om ursäkt för. Ryssarna sa till och med att om det hände igen så kunde de skjuta ner planet. Men detta nöjer sig naturligtvis inte NATO med, nej nu skall man skicka styrkor till Turkiet och är beredda att försvara alla medlemmar. Detta är ju ett hyckleri på en sjukligt hög nivå. Ingen tror väl att Ryssland har tänk anfalla Turkiet. Putin har fullt upp i Syrien.

Nej NATO som styrs av USA är rädda för att Ryssarna skall lyckas besegra jihadisterna i Syrien. Det skulle vara en katastrof för USA och KSA. De vill få bort Assad och ersätta honom med en muslimsk stat lojal mot Riyadh. Skulle Ryssarna och Assad vinna så hotas hela deras dominans i regionen och det är vad det här egentligen handlar om.
Citera
2015-10-08, 10:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej NATO som styrs av USA är rädda för att Ryssarna skall lyckas besegra jihadisterna i Syrien. Det skulle vara en katastrof för USA och KSA. De vill få bort Assad och ersätta honom med en muslimsk stat lojal mot Riyadh. Skulle Ryssarna och Assad vinna så hotas hela deras dominans i regionen och det är vad det här egentligen handlar om.

Nu känns det som du är mer insatt än mig, men känns det inte om att IS inte har en chans mot Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in