2015-10-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du är seriös så tycker jag faktiskt lite synd om dig, att ha så begränsad fattningsförmåga. Kanske trollar du, får hoppas på det.

3000 per dag skulle motsvara en årstakt på drygt 1 miljon per år. Varför skulle vi "klara" det. En befolkningsökning på 10% på ett år klarar inget utvecklat land.

Infrastruktur: Normal infrastruktur som byggnader, vatten&avlopp, vägar, elnät mm byggs för att hålla i minst 30-50 år, i fallet byggnader ofta mer än så.

Detta innebär att man håller jämn takt genom att bygga för 2-3% av befolkningen per år. Hur har du tänkt att samhället ska orka med takten om befolkningen ökar med 10% per år? Vi har inte plötsligt 3-4 ggr fler byggarbetare, elektriker, VVS-tekniker osv.

Ekonomi: Redan innan den senaste explosionen så gick ca 5% av statsbudgeten till direkta kostnader förenade med massinvandringen. Detta var vid en nivå av 70.000 per/år. Om det kommer 1 miljon per år så skulle alltså 70% (!) av statsbudgeten gå till direkta invandringskostnader, givet samma standard på mottagandet. Det innebär att skola, sjukvård, omsorg, försvar, polisväsende mm får skära ner sina kostnader till 1/3 av dagens nivå (!). Är det OK med dig? Betydligt mer än hälften av alla offentliganställda i Sverige skulle arbeta med att serva de nyanlända! Vi skulle ha skolklasser med 80 elever och 1 lärare. Det skulle vara 3 ggr längre väntan på en operation än idag.

Brottslighet: Invandrare från Mellanöstern är överrepresenterade minst 5 ggr i våldsbrott. Med 1 miljon invandrare per år så skulle vi ha mer än 10 ggr fler mord, mer än 10 ggr fler våldtäkter än idag. Och detta med enbart 1/3 av polisstyrkan jämfört med idag. OK med dig?

Arbetslöshet: Eftersom nyanlända tar minst 7 år (ofta längre) att komma ut i arbetslivet så skulle arbetslösheten ÖKA med ca 10 procentenheter per år om vi tog in 1 miljon per år. Idag 10%, nästa år 20%, året därpå 30%. OK med dig?

Så här kan man hålla på. Jag bara förklarar att det är helt orimligt för vilket samhälle som helst att öka befolkningen med 10% per år, i en grupp som inte kommer in i arbetslivet.

Ja, jag vet inte... Men om det skulle vara så som du säger, varför ändrar inte politikerna politiken? Miljöpartiet som sitter i regeringen vill ju till och med att man ska få söka asyl på svenska ambassader i utlandet så att alla ska få en fair chans att söka asyl, och då skulle ju fler människor komma hit. Detta skulle de väl inte föreslå om det var orealistiskt? De måste väl ta något ansvar?
Citera
2015-10-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Ja, jag vet inte... Men om det skulle vara så som du säger, varför ändrar inte politikerna politiken? Miljöpartiet som sitter i regeringen vill ju till och med att man ska få söka asyl på svenska ambassader i utlandet så att alla ska få en fair chans att söka asyl, och då skulle ju fler människor komma hit. Detta skulle de väl inte föreslå om det var orealistiskt? De måste väl ta något ansvar?
antar att nån måster leka djävulens advokat?
Citera
2015-10-07, 21:42
Medlem
Citat:

de vet nog att detta är orealistigt, de trodde nog inte att så många skulle komma hit till sverige, deras ide hade nog funkat bättre om det hade varit mkt mindre i antal som kommit hit. sverige kan ju inte försörja 500 000 personer per år som kommer. politikerna är nog rädda, att om de stänger gränsen så försvinner deras sk "humanism". och vilket parti har alltid pratat om invandring och att man måste minska den? sossarna har ju kallat sd både det ena och de andra. tror att regeringen hoppas på att eu ska fixa problemet med minskad invandring till europa så att sverige kan framstå som ett "humant" och "öppet" land. blir intressant att se vad som kommer att hända när alla boende platser tar slut. vad regeringen kommer att göra.
Citera
2015-10-07, 22:22
Medlem
Citat:
Varför skulle inte samhällsfunktionerna fungera? Den enda utmaningen som jag ser det är bostadsfrågan, men det är ju för fasen bara att börja bygga lite lägenheter och hus! På det sättet ger ju flyktingmottagningen fler jobb också, och det är ju inte dumt.
Du är en idealist med stort hjärta. Men tänk efter: vem ska betala för dessa lägenheter och hus? Flyktingarna lär inte kunna betala. Återstår skattebetalarna som får allt fler att försörja, med höjda skatter som följd. Inte ens statsministern kunde se hur illa det var när han avgav en massa vallöften på parollen allt åt alla. Verkligheten blev tyvärr helt annorlunda. Jag betalar en hel del i skatt, min arbetsgivare sociala avgifter och de leverantörer jag handlar av moms. Men jag börjar bli jävligt less på det. Fler och fler börjar bli less. Bl a hela det svenska näringslivet. Om du inte förstår ekonomisk fundamenta är det inte konstigt att du har den åsikt du har. Läs några poäng nationalekonomi så tror jag du reviderar din uppfattning. Samhället är så sakta på väg att bryta ihop.
Citera
2015-10-07, 22:55
Medlem
Äckelpolitruken uttalar sig.
Citat:
Håller trenden i sig kommer nästan 180.000 människor att söka asyl i Sverige under 2015.

– Vi måste ha planering för att det kan inträffa, säger Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-maste-ha-en-plan-for-180000-asylsokande/
Citera
2015-10-07, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Du är en idealist med stort hjärta. Men tänk efter: vem ska betala för dessa lägenheter och hus?

Kan pingpong-spelarna bygga järnvägar kan de rimligtvis bygga bostäder också.
Citera
2015-10-08, 00:17
Medlem
Citat:

Det är för att Miljöpartiet främst grundar sina idéer i idealism, ideologi och dogmatism och saknar rationellt grundad verklighetsförankring. Det är ingen nyhet.
Citera
2015-10-08, 00:44
Medlem
Scott Danielss avatar
Citat:
Den enda utmaningen som jag ser det är bostadsfrågan, men det är ju för fasen bara att börja bygga lite lägenheter och hus!

Det fungerar inte riktigt så att det bara är att öka byggandet av bostäder på statlig order. Innan en fastighet står klar behövs planering, överklaganden tar tid och vatten och avlopp ska planläggas och eventuellt byggas ut. Allt detta innebär kostnader som hamnar hos kommuner som kanske inte har råd eller ens vill bygga.
Citera
2015-10-08, 00:48
Medlem
Migrationsverket räknar med mer än 100 000 asylsökande till i år

Citat:
Bara under september månad sökte 24 306 personer asyl i Sverige. En historisk rekordsiffra.
Och i nuläget tyder ingenting på att det skulle komma färre den närmaste tiden.
– Vi måste ta höjd för att det kommer att se ut så här tre-fyra månader framöver, säger Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson.
Det kommer nu tusen personer om dagen, det kan alltså handla om ytterligare 100 000 före årsskiftet?
– Det är vad vi måste ta höjd för. Det är vår planeringsförutsättning.

För första gången nämner samtidigt Migrationsverkets högsta chef att det finns en gräns för vad Sverige klarar av.
– Jag inser också att det någonstans tar stopp. Men ambitionen är att göra vårt yttersta för att klara uppgiften. Och ingen vet ju vad som kommer att ske om två eller tre månader. Det är så många variabler som spelar in att de nästan inte går att hålla i huvudet.
– Men jag måste tänka att vi måste ha en plan för att ta emot tusen asyl-sökande om dagen, kanske till och med fler. Det är det vi ska planera för och ha beredskap för.
Den 22 oktober presenterar Migrationsverket sin nya prognos för antalet asylsökande under 2015. Den siffran kommer med råge att överstiga 100 000 människor, bekräftar Anders Danielsson för första gången.

http://www.expressen.se/nyheter/raknar-med-100-000-asylsokande-till-i-ar/

När är gränsen på vansinnet nådd? Det finns ju snart ingenstans att inhusera alla migranter! Vad kommer kostnaderna fler migrationen hamna på i år? Nyss fick vi ju höra att budgeten redan var spräckt eftersom det nu kommit fler än vad budgeten baserades på. Nu räknar man minst med 100000 till innan årsskiftet! Det har redan kommit 73000 till en kostnad av 17,9 miljarder för utgiftsområde migration samt 16,7 miljarder till för utgiftsområde integration och jämställdhet. 34,6 miljarder totalt. Om vi bara gör ett enkelt överslag och skalar upp det hela med 173000/73000 dvs årets totala förväntade anstormning delat med de som redan kommit så hamnar vi på 82 miljarder!!! OK nu vet jag att detta är en väldigt grov uppskattning. Allt i utgiftsområde integration och jämställdhet handlar inte om invandring och budgeten för detta utgiftsområde är förmodligen inte spräckt ännu så lite mindre borde det bli därav. Men samtidigt sägs ju prognosen ligga på fler än 100 000 till så det drar ju upp det hela. Men 82 miljarder är en djävla massa pengar. Man behöver hålla ca 2050 "hela Sverige skramlar"-galor för att komma upp i den summan. Så när är gränsen nådd?
Senast redigerad av sunflare 2015-10-08 kl. 00:52.
Citera
2015-10-08, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det blir några tusen per år men kan bli lägre då det beror på kommunens ifråga välvilja. Om det nu inte finns äldreboende och det blir billigare för kommunen att än mer subventionera hemhjälp alltså. Men oavsett många kommer ju bli tvingande att lämna sina hem.

Detta med vill vet jag inte. Mina far- och morföräldrar ville absolut inte in på hem och ingen överlevde mer än ett några månader när de väl var tvungna dit. I mina ögon var det mer som de helt sonika gav upp när de inte längre hade sin eget hem. Detta kan såklart vara annorlunda men det är ju min erfarenhet då åtminstone.

Min morfar dog när han var runt 50. Mormor bodde kvar i deras hus tills hon blev 70. Sedan fick hon förflyttas till ett äldreboende.. Det stället var riktigt hemskt.. Mormor ringde då varje dag och beskrev all misshandel. Psykisk och fysik. Vi käftade då med kommunen och hon fick flytta till ett annat hem mer centralt. Mormor var så lycklig där. Bingo och aktiviteter varje dag med god mat. Även vårdpersonal som kom och massera/smörjde fötter och bara "prata" varje kväll. Min mormor var lycklig där. Så att säga att alla ålderdomshem är skit är ju bara skit. faktiskt.
Citera
2015-10-08, 02:04
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade. 2st.

Mod.
Senast redigerad av manamanah 2015-10-08 kl. 02:07.
Citera
2015-10-08, 02:19
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare

Om 100.000 kommer i år:
  • Det krävs minst 50.000 nya bostäder - till ett värde för ~ 300 mdkr
  • Arbetslösheten slår redan i 20-procentstaket - vilka jobb ska dessa utföra(?)
  • Om skatterna höjs på företag går de omkull - likt StudyBuddy, Nanny, Akedmia etc.
  • Om skatterna höjs på vanligt folk så kommer de sluta arbeta - bidrag blir mer lönsamt

Du inser att välfärdssystemet kommer kollapsa. Tyvärr kommer det vara som att sticka en egg tandad bajonett i buken på den svenska nationen - mycket mer kommer skadas vilket kommer bli svårt att läka. Hur ska vi locka tillbaka företagen och kompetensen? Vi måste ge upp allt vi äger för att sedan bygga upp det igen, och det kommer vara en lång process med många motgångar. Se på Baltikum: Där kommer vi vara om tio år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in