Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Saudiarabien kommer troligen att försöka sänka oljepriset ytterligare, något de har gått ut med tidigare, och de drabbas inte nämnvärt, dels för att deras rörliga kostnad för oljeproduktion är betydligt lägre och dels för att de har en valutareserv som heter duga. Syftet är då att straffa Ryssland som är beroende av sin oljeexport. Ryssland klarar sig inte mer än maximalt tre år, om sanktionerna håller i sig, sedan är landet bankrutt och Putin ett minne blott.
En lysande plan om den är smidd i Washington, mindre lysande om det är saudiernas egen idé eftersom ett oljepriskrig ju främst drabbar oljeproducerande länder. Det är absolut ett hårt slag mot Ryssland (och det är mycket möjligt att priskriget kommer bli Putins undergång), men procentuellt sett naturligtvis ännu hårdare mot Saudi själva. Deras ekonomi kommer nog inte må så bra av att driva ner oljepriserna under tre års tid.
Syrienprojektet är galet att ge sig in i *nu* för ryssarna, men hade varit finfint nån gång 2013, efter Snowdenaffären men före Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Turkiet är just nu politiskt försvagat genom sitt agerande i Syrien, valresultaten, hantering av flyktingarna och sitt agerande i EU.
Det är ett tillfälle som alla som kan vill utnyttja.
Betänk att det var inte länge sedan svenska politiker kämpade hårt för att Turkiet skulle bli fullvärdig EU-medlem. Hur skulle det sett ut idag?
Det är denna turkiska realpolitiska svaghet som nu används för egen vinning av ryssarna.
Att de inte gått in tidigare beror nog på att Iran inte förrän nyligen löste sanktionerna mot dem på grund av kärnavtalet. Nu kan Ryssar samarbeta med Iran som får med sig Irak att krossa oppositionen i IS kontrollerade områden.
Alla bitar ramlade på plats och ryssarna agerar när förutsättningarna är de rätta.
Ett avtal med Iran, Irak och Syrien som inringar IS . För att inte Turkiet skall fortsätta stödet till rebellerna skrämmer man Turkiet med demonstrativa överflygningar och flyttar flottan.
Ingenting är en slump när det gäller massiva vapensystems användning.
Turkiet fungerar i princip på samma sätt som Ryssland, så jag har svårt att tro att ryssarna "skrämmer" turkarna, i synnerhet inte om Turkiet har tappat politiskt inflytande - det här är snarare en chans för Erdogan & co att visa handlingskraft om de tappat popularitet och jag blir inte förvånad om det sker en olycka vid nästa kränkning.
Citat:
Ursprungligen postat av
laserthing
Enligt uppgift skjuter Ryssarna nu missiler från kaspiska havet, ni som är insatta, kan detta verkligen stämma?
https://twitter.com/Conflicts/status/651718745208037376?lang=sv
Känns som overkill om de inte specifikt testar just långdistansmissiler. Borde vara enklare att skjuta från Tartus annars tycker jag. Jag förmodar att de fått överflygningstillstånd av Iran och Irak, eftersom turkarna nog inte vore så pigga på det.
Men fråga i V&M.
Edit: Uppenbarligen sant och bekräftat.