2015-10-07, 11:57
Medlem
Cuprums avatar
Hur gör man om man vill odla vallmo men inte har någon tomt?
Citera
2015-10-13, 06:14
Medlem
George.Jansens avatar
Om man har låtit torkade malda växtdelar (kapslar och översta 10 cm av stammen) ligga i 80% sprit och sen filtrerat det, hur Ska man dosera? Jag tänker i förhållande till antal använda kapslar? Dvs hur stor del av spriten är det vettidt att prova med först?
Citera
2015-10-17, 20:08
Medlem
Kan man ha några ståendes i fönstret nu under vintern? eller vissnar dom då?
Citera
2015-10-24, 03:25
Medlem
Citat:
Du får väl testa. Några tusental frön får du säkert för någon tia på ICA.
Citera
2015-10-24, 08:21
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
Om man har låtit torkade malda växtdelar (kapslar och översta 10 cm av stammen) ligga i 80% sprit och sen filtrerat det, hur Ska man dosera? Jag tänker i förhållande till antal använda kapslar? Dvs hur stor del av spriten är det vettidt att prova med först?
Det beror ju helt och hållet på mängden alkohol du har i ditt "extrakt", hur många kapslar du använt samt styrkan på dessa så du får prova dig fram, -better safe then sorry!
Men min tumregel är att börja med 15-25st kapslar och sen vänta ungefär en timme, svårt att avgöra styrkan för det har inte bara med sorten att göra utan mängden alkaloider kan variera beroende på vädret samt mediumet (marken man har planterat på).
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprum
Hur gör man om man vill odla vallmo men inte har någon tomt?
Då får man skaffa sig en gerillaodling, mao odla på någon annans mark.
Citat:
Ursprungligen postat av swedgin
Det är svårt att odla vallmo innomhus, driva upp går bra på fönsterkarmen men de ska helst ut innan längden/höjden uppgår till 10cm..
Citera
2015-11-04, 03:04
Medlem
tänkte försöka sätta några tusen frön nästa säsong och undrar lite över hur ni gör.
Skogsdungar? Ängar? rabatter?
sår ni inomhus först? när ni är ute, gallrar ni jorden lite först och gräver ner fröet? eller lallar ni bara runt och kastar frön omkring er och hoppas på det bästa?

Som stoner gillar jag när saker är så enkelt som möjligt, så jag tänkte inte mjölka något. utan bara skörda hela plantan. Vad är smidigast? att torka allt och pulverisera för thé eller koka ner allt till geggamoja?

Tacksam för svar
Citera
2015-12-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedgin
Dom gillar inte att vara inomhus. Försökte själv men dom kom bara upp och vissnade efter två veckor.
Citera
2016-01-02, 16:01
Medlem
Ska man skörda efter eller före blomning?
Citera
2016-01-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivebyapril
Ska man skörda efter eller före blomning?

nu tror jag att jag löste det själv

Frö-blad-blomma-kapsel
http://cache3.asset-cache.net/gc/96168691-illustration-showing-life-cycle-of-poppy-gettyimages.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=9%2BY%2FLBi%2 BN9%2F2TESO0syRSycMlPTM%2FjO5CxDfOvTSDkfad%2FC3Zbx dZKaBg%2Bk9kyFmuGlw2GyZAcrr%2FxX0fz 9dmg%3D%3D
Citera
2016-01-15, 13:18
Medlem
Tja!

Jag är bosatt i Umeå, Norrland. Och har 10 opiumvallmo som håller på växa! inne på 20 dagar nu.. Tror ni 10 plantor tar mig någonstans eller ska jag plantera 20 tilll?

Mvh en Vänlig Själ från Umeå Norrland!
Citera
2016-01-31, 13:17
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PSYKEDELIS-K
Tja!

Jag är bosatt i Umeå, Norrland. Och har 10 opiumvallmo som håller på växa! inne på 20 dagar nu.. Tror ni 10 plantor tar mig någonstans eller ska jag plantera 20 tilll?

Mvh en Vänlig Själ från Umeå Norrland!

10 st är i minsta laget, visserligen många år sedan jag drack te eller gjorde extrakt på vallmo, men har du plats för fler så satsa på att odla 10 st till.
Antar att att du lyckats odla inomhus nu?

Men ha i åtanke att det skiljer sig mycket i potens mellan vallmo till vallmo!
Citera
2016-02-16, 12:42
Medlem
NovaThrees avatar
När ska jag plantera mina papaver somniferum frön? Hittade några växandes vilt breve en väg i sommras, tog med några hem och identifierade dem och visst fan var de rätt vallmo.

Har en liten skål med hur mycket frön som helst som jag fick ur från de torkade kapslarna...
När är ett smart datum att plantera tycker ni? Polaren har koll på ett as bra ställe där de växte förra sommaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in