Citat:
Ursprungligen postat av
Mystic-Man
Ukrainadebaclet kommer snart vara glömt utanför USA och Europa, IS anses viktigare.
Kommer vi till oljepriset så är kanske den starkaste markering man kan göra att slå till mot Sauidernas proxy-soldater. Saudi börjar också lida av att hålla oljepriset nere, snackas om kupp mot kungen etc. (den nye har inte fattat att deras stenåldersregim i bästa fall tolereras av omvärlden även om de fjäskar för pengarna när de möts). De kommer rent ekonomiskt inte kunna klara av att bibehålla trycket i så värst många år till. Lyckas Putin få Saudierna att trappa upp påskyndar han också tidpunkten de inte själva kan dra ner oljepriset.
Mja, USA+EU är ju en väldigt viktig del av världen, i synnerhet för Ryssland.
Hur som helst har du helt rätt i att det är ett hårt slag mot saudierna - jag vet fortfarande inte vems idé priskriget var, men om syftet var att krossa Saudis fiender/konkurrenter har det misslyckats kapitalt.
Ett par fördelar ryssarna har i sin insats i Syrien, som inte västländerna har, är att man vet till 100 % vem man stödjer och vad man vill uppnå, att man skiter i vem som är vem bland motståndarna så att man inte behöver ta hänsyn till om IS är uppblandade med Nusra eller FSA eller vad rebellerna heter just idag, eller smuggla in vapen på konstiga sätt. Man kan koncentrera sig helt på flyganfall och slipper ta hand om boots on the ground eftersom syriska armén sköter (nåja..) den biten.
Sedan tror jag också att ryssarna, och i allt högre utsträckning Assad & co i Damaskus, kommer att koncentrera sig på att verkligen säkra det viktiga området längs kusten mellan Libanon och Turkiet, hemvist både för alawiter och ryska flottbasen. Vad som händer med öknen i öst och sydöst är kanske mindre viktigt.
Det som överraskar mig lite är den hårda stilen man verkar köra mot Turkiet - inte bara flygkräkningen, det pågår ju nästan något som liknar en inringning, eller? Ockupation av Krim följt av allians med Iran-Irak-Syrien, stöd till kurderna i norr (väl?). Turkiet är ju en ganska obra fiende för ryssarna att ha, och man har egentligen bättre relationer med dem än med EU, så jag vet inte riktigt vad som ligger bakom där.