2015-10-07, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kzz
Ryssland har gjort rejäl skada.

13 command control posts
10 ammunition depos
5 training camps
5 fuel depots
5 communication nodes
disguised terrorist base
the center of special training of militants
a field ammunition depot
four mini-factories on manufacture of armaments.
19 T-55 tanks
19 BMP
18 armored personnel carriers

four MLRS
three artillery guns
16 vehicles.

2500 döda terrorister och lika många skadade, plus att man räknar med att 5.000 deserted eller gett upp.

http://fortruss.blogspot.sk/2015/10/russian-operation-in-syria-revealed.html

Med andra ord så är IS ordentligt försvagat och borde dra sig tillbaka för att slicka sina sår. Ser vi det hända?

Det är rebellerna ryssarna har gett sig på.

Kan någon uppdatera mig, vet vad arabiska våren är men har aldrig sett Syrien som en diktatur som Irak eller Libyen. Var härstammar konflikten ifrån?
Senast redigerad av FromAfar 2015-10-07 kl. 00:56.
Citera
2015-10-07, 00:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bqz-rgj-dxr
Nu har jag in följt denna specifika tråd sedan start, men dessa påstådda attacker med kemiskar vapen visade sig väl vara mest propaganda från USA och/eller Isreal. Om jag inte minns fel kunde man inte lägga fram några bevis för att den Syriska regimen skulle ha använd kemiska vapen. Jag minns dock att det kom fram att rebellerna hade använt kemiska vapen vid ett eller fler tillfällen.
Vad för bevis vill du ha som övertygar dig? Jag är inte helt säker på att de låg bakom attacken, men utifrån det jag har läst lutar det åt det hållet. Hursomhelst, det är något som en domstol som får avgöra, om han ens blir åtalad. Det är i vart fall en anklagelse som är riktad mot honom och hans regim.
Citera
2015-10-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Lugn med påhoppen, det stärker inte din trovärdighet.

Ett fjärde alternativ är att syriska nationella koalitionen tar över regimskiftet. FSA och andra moderata krafter kommer inte längre att samarbeta med jihadistgrupper, som man nu gör, eftersom båda kommer att konkurrera om den politiska makten i Syrien. Nu samarbetar FSA och al-Nusra, och andra jihadistgrupper, av militärstrategiska skäl eftersom de delar samma fiende. Detta kommer att förändrats när regimen störtas.

Bra att du är öppen med ditt stöd till honom. Får jag fråga dig då vad som gör dig bättre än de som hellre vill se jihadister vid makten än al-Assad? Är det enbart på grund av den religiösa faktorn som du inte stöttar dom? Du verkar tro att så länge man är sekulär så är allt frid och fröjd. Både Hitler och Stalin var sekulära men det hindrade inte dom ifrån att massmörda miljontals människor.

Sekulära rebeller må vara få inom den militära oppositionen, men långt ifrån alla delar al-Nusras ideologi. Det är en myt som syriska regimen och dess vänner gillar att sprida, nämligen att alla som inte är sekulära är per automatiken extremister. Det finns en mellanställning mellan sekularism och jihad-salafism, alltså moderat islamism, vilket inte bör förknippas eller likställas med jihad-salafismen, eller salafism för den delen.

Offentligheten kan inte uppmärksamma något de inte känner till. Kan man betrakta jihadisternas kamp mot amerikanerna under irakiska inbördeskriget som effektiv bekämpning? När USA drog sin militär ur Irak betydde det inte att någon stormakt måste ha bistått jihadisterna med vapen. Det krävs sunt förnuft och lite kunskap för att förstå att dagens moderna krig inte utspelar sig som man traditionellt har gjort. Många krig utspelar sig i gerillaform, något du inte verkar greppa. Det som kommer hända om man ökar stödet till rebellerna, inklusive till de mera hårdföra islamisterna, är att Ryssland kommer att förlänga sin involvering i Syrien, vilket kommer att innebära stora ekonomiska kostnader, något som kommer att bidra till en politisk lösning istället för att de bombar bort all opposition militärt. Det är enkelt att bomba bort en militärmakt, men det är mycket svårare att bomba en ideologi. På grund av detta är Rysslands insats dömd att misslyckas.

Det är ganska löjligt att jämföra Bush med al-Assad. Du har mycket att lära dig. Med krigsbrott menas brott mot den internationella humanitära rätten, vilket är lagar som gäller under själva kriget, oavsett om själva initiering av kriget är lagligt eller inte. USA har begått brott mot internationella humanitära rätte under Irakkriget, men dessa var relativt få. Vid fall där soldater begick brott mot den internationella humanitära rätten lagfördes de enligt nationella rättssystemet. Hur många har al-Assad lagfört? al-Assad har inte bara begått krigsbrott, utan även brott mot mänskligheten, vilket är det grövsta brottet man kan begå. Detta på grund den syriska militärens val av krigsmetoder såsom att inrätta en blockad för att sedan blocka all mattillförsel, bombardemang av civila områden med oprecisa vapen och tortyr av tiotusentals krigsfångar och civila. Det finns anklagelser om att syriska regimen även ska ha använt kemvapen, och det finns anledning att tro att hans regim låg bakom attacken 21 augusti i östra Damaskus. Dessa är några exempel på brotten som han kan åtals för.

Dina känslor har tagit över ditt förnuft, vilket speglas i dina inlägg.
Du argumenterar bra ibland men när du försöker demonisera Assad tar dina känslor över. Att starta ett krig på falska premisser som Bush gjorde är ett betydligt grövre brott mot mänskligheten än en statschef som försöker kväsa en opposition med mer eller mindre rimliga medel. Jag förnekar inte att övergrepp har begåtts, men det finns absolut INGEN anledning att tro att Assads regering låg bakom attacken i Damaskus.

Sedan din rent ut sagt dumma teori om duktiga och moderata rebeller. Hur många procent av Syriens befolkning tror du stödjer dem? Alla tillförlitliga uppgifter visar på att Assad har ett stöd av en majoritet av befolkningen. Att du vill få Syrien att blöda till döds och Ryssland att förtvina ekonomiskt visar bara på att du är en idiot, en vältalig idiot, men ändå en person som till varje pris få igenom sin människofientliga agenda.
Citera
2015-10-07, 01:41
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Du argumenterar bra ibland men när du försöker demonisera Assad tar dina känslor över. Att starta ett krig på falska premisser som Bush gjorde är ett betydligt grövre brott mot mänskligheten än en statschef som försöker kväsa en opposition med mer eller mindre rimliga medel. Jag förnekar inte att övergrepp har begåtts, men det finns absolut INGEN anledning att tro att Assads regering låg bakom attacken i Damaskus.

Sedan din rent ut sagt dumma teori om duktiga och moderata rebeller. Hur många procent av Syriens befolkning tror du stödjer dem? Alla tillförlitliga uppgifter visar på att Assad har ett stöd av en majoritet av befolkningen. Att du vill få Syrien att blöda till döds och Ryssland att förtvina ekonomiskt visar bara på att du är en idiot, en vältalig idiot, men ändå en person som till varje pris få igenom sin människofientliga agenda.
Din otroliga säkerhet i att hans regim inte låg bakom kemattacken implicerar insyn i syriska militären, har du det? Om du inte gör det bör du inte uttrycka dig med en sådan säkerhet.

Det finns nämligen ett antal anledningar till varför hans regim med stor sannolikhet låg bakom attacken. Det är mycket möjligt att militären valt att använda kemvapnen utan hans tillstånd. Jag vill inte gå in i en diskussion om hans skuld eller oskuld i kemattacken. Det viktigaste är han prövas i en domstol, och kemattacken är ett exempel på något som borde utredas av internationella brottmålsdomstolen trots att seriösa organisationer som Human Rights Watch kommit fram till samma slutsats, att regimen låg bakom attacken.

Vilka "tillförlitliga" uppgifter, menar du? Landet har hamnat i medeltiden på grund av att folk inte ville ha honom och du pratar om att han har stöd av folket? Det är skrattretande när personer tar hans "popularitet" hos folket som ett argument. Oftast brukar jag höra argument som "hellre militärdiktatur än IS", vilket är sig ett bristfälligt argument sig.

Jag demoniserar inte al-Assad, utan jag utgår ifrån vedertagna anklagelser riktade mot honom som han med stor sannolikhet har begått. Det finns moderata rebeller i Syrien, och med det menar jag moderata islamister som inte utgår ifrån salafismens idéer. Bara för att du hör "allahu akbar" i videoklipp innebär det inte att de är religiösa fanatiker, eller betraktar du personer som säger "herregud" som religiösa extremister också? Oavsett om de stridande parterna är religiösa fundamentalister eller inte borde det inte ändra idén om att överväga militärt stöd till andra grupper än de man redan bistår nu. Det är inte nu man borde oroa sig över det.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2015-10-07 kl. 01:43.
Citera
2015-10-07, 01:45
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Med andra ord så är IS ordentligt försvagat och borde dra sig tillbaka för att slicka sina sår. Ser vi det hända?

Kan någon uppdatera mig, vet vad arabiska våren är men har aldrig sett Syrien som en diktatur som Irak eller Libyen. Var härstammar konflikten ifrån?

Björnen dödar en terrorist för vad en terrorist är. När ska folk lära sig att det inte finns några "rebeller" i Syrien. FSA är ett minne blott. De 2 största aktörerna i "oppositionen" är utan tvekan Al-Nusra och Islamic front.
När nu Putin har börjat bomba Nusra posteringar rejält så har man i desperation börjat benämna Nusra som en del av den "moderata oppositionen".
Om vi nu bortser ifrån att Nusra är en del av Al-Qaida som utförde den värsta terrorattacken emot USA någonsin. Har man glömt bort att Al-Nusra har exakt samma ideologi som Daesh?
Citera
2015-10-07, 01:49
Medlem
Citat:

Det beror på hur mycket folk IS har i de berörda områdena, sen är det inte bara IS som bombats utan majoriteten av bomberna har släppts mot andra grupperingar, främst Al Qaida.
SAA är överlägset starkaste makten i Syrien, men det har inte räckt långt hittills, och enorma mängder vapen och terrorister fortsätter att strömma in i landet.
Tror detta kommer fortgå tills USA stoppar inflödet av vapen och jihadister.

Syrien är och har alltid varit en diktatur, precis som alla arabiska länder.
Citera
2015-10-07, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Björnen dödar en terrorist för vad en terrorist är. När ska folk lära sig att det inte finns några "rebeller" i Syrien. FSA är ett minne blott. De 2 största aktörerna i "oppositionen" är utan tvekan Al-Nusra och Islamic front.
När nu Putin har börjat bomba Nusra posteringar rejält så har man i desperation börjat benämna Nusra som en del av den "moderata oppositionen".
Om vi nu bortser ifrån att Nusra är en del av Al-Qaida som utförde den värsta terrorattacken emot USA någonsin. Har man glömt bort att Al-Nusra har exakt samma ideologi som Daesh?

Förstod ditt svar men du svarade inte på min fråga, var härstammar konflikten ifrån?
Citera
2015-10-07, 02:41
Medlem
Nu har även Azov seglat in i medelhavet och ytterligare 19 skepp är på väg till Syrien, varav några är riktigt brutala missilskepp, bla Moskva.

Det är en rejäl upptrappning just nu, tillräckligt för att göra en parkeringsplats av hela Turkiet så vi får hoppas att Turkiet inte gör slag i sina hot om att skjuta ner ryska plan.
Citera
2015-10-07, 02:42
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Förstod ditt svar men du svarade inte på min fråga, var härstammar konflikten ifrån?
Det är en svår fråga att svara på, liksom frågan varför USA anföll Irak med 9/11 som anledning. Eftersom vi inte vet exakt vem som drar i trådarna på ett globalt plan kan vi endast spekulera.
Citera
2015-10-07, 08:28
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Ukrainadebaclet kommer snart vara glömt utanför USA och Europa, IS anses viktigare.
Kommer vi till oljepriset så är kanske den starkaste markering man kan göra att slå till mot Sauidernas proxy-soldater. Saudi börjar också lida av att hålla oljepriset nere, snackas om kupp mot kungen etc. (den nye har inte fattat att deras stenåldersregim i bästa fall tolereras av omvärlden även om de fjäskar för pengarna när de möts). De kommer rent ekonomiskt inte kunna klara av att bibehålla trycket i så värst många år till. Lyckas Putin få Saudierna att trappa upp påskyndar han också tidpunkten de inte själva kan dra ner oljepriset.

Mja, USA+EU är ju en väldigt viktig del av världen, i synnerhet för Ryssland.

Hur som helst har du helt rätt i att det är ett hårt slag mot saudierna - jag vet fortfarande inte vems idé priskriget var, men om syftet var att krossa Saudis fiender/konkurrenter har det misslyckats kapitalt.

Ett par fördelar ryssarna har i sin insats i Syrien, som inte västländerna har, är att man vet till 100 % vem man stödjer och vad man vill uppnå, att man skiter i vem som är vem bland motståndarna så att man inte behöver ta hänsyn till om IS är uppblandade med Nusra eller FSA eller vad rebellerna heter just idag, eller smuggla in vapen på konstiga sätt. Man kan koncentrera sig helt på flyganfall och slipper ta hand om boots on the ground eftersom syriska armén sköter (nåja..) den biten.
Sedan tror jag också att ryssarna, och i allt högre utsträckning Assad & co i Damaskus, kommer att koncentrera sig på att verkligen säkra det viktiga området längs kusten mellan Libanon och Turkiet, hemvist både för alawiter och ryska flottbasen. Vad som händer med öknen i öst och sydöst är kanske mindre viktigt.

Det som överraskar mig lite är den hårda stilen man verkar köra mot Turkiet - inte bara flygkräkningen, det pågår ju nästan något som liknar en inringning, eller? Ockupation av Krim följt av allians med Iran-Irak-Syrien, stöd till kurderna i norr (väl?). Turkiet är ju en ganska obra fiende för ryssarna att ha, och man har egentligen bättre relationer med dem än med EU, så jag vet inte riktigt vad som ligger bakom där.
Citera
2015-10-07, 08:35
Medlem
Citat:
Det finns nämligen ett antal anledningar till varför hans regim med stor sannolikhet låg bakom attacken. Det är mycket möjligt att militären valt att använda kemvapnen utan hans tillstånd. Jag vill inte gå in i en diskussion om hans skuld eller oskuld i kemattacken. Det viktigaste är han prövas i en domstol, och kemattacken är ett exempel på något som borde utredas av internationella brottmålsdomstolen trots att seriösa organisationer som Human Rights Watch kommit fram till samma slutsats, att regimen låg bakom attacken.

????. Lägg fram något konkret på att den "seriösa" organisationen HRWs som du säger kommit fram med sådana slutsatser, vore intressant att veta isåfall för är inget som framkommit här tidigare. I övrigt är inte HRW en "seriös" organisation när det gäller Syrien eller något annat överhuvudtaget, de har påkommits med byxorna nere vid ett flertal gånger när de försökt fabricera "bevis" mot Assad:
http://www.globalresearch.ca/human-rights-watch-fail-uses-photo-of-american-bombing-destruction-to-condemn-assad/5435941
Citat:
Putting its hypocritical and biased nature on full display once again, the alleged human rights organization, Human Rights Watch, was recently caught in an attempt to fabricate “evidence” of Assad’s use of barrel bombs in civilian areas for the purposes of further demonizing the secular Syrian government.

There was only one problem with HRW’s tweet – the photograph the organization provided was not Aleppo.
In fact, the damage that had been wrought upon the civilian area in the photograph was not committed by the Syrian military but by the United States
.
HRW är en låtsas organisation som helt ägs av George Soros och används som ett verktyg av dessa människor och "USA" i dess strävan att störta regeringar som man inte gillar, det borde Herr Shlomo veta.

Citat:
Det jag stör mig lite på är hur folk tror sig vara vara moraliskt högtstående när man nämner beväpning av al-Nusra och andra terrorgrupper samtidigt som de själva stöttar en annan terrorist med statens medel till sitt förfogande vid användning av våld och utövande av terror. Alla stridande som är involverade i Syrien, kanske med undantag av Peshmerga, utövar terror och är därmed terrorister. Det är svårt att försvara al-Assad som en icke-terrorist, och detsamma gäller för många delar av oppositionen.

Ifall du haft koll på konflikten borde du vetat att Peshmerga och övriga kurdiska organisationer har begått frunktansvärda brott mot andra etniska minoriteter under den här konflikten, allt är väl dokumenterat , det har tagits upp här ett flertal gånger att jag inte har lust att repetera det för en nybörjare som dig, men läs längre bak i tråden så ska du hitta information om alltifrån etnisk rensning av kristna och araber till brutal systematisk tortyr i Peshmergas fängelsehålor.
Senast redigerad av financialcenter 2015-10-07 kl. 09:09.
Citera
2015-10-07, 09:02
Medlem
Citat:
Konstig frågeställning. Jag menar att vi ska låta al-Nusra sköta det militära genom att förse de med mer eller mindre avancerade vapen. De har inget intresse av att veta vad USA:s intentioner med beväpningen är, utan de kommer att använda vapnen till att strida mot Bashars styrkor, hans allierade samt IS, vilket är meningen. Vad som händer efter att det är självklart en annan fråga. Det är mycket möjligt att al-Nusra inte kommer att driva bort al-Assad ifrån makten militärt, men en beväpning av al-Nusra hade satt press på den nuvarande syriska regimen för att delta i en politisk lösning som resulterar i en övergångsregering där han inte är med.

Själva syftet är att återbalansera makten på stridsfältet mellan regimen och rebellerna. Så som det ser ut nu med ryska flyg som bombarderar rebeller så ligger rebellerna i underläge, och därför är en möjlig utväg för att hitta balansen igen att beväpna al-Nusra och andra rebeller som inte har en global agenda. Förutom Rysslands flygbombningar har oppositionen IS på halsen, samt att Iran och Kina har valt att intensifiera sina insatser i Syrien. Detta sätter rebellerna (och deras finansiärer) i en ännu svårare situation.

I övrigt kommer du inte med något nytt, det du föreslår har "eliten" i USA/Israel/EU med sina allierade genomfört i Syrien under 5 år, skillnaden mellan dem och dig är att du är dumskallen som tänker högt, du säger de verkliga intentionerna medans de utåt påstår sig arbeta för ett "fritt" och "demokratisk" Syrien. Du framstår därmed utåt som väldigt cynisk men dock så ärlig i jämförelse. Om bara "eliten" kunde vara lika ärliga som dig skulle saker och ting vara betydligt lättare.

Vidare uppvisar du samma besatthet av Assad som de gör, Assad hit och Assad dit, hela din argumentantionsteknik går ut på att försöka få Assad framstå som en tyrann som genomfört krigsbrott för att därmed kunna rättfärdiga de smutsiga metoderna från västs sida med beväpning av terrorister osv som du förespråkar. Om du vill bli tagen på allvar och inte framstå som en av alla skojare likt dig som tidigare kommit och gått kan du väl börja backa upp dina påstående med något konkret och bevisförande om de brott Assad begått? Inget lallande och annat trams nu, inga lösa anklagelser utan substans som du läst på CNN, Expressen eller Fox News, utan något seriöst och konkret. Klarar du av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in