2015-10-06, 09:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vilka gaps har vetenskapen fyllt?

På senare åren särskild epistemiska "gaps" (självklart utöver ren fakta-information). Vetenskapen jobbar tandem med moderna akademisk filosofi och bidrar till att sofistikera dom (filosofisk rationalistiska) verklighets-sökande verktyg.

ÉTT exempel torde räcka: Att blixten inte är en 'gudomlig' manifestation, men ett elektromagnetisk fenomen (vilket berör en del 'guders' legitimitet).
Citera
2015-10-06, 09:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Fast det var inte frågan. Sen är det du säger en fråga om semantik. Vad är en "fusionsreaktor"? Det är en benämning någon har satt på ett naturligt fenomen.

Problemet med den här typen av resonemang är att de icke troende har satt en egen definition på vad gud är . . för dom. Sen hittar de motbevis . . med deras egna definitioner.

Aaah, där kom ditt väderkvarnskrig (mellan absolut idealism och absolut materialism) igen.

Citat:
D v s problemet är att ni aldrig förstått vad som menas med "Gud" och gudomlighet.

Förklaringen till detta är, att teismen inte ens har lyckats att komme med en "definition" av 'gud', som är såpass precis, specifik och éntydig att det är möjligt att relatera till den på den filosofiska rationalismens planhalva.
Citera
2015-10-06, 09:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag tror att du tittar för mycket och lyssnar för mycket på ena sidan av spektaklet. Du vill inte läsa och förkovra dig i vad andlighet innebär, vad immateriell innebär, vad filosofi innebär, vad förnuft och tanke innebär. Låt mig lära dig en sak; var noga med vad du lyssnar på och hör, jag säger detta för att med hjälp av argumentation kan duktiga talare hjärntvätta dig och få dig att tro på vad som helst och ta det som sanning. Akta dig noga för de som har valt sida och argumenterar för det oavsett om det är religiösa eller ateister. Detta säger jag för att vara så objektiv som möjligt.

Det du bör göra är att ta reda på fakta sagda av de som inte vill argumentera för ateismen eller någon specifik religion. Filosofi är en bra början där frågor ställs och diskuteras som ställer en till eftertanke.

Vad med om DU nu .... istället för att ge "goda råd" om filosofi ... själv lärde dig elementär logik.
Citera
2015-10-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Maken till ett mer nedlåtande inlägg har jag nog inte läst på länge.

Angående länkarna så har jag redan sett det mesta med lawrence krauss och läst hans böcker.

En tolkningsfråga från din sida. Ens egna kropp räcker för att varje individ ska komma till insikt. Studera din egen kropp framför spegeln, i duschen och studera andras kropp på stan, på arbetet osv. Ställ dig sedan frågan vad har format mig eller andra människor som du studerar. Vilken kraft ligger bakom hur jag har formats? Se bilder på hur inre organen ser ut och ställ dig frågan vilken kraft har varit orsaken till att de sitter där de sitter och vilken kraft har gett varje organ specifika uppgifter. Bevisen finns så uppenbara att man blir hemmablind.

"Vi ska visa de Våra tecken vid horisonten och inom dem själva, ända till dess (uppenbarelsens) sanning står klar för dem! Är det inte nog för dem (att veta) att din Herre är vittne till allt som sker!"

(Koranen 41:53)

67 I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

67:1 VÄLSIGNAD Han som har allt herravälde i Sin hand och vars makt övervinner allt! 67:2 Han som har skapat döden och livet för att sätta er på prov [och låta er visa] vem av er som i sitt handlande är den bäste. Han är den Mäktige, Den som ständigt förlåter. 67:3 [Det är] Han som har skapat sju himlar som välver sig över varandra. Du kan inte upptäcka någon brist eller ofullkomlighet i den Nåderikes skapelse; men lyft på nytt din blick mot [himlen] - ser du någon spricka? 67:4 Lyft blicken ännu en gång och ännu en gång och den skall vända tillbaka till dig med oförrättat ärende, utmattad [av att spana efter fel].

67:5 Vi har låtit den nedre himlen lysas upp av stjärnskott [som] prydnad och för att hålla de djävulska krafterna i schack; och för dem har Vi i beredskap en högt flammande Eld. 67:6 På alla som hädar sin Herre, väntar helvetets lidande - ett eländigt mål! 67:7 Och när de kastas i detta [helvete] hör de det rossla och ryta, kokande av vrede, 67:8 ja, nära att sprängas i stycken av ursinne; och varje gång en hop [syndare] störtas ned i det skall vakterna fråga dem: "Kom ingen till er för att varna er?" 67:9 ”Jo, det kom en varnare till oss, men vi beskyllde honom för lögn och sade: 'Gud har aldrig uppenbarat något [budskap]. Ni tar miste, [du och de som följer dig].'” 67:10 Och de skall tillägga: "Om vi bara hade lyssnat [till honom] eller använt vårt förstånd skulle vi inte höra till dem vars mål är den högt flammande Elden!" 67:11 De kommer alltså [till sist] att erkänna sin synd, men de vars mål är den högt flammande Elden är då långt bortom all nåd och förlåtelse. 67:12 Men förlåtelse och en riklig belöning [väntar] dem som står i bävan inför sin Herre, fastän de inte kan se eller förnimma Honom.

67:13 VARE SIG ni håller era åsikter hemliga eller öppet tillkännager dem, vet Han vad som rör sig i ert innersta. 67:14 Skulle inte Han, Skaparen, känna det som Han har skapat, Han, den Outgrundlige som genomskådar allt, som är underrättad om allt? 67:15 Det är Han som har skapat jorden för att tjäna er; färdas då över dess vidder och livnär er av det som Han skänker er för er försörjning och [tänk på att] ni skall återuppstå för att möta Honom. 67:16 Kan ni vara säkra på att Han, som är i himlen, inte låter jorden [rämna under er och] uppsluka er? Se hur den [redan] skälver och skakar! 67:17 Eller kan ni vara säkra på att Han, som är i himlen, inte släpper lös en storm över er, så våldsam att ni förstår [allvaret i] Min varning?

67:18 Före dem levde helt visst andra som förnekade sanningen - och hur [hård] var inte Min dom över dem! 67:19 Har de aldrig sett på fåglarna över deras [huvuden], hur de under flykten sträcker vingarna och sedan fäller in dem [mot sidorna]? Ingen utom den Nåderike håller dem uppe; Han ser allt. 67:20 Vem, utom den Nåderike, kan bistå er [med styrkan hos] en armé? De som förnekar sanningen är [offer] för självbedrägeri! 67:21 Vem kan dra försorg om er om Han skulle hålla tillbaka Sina gåvor? - Men, nej, de framhärdar i sitt högmod och sitt trots! 67:22 Når den lättare fram som går böjd med sänkt huvud än den som går upprätt på en rak väg

67:23 SÄG [Muhammad]: "Det är Han som har skapat er och begåvat er med hörsel, syn och förstånd - men var är er tacksamhet?" 67:24 Säg: "Det är Han som har låtit er uppfylla jorden och till Honom skall ni samlas åter." 67:25 Men de frågar: "När skall detta löfte infrias, om det ni säger är sanning?" 67:26 Säg: "Gud ensam har kunskap om detta; jag är bara en varnare, [som varnar] klart och entydigt." 67:27 När de som förnekar sanningen [till sist] ser den [yttersta verkligheten] komma dem helt nära, skall fasa och förtvivlan stå målade i deras ansikten, men [änglarna] kommer att säga: "Detta är vad ni alltid begärde [att få se]!" 67:28 SÄG [Profet]: "Vad tror ni? Vare sig Gud låter mig och mina anhängare gå under eller Han förbarmar Sig över oss, var finns den som kan skydda förnekarna av sanningen mot ett svårt straff [i nästa liv]?" 67:29 Säg: "Han är den Nåderike - vi tror på Honom och till Honom litar vi. Ni kommer [snart] att få veta vem [av oss] som uppenbart har gått vilse." 67:30 Säg: "Vad tror ni? Om allt ert vatten skulle försvinna i jordens djup, vem skulle då kunna ge er vatten ur rena och klara källor?"
Citera
2015-10-06, 15:32
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
En tolkningsfråga från din sida. Ens egna kropp räcker för att varje individ ska komma till insikt. Studera din egen kropp framför spegeln, i duschen och studera andras kropp på stan, på arbetet osv. Ställ dig sedan frågan vad har format mig eller andra människor som du studerar. Vilken kraft ligger bakom hur jag har formats? Se bilder på hur inre organen ser ut och ställ dig frågan vilken kraft har varit orsaken till att de sitter där de sitter och vilken kraft har gett varje organ specifika uppgifter. Bevisen finns så uppenbara att man blir hemmablind.

Staring at yourself in the mirror may result in some answers, but probably not the right ones. For that we have the scientific method. What has shaped our bodies is our genes and our environment, not God. The reason why our genes are the way they are is due to evolution through natural selection.

This is hardly a perfect process, and that's why we still have useful things in our bodies such as the appendix (blindtarm) that gets inflammated every now and then and might even kill you. Do you really think we should thank God for that?
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-10-06 kl. 15:34.
Citera
2015-10-06, 15:33
Medlem
Citat:

Nej det handlar inte om en tolkningsfråga och lägg av med dina koranpredikningar!

Det finns hundratusentals människor som forskar och arbetar med människans evolution via tex fossil eller genetik och molekylärbyologi och vi har idag en förhållandevis god uppfattning om hur vi kom till. Det handlar inte om "tro" eller att titta på sin kropp och fundera lite, det handlar om faktiska och konkreta bevis som alla pekar åt ett och samma håll, ALLA, SAMTLIGA!
Citera
2015-10-06, 15:35
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Bevisa att du existerar
Citera
2015-10-06, 18:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En tolkningsfråga från din sida. Ens egna kropp räcker för att varje individ ska komma till insikt. Studera din egen kropp framför spegeln, i duschen och studera andras kropp på stan, på arbetet osv.

Låter mera som irrelevant navelskådande.

Citat:
Ställ dig sedan frågan vad har format mig eller andra människor som du studerar. Vilken kraft ligger bakom hur jag har formats? Se bilder på hur inre organen ser ut och ställ dig frågan vilken kraft har varit orsaken till att de sitter där de sitter och vilken kraft har gett varje organ specifika uppgifter. Bevisen finns så uppenbara att man blir hemmablind.

Jajaja. ID och "finetuning" igen ... paketerat på ett lite annorlunda sätt.

Kom nu till saken och utveckla ID & finetuning-postulaten, istället för att stå på såpboxen och upprepa dom.
Citera
2015-10-06, 18:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Bevisa att du existerar

Vad menar DU med "bevis" i detta sammanhang? Gärna ett specificerat svar, tack.
Citera
2015-10-06, 19:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah, där kom ditt väderkvarnskrig (mellan absolut idealism och absolut materialism) igen.
Och? Den filosofiska kampen har pågått i tvåtusen år. Bara en medelmåtta skrattar åt det. Det bevisar bara att man inte förstått frågeställningen.

Citat:
Förklaringen till detta är, att teismen inte ens har lyckats att komme med en "definition" av 'gud', som är såpass precis, specifik och éntydig att det är möjligt att relatera till den på den filosofiska rationalismens planhalva.
Det kan man tycka, men det bekräftar ju bara exakt det jag säger.
Att du/ni inte förstått själva begreppet. Att "definiera" något är en vetenskaplig term och det används i en vetenskapligt synsätt. Onget fel i det, men det gäller att förstå att religionen inte har det utgångsläget. Det är DU som behöver definition.
Innan du böjar häva ur dig klyschor om att "det handlar om att VETE och inte att TRO". Så tänk en gång till. Försök inse att behovet är ett helt annat. Det finns flera sätt att "förstå" saker. Det finns sätt att nå insikt som inte går via den logiska rationella delen av tankeverksamheten. Det är en förståelse som inte kan formuleras med ord.

Att du inte kan nå den insikten är inte intressant för resonemanget. Det är ditt biologiska tillkortakommande, inte en filosofiskt argument.
Ta tag i dig själv. Sök efter verklig gnosis istället för att dampa bittra oneliners här. Du är ett typexempel på en gammal man som sökt hela livet och inte haft mod eller kapacitet att släppa efter och låta den verkliga verkligheten ta över dig helt. Istället klammrar du dig fast vid logiska resonemang. Både du och jag har redan förstått det där. Det är inga problem. Vi kan vetenskapens filosofi och vi är helt med på den.
Det är nästa steg som är det intressanta.
Senast redigerad av 526 2015-10-06 kl. 19:05.
Citera
2015-10-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Staring at yourself in the mirror may result in some answers, but probably not the right ones. For that we have the scientific method. What has shaped our bodies is our genes and our environment, not God. The reason why our genes are the way they are is due to evolution through natural selection.

This is hardly a perfect process, and that's why we still have useful things in our bodies such as the appendix (blindtarm) that gets inflammated every now and then and might even kill you. Do you really think we should thank God for that?

Nu vet jag inte om du kan svenska men säg till så skriver jag på engelska annars. Först och främst så är blindtarmen inte rudimentärt. Detta trodde man förr men så är det inte. Den har en funktion men inte livsnödvändigt. De innebär att även om den tas bort så hotar det inte livet men den har sin funktion.

Vidare är hela tanken med speglandet är att man ska ställa sig frågan om något som ansiktet med öron, ögon, näsa mun tänder har blivit till av icke-tänkande, ovetande processer eller om nån vis ligger bakom. Du kan inte i förväg bestämma att det är gener det handlar om. Gener handlar om information och om vi går in på gener så blir det hela mycket mer komplicerade. Gener är ingenting om de inte fylls med information där varje beståndsdel vet vad den ska utvecklas till och bete sig. Håll dig till mitt experiment innan du börjar prata om gener.

Nåt som ansiktet kommer inte till på nåt annat sätt än en allsmäktig skapares inbladning. Du kommer till insikt om du tar en titt på ditt ansikte i spegeln.
Citera
2015-10-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Nej det handlar inte om en tolkningsfråga och lägg av med dina koranpredikningar!

Det finns hundratusentals människor som forskar och arbetar med människans evolution via tex fossil eller genetik och molekylärbyologi och vi har idag en förhållandevis god uppfattning om hur vi kom till. Det handlar inte om "tro" eller att titta på sin kropp och fundera lite, det handlar om faktiska och konkreta bevis som alla pekar åt ett och samma håll, ALLA, SAMTLIGA!

Mycket snack lite verkstad. Presentera bevisen du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in