2015-10-05, 22:12
Medlem
Lotsos avatar
The Walk (2015)

Historien om den franska lindansaren Philippe Petits försök att gå mellan World Trade Centers tvillingtorn 1974.

Redan i första scenen när Joseph Gordon-Levitt som Philippe Petit pratar in i kameran till tittaren delar han scenen med World Trade tornen. Här visar Robert Zemeckis att tornen är en lika stor roll i filmen som Philippe Petit och är en av huvudrollerna, för precis som Philippe Petit säger är tornen levande för honom.
Desvärre så minns vi inte tornen idag för det Philippe Petit gjorde, utan för en annan sak. Men filmen försöker inte överskugga denna historia med det. Heller inte göra något ledsamt av det. Utan snarare hedrar tornen.

The Walk är en enastående 3D film där de sista 30 minuterna är verkligen höjdpunkten på filmen. Även sista halvan i det stora hela från det att våra personer ska spionera och göra en kupp för att göra linan mellan tornen diggade jag. Filmen hade denna "heist" film känslan till sig och det funkade.
Desvärre så lider lite första halvan genom att inte vara så värst intressant och uppbyggnaden av karaktärerna är inte riktigt där. Men det är nog heller inte riktigt Robert Zemeckis syfte. Men då hade jag tyckt att man hade kunnat kortat ner filmen lite grann och haft mer med från den sista halvan mer.

Jag tog faktiskt och såg dokumentären förra månaden inför denna filmen. Dokumentären rekommenderar jag starkt. Den visar hur galen Philippe Petit verkligen är i verkligheten, men så förbannat underbar.
Allting han säger och som berättas i den dokumentären är något av de mest absurda och märkligaste man får höra, som om allting är en live-action tecknad historia, men allting hände på riktigt. Allt från en mans hjärta och själ för det han brinner för. Vilket gör hela den dokumentären så pass bra.
Det märks att Robert Zemeckis fått en del inspiration från dokumentären då där är flera element som påminner om den. Speciellt början av filmen när Philippe Petit cyklar på sin enhjuling är det svart och vit vilket det också var i dokumentären när man gjorde en rekonstruktion.

Tack vare dokumentären så vet jag också lite vad Robert Zemeckis lagt till och behållet. Främst märkte jag att han lagt till Ben Kingsley karaktären Papa Rudy. Jag vet inte om han nämns i boken som Philippe Petit också skrev, men han nämns aldrig i dokumentären överhuvudtaget. Han tillför heller inte så värst mycket till filmen och hans accent är värre än Joseph Gordon-Levitt.
Filmen tog heller inte upp den mystiska mannen uppe på tornet och det absolut bästa. Efter att Philippe gått på linan samma dag hade han sex med en främmande kvinna. Filmen nämner aldrig detta, förståeligt varför. Men hade tyckt det var så roligt ifall Robert Zemeckis faktiskt ändå tog med det.
Annars tycker jag filmen håller sig relativt bra till sin historiska fakta och verkligen ska även en film kunna ta friheter i filmen, det är aldrig den 100% sanna historien. För annars är där ingen riktigt poäng till det.

Som jag nämnde tidigare så är första halvan av filmen något utav filmens största nackdel. Jag förstår att vi måste få en del karaktärer introducerade och bygga upp inför händelsen. Tyvärr är romansen inte så värst intressant mellan Joseph Gordon-Levitt och Charlotte Le Bon.
Det var acceptabelt och det var inte det värsta, men med tanke på hur mycket mer spännande och intressantare andra halvan är så blir första halvan lite mer som en förrätt som är sådär innan huvudrätten som är fantastisk.
Det är vid andra halvan filmen verkligen är som bäst. "Heist" känslan var underhållande och att filmen faktiskt ändå utspelar sig 40 minuter på det hela från det de riggar med linan till det han går gillade jag.
Faktum är så spelas filmen lite som lika toner. Början är lite som en klassisk stumfilm med kärlek till cirkusen, sedan kommer vi till "heist" filmen och till slut den stora finalen som är helt för sig själv.

Filmen är också delvis på franska. Alltså att de pratar renodlat franska. Jag blev ändå förvånad över hur bra Joseph Gordon-Levitt klarade av det. I det hur bra han egentligen kunde göra det, och för mig gjorde han det helt klart så övertygande han kunde gjort det.

Självklart måste jag nämna när han går mellan tornen i filmen. Det är den stora premissen på filmen och det den säljer sig som. Annars hade den inte varit i 3D.
Det var riktigt bra, väl värt väntan och uppbyggnaden. Det var nästan som man var där ute på linan med honom. Nästan så jag önska hur det var att se den i IMAX 3D. Fast samtidigt är jag höjdrädd som fan och får svindel lätt.
3D:n gör sitt jobb och de visuella är enastående. Eller ja en viss fågel dyker upp och det blir lite fel i några sekunder, sen är filmen igång igen.

I sin helhet är The Walk en film som är lite svajig i sin första halva. Det är inte dåligt, men det är betydligt lägre nivå än vad andra halvan är. Karaktärerna blir introducerade för snabbt så vi hinner inte riktigt bry oss allt för mycket, samt att romans delen var sisådär. Men jag gillade stämningen Zemeckis hade tagit med första halvan och gjort det lite som en klassisk stumfilms tema på det och cirkus stuk över det. Joseph Gordon-Levitt är bra i huvudrollen som Philippe Petit och hans dialekt är bättre än förväntat.
Andra halvan är var filmen verkligen börjar komma igång och blir underhållande. När han går på linan är det verkligen så att mitt hjärta började bulta lite snabbare och det märktes i publiken också. Tror också någon ramlade av stolen, lät så i alla fall. Det visuella hjälpte också enormt och likaså 3D:n. Om det är någon film som skall ses i 3D i år är det denna, för de sista 30 minuterna!
Men det är inte detta som kommer bli det som jag kommer minnas från filmen. Det är att filmen som hyllar Philippe Petit är lika mycket en hyllning till tornen. Vad som sticker ut är slutscenen. Philippe Petit pratar in i kameran till tittaren. Hela tiden den har klipp till honom när han berättar har tornen alltid varit i bakgrunden, men inte nu.Han säger han fått ett kort som säger han har rätt till vistelse högst upp på tornet utanför stängslet. Men att datumet har styrkts över och skrivit "Forever". Sedan rullar kameran utåt och åt sidan och vi får se de mäktiga tornen en gång till där Zemeckis håller kvar den en stund innan eftertexterna rullar.
Med det visar Zemeckis att tornen är lika mycket levande idag som då, och att vi aldrig ska glömma bort dem. Men att vi kanske ska försöka se dem på ett mer positivt sätt och minnas dem för något annat än just den dagen.
För mig var detta lika mycket en film om Philippe Petit som går med lina över tornen som att det är en kärlekshyllning till World Trade Center.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3488710/...ref_=hm_otw_t1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=GR1EmTKAWIw

Vill bara snabbt lägga till att jag nu under 3 veckor på bio sett 5 mycket bra filmer denna hösten och alla går u på bio. Så har ni problem att välja rekommenderas dessa filmerna starkt och är några av årets bästa i mitt tycke!

The Martian
Black Mass
Sicario
The Walk
Everest
Citera
2015-10-06, 00:42
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
The Walk (2015)
Gick du på någon förhandsvisning för premiären är väl inte förrän nu på fredag? Kermode nämnde också i sin recension att lingången var det absolut mest spektakulära han sett på länge och att som höjdrädd fick blunda. Nu vet jag inte hur stor din höjdskräck är, men min är tillräckligt stor för jag inte heller hade vågat titta.
Citera
2015-10-06, 00:57
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
The Martian (2015)

En bemannad expedition till Mars avbryts i förtid av en storm. I all hast tar besättningen sitt pick och pack, startar motorerna och drar. Astronauten Mark Watney som de förmodade dog under stormen visar sig vara vid liv. Enda joxet är att han har mat, syre, vatten och andra förnödenheter så att han klarar sig i typ en månad. Gissa hur lång tid det tar att skicka en räddningspatrull från jorden, typ bara 250 miljoner kilometer därifrån.

Otroligt välgjord film som visar att Ridley Scott faktiskt fortfarande kan leverera toppklass. Ovanligt fräsch för att vara en blockbuster också. Ganska långsamt tempo, ingen bajsnödig exposition, ingen smörig kärlekshistoria, ingen klyschig skurk. En film som träffar rätt med det känslomässiga men samtidigt är fullproppad av skön humor. Snyggt foto, bra ljuddesign, tight skådespel av en stor och gjuten cast. Snygg design rent allmänt, bra specialeffekter och discomusik. Jag blev helt övertygad om att det som hände var rimligt (utom finalen som kanske var over the top men ändå rimligt inom filmens ramar) och det kändes verkligen som att det var inspelat på Mars. Har egentligen bara en liten sketen detalj att klaga på (folkmassorna på Times Square) men annars ser jag inga fel i filmen (såg reflektionen av en kameraman i en tidig scen men shit happens). Interstellar och Gravity kan ta sig i röven. Matt Damons bästa prestation?

5/5
Citera
2015-10-06, 01:01
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Gick du på någon förhandsvisning för premiären är väl inte förrän nu på fredag? Kermode nämnde också i sin recension att lingången var det absolut mest spektakulära han sett på länge och att som höjdrädd fick blunda. Nu vet jag inte hur stor din höjdskräck är, men min är tillräckligt stor för jag inte heller hade vågat titta.

Ja det var förhandsvisning. Via bioklubben på SF som ibland kör förhandsvisningar för de som är guldmedlemmar.
Jag behövde inte blunda, men mina händer började svettas rejält och jag andades tungt. Min vän likadant. Jag är så pass höjdrädd att jag har svårt att vara 5 meter upp och kolla ner för jag får snabbt svindel och tror jag ska ramla. Gör ju inte saken bättre att man jobbar på en båt då egentligen.
Men tror ärligt talat att på visningen vi var på att en person under scenen med linan faktiskt ramlade av stolen.
Citera
2015-10-06, 01:09
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
The Martian (2015)

Även en scen som är narr bitande är när Matt Damon försöker få bort en vass stav av något slag från sin mage. Scenen här är ungefär som Noomi Rapace scenen i Prometheus när hon har en alien i hennes mage och försöker få bort den i maskinen

Tänkte också på den scenen från Prometheus. Tycker det var den filmens höjdpunkt och samma här egentligen tycker jag att det var där Matt Damon verkligen briljerade och satte ribban.
Citera
2015-10-06, 05:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Don't Look Now

Började lovande med en fantastisk öppningsscen. Sen kändes den lite mystisk och blev spännande då man inte visste vad som hände riktigt. Tyvärr blev filmen lite för virrig för sitt eget bästa ett tag in, och de konstiga inzoomningarna på precis allt kändes bara konstigt. Alla hypar upp Don't Look Now p.g.a. sin slutscen, och visst är den riktigt grym, men det känns som att jag har hypat upp att slutet ska vara alldeles fantastiskt tyvärr. Den här typen av filmer brukar jag dock gilla mer andra gången jag ser dem (t.ex. Rosemary's Baby, Exorcisten), så jag kanske gillar den mer nästa gång. För nu får jag dock stanna vid en stabil 3/5 i betyg.

Jag tyckte att den bara var konstig. Har läst novellen också, av Patricia Highsmith. Samma där. Highsmith har många bra idéer och kan sätta en stämning, man sugs in i det hon skriver. Men sedan mot slutet blir det alltid bara meningslöst och dumt.
Citera
2015-10-06, 07:44
Bannlyst
The Aviator (2004)

Lång och mastig film med Leonardo DiCaprio, den var rätt långdragen och seg, filmens handling var lite tråkig och jag kände efter någon timme bara att det inte var en film för mig, men ändå såg jag hela filmen. Kan inte rekommendera denna filmen.

3/10
Citera
2015-10-06, 10:19
Medlem
Merwinnas avatar
The Masque of the Red Death från 1964, med Vincent Price perfekt i rollen som läskig, djävulsdyrkande medeltidsfurste och Hazel Court som hans gotiskt vackra, men numera åldrande, furstinna. "The Red Death" är förstås pesten, och filmen bygger löst på Edgar Allan Poes novell med samma namn. Fantasymedeltidsvärlden är komplett med tinnar och torn och dunkla fängelsehålor, vackra damer i fantastiska medeltidsdräkter med guld- och silverbrokad, juvelbeströdda diadem och slöjor, knektar i rustning, hovnarrar... De olika rummen i olika färger med allting inklusive ljusen i kandelabrarna i samma färg skapar en märklig ångest, och här och där dyker företeelser ifrån andra Poe-noveller upp (korpen, pendeln...).

Det här är inte en skräckfilm på det sättet att man blir skrämd, inte på "good scare"-viset i alla fall. Det är för teatraliskt och overkligt för det. Den skräck man kan känna bygger snarare på den mardrömslika atmosfären, all korruptionen vid hovet, och att man känna igen människotyperna ifrån verkligheten. Jag har t.ex. minnen av grupper där det funnits en slags "furste" eller "furstinna" och hans/hennes undergivna hov, och även om denne/denna inte direkt gjorde precis så hemska och galna saker som Prince Prospero, så skulle h*n ha KUNNAT göra det om hans/hennes makt hade varit lika absolut. Och de andra i gruppen skulle förmodligen ha skrattat och mesat och jamsat med på samma sätt... DET får mig att rysa - på riktigt!

"...och Röda Döden härskade överallt." *ryser*

Ger den 8/10
Citera
2015-10-06, 12:52
Medlem
KUSEs avatar
Såg The Martian på bio i 3D igår, den var riktigt bra faktiskt.

Hade inga större förväntningar när jag läste synopsisen. Detta eftersom jag var skeptisk inför temat med isolering då jag inte tyckte om den andra ganska nya filmen där en människa blir fast på månen och blir klonad för att ensam utföra arbete där uppe och i evighet. Jag vill inte känna ångest eller ensamhet när jag ser film! Den här filmen väcker mer tankar om hopp och mod. Det var en feel good-film vilket var en positiv överaskning. Riktigt rolig comic relief och ganska mycket av det men den lyckades ändå bra med spänningen.
Citera
2015-10-06, 13:24
Bannlyst
Ben-Hur
http://www.imdb.com/title/tt0052618/

Stark och gripande film, bra handling. Fick mig både glad och nedstämd. Men för lång, långsam och utdragen vilket sänker betyget. Skrattade till lite ibland skådespelarinsatserna.

3.5/5
Citera
2015-10-06, 16:23
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Ben-Hur
http://www.imdb.com/title/tt0052618/

Stark och gripande film, bra handling. Fick mig både glad och nedstämd. Men för lång, långsam och utdragen vilket sänker betyget. Skrattade till lite ibland skådespelarinsatserna.

3.5/5
Tycker du att den förtjänade sina 11 Oscars?

http://www.imdb.com/title/tt0052618/awards
Citera
2015-10-06, 18:56
Bannlyst
Termintor 3

Lite väl 'tunn'. Men tittbar.
betyg 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto