2015-10-06, 09:01
Medlem
slemhogs avatar
http://www.di.se/artiklar/2015/10/6/ki-varnar-for-att-vi-kan-vara-pa-vag-mot-bostadsbubbla/

För första gången varnar KI om nära förståede bobubbla.
Slemhogs prognoser från Dec slår in sakta men säkert. Slemhög den vise.
Sidled i 6 mån på börsen sen i april vilket historiskt är förvarning om förstående bear market, senaste 1-2 mån har börsen gått ner 20% och vi är nu inne i bear market och sen kommer den totala kraschen snart som vanligt inom 1 år. Historiskt har börsen 7-8 års cykler och som vanligt upprepas det nu. Alles in ordnung.

Amorteringskrav i vår, Usa är på väg höja räntan, tal om slopat ränteavdrag, ki varnar nu för bokrasch. Sossarnas skattehöjningar och mindre disponibel inkomst närmaste 3 åren.
Senast redigerad av slemhog 2015-10-06 kl. 09:09.
2015-10-06, 10:08
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/ki-varnar-for-bostadskrasch/

KI går ut med en varning på bostadskrasch. Kan man bara vifta bort det?
Det klart priserna kan rusar ett par år till, men risken är väl sedan kommer en sättning. 2017?
2015-10-06, 10:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
http://www.dn.se/ekonomi/ki-varnar-for-bostadskrasch/

KI går ut med en varning på bostadskrasch. Kan man bara vifta bort det?
Det klart priserna kan rusar ett par år till, men risken är väl sedan kommer en sättning. 2017?

Hittar inte ett enda argument för att det skulle vara en bubbla, mer än att priserna gått upp kraftigt.

Så jag vet inte vad de försöker säga?!

Att priserna dämpas eller går ner är inte en bubbla som spricker.
2015-10-06, 10:12
Medlem
Silltunnas avatar
Begriper inte riktigt hur det skulle kunna bli prisras på bostäder, samtidigt som bostadsbristen är större än någonsin. Är det inte tillgång och efterfrågan som styr, precis som på alla andra marknader? Människor kommer ju alltid behöva någonstans att bo.
2015-10-06, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Ränteavdrag försvinner, skatterna går upp, högre amorteringskrav, flyktingar som devalverar värdet överallt. Nya miljonprogram, flykt av välbärgade vita människor till andra länder.

1. Ränteavdragen är inte så lätta att ta bort utan att det får negativa konsekvenser. Man kan inte ta bort ränteavdragen utan att kompensera med någon annan skattelättnad samtidigt. Det smartaste politikerna kan göra är att sänka avdragsgränsen till 70 k istället för 100 k etc. Då drabbar det inte vanliga människor. Avdragen gäller inte bara bostäder utan även konsumtionslån/billån etc och ett borttagande av avdraget kommer att kosta jobb.

2. Högre skatter påverkar givetvis priser negativt, men jag tror att i attraktiva områden kommer det knappast att sänkas några priser.

3. Amorteringskravet kommer bara slå mot en mindre del av marknaden och i praktiken är det redan infört av bankerna. Har priserna gått ner?

4. Flyktingar devalverar värdet? På vilket sätt då?! Snarare tror jag att priserna kan trissas i rika områden om läget förvärras i förorterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
När det börjar rulla kommer det också rulla snabbt. Kommer skratta som en galning när Stockholm kommer likna Detroit om några år.
det tror jag knappast för i Sthlm finns jobben. Malmö är jag mer orolig för.
2015-10-06, 10:36
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hittar inte ett enda argument för att det skulle vara en bubbla, mer än att priserna gått upp kraftigt.

Läs vad de skriver istället, låg ränta, inkomstökningar eller skattelättnader, förklrar inte den snabba,prisökningen 15 % i riket och 20 % I Sthlm.
2015-10-06, 10:47
Medlem
baso80s avatar
Kurres mardröm håller på att besannas. Den enda tillflyktsort Kurre har haft håller på att slås sönder

Finansministern noterade att KI efterfrågar byggande av många små, billiga hyresrätter, precis som regeringen förespråkar.
http://www.di.se/artiklar/2015/10/6/magdalena-andersson-haller-med-om-skenande-bopriser/
2015-10-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Vad kommer att hända då?

Du får börja här:
http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/megabubblan.html
Och sedan här:
https://parasitstopp.wordpress.com/2013/09/19/fed-maste-stodkopa-statsobligationer-for-att-med-krig-forsvara-dollarhegemonin/

Bostadsbrist, tillgång/efterfrågan har inget med en crash att göra. När kranen dras åt är det kört för alla.
2015-10-06, 10:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Läs vad de skriver istället, låg ränta, inkomstökningar eller skattelättnader, förklrar inte den snabba,prisökningen 15 % i riket och 20 % I Sthlm.

Finns andra saker som man glömmer bort. Hyresmarknaden fungerar inte. Hade den gjort det hade man kunnat diskutera prisutvecklingen. Och de nya hyresrätterna som byggs är mycket dyrare än om man väljer att köpa en liknande bostad.

Sedan har något annat hänt. Folk har uppvärderat boendet och vill lägga mer pengar på att bo bra mer än tidigare.

Nej jag tror det finns andra faktorer än de nämner som är orsaken till att det ser ut som det gör.
2015-10-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Jag hörde någon tjomme på tv säga något i stil med att det var ett problem att så många äldre bor kvar i sina villor, självklart är det bara en ursäkt för att kunna straffbeskatta villaägarna ännu mer och i förlängningen kunna frigöra bostäder. Det ska bli så dyrt att bo så att folk måste gå från hus och hem.
Det är nu det börjar på allvar så håll i hatten gott folk för nu blir det en brant utförsbacke innan hela systemet brakar ihop.
2015-10-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det är bristen på bostäder som förklarar ökningen
Det jag tror kommer hända är att folk inte har råd att betala så mycket för boendet och därför köper bostäder på andra ställen än innanför tullarna.
Jag kan tänka mig att innerstan planar ut eller står still medans närförort eller andra lungare förorter ökar.
2015-10-06, 11:00
Avslutad
Snart kommer migrationsverket börja köpa upp bostäder till vilka priser som helst. Ja det är en bubbla men den kommer växa i flera flera år till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in