2015-10-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Har hört från en anhörig till en av poliserna som var med och hittade kroppen som sagt att hen varit med och sett rester från folk som slängt sig framför tåg osv men att Lisas kropp är det hemskaste hen nånsin sett.

Tror ni GM kan ha skinnad kroppen och hängt upp den upp och ned som ett dött djur? Då kanske polisen sett det i slaktrummet men trott att det var ett dött djur som blivit slaktat.

Har läst här att nån sagt att det finns styckning, men detta är värre.

Kan huvudet senare ha hittats på martorp? Eller har kroppen senare blivit flyttad dit?

Obduktionen tog ju väldigt lång tid. Inte lätt att obducera en skinnad kropp kan jag tänka mig..

Hoppas verkligen dom har rätt gärningsman och att han får ett sjukt långt straff!

Detta inlägg gör mig fruktansvärt orolig, så hemskt! Den personen som gjort detta? Är en mycket sjuk person!
O mina öron låter det inte som NB skulle va rätt person? Om man lyssnar till det som beskrivs om hur NB, har varit som person, låter mycket sjukt! Detta chockar mig! Jag vill bara att rätt person döms, i detta sjuka fallet!
2015-10-05, 20:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Apropå tvätten av kläder, tror jag inte den har så stor betydelse. Vad jag förstått, inte minst av en tidigare diskussion här i tråden, så förgås inbte DNA så lätt. Om det är blod, sperma eller sekret så överlever det t.o.m. en tvätt. Kanske även hårstrån och hudavlagringar gör det? Här borde en expert som Hamilkar komma till undsättning för jag är ingen expert alls.
Tror dock att andra spår av Lisa, som t.ex. fibrer från hennes kläder kan försvinna i en tvätt. Det kan vara där skon klämmer.
Nej, skon klämmer för att NB bad IB tvätta kläderna direkt efter hemkomsten 7 juni. Undrar vilken tid hemkomsten var? Gick NB ut efter pizzaintaget, återkom senare och fick kläderna tvättade? Har han alibi fram tills dess? I så fall kan han inte ligga bakom försvinnandet.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Hur kan man överhuvudtaget säga att det var exakt 18.15 som de sågs dricka kaffe utanför sitt hem, har grannar tidtagarur , menar att visst kan man se en granne dricka kaffe men brukar man tänka på tiden??? Nån gång under eftermiddagen är ett logiskare svar. Och sen fiske på det.....rörigt, de måste ha haft fullt upp den dagen
Dessutom får reda på det från ett annat land och sedan veta vilka det är som sett dem. Mamman verkar alltså veta mer än de som blivit beskådade dvs hennes barn och en fru. Hon måste nog stå för årets postorderbragd i flera hänseenden.

Undrar om det har med mordet att göra eller försök till vilseledande handlingar angående mordet. Hur som helst är tidmärkena och de metriska angivelserna ganska exakta och kan tyda på att hon försöker vara väldigt exakt med att fria son son när det snarare skulle kunna visa något helt annat.
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Har hört från en anhörig till en av poliserna som var med och hittade kroppen som sagt att hen varit med och sett rester från folk som slängt sig framför tåg osv men att Lisas kropp är det hemskaste hen nånsin sett.

Tror ni GM kan ha skinnad kroppen och hängt upp den upp och ned som ett dött djur? Då kanske polisen sett det i slaktrummet men trott att det var ett dött djur som blivit slaktat.

Har läst här att nån sagt att det finns styckning, men detta är värre.

Kan huvudet senare ha hittats på martorp? Eller har kroppen senare blivit flyttad dit?

Obduktionen tog ju väldigt lång tid. Inte lätt att obducera en skinnad kropp kan jag tänka mig..

Hoppas verkligen dom har rätt gärningsman och att han får ett sjukt långt straff!

Vi har hört andra versioner också, långt ifrån så här hemska. Ingen idé att spekulera om just nu, snart får vi veta.
2015-10-05, 20:52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, skon klämmer för att NB bad IB tvätta kläderna direkt efter hemkomsten 7 juni. Undrar vilken tid hemkomsten var? Gick NB ut efter pizzaintaget, återkom senare och fick kläderna tvättade? Har han alibi fram tills dess? I så fall kan han inte ligga bakom försvinnandet.

Är inte den enda källan till detta en "tidning" från Skövde?
Vad jag läst mest har tvätten skett "i anslutning till" brottet.
2015-10-05, 20:59
Medlem
katws avatar
Citat:
Är inte den enda källan till detta en "tidning" från Skövde?
Vad jag läst mest har tvätten skett "i anslutning till" brottet.

En "tidning" ja. SLA, Skaraborgs Allehanda. Som citerar Wennerholm. Eller tror du likt nopomil att tidningen hittar på citat och ljuger för sitt höga nöjes skull?

Som tidigare skrivet, inte alls konstigt att Wennerholm uttrycker sig olika i intervjuer med media med tanke på att han gjorde kanske 8-10 stycken idag. Men hur än åklagaren uttrycker sig så blir det fel enligt expertisen härinne.
Senast redigerad av katw 2015-10-05 kl. 21:01.
2015-10-05, 21:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vi har hört andra versioner också, långt ifrån så här hemska. Ingen idé att spekulera om just nu, snart får vi veta.

Ja vi har hört exempel på så mycket vidrigheter så man mår illa. Det värsta jag har hört var inte ens här på FB!!! Och det var ändå en uppgift som den jag hörde det ifrån tog på allvar.

Det får en ju och fundera en aning på vad familjen H tycker om allt det här på FB.
Säkerligen inte det minsta trevligt på nåt sätt. Det är ju en sorts intresse att följa med och delta här samtidigt så vill jag inte heller fortsätta att delta i en tråd som till stor del trycker ner familjen H mer än vad någon ska behöva utstå.

Jag lämnar tråden nu och inväntar FUP sen får jag se vad som händer efter det.

Gokväll
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-10-05 kl. 21:04.
2015-10-05, 21:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Men kan hon ta strid ifall det är tunt?

Åklagarens svepskäl till att få igenom omhäktningen, "försvaret behöver tid", tog jag också upp i mitt inlägg härom natten. Men räcker det om de sätter sig till motvärn?

När åklagaren beslutat om åtal (Rättegångsbalken (RB) 23 kap §21) har försvaret rätt att omedelbart få tillgång till förundersökningen i målet:

Citat:
(...) Så snart åtal beslutats, har den misstänkte eller hans försvarare rätt att på begäran få en avskrift av protokoll eller anteckningar från förundersökningen. Har offentlig försvarare förordnats för den misstänkte, skall en avskrift utan särskild begäran lämnas eller sändas till försvararen. Lag (1999:72).

Av §20 i samma kapitel framgår att beslut ska fattas så snart förundersökningen har avslutats.

Det handlar också om att leva upp till RB:s bestämmelser (samma kapitel) om rätten för den misstänkte att begära kompletterande utredningsåtgärder i förundersökningen. Så länge man inte haft tillgång till materialet är det givetvis inte helt lätt att avgöra om det är något man tycker åklagaren har missat att följa upp. Kompletteringar måste i princip ske innan åtal väcks - därefter övergår ansvaret till domstolen.

Det är alltså ur rättssäkerhetssynpunkt både rimligt och viktigt att försvaret får viss tid på sig att sätta sig in i förundersökningsmaterialet innan åtal väcks. Det förlänger ju också den tid försvaret har på sig före rättegång.

Sammanfattningsvis så är du ute och snurrar och har inget fog för din kritik angående detta förlängningsbeslut.
2015-10-05, 21:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Du tror att åklagaren kan ha missat ett alibi här i utredningen?
2015-10-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han ansåg att det fanns tillräckligt för att väcka åtal - men överlämnade i princip resten till rätten.

I det här fallet gör L-GW (som synes väga varje ord på guldvåg) bedömningen att det finns "stark bevisning"; "tung" bevisning mot NB - och att det rör sig om det som alla domstolar vill ha: teknisk bevisning.

Har Leif G.W Persson sagt det?
2015-10-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
När åklagaren beslutat om åtal (Rättegångsbalken (RB) 23 kap §21) har försvaret rätt att omedelbart få tillgång till förundersökningen i målet:

Av §20 i samma kapitel framgår att beslut ska fattas så snart förundersökningen har avslutats.

Det handlar också om att leva upp till RB:s bestämmelser (samma kapitel) om rätten för den misstänkte att begära kompletterande utredningsåtgärder i förundersökningen. Så länge man inte haft tillgång till materialet är det givetvis inte helt lätt att avgöra om det är något man tycker åklagaren har missat att följa upp. Kompletteringar måste i princip ske innan åtal väcks - därefter övergår ansvaret till domstolen.

Det är alltså ur rättssäkerhetssynpunkt både rimligt och viktigt att försvaret får viss tid på sig att sätta sig in i förundersökningsmaterialet innan åtal väcks. Det förlänger ju också den tid försvaret har på sig före rättegång.

Sammanfattningsvis så är du ute och snurrar och har inget fog för din kritik angående detta förlängningsbeslut.

Är det inte åklagaren som beslutar om försvarets kompletteringskrav
ska godkännas?
2015-10-05, 21:14
Medlem
Jag har som många andra inte läst alla sidor för det går inte.

Har frun skiljt sig från den häktade?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in