2015-10-05, 20:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
/.../ För mig framstår åklagaren som en försiktig herre. Det skulle till och med gå att drista sig till att säga att han framstår som osäker på sitt case, men det är just där jag gärna vill stoppa eftersom han lika gärna kan vara sådan för det mesta. Det vore intressant att se honom uttala sig om andra fall. Hur han uttrycker sig då.

Givetvis kan en person uttrycka sig olika beroende på om det aktuella fallet innehåller ett erkännande samt absolut klockrena bevis eller om det innehåller ett icke erkännande och en indiciekedja, men ett hum om personligheten kanske skulle gå att få om andra klipp med honom fanns att tillgå.
L-GW (f.ö. tid. ställföreträdande polisområdeschef i Skaraborg) drev under 2012 ett kvistigt fall gällande mordbrand (försumbar teknisk bevisning):
2015-10-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
L-GW (f.ö. tid. ställföreträdande polisområdeschef i Skaraborg) drev under 2012 ett kvistigt fall gällande mordbrand (försumbar teknisk bevisning):

Vi får hoppas, både för hans egen och skaraborgsbornas skull, att hans insats där var mera undantag än regel. Fint att han "svängde" från att vara säker på att den tilltalade skulle dömas till att anse att det inte ens var lönt att överklaga frikännandet...
2015-10-05, 20:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ska det bli en hård förhandling plötsligt om han suttit häktad sen 12 juni? Vad baserar du det på?

På teorin i ett av mina tidigare inlägg inatt eller förra natten, att det inte tillkommit någon mer bevisning sedan den första bevisningen. Inga fler analyser har gett någonting. Dessutom har nu ett vittnesmål visat sig vara opålitligt eller osäkert, det som inbegrep MGM:s bror, vilket rent av borde sänka misstankegraden även mot MGM.
Nå, hur som helst, om NB varit bekväm med att vara häktad, trots sitt nekande, medan polisen väntar på analyssvar - för husfridens skull - så månne han är mindre benägen att sitta inlåst om dessa svar inte gett något. Jag tycker inte det vore orimligt om han begärde att bli fri, liksom sin familj, i detta läge, utifrån det lilla jag vet.

Jag undrar också om försvaret får se FUP:en före omförhandlingen. Kan de alltså välja att medge åtalsförlängning eller att ta strid efter att ha tagit del av den?
Åklagaren måste ju komma med något nytt ifall det blir förhandling.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-10-05 kl. 20:23.
2015-10-05, 20:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
På teorin i ett av mina tidigare inlägg inatt eller förra natten, att det inte tillkommit någon mer bevisning sedan den första bevisningen. Inga fler analyser har gett någonting. Dessutom har ett vittnesmål visat sig vara opålitligt eller osäkert, det som inbegrep MGM:s bror, vilket rent av borde sänka misstankegraden även mot MGM.
Nå, hur som helst, om NB varit bekväm med att vara häktad, trots sitt nekande, medan polisen väntar på analyssvar - för husfridens skull - så månne han är mindre benägen att sitta inlåst om dessa svar inte gett något. Jag tycker inte det vore orimligt om han begärde att bli fri, liksom sin familj, i detta läge, utifrån det lilla jag vet.

Jag undrar också om försvaret får se FUP:en före omförhandlingen. Kan de alltså välja att medge åtalsförlängning eller att ta strid efter att ha tagit del av den?
Åklagaren måste ju komma med något nytt ifall det blir förhandling.
Åklagaren behöver inte komma med något nytt: "Förundersökningen är klar, häktningstiden är för att ge försvaret möjlighet att läsa in sig", kan han säga. Men advokaten skulle få FU presenterad för sig idag och i morgon. Möjligen har hon hunnit läsa in sig på de mest väsentliga delarna till förhandlingen och kan försvara sin klient.
2015-10-05, 20:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var inte svar på fråga. Kan de ha avförts för att det inte finns någon koppling till de misstänkta?
Och hur har du tänkt dig att jag ska kunna svara med någon säkerhet på den frågan?
Kan du berätta det för mig?
Jag liksom du deltar inte i utredningen.
Men jag förstår givetvis vart du vill det här med AJ och hans son ska landa någonstans:
att de är otillräckligt utredda. Så du kan hålla liv i din lilla teori om en åldring som köper
NB:s tjänster för en mycket speciell sak.

Jag var ju aktiv en del i Bodentråden vilket inte du var dock och påminner mig den
förföljelse som en viss restaurangidkande karatetränare blev utsatt för där och
något liknande har nu drabbat ovan nämnda personer.
Drev mot folk är lätta att sätta igång. Desto svårare att få dem att upphöra trots frånvaron
av konkreta skäl för att de ska existera.
2015-10-05, 20:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren behöver inte komma med något nytt: "Förundersökningen är klar, häktningstiden är för att ge försvaret möjlighet att läsa in sig", kan han säga. Men advokaten skulle få FU presenterad för sig idag och i morgon. Möjligen har hon hunnit läsa in sig på de mest väsentliga delarna till förhandlingen och kan försvara sin klient.

Men kan hon ta strid ifall det är tunt?

Åklagarens svepskäl till att få igenom omhäktningen, "försvaret behöver tid", tog jag också upp i mitt inlägg härom natten. Men räcker det om de sätter sig till motvärn?
2015-10-05, 20:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och hur har du tänkt dig att jag ska kunna svara med någon säkerhet på den frågan?
Kan du berätta det för mig?
Jag liksom du deltar inte i utredningen.
Men jag förstår givetvis vart du vill det här med AJ och hans son ska landa någonstans:
att de är otillräckligt utredda. Så du kan hålla liv i din lilla teori om en åldring som köper
NB:s tjänster för en mycket speciell sak.

Jag var ju aktiv en del i Bodentråden vilket inte du var dock och påminner mig den
förföljelse som en viss restaurangidkande karatetränare blev utsatt för där och
något liknande har nu drabbat ovan nämnda personer.
Drev mot folk är lätta att sätta igång. Desto svårare att få dem att upphöra trots frånvaron
av konkreta skäl för att de ska existera.
Tack, äntligen. Personer i omgivningen kan ha blivit avförda för att det inte finns någon koppling till de misstänkta, inte för att alibi eller annat har kollats.
2015-10-05, 20:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Vi får hoppas, både för hans egen och skaraborgsbornas skull, att hans insats där var mera undantag än regel. Fint att han "svängde" från att vara säker på att den tilltalade skulle dömas till att anse att det inte ens var lönt att överklaga frikännandet...
Han ansåg att det fanns tillräckligt för att väcka åtal - men överlämnade i princip resten till rätten.

I det här fallet gör L-GW (som synes väga varje ord på guldvåg) bedömningen att det finns "stark bevisning"; "tung" bevisning mot NB - och att det rör sig om det som alla domstolar vill ha: teknisk bevisning.
2015-10-05, 20:38
Medlem
Har hört från en anhörig till en av poliserna som var med och hittade kroppen som sagt att hen varit med och sett rester från folk som slängt sig framför tåg osv men att Lisas kropp är det hemskaste hen nånsin sett.

Tror ni GM kan ha skinnad kroppen och hängt upp den upp och ned som ett dött djur? Då kanske polisen sett det i slaktrummet men trott att det var ett dött djur som blivit slaktat.

Har läst här att nån sagt att det finns styckning, men detta är värre.

Kan huvudet senare ha hittats på martorp? Eller har kroppen senare blivit flyttad dit?

Obduktionen tog ju väldigt lång tid. Inte lätt att obducera en skinnad kropp kan jag tänka mig..

Hoppas verkligen dom har rätt gärningsman och att han får ett sjukt långt straff!
2015-10-05, 20:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han ansåg att det fanns tillräckligt för att väcka åtal - men överlämnade i princip resten till rätten.

I det här fallet gör L-GW (som synes väga varje ord på guldvåg) bedömningen att det finns "stark bevisning"; "tung" bevisning mot NB - och att det rör sig om det som alla domstolar vill ha: teknisk bevisning.
Det ska bli intressant att se om han kommer att hävda att NB gjorde brottet ensam. Hur kommer han att förklara efterföljande bil på väg till Martorp, om den finns? Eller kommer åklagaren att hävda att det finns en okänd medhjälpare? Det vore bättre om denne vore identifierad. Gärningsbeskrivningen blir mycket intressant.
2015-10-05, 20:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men kan hon ta strid ifall det är tunt?
Åklagarens svepskäl till att få igenom omhäktningen, "försvaret behöver tid", tog jag också upp i mitt inlägg härom natten. Men räcker det om de sätter sig till motvärn?
23 september:
Citat:
Hon förklarar att man anser det lönlöst att lägga någon energi på att överklaga häktningen.
– Vi har tidigare överklagat och fått avslag, vi vet att vi inte får någon ändring, så vi gör inget just nu.
Citat:
Inger Rönnbäck förklarar att det kan bli aktuellt med att de begär in kompletteringar.
– Det är inte alls otroligt, även om jag inte vill dra ut på tiden i onödan.
http://www.skaraborgslanstidning.se/article/35-aringen-gar-med-pa-omhaktning/
2015-10-05, 20:44
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Apropå tvätten av kläder, tror jag inte den har så stor betydelse. Vad jag förstått, inte minst av en tidigare diskussion här i tråden, så förgås inte DNA så lätt. Om det är blod, sperma eller sekret så överlever det t.o.m. en tvätt. Kanske även hårstrån och hudavlagringar gör det? Här borde en expert som Hamilkar komma till undsättning för jag är ingen expert alls.
Tror dock att andra spår av Lisa, som t.ex. fibrer från hennes kläder kan försvinna i en tvätt. Det kan vara där skon klämmer.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-10-05 kl. 20:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in