2015-10-05, 16:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Tvättat kläder i samband med brottet"? Hon är nog inte ensam om att ha lediga söndagar som tvättdagar.

Med tanke på hur osäkert datumet för Lisa's död verkar vara så tycker jag att åklagrens påstående att MGMs fru "Tvättat kläder i samband med brottet" verkar oseriøst.
Så det är ju inte så konstigt att åklagren blev tvungen att lägga ner utredningen imot frun
2015-10-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Bra tänkt! Det skulle förklara tre saker på en gång, inklusive vad som triggade honom och blev den utlösande faktorn! Tänk om det var en sådan slump...
Det har väl inte framkommit någonstans att LH blod skulle finnas ler ha hittats, bara MGM blod på fynd som gort. Han måste ha blivit skadad, kanske biten av henne.
2015-10-05, 16:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu tror jag knappast att det är så svaga misstankar - men nåt med tvättande av hans kläder är det uppenbart. Har L:s DNA hittats på nåt annat klädesplagg som missat att tvättats?

Jag undrar även följande (Haaaamilkar!)
Kan DNA finnas kvar efter en vanlig maskintvätt? Är DNA värmebeständigt?
Nej och vem har sagt när just den tvätten ägde rum?
2015-10-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Med tanke på hur osäkert datumet för Lisa's död verkar vara så tycker jag att åklagrens påstående att MGMs fru "Tvättat kläder i samband med brottet" verkar oseriøst.
Så det är ju inte så konstigt att åklagren blev tvungen att lägga ner utredningen imot frun

datumet är väl inte osäkert, mera klockslaget som är svårt att få ihop?
Senast redigerad av The13 2015-10-05 kl. 16:56.
2015-10-05, 16:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Intervjun gjordes den 15 juni. NB kan ha berättat om polispatrullen som åkt i fatt och säkrat hans och AB:s identiteter; han kan också ha berättat om deras position: nära Martorps gård. Gården kan ha varit välkänd för mamman eftersom bröderna jobbade där ibland. - Att LH hittades på Martorps gård visste mamman genom alla skriverier i pressen. - Hon kan även ha kombinerat info från NB och annan person bosatt i området och som snappat upp olika detaljer kring händelsen.
Det låter långsökt att ränna hem och ringa mamma vid 35-års ålder och likaså prata om x antal meter till platsen hon hittades på. Även om mamman sen läser media. Hon kan inte ha nån koll på avstånden gällande Martorps lokaler. När de identifierats och fick fortsätta hem så verkar de inte veta att de ska gripas ens - med tanke på motstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De greps inte direkt; de tilläts gå hem. - Eftersom de fick ögonen på sig redan under måndagen (handsken i ladan) kan de ha skuggats under hela veckan. - Enl. MF så återvände patrullen som åkt i fatt bröderna och säkrat deras identiteter sedan direkt till MPS och deras fynd. Eftersom fyndet behövde identifieras (säkerställa att det tillhörde LH) bör det ha förflutit en viss tid mellan detta säkerställande och beslutet att förhöra bröderna (vilket hur som helst redan var beslutat skulle ske efter polisens lagstadgade helgvila).
Skuggats hela veckan tror jag rakt inte på iom med att polis fick tillkallas på plats av MPS och köra ikapp dem.
2015-10-05, 16:59
Medlem
Theforeigners avatar
Jamen fattar du inte att polisen har använt den ursäkt ända sendan 12 September (kanske även längre tid tillbaka):

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-atalet-kan-skjutas-upp-pa-nytt/

Publicerad 12 sep 2015

Åtalet kring mordet på Lisa Holm kan skjutas upp på nytt.
Då försvaret måste få tillräckligt med tid på sig för att gå igenom polisens utredning befarar nu spaningsledaren Lars Johannsson att åtalet kan dörja.
– Advokaten har pratat om att hon behöver en till två veckor på sig, så det ser väl ut som att vi kan få svårt att hålla tiden, säger Lars Johansson
2015-10-05, 16:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skuggats hela veckan tror jag rakt inte på iom med att polis fick tillkallas på plats av MPS och köra ikapp dem.
Nu hade knappast span uniform på sig och kunde ingripa vid larmet.
2015-10-05, 17:04
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
datumet är väl inte osäkert, mera klockslaget som är svårt att få ihop?

När åklagren fick den slutliga obduktionsprotokollet angav den att Lisa dog mellan 7 och 12 Juni.
HUR åklagren därefter fik rättsläkaren att plötsligt ändra denna otroligt centrala och viktiga upplysningen till att Lisa dog den 7 Juni, ja du, det är ett av de STORA mysterierna i detta fall och som jag hoppas att advokaten tar upp i rättegången, om det nu blir någon sådan.
2015-10-05, 17:04
Medlem
[quote=develi|54925656]Det låter långsökt att ränna hem och ringa mamma vid 35-års ålder och likaså prata om x antal meter till platsen hon hittades på. Även om mamman sen läser media. Hon kan inte ha nån koll på avstånden gällande Martorps lokaler. När de identifierats och fick fortsätta hem så verkar de inte veta att de ska gripas ens - med tanke på motstånd.

Skuggats hela veckan tror jag rakt inte på iom med att polis fick tillkallas på plats av MPS och köra ikapp dem.[/QUOTE Fanns säkert ingen hetlinje MPS-span
2015-10-05, 17:05
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej och vem har sagt när just den tvätten ägde rum?

Citat:
Tvätta aldrig någons kläder. Det kan vara bevis, och du misstänks för skyddande av brottsling.

Absolut. Om NB ber sin kära hustru tvätta hans kläder han haft på sig på söndagskvällen är det högst märkligt.

Citat:
– Mannen har bett kvinnan att tvätta hans kläder när han kom hem på söndagskvällen, samma kväll som Lisa försvann. Vi har haft att utreda om hon då förstod eller kände till att hon skyddande en brottslig, men vi har inte kunnat styrka det.

Varför kläderna skulle tvättas, vad som skulle tvättas bort, om de var blodiga eller liknande, vill Wennerholm inte kommentera.

– Det kommer jag att berätta i åtalet när det kommer.

http://www.sla.se/skovde/2015/10/05/aklagaren-lagger-ner?refresh=true
2015-10-05, 17:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu hade knappast span uniform på sig och kunde ingripa vid larmet.
Det är MPS som anser dem suspekta i samband med fynd och larmar patrullen säger Fredman - det är inte ett polisiärt ingripande via civilklädda snutar. 1. Fynd. 2. Larm till polisen via en händelse i trakten nära Martorp (alt. på själva gården).
2015-10-05, 17:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Absolut. Om NB ber sin kära hustru tvätta hans kläder han haft på sig på söndagskvällen är det högst märkligt.
http://www.sla.se/skovde/2015/10/05/aklagaren-lagger-ner?refresh=true
Tack för den infon! Ja, det var ju mer suspekt beteende i samma veva som hon försvann må jag säga.

Edit: Det berättar även att han inte har samma alibi som frun..
Senast redigerad av develi 2015-10-05 kl. 17:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in