2015-10-05, 16:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag är väldigt nyfiken på vad som fick polis/åklagare att sära på bröderna när det gäller misstankarna. Vad gjorde att de bestämde sig för att det var just NB som var "deras man" och inte hans bror?

Det är väl egentligen huvudfrågan.....i alla fall för oss FB-deckare

Jag har funderat mycket på detta. Då man "särade" på bröderna i ett tidigt skede så kan ju vittnen vara förklaringen?
Men jag tror även att information avgett under förhör med kvinnan och den yngre brodern (tillsammans med andra vittnesmål) har varit viktiga.

De sent inkomna analyserna av teknisk bevisning har antagligen bekräftat för utredarna att dom var på rätt spår från början.

Men nu gissar jag bara....likt alla andra.....men spännande är det!
2015-10-05, 16:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mamman talar om att de befunnit sig vid en verkstad 100 m. från platsen där L hittas dvs nånstans på Martorp. Hon har sökt dem förgäves säger hon.
Om bröderna har ringt henne 19.30 är det väldigt suspekt information:
De skulle nämligen inte kunna informera om att ha befunnit sig 100 m. från Lisa eftersom hon troligen inte ens har återfunnits vid den tidpunkten. Det är iaf inte officiellt.
Intervjun gjordes den 15 juni. NB kan ha berättat om polispatrullen som åkt i fatt och säkrat hans och AB:s identiteter; han kan också ha berättat om deras position: nära Martorps gård. Gården kan ha varit välkänd för mamman eftersom bröderna jobbade där ibland. - Att LH hittades på Martorps gård visste mamman genom alla skriverier i pressen. - Hon kan även ha kombinerat info från NB och annan person bosatt i området och som snappat upp olika detaljer kring händelsen.
Citat:
Fråga:
Polisen kommer ikapp dem c:a 500 m bort och säkrar id. Patrullen återgår till plats för MPS fynd.
Greps de inte direkt utan tilläts gå hem och en ny patrull hämtar dem? Bilderna från gripandet är ju vid bostaden. Eller åkte de till bostaden, griper dem, lämnar av dem på polisstationen och sen till fyndet? Hänger inte riktigt med på turerna kring den informationen. Nån idé?
De greps inte direkt; de tilläts gå hem. - Eftersom de fick ögonen på sig redan under måndagen (handsken i ladan) kan de ha skuggats under hela veckan. - Enl. MF så återvände patrullen som åkt i fatt bröderna och säkrat deras identiteter sedan direkt till MPS och deras fynd. Eftersom fyndet behövde identifieras (säkerställa att det tillhörde LH) bör det ha förflutit en viss tid mellan detta säkerställande och beslutet att förhöra bröderna (vilket hur som helst redan var beslutat skulle ske efter polisens lagstadgade helgvila).
2015-10-05, 16:05
Medlem
Ja, fast, hur fan ska ngn kunna tipsa honom "om en bättre advokat"??
Ligger knappast i polis o åklagares intresse och med ahns restriktioner släpper nog inte åklagaren igenom den typen utav tips brevledes heller
2015-10-05, 16:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vart framkommer att konfrontation med MPS var där de id-säkrades av polis?
Du måste ha missuppfattat vad jag skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Brödernas identitet säkrades enl. MF c:a 500 m från platsen där konfrontationen med MPS ägde rum.
2015-10-05, 16:12
Medlem
Citat:
Teknisk bevisning och frånvaro av från den andre?
En sak jag inte begriper är varför det då är soprent på DNA från brodern på hennes tillhörigheter om de rört sig på samma arbetsplatser. Som åberopats i media alltså som argument.

Just det kan inte försvarsadvokaten rikta in sig på vilket smular sönder ett påstående om att det är kontaminering från endast en av dem när de har gemensamma arbetsplatser.
NB's DNA hittas på offrets tillhörigheter av den enkla anledningen att han har efterlämnat DNA vid mordet, jag tror inte det är svårare än så.
2015-10-05, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/aklagare-lagger-ner-forundersokning-i-lisa-holm-fallet

Förundersökningen nerlagd för de två som är i Litauen

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/yngre-bror-lattad

3 minuter sen Den friade brodern lättad

Häktningen emot den äldre brodern förlängd med två veckor.Man har inte möjlighet att väcka åtal på onsdag som bestämt

Tack för uppdatering!

"Åtalet skulle ha lämnats in på onsdag men åklagaren kommer att begära två veckor till.

– Vi är egentligen klara. Det som återstår är att försvaret ska få se utredningen ordenligt, säger Lars-Göran Wennerholm.

Den äldre brodern sitter fortfarande häktad och där är bevisningen fortsatt stark enligt åklagaren."
2015-10-05, 16:20
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Blod och tvättade kläder......
Hur har LH kunnat blöda?
Kvävning, strypning har det talats om, är det styckning ändå?
Eller var det inte blod, annan DNA ?
Jag har ingen aning vill få igång spekulation kring detta

Kanskje hun hadde menstruasjon? Og at MGM fikk blod på seg når han tok av henne klærne og forsøkte å voldta henne?

Og kanskje hun oppdget at hun fikk menstruasjon akkurat i det hun skulle reise med mopeden, og at hun derfor gikk et sted hvor hun kunne sette på seg et skydd eller noe, og så kom MGM tilfeldigvis dit hun var...? Kanskje litt søkt, men nevner det likevel ...
2015-10-05, 16:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Teknisk bevisning och frånvaro av från den andre?
En sak jag inte begriper är varför det då är soprent på DNA från brodern på hennes tillhörigheter om de rört sig på samma arbetsplatser. Som åberopats i media alltså som argument.
Precis, då AB bevisligen arbetat på stället myclet längte än sin bror.
2015-10-05, 16:24
Medlem
Citat:
Han går till överdrift och framstår snarare som en ren skitstövel oavsett HANS meritlista:
Han börjar bli rent obehaglig att läsa. Det är inte konstruktiv kritik öht som han vanligtvis kan komma med och som är intressant.

Väldigt märkligt uttalande av LGWP som inte har ett uns substans men det ger klick på E-pressen.
Han sågar ju MGM's advokat mellan raderna förutom att han har "oro" för utredningen. Han har ju tidigare ansett att de (poliserna) är lantisar och skall inte sköta en sådan stor utredning.

Vem skall då göra det, hans kompisar eller.... ??
2015-10-05, 16:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Just det kan inte försvarsadvokaten rikta in sig på vilket smular sönder ett påstående om att det är kontaminering från endast en av dem när de har gemensamma arbetsplatser.
NB's DNA hittas på offrets tillhörigheter av den enkla anledningen att han har efterlämnat DNA vid mordet, jag tror inte det är svårare än så.
Det samma gäller GW som nu är aktuell igen med sina utfall. Igen.

Ett DNA kan givetvis inte stå enskilt som bevisning - men att förklara flera DNA-träffar med småsår lär bli besvärande om andra rört sig på platserna men det finns inte ett enda spår från nån annan på hennes ägodelar. Speciellt inte brorsan som lär ha varit i kroken överallt. Jag antar att andra är topsade likaväl - högst troligt ägaren av lokalerna iom handsken och hans samarbetspartner.
Det sägs ha varit en hel del topsande i bygden enligt media.
Är det sen på ett kontokort eller körkort som hittats ute vid grusvägen än mer långsökt. Eller i bilen.
Vi vet som sagt inte hur mycket eller var DNA återfunnits men utan insyn i utredningen lär alla stå i samma startblock så det vore väl idé att invänta FUP.
Att NB sen inte är bekant med offret alls och inte ens träffat henne lär också vara besvärande gällande DNA. Det är knappast att jämföra med en anhörig som rört sig i samma lägenhet...
2015-10-05, 16:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis, då AB bevisligen arbetat på stället myclet längte än sin bror.
Vad är det för bevis?
2015-10-05, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om det fanns små blodfläckar kvar efter tvätt går det inte att avgöra hur mycket blod det fanns före tvätt. Det kan vara att tvätten inte har tagit bort något blod alls, eller att den har tagit bort mycket.

Det var alltså inte uppenbart att det var mord.
Mitt syfte med att tvätten gav dåligt resultat, var naturligtvis att det kvarstod mycket blod på plaggen... Skönt att åklagaren garderar sig, så vi inte invaggas i falsk dager😄Tolkar honom så det kan bli förlängd åtalstidpunkt efter 21/10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in