Citat:
Ursprungligen postat av
matematiker
Och varför skall han vilja sätta dit en oskyldig arbetare i det mest uppmärksammat fall på senaste åren? Han vet att kändiskåta experter väntar med sina förstoringsglas och mikroskop för att hitta minsta hål i utredningen för att säga: "ser ni, jag sa det från början att han var oskyldigt men idioten lyssnade inte på mig!"
Nej! Åklagaren är inte så dum. Rätt man sitter inne.

Det vet vi inte. Vi vet inte om rätt man sitter. Det vi vet är att diverse domstolar gång på gång har bedömt bevisningen som så stark att det är motiverat med häktning.
För mig framstår åklagaren som en försiktig herre. Det skulle till och med gå att drista sig till att säga att han framstår som osäker på sitt case, men det är just där jag gärna vill stoppa eftersom han lika gärna kan vara sådan för det mesta. Det vore intressant att se honom uttala sig om andra fall. Hur han uttrycker sig då.
Givetvis kan en person uttrycka sig olika beroende på om det aktuella fallet innehåller ett erkännande samt absolut klockrena bevis eller om det innehåller ett icke erkännande och en indiciekedja, men ett hum om personligheten kanske skulle gå att få om andra klipp med honom fanns att tillgå.