2015-10-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NkR21
Jag läser den här tråden dagligen och fallet intresserar mig väldigt mycket, mer än något annat tidigare. Jag vet att förundersökningsprotokoll släpps först när åtal väcks men det jag undrar är om det släpps samma dag, eller dröjer det ett tag till?
Samma dag
2015-10-05, 13:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kan du utveckla ovanstående?
Du gav mig några byrålådor i symbolspråk - och nu talade jag i liknande termer.
Det du skrev är själva inledningen på en separation (att särskilja) mellan bröderna.
Troligen så var inte alibi samstämmigt. Därav ordet " gräl" i citattecken.
Sen skedde själva skilsmässan den 30 juni när misstankarna stärktes mot NB via teknisk bevisning och tvärtom så släpptes hans bror. Sen har teknisk bevisning inkommit allt eftersom från NFC och det har ökat på NB men inte gällande brodern.
2015-10-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Samma dag

Stämmer, brukar ske vid 11taget.
2015-10-05, 14:10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Frun och lillebrodern har förmodligen befunnit sig i bostaden vid tidpunkten för brottet och oberoende av varandra lämnat samstämmiga uppgifter därvidlag. Medans NB varit ute i något ärende. Det var redan efter förhör som brottsmisstankarna differentierades – alltså initialt inte efter svar från SKL.

Mitt fetade.
Brottsmisstankarna var inte differentierade så tidigt. Båda häktades ju på sannolika skäl.
2015-10-05, 14:11
Medlem
ME077s avatar
Artikeln uppdaterad:

"Åklagaren Lars-Göran Wennerholm kommenterar mordet på Lisa Holm och bevisningen mot 35-åringen så här:
– Jag har en bild av vad som har hänt, hur det har gått till och så. Sen, varför? Ja, det är ju egentligen bara han som kan svara på det. Man kan naturligtvis ha olika teorier.
Men tycker du att du har fått en förklaring till varför det skedde?
– Det är svårt att prata i de delarna. Jag passar där. Jag har en bild av vad som har hänt. Sen varför – det är svårt att tala om egentligen när han inte ger någonting själv.
...
Redan då fanns det misstankar om att 17-åringen bragts om livet, säger Lars-Göran Wennerholm till GT:
– Hon hittades på ett sådant sätt att man starkt kunde misstänka att det var frågan om mord."

http://www.expressen.se/gt/tva-atalas-inte-for-mordet-pa-lisa-holm/
2015-10-05, 14:11
Medlem
Om ngn sätter ett buntband runt halsen på en tjej, går det snabbt innan hon avlider?
2015-10-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
NBs DNA(av blod) på LHs tillhörigheter.(endast hans)

Frågan har ställts tidigare:
Hur vet vi att det bara var hans DNA/BLOD på tillhörigheterna.
Vad jag har läst mig till är att det har hittat MGM's dna på tillhörigheter och blodspår.
Inte vems blod och var!
Teoretiskt/troligtvis är det flera DNA spår på tillhörigheterna.
Skulle vara väldigt märkvärdigt om det bara var MGM's.
2015-10-05, 14:24
Medlem
ME077s avatar
Han (Wennerholm) ser rätt förtroendeingivande ut tycker jag, men möjligen kan man ana en liten tveksamhet kring 02:18 och lite framåt.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/d%C3%A4rf%C3%B6r-avskrivs-kvinnan-och-brodern-fr%C3%A5n-lisa-holm-fallet-3207100
2015-10-05, 14:30
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Han (Wennerholm) ser rätt förtroendeingivande ut tycker jag, men möjligen kan man ana en liten tveksamhet kring 02:18 och lite framåt.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/d%C3%A4rf%C3%B6r-avskrivs-kvinnan-och-brodern-fr%C3%A5n-lisa-holm-fallet-3207100
Mitt intryck är att han är av den försiktiga typen. Att han inte är den som bufflar på och slår fast det ena eller det andra utan att ha fullständiga belägg för det.
2015-10-05, 14:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Brottsmisstankarna var inte differentierade så tidigt. Båda häktades ju på sannolika skäl.

Ja, du har rätt i det.

SVD uttryckte sig enligt nedanstående:

”Det är teknisk bevisning som har stärkt misstankarna mot den äldre, 35-årige, brodern – och samtidigt försvagat misstankarna mot den yngre 31-åringen.”

http://www.svd.se/flashmordmisstankt-slapps
2015-10-05, 14:36
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Frågan har ställts tidigare:
Hur vet vi att det bara var hans DNA/BLOD på tillhörigheterna.
Vad jag har läst mig till är att det har hittat MGM's dna på tillhörigheter och blodspår.
Inte vems blod och var!
Teoretiskt/troligtvis är det flera DNA spår på tillhörigheterna.
Skulle vara väldigt märkvärdigt om det bara var MGM's.
Jag svarade på "vad som fick polis/åklagare att sära på bröderna när det gäller misstankarna"
Då är det att man hittat (endast) NBs Dna(endast hans) inte brodern's!!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21300296.ab
Senast redigerad av MissJaneMarple 2015-10-05 kl. 14:45.
2015-10-05, 14:56
Medlem
Blod och tvättade kläder......
Hur har LH kunnat blöda?
Kvävning, strypning har det talats om, är det styckning ändå?
Eller var det inte blod, annan DNA ?
Jag har ingen aning vill få igång spekulation kring detta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in