2015-10-05, 13:49
  #22309
Medlem
Det är väl själva fan ... om avstyckade kroppsdelar hittas nära (inom enkelt köravstånd) 3 personer som offret kände, hur svårt kan det vara för polisen att gå husesyn? Varken CB:s, Sabas eller Vinofs utrymmen ägnades en sekunds okulär uppmärksamhet Detta var ju missbrukarkretsar och dessa 3 personers bostäder kunde ju innehålla vilka ufon som helst (och i Vinofs fall vet vi hur det var ställt).
Citera
2015-10-05, 14:30
  #22310
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
och jag vill ha klubben Sexoramas adress. Den låg på Upplandsagatan på 80-talet.

Upplandsgatan kan väl omöjligt stämma ?
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
. Klubbens adress är faktiskt av visst intresse, eftersom den är en social hotspot.

Japp, klubbens adress är extra intressant både eftersom da Costa har rört sig på Västmannagatan och speciellt det så intressanta gatunumret 61.
Det av dig många gånger uppmärksammade hotell Gustav Vasa som da Costa bodde på i bla april -84 låg på samma gata och gatunummer som klubben och det här borde vara intressant att gräva i T.O.M för dig

Vill minnas att Sexorama startade sin verksamhet runt 1980 nån gång, klubben bytte namn flera gånger (Tabu var ett annan namn) för att till slut heta Cabaret Royal innan den stängde ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns inga uppgifter om att da Costa skulle ha arbetat på någon sexklubb, och någon sexklubb nämns bara på ett enda ställe i hela den digra utredningen (man hittar en inträdesbiljett bland TH:s grejer), och biljettens ursprung är helt dunkelt. Man kollade ju aldrig fingeravtryck på den.

Kan vi inte enas om att inträdesbiljetten till porrklubben Sexorama i kombination med mannens besök på Malmskillnadsgatan kan anses vara ungefär lika betungande som i fallet med Vincents bordellbesök och övrigt spring på Malmskillnadsgatan ?

Båda männen hade väl hur som helst en koppling till dumpningszonen ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men självklart kan han (och intressanta män i brottets närområde) ha trillat in på Sexorama.

Inträdesbiljetten talar sitt tydliga språk, Sexorama och hotell Gustav Vasa låg väl inte heller så vidare värst jättelångt från FP2 om det nu har någon betydelse, avståndet är väl 975 meter fågelvägen ungefär ?

Förresten, finns det några uppgifter i förundersökningen som tyder på att också Vincent brukade besöka Sexorama ?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-05 kl. 15:27.
Citera
2015-10-05, 15:19
  #22311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Upplandsgatan kan väl omöjligt stämma?

Jo. Det finns två uppgifter: Västmannagatan och Upplandsgatan. Båda gatunamnen kommer från flashbacktråden du använt. Inventera de offentliga arkiven och ge oss rätt gata.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Sexorama och hotell Gustav Vasa låg väl inte heller så vidare värst jättelångt från FP2 om det nu har någon betydelse, avståndet är väl 975 meter fågelvägen ungefär?

Du vet inte ens på vilken gata klubben låg och du har inget gatunummer Detta är långa gator, så du ska nog ta tag i detaljerna innan du börjar analysera

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[...] finns det några uppgifter i förundersökningen som tyder på att också Vincent brukade besöka Sexorama ?

Nej.

Och det finns inga uppgifter som tyder på att TH brukade göra det

En biljett (vars fingeravtryck inte kollats) är inget bevis på ständigt besökande.

Sluta trolla

Och ingenstans i hela utredningen nämns da Costa och en sexklubb i samma andetag.

Hitta ett roligare dött ämne
Citera
2015-10-05, 15:28
  #22312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Upplandsgatan kan väl omöjligt stämma ?
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)



Japp, klubbens adress är extra intressant både eftersom da Costa har rört sig på Västmannagatan och speciellt det så intressanta gatunumret 61.
Det av dig många gånger uppmärksammade hotell Gustav Vasa som da Costa bodde på i bla april -84 låg på samma gata och gatunummer som klubben och det här borde vara intressant att gräva i T.O.M för dig



Kan vi inte enas om att inträdesbiljetten till porrklubben Sexorama i kombination med mannens besök på Malmskillnadsgatan kan anses vara ungefär lika betungande som i fallet med Vincents bordellbesök och övrigt spring på Malmskillnadsgatan ?

Båda männen hade väl hur som helst en koppling till dumpningszonen ?



Inträdesbiljetten talar sitt tydliga språk, Sexorama och hotell Gustav Vasa låg väl inte heller så vidare värst jättelångt från FP2 om det nu har någon betydelse, avståndet är väl 975 meter fågelvägen ungefär ?

Förresten, finns det några uppgifter i förundersökningen som tyder på att också Vincent brukade besöka Sexorama ?
Olausson finns väl även i utkanten av bordellhärvan så det är väl möjligt att koppling till Olausson finns. Det är ingen bra kille du beundrar och försvarar.
Citera
2015-10-05, 15:32
  #22313
Medlem
Kort om geografin ... nedanstående är tankestoff bara.

Notera den enkla, raka körvägen från Monikas gata (Sigtunagatan), snett upp till Norra stationsgatan och Eugenivägen, och så kunde man snabbt följa Norra stationsgatan till vänster, och komma till Karlberg, och eg behövde man inte parkera heller - i skydd av mörkret kunde en polare kliva av med två säckar, smyga en bit och bli upplockad senare.

En gående person syns ju sämre än en bil, som har nummerplåtar och väsnas.

Att säckarna lämnades parvis är ju lite intressant också ... förmodligen kördes flera vändor, och man kan tänka sig en enkel hantering: en hyfsat stark person tar en säck i varje hand (15-20 kg).

Hade man tillgång till bil skulle detta hur som helst gå snabbt - om säckarna fraktades från Sigtunagatan var det nog inget komplicerat företag.

Avståndet mellan säckarna på E-vägen (1.5 meter) kan ha en enkel förklaring. På ena sidan av E-vägen fanns ett stängsel (som skilde kåkstaden från KS), men vid järnvägsspåren och Norra stationsgatan fanns inte motsvarande barriär.

Jag tror att FP2 gick att nå för en person som gick över tågspåren eller smög längs med tågmagasinen som fanns på sidan av E-vägen.

Förmodligen fanns ett stängsel på Södra sidan, men inte så högt, och kanske kastade man säckarna över stängslet, och därför hamnade de inte bredvid varandra.

Nåja ... nog med spekulationer ...
Citera
2015-10-05, 15:51
  #22314
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
[quote=Eremona2.0|54924668] Det finns två uppgifter: Västmannagatan och Upplandsgatan.

I länken nedan så diskuteras Cabaret Royal som då låg på Västmannagatan 61, det nämns också i artikeln att det legat porrklubbar med olika namn i samma lokaler i över tjugo år, en enkel räkneoperation ger oss då ett startdatum för dessa olika porrklubbar runt 1980.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0006/22/sexklubbar.html



Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Du vet inte ens på vilken gata klubben låg och du har inget gatunummer Detta är långa gator, så du ska nog ta tag i detaljerna innan du börjar analysera

Tack men jag rörde mig ofta i området under tidigt 80-tal, närmare runt 1983-1984 och besökte ofta en musikaffär som låg i hörnet Odengatan/Västmannagatan på den tiden, på vägen dit från Karlbergsvägen sett så vill jag minnas att man passerade den där "porrklubben"



Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej.

Polisen borde kanske ha undersökt Vincent lite noggrannare då, som det är nu så är den enda kopplingen mellan Sexorama och da Costa fallet den där inträdesbiljetten som hittades i obducentens bil, anledningen till att biljetten är av intressse är att hotell Gustav Vasa låg i omedelbar anslutning till klubben men det borde väl du kunna räkna ut nu ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och det finns inga uppgifter som tyder på att TH brukade göra det

En biljett (vars fingeravtryck inte kollats) är inget bevis på ständigt besökande.

Nej en enda biljett är inget bevis för ständiga besök men en biljett borde ändå vara ett bevis för minst ett besök på en klubb som låg precis bredvid hotell Gustav Vasa som offret brukade sova på några gånger första halvåret 1984, dock inte i juni.



Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och ingenstans i hela utredningen nämns da Costa och en sexklubb i samma andetag.

Men när du ändå håller på och gräver och utreder alternativa gärningsmän, borde inte du då söka efter en eventuell koppling mellan Sexorama och det här fallet ?
Inbillade mig faktiskt för en sekund att du har en önskan om att plocka fram nya tidigare okända uppgifter ?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-05 kl. 15:56.
Citera
2015-10-05, 17:18
  #22315
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
I Catrin da Costas anteckningsbok under bokstaven V förekommer följande notering: "Vincent 31 07 16" Enl kontroll med Televerket hemligt tel nr som går till Janne Erlandsson, Rörstrandsgatan 32, Stockholm. (Erlandsson förekommer inte känd för något ofördelaktigt). Vid koll på adressen finns textad namnskylt i furu - familjeskylt - på lgh:s dörren. Verkar vara Erlandsson som tillsammans med hustru och två barn på adressen. Barnröster och en kvinna hörs från aktuell lgh - varför kontakt ej tages med Erlandsson.

da Costa kan ju omöjligt ha kommit fram till Vincent om hon försökte ringa honom med hjälp av detta nummer ?



Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Vid förnyad kontroll av tel nr 31 07 16 framkommer, att aktuellt nummer innehafts av abonnent Erlandsson åtskilliga år. Vid kontroll i Röda Boken konstateras, att Billiga Andersson & Ekman AB, Eugeniavägen 25 har följande telefonnummer 31 07 60 o 33 56 29. (Kan Catrin da Costa möjligen ha noterat fel tel nr - ha hört fel och skrivit upp 16 istället för 60?)

Det är en viss skillnad mellan 16 jämfört med 60, det finns givetvis en möjlighet att da Costa kan ha hört fel men å andra sidan så verkar det felaktigt (?) nedklottrade numret till "Vincent" ha omöjliggjort någon tätare kontakt med honom ?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-05 kl. 17:30.
Citera
2015-10-05, 18:01
  #22316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är en viss skillnad mellan 16 jämfört med 60, det finns givetvis en möjlighet att da Costa kan ha hört fel men å andra sidan så verkar det felaktigt (?) nedklottrade numret till "Vincent" ha omöjliggjort någon tätare kontakt med honom ?

Du skriver (i sedvanlig ordning) så svamligt att man får grovsortera innan man svarar. Gäsp. Vi pratar om numret då.

Telefonnumret är ju knappast supercentralt. Det är en ingång, och det visar såklart att Vinof och da Costa kände varandra, men kopplingarna är många

De kände varandra i "ett par år", de hade internhumor och en utvecklad relation, de träffades på Malmskillnadsgatan, de umgicks offentligt, och de umgicks säkerligen under året 1984 (i fjol, enligt uttalande från 1985).

Att da Costas och Vinofs kontakt var utvecklad framgår av förhör (1985).

Att han köpte sex av henne är troligt, och dessutom var båda kriminella missbrukare. Vinof hotade bla folk och var ekobrottsling, och da Costa sålde knark, åkte fast för bedrägerier och stal.

Det har funnits en speciell person som kunde berätta ordentligt om Vinofs missbruk (vad han missbrukade för grejer), men namnet på personen är försvunnet, tyvärr.

Både Vinof och da Costa hade också nära till Vasaparken, och enligt Vinof var han på dekis 1984, och satt och söp i "konstiga lägenheter", vilket ingen behöver betvivla. Att han hamnade i parken är troligt. Vidare snurrade Vinof omkring i da Costas närområde i juni 1984 (Norrmalm/Stureplan), och lustigt nog är han i city samma dag som JE berättade om (15/6), den dag då da Costa ska varit i city.

Hm. Jobbet med Sexorama ska du fan inte lasta på mig
Sätt igång du, fastställ den exakta adressen och berätta vad den har för betydelse.
Sexklubbar fanns här och var på 80-talet, och att Vinof och hans polare glodde på striptease och drack öl tvivlar jag inte på, men da Costa hade inget intresse av sådan verksamhet vad jag vet ...

Visa gärna nåt som tyder på motsatsen.
Citera
2015-10-05, 18:34
  #22317
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Du vet nog hur det ser ut när någon blir avfärdad i en polisutredning. Menar du att dom skulle bedrivit en utredning mot "Vincent" som var utöver praxis?
Jag tänker på hur det skulle ha låtit, hur de resonerade.
Citera
2015-10-05, 18:39
  #22318
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Telefonnumret är ju knappast supercentralt. Det är en ingång, och det visar såklart att Vinof och da Costa kände varandra, men kopplingarna är många

Men numret som stod i da Costas anteckningsbok var ju inte ens rätt nummer ?
Hur kunde hon ringa Vincent på Eugeniavägen 25 om hon istället kom till en helt annan person på Rörstrandsgatan ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
De kände varandra i "ett par år", de hade internhumor och en utvecklad relation, de träffades på Malmskillnadsgatan, de umgicks offentligt, och de umgicks säkerligen under året 1984 (i fjol, enligt uttalande från 1985).

Att da Costas och Vinofs kontakt var utvecklad framgår av förhör (1985).

Dom verkar inte ha varit några jättenära vänner, hon hade ju inte ens hans rätta telefonnummer ?
Skickade dom brev till varandra eller stötte dom bara på varandra helt på måfå på stan ?
En fråga: Övernattade da Costa hos Vincent nån gång på samma sätt som i fallet med arkitekten ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att han köpte sex av henne är troligt, och dessutom var båda kriminella missbrukare. Vinof hotade bla folk och var ekobrottsling, och da Costa sålde knark, åkte fast för bedrägerier och stal.

Var någonstans köpte han sex av henne och varför är detta närmast ett måste, är det för att hon var prostituerad ?
da Costa kände en väldig massa personer och hon hade väl inte sexuella förbindelser med alla hon kände ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det har funnits en speciell person som kunde berätta ordentligt om Vinofs missbruk (vad han missbrukade för grejer), men namnet på personen är försvunnet, tyvärr.

Synd, men vi kan nog tänka oss att Vincent gillade starköl kanske som sig bör när man är flyttkarl ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Både Vinof och da Costa hade också nära till Vasaparken, och enligt Vinof var han på dekis 1984, och satt och söp i "konstiga lägenheter", vilket ingen behöver betvivla. Att han hamnade i parken är troligt. Vidare snurrade Vinof omkring i da Costas närområde i juni 1984 (Norrmalm/Stureplan), och lustigt nog är han i city samma dag som JE berättade om (15/6), den dag då da Costa ska varit i city.

Det finns faktiskt fler intressanta personer än just Vincent i förundersökningen som både hade nära till Vasaparken och hotell Gustav Vasa, inträdesbiljetten till Sexorama tex kan möjligtvis vara en viktig pusselbit men det vet inte vi nu.
Om Vincent var i stan den 15/6 betyder inte mycket, många av de personer som polisen utredde som misstänkta var nog i stan denna dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hm. Jobbet med Sexorama ska du fan inte lasta på mig

Det kan väl aldrig vara fel att samarbeta ?
Vad har du att förlora på det ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sätt igång du, fastställ den exakta adressen och berätta vad den har för betydelse.

Du har vid upprepade tillfällen belyst närheten till Vasaparken sett från hotell Gustav Vasa, porrklubben däremot låg i omedelbar anslutning till hotellet och den eventuella kopplingen till det här fallet består av den där inträdesbiljetten som hittades i en misstänkt mans bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sexklubbar fanns här och var på 80-talet, och att Vinof och hans polare glodde på striptease och drack öl tvivlar jag inte på, men da Costa hade inget intresse av sådan verksamhet vad jag vet


Men det kan väl aldrig skada att vända på alla stenar, Vincent gillade säkerligen att titta på striptease men det var inte i Vincents bil som Sexorama-biljetten återfanns utan i en viss annan misstänkt persons bil, en enkel fråga nu igen: finns det några uppgifter överhuvudtaget som säger att Vincent besökte hotell Gustav Vasa ?
Citera
2015-10-05, 18:45
  #22319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
@Lawn
Det är en fröjd att se med vilken vetgirighet du suger i dig den nya information om rättsskandalen runt daCostad död som nu grävs fram. Av Eremona &co.
Kanske att du kommer på ngt nytt själv - att bidra med??

Måste man tillföra ny information i tråden enligt dig för att få skriva i den? Kan du i så fall berätta vilka häpnadsväckande analyser du själv har bidragit med?
Citera
2015-10-05, 18:53
  #22320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Måste man tillföra ny information i tråden enligt dig för att få skriva i den? Kan du i så fall berätta vilka häpnadsväckande analyser du själv har bidragit med?
Har man skrivit över fyra tusen inlägg och dagligen försvarat horkarlar så är det inte konstigt om folk reagerar. Lawn verkar känna till en del om Olausson men vill inte ge någon information om hans bordellverksamhet. Självklart tröttnar folk efter fem års tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in