2015-10-05, 11:42
Medlem
CatTheHunters avatar
nån som vet om de fått in de sista svaren än från NFC?
2015-10-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej denna förlängning anser att ge försvarsadvokaten tid att läsa in åtalet. Åklagaren är säker.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Åklagaren sade i den muntliga intervjun i länken här nedan på frågan om det blir en eller två veckors förlängning att han skulle prata lite med försvaret om hur mycket tid de behöver, men att det lutar åt två veckor.

Det tyder på att det inte bara är åklagarsidan som behöver extra tid, utan även försvaret. Det kan väl kanske vara rimligt att försvaret får en vettig möjlighet att gå igenom undersökningen och bygga upp ett försvar?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6271041

Ah, ja, det "visste" jag ju, hade otur när jag tänkte.
Tack för rättningen!
2015-10-05, 11:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det bränns lite iaf. Jag är den andra som berättat, och uppgiften jag fått är helt fri från tvivel. Samt du och jag är såvitt jag vet - oberoende av varandra:

Antag att föraren av denne SUV då kan vara den näst sista att se Lisa.
En förare som är såpass bekant med Lisa att hon kan stå i godan ro och samtala kort genom dörrutan, samtidigt som den andra bekanta kan vara den som allra sist såg Lisa i livet.
Så - Vem har en mörk/svart SUV som legitimt står still intill ladan, tillika bekant med den som är misstänkt för mord och även såpass bekant med Lisa att ett kortare samtal kan ha förekommit.
Var det någon som sa "Händelseförlopp"?
En åker iväg, den andre (LH) börjar samtidigt avlägsna sig.
Den tredje stannar upp och det brinner upp i skallen på honom..

Det har varit många Suvisar i tråden.
Är väldigt nyfiken på om uppgiften är relevant - den har presenterats i två varianter så den bränner sig kvar.
Men nu hettade det till lite om tänkbart händelseförlopp i mitt tycke - givetvis under förutsättning att den är korrekt, att vittnet identifierat bilen och likaväl att denna ägare sagt sitt.
Kom denna bil nån minut innan så ger det iaf en förklaring till att hon befinner sig på andra sidan vägen.
Critical point kan vara sms, på väg mot mopeden om hon då iakttagits av MGM som tar kontakt eller mer aggressivt slår till.
Är även nyfiken på vad slags "aktivitet" på området som den antytts av en person från trakten (tror jag det var?).
Senast redigerad av develi 2015-10-05 kl. 11:53.
2015-10-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Äldre brodern sitter väl i häktet? Han lär lämna iallafall. Första flyget utomlands samma dag han släpps lär det bli.

Det är nog ingen brådska med att boka den biljetten
2015-10-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Vilken av Lenas döttrar var det som åkte moppe när Lisa försvann?
Jag kollade om någon av dom (och Lena samt pappan) hade en registerad moppe men hittade ingen.
Den äldsta SS i Götene köpte en sprillans ny SUV förra året och hennes kille har egen bil.
Den yngre MS i Varnhem har ingen bil, inte heller hennes kille (ej heller reg. moppar), så man får väl anta att det var hon som körde en tvåtaktare då. Hennes egen, pojkväns eller mammas?

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det bränns lite iaf. Jag är den andra som berättat, och uppgiften jag fått är helt fri från tvivel. Samt du och jag är såvitt jag vet - oberoende av varandra:

Antag att föraren av denne SUV då kan vara den näst sista att se Lisa.
En förare som är såpass bekant med Lisa att hon kan stå i godan ro och samtala kort genom dörrutan, samtidigt som den andra bekanta kan vara den som allra sist såg Lisa i livet.

Så - Vem har en mörk/svart SUV som legitimt står still intill ladan, tillika bekant med den som är misstänkt för mord och även såpass bekant med Lisa att ett kortare samtal kan ha förekommit.

Var det någon som sa "Händelseförlopp"?

En åker iväg, den andre (LH) börjar samtidigt avlägsna sig.
Den tredje stannar upp och det brinner upp i skallen på honom..

Visst har det framgått i tråden att familjerna Holm - caféägarinnans familj kände varandra.
Kan denna Suv varit där i helt legalt ärende och haft ett samtal med LH. Men färgen på Suv:en framgår inte i inlägget från Tomato.
2015-10-05, 11:54
Medlem
Om NB är skyldig och döms för brottet så får vi verkligen hoppas att han tar på sig och erkänner att han var ensam om brottet så att hustrun och brodern slipper att i framtiden i folks ögon betraktas som eventuellt delaktiga för mordet hemma i Litauen.
2015-10-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hitta mordvapnet?

Om utredningen har använt sig av medium lär det bli fart på GW.

Det är sannolikt inget mordvapen i ordets bemärkelse utan ett redskap som använts vid mordets utförande. Man behöver inte ha ett "vapen" för att ta livet av någon.
2015-10-05, 12:05
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Åklagaren sade i den muntliga intervjun i länken här nedan på frågan om det blir en eller två veckors förlängning att han skulle prata lite med försvaret om hur mycket tid de behöver, men att det lutar åt två veckor.

Det tyder på att det inte bara är åklagarsidan som behöver extra tid, utan även försvaret. Det kan väl kanske vara rimligt att försvaret får en vettig möjlighet att gå igenom undersökningen och bygga upp ett försvar?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6271041

Detta är jag lite oklar över. Åklagare och utredare har tillgång till allt material under utredningen av ganska självklara skäl, det är jag med på. Men försvaret å andra sidan får bara tillgång till samma material först i slutet, med vissa undantag?
Med andra ord, åklagaren har haft tid att förbereda sig i flera månader medan försvaret bara kommer ha någon vecka på sig? Brukar det vara så?
Eller är det bara jag som tänker helt käpprätt åt helvete?
2015-10-05, 12:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man får försöka tyda det åklagaren säger. I mina öron blir det att IB bland annat tvättade kläder. Ser man då till vem som är MGM och vad för brott han misstänks för så bör man då ha bevis för att det något från LH som har varit på NBs kläder, tex blod.
För att hon ska bli misstänkt för det brott som hon var bör det vara fastslaget att det hon har försökt att tvätta bort kommer från offret.
Problemet var att det inte gick att bevisa att IB visste det, men klart att det var spår från BO.
Sen kan det ju då klart vara så att man hör det man vill höra.
Ja, det var nåt att fundera på. Tvättar gör väl alla så själva handlingen är knappast kriminell även om det ligger nära till hands att tro att hans kläder tvättats i ett vääldigt rengörande syfte.
Men har hon använt Klorin istället för sköljmedel så blir det ju lite underligt.
2015-10-05, 12:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Detta är jag lite oklar över. Åklagare och utredare har tillgång till allt material under utredningen av ganska självklara skäl, det är jag med på. Men försvaret å andra sidan får bara tillgång till samma material först i slutet, med vissa undantag?
Med andra ord, åklagaren har haft tid att förbereda sig i flera månader medan försvaret bara kommer ha någon vecka på sig? Brukar det vara så?
Eller är det bara jag som tänker helt käpprätt åt helvete?
Ja, det är åklagaren som väljer vad som delges under utredningens gång och hela förundersökningen delges inte åtalad och försvar förrän den är färdig.

Det är så det brukar gå till - sen varierar det givetvis hur mycket som den åtalade/försvaret har fått ta del av under utredningens gång. I en del fall blir slutdelgivningen bara en formalitet - i andra, som det här fallet, tidpunkten där försvaret får helhetsbilden.
2015-10-05, 12:23
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är åklagaren som väljer vad som delges under utredningens gång och hela förundersökningen delges inte åtalad och försvar förrän den är färdig.

Det är så det brukar gå till - sen varierar det givetvis hur mycket som den åtalade/försvaret har fått ta del av under utredningens gång. I en del fall blir slutdelgivningen bara en formalitet - i andra, som det här fallet, tidpunkten där försvaret får helhetsbilden.
Man kanske kan säga att ju mer sluten en utredning är under utredningens gång - med yppandeförbud och allt - desto mer tid kan försvaret anses behöva för att förbereda sig när utredningen väl har släppts till försvaret?
2015-10-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Japp, plus att det antagligen är en gigantisk "slask" i det här fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in