2015-09-30, 19:49
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fast kurslitteratur anser jag dock inte faller under den beskrivningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Kurslitteratur för kurser på avancerad nivå bör ändå kunna användas för att finjustera helhetsintrycket.

Tanken var mer kontrasten mellan detta och de som postar i studentklädsel-tråden, som har päronens Liza Marklund och liknande dravel som fondering. Men det är klart, det är en bit kvar till undertecknads Tirole etc.
Citera
2015-10-01, 10:00
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Jag har ett par Comfort Craftsman och upplever inte tån som fyrkantig. Det relativt höga pundet innebär dock att R.M. Williams är dyra även om man köper från Storbritannien. Lägger du på några hundralappar kan du få ett par chelseaboots från Carmina som definitivt inte lider av någon fyrkantig tå (se t.ex. http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-classic-chelsea). Vinterdugligheten kan förstås diskuteras, det blir lätt ganska halkigt när en Tomirsula används på en isig trottoar.

Själv har jag inför hösten/vintern införskaffat ett par boots från Carmina gjorda av vegetabiliskt garvat läder från Tärnsjögarveriet.
http://i1320.photobucket.com/albums/u534/ParzivalX/2015-09-17%2013.48.47_zpsnoz1bhvq.jpg
Magiska kängor, var riktigt sugen på de där jag med men de fanns aldrig i min storlek. Kul att se en statistiker till i tråden förresten. Langa lite Kafka, Goethe och Camus nästa gång så kanske tillochmed Pörr blir nöjd.
Citera
2015-10-01, 11:09
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Langa lite Kafka, Goethe och Camus nästa gång så kanske tillochmed Pörr blir nöjd.

Det ska bli, nästa par kängor presenteras med Thomas Manns Zauberberg i bakgrunden..... Jag är supernöjd med Carminakängorna och tänkte att de kan stå sig även utan hjälp av en nobelpristagare, men som vanligt missbedömde jag skofascistfältets krav på subtila distinktioner.
Citera
2015-10-01, 23:05
Medlem
Vilka av Loake och Meermin skulle just Du rekommendera gällande boots i 2000-kronorsklassen? Meermin har ett par i mocka och ett par i kalvskinn som ser intressanta ut. Loake har ett par stycken i både mocka och läder som jag hade kunnat tänka mig.

Hur väl står sig mocka vs läder en kallare höst/vinter i största allmänhet?

Vilka sulor skall man kika på för att inte halka runt som Bambi när den första snön/isen kommer?
Citera
2015-10-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlaceToBe
Vilka av Loake och Meermin skulle just Du rekommendera gällande boots i 2000-kronorsklassen? Meermin har ett par i mocka och ett par i kalvskinn som ser intressanta ut. Loake har ett par stycken i både mocka och läder som jag hade kunnat tänka mig.

Hur väl står sig mocka vs läder en kallare höst/vinter i största allmänhet?

Vilka sulor skall man kika på för att inte halka runt som Bambi när den första snön/isen kommer?

Loake har inget vettigt för 2000 kr. Deras topplinje ligger på runt 2800 i sverige. Så kör meermin om din budget är begränsad.

Kör det material du föredrar. Både läder och mocka är lättskött och står sig bra mot dåligt väder om man har förberett skinnet väl.

En victory sula är väl det bästa mot halt underlag tror jag. Har dainatesulor på mina egna boots. Funkar för det mesta, men då och då halkar jag till. Vill du vara helt säker är det broddar som gäller :P.
Citera
2015-10-02, 11:46
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Inte bara du, den ser mejslad ut.

Om det är något det finns överflöd av är det just chelsea så du lär nog inte ha något problem att hitta en läst som faller dig i smaken, det enda kan ju vara prislappen.
'

Dessvärre är det få chelseas som har samma smäckra form som RM Williams. De ser så smala och eleganta ut. Sen har jag bara hört lovord om dem, vore kul att testa någon gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Äger ett par och skulle inte beskriva tårna som överdrivet fyrkantiga. Snarare normala och fullt jämförbara med exempelvis Loakes Capital-läst.

Har fobi för fyrkantiga tår, så tror jag överdriver lite med RM Williams när jag tycker tån är fyrkantig. Kollar man underifrån så ser man dock att sulan har ett fyrkantigt avslut: Bild

Här är några bilder jag hittade, såhär vill jag inte att de ska se ut: Bild 1

Så här däremot: Bild 2

Modellen jag är inne på är Blaxland i så fall, vet inte om den vanligtvis är fyrkantig i tån. Borde åka och se i fysisk butik.

Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Jag tycker du ska testa ett par derby boots. Kanske liknande de ovan i tan, eller något mörkare, typ Islay. Det blir lite mer rejälare än ett par chelsea. Finns ett rätt bra utbud i Sverige också med Loake, C&J och Carmina.

Jag äger ett par brogue boots liknande de som postats ovan. Tycker byxor inte faller alls bra dock, det blir alltid veckigt och korvigt. Jag har säkert för smala byxor.

Citat:
Jag har ett par Comfort Craftsman och upplever inte tån som fyrkantig. Det relativt höga pundet innebär dock att R.M. Williams är dyra även om man köper från Storbritannien. Lägger du på några hundralappar kan du få ett par chelseaboots från Carmina som definitivt inte lider av någon fyrkantig tå (se t.ex. http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-classic-chelsea). Vinterdugligheten kan förstås diskuteras, det blir lätt ganska halkigt när en Tomirsula används på en isig trottoar.

Själv har jag inför hösten/vintern införskaffat ett par boots från Carmina gjorda av vegetabiliskt garvat läder från Tärnsjögarveriet.
http://i1320.photobucket.com/albums/u534/ParzivalX/2015-09-17%2013.48.47_zpsnoz1bhvq.jpg

Snygga skor! Comfort Craftsman och Blaxland är väl i princip samma sko. Det är lite 50/50 om tån upplevs fyrkantig eller ej, intressant. Här är Blaxland från CareOfCarl, där de inte ser fyrkantiga ut ovanifrån men bilden som visar en sko från sidan och den andra skons sula är inte smäcker...

Länk
Citera
2015-10-02, 16:27
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
'

Dessvärre är det få chelseas som har samma smäckra form som RM Williams. De ser så smala och eleganta ut. Sen har jag bara hört lovord om dem, vore kul att testa någon gång.

Har fobi för fyrkantiga tår, så tror jag överdriver lite med RM Williams när jag tycker tån är fyrkantig. Kollar man underifrån så ser man dock att sulan har ett fyrkantigt avslut: Bild

Här är några bilder jag hittade, såhär vill jag inte att de ska se ut: Bild 1

Så här däremot: Bild 2

Modellen jag är inne på är Blaxland i så fall, vet inte om den vanligtvis är fyrkantig i tån. Borde åka och se i fysisk butik.

Snygga skor! Comfort Craftsman och Blaxland är väl i princip samma sko. Det är lite 50/50 om tån upplevs fyrkantig eller ej, intressant. Här är Blaxland från CareOfCarl, där de inte ser fyrkantiga ut ovanifrån men bilden som visar en sko från sidan och den andra skons sula är inte smäcker...

Länk

Italigente Stoccolma II: http://imgur.com/a/sDHGV
Citera
2015-10-03, 13:33
Medlem
Slog till på dessa:

http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-allround-derby

Blev riktigt nöjd. De kändes bekväma efter kort tid.
Citera
2015-10-04, 02:01
Medlem
KilledByProffsets avatar
Någon som har tips på ett par snygga brouges som ska hålla för höst/vinter? :-)

Edit: budget ligger på 2k-3k
Citera
2015-10-04, 17:09
Medlem
Hej,

Förhoppningsvis är detta rätt tråd att posta i.

Det är så att jag har ett par dubbla munkar (mörkbrun mocka) som inom en tid behöver en liten uppfräschning. Ena skon ser aningen "nött" ut i mockan, nästan så att färgen har ändrats.

Skulle Saphir Suede Renovator (mörkbrun) kunna avhjälpa mitt lilla problem? Är det en bra produkt?
Senast redigerad av Ritinkin 2015-10-04 kl. 17:52.
Citera
2015-10-04, 18:22
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Hej,

Förhoppningsvis är detta rätt tråd att posta i.

Det är så att jag har ett par dubbla munkar (mörkbrun mocka) som inom en tid behöver en liten uppfräschning. Ena skon ser aningen "nött" ut i mockan, nästan så att färgen har ändrats.

Skulle Saphir Suede Renovator (mörkbrun) kunna avhjälpa mitt lilla problem? Är det en bra produkt?
Jepp.
Citera
2015-10-05, 12:21
Medlem
Hej!

Har lite frågor om skor som ni kanske kan hjälpa mig med. Äger idag ett par bruna lågskor, antar att modellen kallas oxford. De är av billigare modell och har verkligen sätt sina bästa dagar. Nu vill jag investera i ett par kvalitetsskor som passar till mörk kostym. Vad jag har förstått är svart det som gäller åtminstone till själva klädkoden "mörk kostym", medan exempelvis bruna skor kan vara okej att bära till klädesplagget mörk kostym, men ni som kan detta bättre får gärna reda ut vad som gäller.

Hur som helst lutar det åt att det blir ett par svarta kvalitetsskor. Vill att de ska behålla sin lyster och att lädret ska hålla hög kvalitet. Lädret på mina nuvarande bruna skor gick sönder redan efter ett par dagar då jag råkade stöta emot en kantsten med tåspetsen. Antar att "bra" skor ska tåla sådant utan att lädret spricker? En bonus är om de ska gå att använda året runt, men antar att det under kalla dagar är mer praktiskt/korrekt med ett par kängor. Även till mörk kostym.

Vill helst inte lägga mer än 5 000 SEK med finns det billigare fullvärdiga alternativ är jag öppen för förslag.

Har ni några direkt tips om skor som skulle fungera?
Några skoaffärer i Stockholm att rekommendera? (Är NK det bästa valet eller kanske Skoaktiebolaget?)
Senast redigerad av jagheteringenting 2015-10-05 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in