Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Inte bara du, den ser mejslad ut.
Om det är något det finns överflöd av är det just chelsea så du lär nog inte ha något problem att hitta en läst som faller dig i smaken, det enda kan ju vara prislappen.
'
Dessvärre är det få chelseas som har samma smäckra form som RM Williams. De ser så smala och eleganta ut. Sen har jag bara hört lovord om dem, vore kul att testa någon gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beerzuul
Äger ett par och skulle inte beskriva tårna som överdrivet fyrkantiga. Snarare normala och fullt jämförbara med exempelvis Loakes Capital-läst.
Har fobi för fyrkantiga tår, så tror jag överdriver lite med RM Williams när jag tycker tån är fyrkantig. Kollar man underifrån så ser man dock att sulan har ett fyrkantigt avslut:
Bild
Här är några bilder jag hittade, såhär vill jag
inte att de ska se ut:
Bild 1
Så här däremot:
Bild 2
Modellen jag är inne på är Blaxland i så fall, vet inte om den vanligtvis är fyrkantig i tån. Borde åka och se i fysisk butik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sapphirus
Jag tycker du ska testa ett par derby boots. Kanske liknande de ovan i tan, eller något mörkare, typ Islay. Det blir lite mer rejälare än ett par chelsea. Finns ett rätt bra utbud i Sverige också med Loake, C&J och Carmina.
Jag äger ett par brogue boots liknande de som postats ovan. Tycker byxor inte faller alls bra dock, det blir alltid veckigt och korvigt. Jag har säkert för smala byxor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Parzival
Jag har ett par Comfort Craftsman och upplever inte tån som fyrkantig. Det relativt höga pundet innebär dock att R.M. Williams är dyra även om man köper från Storbritannien. Lägger du på några hundralappar kan du få ett par chelseaboots från Carmina som definitivt inte lider av någon fyrkantig tå (se t.ex.
http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-classic-chelsea). Vinterdugligheten kan förstås diskuteras, det blir lätt ganska halkigt när en Tomirsula används på en isig trottoar.
Själv har jag inför hösten/vintern införskaffat ett par boots från Carmina gjorda av vegetabiliskt garvat läder från Tärnsjögarveriet.
http://i1320.photobucket.com/albums/u534/ParzivalX/2015-09-17%2013.48.47_zpsnoz1bhvq.jpg
Snygga skor! Comfort Craftsman och Blaxland är väl i princip samma sko. Det är lite 50/50 om tån upplevs fyrkantig eller ej, intressant. Här är Blaxland från CareOfCarl, där de inte ser fyrkantiga ut ovanifrån men bilden som visar en sko från sidan och den andra skons sula är inte smäcker...
Länk