2015-10-05, 00:39
Medlem
Jag lät kartfunktionen på min iPhone föreslå en lämplig rutt mellan Café På Klostret och Skövde för förflyttning till fots. Rutten gick förbi Martorp. Antar att det var den vägen Lisa avsåg att köra. Jag frågar igen. Vet man om mopedens motor var varm då pappan anlände? Kollade pappan det? Kan hon ha kört själv till Martorp och blivit inlurad där? Bortsprungen katt eller nåt annat behjärtansvärt. Bunden och med munnen tejpad. GM kör tillbaka mopeden. Finns det något som utesluter detta scenario i det som polis/åklagare undsluppit sig? Bortse från trådsanningar och medias sanningar.
2015-10-05, 01:22
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag lät kartfunktionen på min iPhone föreslå en lämplig rutt mellan Café På Klostret och Skövde för förflyttning till fots. Rutten gick förbi Martorp. Antar att det var den vägen Lisa avsåg att köra. Jag frågar igen. Vet man om mopedens motor var varm då pappan anlände? Kollade pappan det? Kan hon ha kört själv till Martorp och blivit inlurad där? Bortsprungen katt eller nåt annat behjärtansvärt. Bunden och med munnen tejpad. GM kör tillbaka mopeden. Finns det något som utesluter detta scenario i det som polis/åklagare undsluppit sig? Bortse från trådsanningar och medias sanningar.
Med tanke på att mordet förmodas ha begåtts i ett utrymme vid ladan mittemot caféet verkar din teori inte särskilt sannolik.
Senast redigerad av Mantilla 2015-10-05 kl. 01:26.
2015-10-05, 01:40
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det nån som vet vem/vilka poliser Leif GW syftar på när han talar om "I förening med att polisen läcker som ett såll och redan börjat lovorda sina insatser när "de löste mordet på Lisa Holm" blir det hela gediget olustigt."

Är det nån som skrivit något på Facebook eller Twitter? Sagt något i intervjuer som publicerats i media? Vad snackar karln om egentligen?

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/omstandigheterna-som-gor-mig-orolig/

Tänk på att denna krönika publicerades kl. 07:36 den 21 juni, dvs. 2 dygn efter att GW inlett sin årliga sexmånaders rotblöta, som börjar på midsommarafton och slutar kl. 00:00 på nyårsdagen. Han var mao sannolikt rätt tankad när han skrev detta, och för det talar inte minst de många skrivfelen i denna arla morgonkrönika.
2015-10-05, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Tänk på att denna krönika publicerades kl. 07:36 den 21 juni, dvs. 2 dygn efter att GW inlett sin årliga sexmånaders rotblöta, som börjar på midsommarafton och slutar kl. 00:00 på nyårsdagen. Han var mao sannolikt rätt tankad när han skrev detta, och för det talar inte minst de många skrivfelen i denna arla morgonkrönika.

Många gånger kommer man på bra saker när man är tankad eller förvillad. Förvisso är det ju inte så att jag menar att denne har rätt i sina tankar, men vad jag förstår så har många saker som vi i dag kan leva med framkommit i svåra tider av tankar, sorg eller vrede eller depressioner av de som skapade sakerna. Tänker på många .- men förmodar att ni redan vet några.
2015-10-05, 02:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad har det med saken att göra? Min fråga gäller inte inte att det ska finnas koppling till de misstänkta. Du skrev: "Tror du inte att AJ med son har kollats upp under utredningens gång?".
Dessa kan ha avförts därför att det inte finns någon annan koppling än de kända, arbetsgivare/anställd och vänner, inte av någon annan orsak.

Aro anger inte källa, alltså är källan inte utredningen och kan ifrågasättas. Det enda konkreta som presenterats pekar åt det hållet. Hur mycket har inte presenterats? Frågan kvarstår.
1. Jo - både far och son kan ha fullgoda ALIBIN för den kritiska tidpunkten vid Lisas
försvinnande och även resten av söndagskvällen. Därför är de båda avförda ur utredningen.
Kan det tänkas att de verkligen har just det? Är det möjligt för stridbara Bondbruden
att föreställa sig möjligheten av?

Ifrågasätt bäst du vill, jag utgår helt sonika från att Hasse Aro inte står och blåljuger
svenska folket rakt upp i ansiktet om en sån sak som att man har en mycket STARK
bevisning mot NB och att han är bunden vid själva gärningen till och med.
Hans och programmets trovärdighet skulle ju skjutas i sank om man lät gå ut med sån
här information om bevisläget och det sedan visar sig vara rena osanningen alltihop.
Borde du kunna förstå.

Sedan är det givetvis en annan femma hur domstolarna bedömer den här bevisningen.
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-05 kl. 02:16.
2015-10-05, 02:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Undrade de också om varför föraren inte hörde av sig?
Föraren har kanske hört av sig för länge sedan till polisen och i ett sånt fall omfattas denne
givetvis av det välkända yppandeförbudet.
Så att utgå från att föraren av denna påstådda SUV inte meddelat sig ifall han varit i
kontakt med flickan som försvann och sedermera påträffades mördad ska man nog akta
sig för att göra.
2015-10-05, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Slutskedet för åtal mot den häktade närmar sig.
Vad är känt? Ett SMS skickades från LH på söndagen någon gång efter 18.00, anlände faderns mobil 18.23. LH lämnade det jordiska ca 18.30 bakom fiket i Blomberg. Vilka fanns på plats förutom den häktade?
nu låter du som godsägaren i intervjun med radio. Efter att det hänt. ..
Jordiska?
Gubben som duktigt sprang polisen hackihäl och visade allt i fel riktning.
Alla i byn uppmanades se igenom sina byggnader och brunnar. Gubben bad sina anställda.
fattar nada.
2015-10-05, 02:16
Medlem
Lisa och smst till far eller mor är säkerligen att vinna tid. Gm vill vara på säkra sidan att ingen ska ringa henne.
2015-10-05, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag hörde av en som bor väldigt nära caféet, att en kvinna som passerade i bil hade sett LH prata med någon i en svart SUV på samma sida som ladan.

Du har inte hört något nytt sen senast du tog upp det

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-05, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Jag har tidigare skrivit följande på tråden, men många vet inte hur det går till vid en mordrättegång.
Så jag skriver följande igen:
Jag skulle tro att Vi kommer att få vänta på en dom mot GM.
Fortsätter han att neka kommer tingsrätten troligen att besluta om en §7 undersökning.
Fortsätter han att neka även då, kommer troligen en stor rättspsykiatrisk undersökning behövs.
Tingsrätten måste ha underlag till vilket straff GM skall dömas, om han blir överbevisad om mordet.
För att kunna ta ställning i det enskilda fallet kan domstolen tidigt i processen begära en så kallad § 7-undersökning. Det är en oftast timslång utredning som utförs av en psykiater och som visar om en rättspsykiatrisk undersökning behövs.

En rättspsykiatrisk undersökning genomförs av ett team som består av läkare (rättspsykiater), psykolog, socialutredare (socionom) och omvårdnadspersonal.
För en häktad person tar undersökningen fyra veckor eller mer.

Om det skulle bli så, får vi troligen vänta på en slutgiltig dom någon gång i dec-jan.
Blir han dömd för mordet, kommer advokaten kanske överklaga till hovrätten om dom tar upp ärendet.
Och då tar det ännu längre tid.
Vi får alla försöka ge oss till tåls och se vad som händer framöver.

Förutsatt att Tr bedömer honom skyldig, eller att han erkänner.
2015-10-05, 05:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Verkstaden" finns bara i mammans utsaga, vad jag kunnat se (allt vad "verkstad" heter härrör från intervjun med henne) - och hon bör ha fått uppgiften antingen från NB som hon pratat med vid 19.30-tiden på fredagen, eller från någon annan person som kan ha fått sin info från t.ex. MPS.
Mamman talar om att de befunnit sig vid en verkstad 100 m. från platsen där L hittas dvs nånstans på Martorp. Hon har sökt dem förgäves säger hon.
Om bröderna har ringt henne 19.30 är det väldigt suspekt information:
De skulle nämligen inte kunna informera om att ha befunnit sig 100 m. från Lisa eftersom hon troligen inte ens har återfunnits vid den tidpunkten. Det är iaf inte officiellt.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, en avdelning för maskiner kan ha funnits i någon av ladorna; det har pratats om Lada A, norra delen - c:a 100 m från manskapsboden - men mamman har inte nämnt någon "maskinhall" - låt vara att det av "maskinhall" kan ha blivit "verkstad" i överförd version.Det vore anmärkningsvärt om hon bara satt och hittade på; hon synes ge uttryck för den info hon erhållit från dels sina söner (+AB.s hustru); dels de landsmän i området hon varit i kontakt med efter att sönerna tagits in för förhör.Hon har pratat om en "verkstad" som sönerna ska ha befunnit sig 100 m ifrån utan att kunna förklara varför. Hon har inte pratat om den exakta platsen där LH:s kropp återfanns; endast om själva gården eller området Martorp; den informationen var känd av alla under senkvällen den 12 juni, och intervjun gjordes tre dagar senare; efter helgen då det inte gick att nå kontakt med sönerna. - Vid vilken tidpunkt mamman fick sin information är okänt.

Den högra ladan vid entrén innehåller nötkreatur i vänstra delen (längst bort från entré) samt "maskinellt" i den högra delen (närmast entré) enligt Rohna då de röda höga dörrarna diskuteras:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Detta torde vara den maskinhall som diskuterats i media.
Andra bilder finns där polis drar i dörren och kikar in genom fönstret. Dagen efter (norsk video) ses den dörren stå öppen.
Det finns även bild som bekräftar att nötdjur är i den bortre delen (en kossa kikar ut där)

Fråga:
Polisen kommer ikapp dem c:a 500 m bort och säkrar id. Patrullen återgår till plats för MPS fynd.
Greps de inte direkt utan tilläts gå hem och en ny patrull hämtar dem? Bilderna från gripandet är ju vid bostaden. Eller åkte de till bostaden, griper dem, lämnar av dem på polisstationen och sen till fyndet? Hänger inte riktigt med på turerna kring den informationen. Nån idé?
Senast redigerad av develi 2015-10-05 kl. 05:12.
2015-10-05, 05:17
Medlem
develis avatar
[quote=Shrink|54920180]Klart att mordet på LH har ett sexuellt motiv. NB är en sexualsadistisk lustmördare och troligtvis har mordvapnet/vapnen hittats. Det är ett planerat mord.
Vad han ÄR vet vi inte - det bättre att uppge att det är en spekulation/hypotes/gissning för att eventuellt utröna ett möjligt förlopp..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in