2015-10-04, 17:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
1. Det gäller att konkret påvisa med bevisning en sån koppling, inte bara antyda att det
kan finnas och fantisera om i bästa önsketänkandestil.
Vad har det med saken att göra? Min fråga gäller inte inte att det ska finnas koppling till de misstänkta. Du skrev: "Tror du inte att AJ med son har kollats upp under utredningens gång?". Dessa kan ha avförts därför att det inte finns någon annan koppling än de kända, arbetsgivare/anställd och vänner, inte av någon annan orsak.
Citat:
2. Så här uttryckte sig Harro Aro i "Brottsplats Sverige" häromveckan när fallet behandlades:
(Cirka 1:35 in i programmet) https://brottsplatssverige.se/nya-uppgifter-sa-dog-lisa-holm/
"Bland annat ska det finnas tekniska spår som direkt binder honom (NB) till det sätt
Lisa Holm mördades."
Aro anger inte källa, alltså är källan inte utredningen och kan ifrågasättas.
Citat:
3. Jag hävdade alltså att jag själv inte finner teorin med en litauer som "städar upp" efter
andra ha någon ringaste förankring i den faktiska verkligheten och det vidhåller jag
tills det framkommer handfast bevisning om ett annat förhållande.

Spekulationer av den här typen liksom om att någon illasinnad varelse planterat ut spår
för att sätta dit just ifrågavarande litauer misstänker jag att man hänger sig åt bara för att
man vill ha en mer "spännande" lösning och är utslag av alltför mycket umgänge med
mysteriedeckare och konspirationsthrillers via televisionen och böcker.
Några konkreta underlag för att hysa detta slagets spekulationer föreligger mig veterligen
icke i skrivande stund. Det enda konkreta pekar åt enda håll just nu.
Det enda konkreta som presenterats pekar åt det hållet. Hur mycket har inte presenterats? Frågan kvarstår.
2015-10-04, 17:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Förvisso en sanning men den som just då äger manövermöjligheterna till bilens geometriska flyttbarhet har störst chans att göra vad den vill med den enligt mina egna privata analyser.

Tex om 3 personer har samma potentiella tillgång till en bil så blir nog den med Billigaste förklaring som står i strid med de andras förklaringar bilagd största misstanken om att ha hanterat bilen bilateralt i strid mot sina egna uppgifter.

Tex jag var och fiskade men bilen sågs på andra ställen än de uppgivna. Vilket kan göra att analytikern blir uppgiven enligt uppgifter till mig.
Diskussionen började med det här inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Hade den bilen varit inblandad så hade den blivit "stulen" och hittats uppeldad nånstans typ 40 mil därifrån...
Oavsett vem som använde vilken bil som helst skulle hen ha kört den typ 40 mil därifrån, eldat upp den, och anmält den stulen.
2015-10-04, 19:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Finns det någon annan tänkbar verkstad än den på martorp gård? Vart ligger den då?
Det finns en mekanisk verkstad (som bl.a. sysslar med maskinservice) vid vägkröken, c:a 350 m nordväst om infarten till Martorps gård. Polisen kan ha hunnit i fatt bröderna någonstans där i närheten.
Citat:
Vart finns uppgiften om att de konfronterades, vid en verkstad just den dagen och vart den verkstaden låg? Men viktigast av allt varför skulle det vara relevant för uppgifterna i mammans utsaga?
"Verkstaden" finns bara i mammans utsaga, vad jag kunnat se (allt vad "verkstad" heter härrör från intervjun med henne) - och hon bör ha fått uppgiften antingen från NB som hon pratat med vid 19.30-tiden på fredagen, eller från någon annan person som kan ha fått sin info från t.ex. MPS.
Citat:
Här verkar råda en stor oklarhet för övrigt om i vilken ordning vem eller vad gjort vad, i varje fall för min egen del. Rohna i tråden säger sig inte kunna säga mer vid närmare frågor ..
Det råder minst lika stor oklarhet för egen del; verkstadsavd. är bara spekulationer och ett försök att förklara varför man inte funnit anledning att spärra av Martorps gård betydligt tidigare. Men det är möjligt att alla resurser gick åt till avspärrningar runt brödernas bostad; husrannsakan mm.
Citat:
Nu tas bröderna in & en död person hittas först därefter och det gör mammuttens uppgifter extra intressanta. Var menar du en maskinhall är belägen 100 meter från fyndplatsen av en död flicka finns om den inte är på Martorps gård? Jag känner inte till någon maskinhall men i området men en maskinhall bör finnas på en stor gård som på Martorp det håller jag för sannolikt, det är allt.
Ja, en avdelning för maskiner kan ha funnits i någon av ladorna; det har pratats om Lada A, norra delen - c:a 100 m från manskapsboden - men mamman har inte nämnt någon "maskinhall" - låt vara att det av "maskinhall" kan ha blivit "verkstad" i överförd version.
Citat:
Mamutten säger i flera intervjuer att hon inte får veta ett jota från någon och kan inte äta men om liknelsen tillåts sitter där tjock med exakt info för att försöka ge alibi, det är fullt möjligt att det kan vara korrekta uppgifter men dock ganska osannolikt i mitt tycke.
Det vore anmärkningsvärt om hon bara satt och hittade på; hon synes ge uttryck för den info hon erhållit från dels sina söner (+AB.s hustru); dels de landsmän i området hon varit i kontakt med efter att sönerna tagits in för förhör.
Citat:
Ursprungligen postat av GoogeSEO
Mamman har ingen som helst möjlighet att ha de uppgifter hon säger sig ha och uttalar sig om, om hon inte talat med mördaren eller den som fann kroppen. Man kan försöka tillrättalägga hennes uppgifter hur som helst men det hon i sak säger är vad jag fäster störst vikt vid.
Hon har pratat om en "verkstad" som sönerna ska ha befunnit sig 100 m ifrån utan att kunna förklara varför. Hon har inte pratat om den exakta platsen där LH:s kropp återfanns; endast om själva gården eller området Martorp; den informationen var känd av alla under senkvällen den 12 juni, och intervjun gjordes tre dagar senare; efter helgen då det inte gick att nå kontakt med sönerna. - Vid vilken tidpunkt mamman fick sin information är okänt.
Senast redigerad av letsdoit 2015-10-04 kl. 19:13.
2015-10-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag har som sagt inte koll på Saidas track record, resonemanget var hypotetiskt. Medium som tar betalt för är väl normalt bondfångare, där är vi nog överens.

Men alla som kallar sig medier behöver kanske inte kastas direkt i papperskorgen, det är det jag menar att även om jag inte tror på övernaturligheter så kan en som kallar sig medium ev ha något att komma med i vissa fall.
Jo, du har helt rätt. Naturligtvis kan dom ha lika mycket att komma med som någon annan. Det jag reagerar på är egentligen när dom hänvisar till medial förmåga.
Samtidigt kan jag tänka mig att det kan vara ett sätt att försöka undkomma en förklaring till att man vet vad man vet.
2015-10-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den lada som här åsyftas bör vara handskladan.Ja, och här kan ha åsyftats en lada på Martorps gård där MPS gjort fynd sent söndag kväll (före avspärrningarna runt gården).
När MPS gorde det avgörande fyndet och rapporterade till polis fick de order om att genast backa bakåt med truppen.
2015-10-04, 19:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
När MPS gorde det avgörande fyndet och rapporterade till polis fick de order om att genast backa bakåt med truppen.
Ja, så gör man enligt sina instruktioner. - Sedan måste varje fynd verifieras.
2015-10-04, 19:53
Bannlyst
Citat:
Det finns en mekanisk verkstad (som bl.a. sysslar med maskinservice) vid vägkröken, c:a 350 m nordväst om infarten till Martorps gård. Polisen kan ha hunnit i fatt bröderna någonstans där i närheten."Verkstaden" finns bara i mammans utsaga, vad jag kunnat se (allt vad "verkstad" heter härrör från intervjun med henne) - och hon bör ha fått uppgiften antingen från NB som hon pratat med vid 19.30-tiden på fredagen, eller från någon annan person som kan ha fått sin info från t.ex. MPS.Det råder minst lika stor oklarhet för egen del; verkstadsavd. är bara spekulationer och ett försök att förklara varför man inte funnit anledning att spärra av Martorps gård betydligt tidigare. Men det är möjligt att alla resurser gick åt till avspärrningar runt brödernas bostad; husrannsakan mm. Ja, en avdelning för maskiner kan ha funnits i någon av ladorna; det har pratats om Lada A, norra delen - c:a 100 m från manskapsboden - men mamman har inte nämnt någon "maskinhall" - låt vara att det av "maskinhall" kan ha blivit "verkstad" i överförd version.Det vore anmärkningsvärt om hon bara satt och hittade på; hon synes ge uttryck för den info hon erhållit från dels sina söner (+AB.s hustru); dels de landsmän i området hon varit i kontakt med efter att sönerna tagits in för förhör.Hon har pratat om en "verkstad" som sönerna ska ha befunnit sig 100 m ifrån utan att kunna förklara varför. Hon har inte pratat om den exakta platsen där LH:s kropp återfanns; endast om själva gården eller området Martorp; den informationen var känd av alla under senkvällen den 12 juni, och intervjun gjordes tre dagar senare; efter helgen då det inte gick att nå kontakt med sönerna. - Vid vilken tidpunkt mamman fick sin information är okänt.

Mamman har replikerat med en metrisk gestaltning i relationen mellan en Verkstad där hennes tvenne Replikat sönerna vistats uti och avståndet 100 meter till platsen där en död återfinns. Vid en tidpunkt då dessa uppgifter inte var kända. Min gissning är att hon mycket väl kan ha rätt och ha en stor kunskap på flera sätt. Och att den kunskapen rimligen är från en källa som hon verkligen kan litat på i detta bistra klimat vilket lämnar mig bara kvar den sannolika möjligheten MGM som trolig källa till den metriska uppgiftskorrelationen.

Den exaktheten hon uppger är nog inget hon bara höftar ur sig utan anledning. Hon verkar så ivrig att vara sakligt kunnig i sin förklaring till något att hon rimligen inte kan veta att det glänser fram något annat. Det är min uppfattning. Tänk om hon har rätt i sak och en kropp påträffades 100 meter från en verkstad inne på Martorp är det en omöjlighet menar du?
2015-10-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ja, så gör man enligt sina instruktioner. - Sedan måste varje fynd verifieras.
Man kunde direkt se att fyndet hade samband med LH. Redan på eftermiddagen , innan det avgörande fyndet gordes, ansåg polisledningen att LH fanns i området. Och något senare att bröderna hade med LH försvinnande att göra.
2015-10-04, 20:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det finns en mekanisk verkstad (som bl.a. sysslar med maskinservice) vid vägkröken, c:a 350 m nordväst om infarten till Martorps gård. Polisen kan ha hunnit i fatt bröderna någonstans där i närheten."Verkstaden" finns bara i mammans utsaga, vad jag kunnat se (allt vad "verkstad" heter härrör från intervjun med henne) - och hon bör ha fått uppgiften antingen från NB som hon pratat med vid 19.30-tiden på fredagen, eller från någon annan person som kan ha fått sin info från t.ex. MPS.Det råder minst lika stor oklarhet för egen del; verkstadsavd. är bara spekulationer och ett försök att förklara varför man inte funnit anledning att spärra av Martorps gård betydligt tidigare. Men det är möjligt att alla resurser gick åt till avspärrningar runt brödernas bostad; husrannsakan mm. Ja, en avdelning för maskiner kan ha funnits i någon av ladorna; det har pratats om Lada A, norra delen - c:a 100 m från manskapsboden - men mamman har inte nämnt någon "maskinhall" - låt vara att det av "maskinhall" kan ha blivit "verkstad" i överförd version.Det vore anmärkningsvärt om hon bara satt och hittade på; hon synes ge uttryck för den info hon erhållit från dels sina söner (+AB.s hustru); dels de landsmän i området hon varit i kontakt med efter att sönerna tagits in för förhör.Hon har pratat om en "verkstad" som sönerna ska ha befunnit sig 100 m ifrån utan att kunna förklara varför. Hon har inte pratat om den exakta platsen där LH:s kropp återfanns; endast om själva gården eller området Martorp; den informationen var känd av alla under senkvällen den 12 juni, och intervjun gjordes tre dagar senare; efter helgen då det inte gick att nå kontakt med sönerna. - Vid vilken tidpunkt mamman fick sin information är okänt.

Ett mindre inflik.
En gård av Martorp´s storlek har troligtvis en maskinhall med möjligheter att sköta allmän service av motorredskap/fordon och allsköns filande av olika slag.
Ponera att NB/AB/IB någon/några gånger tidigare låtit meddela något förehavande om att tex:
"Nej, Nerijus är inte hemma, han är i verkstaden just nu, men jag kan be han ringa dig ikväll"

Minnes att AJ uppgett att NB är en skicklig konstruktör. Inom den titeln är det smått vedertaget att ha ett ställe att stå på och klura, med verktyg, en arbetsbänk osv osv.

Vidare kan det vara ett tolkningsfel mellan litauiska-svenska. Att "verkstad" och "maskinhall" blir ungefär detsamma i språk.
Ordet "maskinhall" har enligt google translate ingen i litauiskt språk, användbar översättning.
2015-10-04, 20:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Utdrag ur den nämnda artiklen:

Om han ingår en sådan grupp hanterar han uppgifter som är både känsliga och hemligstämplade, kommenterar en annan källa.Om Försvarsmakten har höjt säkerheten kring medlemmarna av det specialförband där pappan arbetar, är oklart.

Tycker att du drar lite väl långtgående slutsatser av n den artikel du hänvisar till.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2744823-ett-av-polisens-spar-pappans-militara-uppdrag#sthash.TyEG0sAf.dpuf

Jo han är väl inte helt hemlig. Det finns en filmad intervju på nätet med en person med det namnet och att det klart framgår att personen tillhör försvarsmakten.
Intervjun är inte färsk och handlar inte om MLH eller några eventuella uppdrag för försvarsmakten.

Säger inte att det med säkerhet är han men det kan troligt vara.

Så är det han är det ju inte en person lever helt "vid sidan av" samhället.
2015-10-04, 20:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Mamman har replikerat med en metrisk gestaltning i relationen mellan en Verkstad där hennes tvenne Replikat sönerna vistats uti och avståndet 100 meter till platsen där en död återfinns. Vid en tidpunkt då dessa uppgifter inte var kända. Min gissning är att hon mycket väl kan ha rätt och ha en stor kunskap på flera sätt. Och att den kunskapen rimligen är från en källa som hon verkligen kan litat på i detta bistra klimat vilket lämnar mig bara kvar den sannolika möjligheten MGM som trolig källa till den metriska uppgiftskorrelationen.

Den exaktheten hon uppger är nog inget hon bara höftar ur sig utan anledning. Hon verkar så ivrig att vara sakligt kunnig i sin förklaring till något att hon rimligen inte kan veta att det glänser fram något annat. Det är min uppfattning. Tänk om hon har rätt i sak och en kropp påträffades 100 meter från en verkstad inne på Martorp är det en omöjlighet menar du?
Nej, det är ingen omöjlighet - även om det, sett från avspärrningssynpunkt, borde vara det, men hon säger samtidigt att sönerna inte kunnat förklara sin närvaro vid denna verkstad och att det var därför som de blev intressanta för polisen. - Skulle då NB (som hon pratat med bara en halvtimme innan han fördes bort) ha berättat detta för henne? - Ja, men i så fall i en radikalt annorlunda version, och mest troligt är därför att hon fått upgifterna från annan person och då fått veta att bröderna befunnit sig 100 m från Martorps gård (om hon nu inte missuppfattat avståndet). - Enl. MF ville polisen (efter att i korthet ha hört vad MPS:are berättat) veta vad bröderna haft för sig i närheten av det fynd MPS gjort halt inför, och man hinner upp dem c:a 500 m därifrån och säkrar deras identiteter. - Så var MPS då befann sig är av intresse eftersom man annars inte kan bedöma varken utsagor eller avspärrningar.
2015-10-04, 20:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ett mindre inflik.
En gård av Martorp´s storlek har troligtvis en maskinhall med möjligheter att sköta allmän service av motorredskap/fordon och allsköns filande av olika slag.
Ponera att NB/AB/IB någon/några gånger tidigare låtit meddela något förehavande om att tex:
"Nej, Nerijus är inte hemma, han är i verkstaden just nu, men jag kan be han ringa dig ikväll"

Minnes att AJ uppgett att NB är en skicklig konstruktör. Inom den titeln är det smått vedertaget att ha ett ställe att stå på och klura, med verktyg, en arbetsbänk osv osv.

Vidare kan det vara ett tolkningsfel mellan litauiska-svenska. Att "verkstad" och "maskinhall" blir ungefär detsamma i språk.
Ordet "maskinhall" har enligt google translate ingen i litauiskt språk, användbar översättning.
Ja, maskinhall och verkstad kan i det här sammanhanget innebära samma plats. - En maskinhall av något slag bör ha funnits på Martorp, och NB kan ha fått disponera något utrymme i anslutning till gården. - Sedan om han valt att placera sitt offer där kan kanske diskuteras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in