2015-10-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Enligt Lars Johansson & åklagarenLars-Göran Wennerholm så har utredningen varit i sitt slutskede sedan den 20 Juli !!!

OK så utredningen har varit i sitt slutskede i 2 1/2 månad, den utredningen är ju pinsam.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2781398-lisa-holm-fallet-narmar-sig-rattegang?m=print

Publicerad 20 juli 2015

Enligt Lars Johansson går utredningen mot sitt slut men en del analyssvar fattas ännu.

- Jag tror att vi kan vara klara med utredningen i mitten på augusti och med min erfarenhet tror jag det blir rättegång någon gång i september.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21278168.ab

Publicerat 19 Aug 2015

Man väntar fortfarande på att få resultatet från de kriminaltekniska och rättsmedicinska undersökningarna skriftligt. Men i övrigt är det omfattande utredningsarbetet, enligt polisen, snart färdigt.
– Vi följer upp de tips som kommer in. Nu är det inte så jättemycket men vi går tillbaka och ser om vi har missat någonting, säger Lars Johansson.
– Vi har kommit ganska långt. Utredningen är inne i sin slutbit.

http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2819061-rattslakaren-da-dog-lisa-holm

Publicerad 1 sep 2015

- Vi är i slutskedet av utredningen och vi ska försöka sammanställa och få ihop allt material. Sen ska försvaret få del av det och kunna ha synpunkter, säger Lars-Göran Wennerholm.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-atalet-skjuts-upp-igen/

30 Sep 2015

Åtalet i Lisa Holm-fallet har dröjt – och nu dröjer det ytterligare.
I mitten av nästa vecka skulle det vara väckt, men vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm kommer begära åtalsförlängning.
– Det ser inte ut som att det går att väcka åtal här och nu. Utredningen är i slutskedet, men inte helt klar. Och så måste försvaret få tid på sig. Till nästa vecka är för tajt, säger Lars-Göran Wennerholm.

Intressant sammanställning.
Förutom att utredningen varit i sitt slutskede under lång tid (!) så uttrycker sig Lars Johansson på ett sätt som inte inger förtroende. Johansson gör bort sig varje gång han uttalar sig i ärendet.
Johansson & Wennerholm borde inte haft fallet alls från början. Har Johansson och Wennerholm visat att dom tidigare klarat av att utreda män med samhällsposition på ett objektivt sätt? Att Johansson & Wennerholm har fallet säger en del. Sen hur dom hittills hanterat fallet säger också en del. Återstår att se hur förutsättningslösa dom har varit i FUP, om den nu kommer. Eller om t ex mörkläggningen visar sig stor i FUP? Maktens män har ju ett antal olika knep som dom tar till då dom skyddar män med samhällsposition.
Det behövs nya utredare i detta fall, det är uppenbart att Johansson & Wennerholm har en agenda. Vem skyddar Johansson & Wennerholm? Rättsväsendet kommer nog tyvärr aldrig att åtala och lagföra rätt GM i detta fall.
2015-10-04, 21:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Vilka uppgifter tänker du på - att de som bor nära inte var hemma, eller det här med SUV?
Blir lite nyfiken på hur du tror det gått till.

Jag hörde först om det på måndagen. Tyckte då att det var lite otäckt då jag bor relativt nära området. Har barn strax under LHs ålder.

Hörde tidigt uppgifter om pappa Hs arbete och tanken kom ju då att det kunde ha med det att göra.
Men då borde det kanske ha rört sig om kidnappning och ett eventuellt krav på lösensumma som dock inte kom.

Sen kom ju bilden på henne ut i pressen, och nu kan det ju låta rått och cyniskt men så jävla rå och cynisk kan verkligheten vara emellanåt, då kom ju tanken att det handlar om just henne och för hur hon såg ut.
Någon typ av sexuellt brott mot just henne, en våldtäkt eller ett försök till det. Nu verkar det ju inte vara så men motivet i grunden kan ju vara det.

Utefter de uppgifter som nådde allmänheten, tycker jag, tydde det på att det var en händelse som har uppstått i stunden, en slump eller kalla det vad du vill.
NB har sett henne tidigare och befann sig vid ladan mittemot kafeet när tjejerna låser och går. Läget har uppkommit när LH går själv åt ena hållet och blir ensam vid mopeden.
Det skulle ju då tyda på något som inte är planerat utan impulsartat.

Men är det nu så att dina uppgifter stämmer och att bilen ev har med saken att göra och att om det inledande skeendet är vid mopeden, så bör GM om han vill minimera risken för vittnen, ha vetat om om de som bor där är hemma eller inte, vilket tyder på en viss planering som jag inte ansåg fanns från början.
Det kan ju göra att bilden ändras, att vissa moment i kedjan kanske inte har hänt eller att de skedde på annan plats inom området vid kafeet än där man först trodde mm mm.
Man får omvärdera.
2015-10-04, 21:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Förutom att utredningen varit i sitt slutskede under lång tid (!) så uttrycker sig Lars Johansson på ett sätt som inte inger förtroende. Johansson gör bort sig varje gång han uttalar sig i ärendet.
Johansson & Wennerholm borde inte haft fallet alls från början. Har Johansson och Wennerholm visat att dom tidigare klarat av att utreda män med samhällsposition på ett objektivt sätt? Att Johansson & Wennerholm har fallet säger en del. Sen hur dom hittills hanterat fallet säger också en del. Återstår att se hur förutsättningslösa dom har varit i FUP, om den nu kommer. Eller om t ex mörkläggningen visar sig stor i FUP? Maktens män har ju ett antal olika knep som dom tar till då dom skyddar män med samhällsposition.
Det behövs nya utredare i detta fall, det är uppenbart att Johansson & Wennerholm har en agenda. Vem skyddar Johansson & Wennerholm? Rättsväsendet kommer nog tyvärr aldrig att åtala och lagföra rätt GM i detta fall.

Utredningen ja, men att sammanställa den i FUP tar ju tid. Det talar ju för att det är mycket, mycket troligt att rätt person är häktad.
2015-10-04, 21:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Utredningen ja, men att sammanställa den i FUP tar ju tid. Det talar ju för att det är mycket, mycket troligt att rätt person är häktad.
Och det visste de inte för en månad sedan då åtal var på gång? Den här utredningen har varit nästan färdig oroväckande länge, och vi har ännu inget slutdatum.
2015-10-04, 21:19
Medlem
Citat:

Så du menar att utredningen gick fort och sammanställningen tar tid?
Är det ett professionellt och förutsättningslöst arbete då av polis och åklagare, om så skulle vara fallet?
2015-10-04, 21:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förändringar i kedjan framöver?

Citat:
Jag hörde först om det på måndagen. Tyckte då att det var lite otäckt då jag bor relativt nära området. Har barn strax under LHs ålder.

Hörde tidigt uppgifter om pappa Hs arbete och tanken kom ju då att det kunde ha med det att göra.
Men då borde det kanske ha rört sig om kidnappning och ett eventuellt krav på lösensumma som dock inte kom.

Sen kom ju bilden på henne ut i pressen, och nu kan det ju låta rått och cyniskt men så jävla rå och cynisk kan verkligheten vara emellanåt, då kom ju tanken att det handlar om just henne och för hur hon såg ut.
Någon typ av sexuellt brott mot just henne, en våldtäkt eller ett försök till det. Nu verkar det ju inte vara så men motivet i grunden kan ju vara det.

Utefter de uppgifter som nådde allmänheten, tycker jag, tydde det på att det var en händelse som har uppstått i stunden, en slump eller kalla det vad du vill.
NB har sett henne tidigare och befann sig vid ladan mittemot kafeet när tjejerna låser och går. Läget har uppkommit när LH går själv åt ena hållet och blir ensam vid mopeden.
Det skulle ju då tyda på något som inte är planerat utan impulsartat.

Men är det nu så att dina uppgifter stämmer och att bilen ev har med saken att göra och att om det inledande skeendet är vid mopeden, så bör GM om han vill minimera risken för vittnen, ha vetat om om de som bor där är hemma eller inte, vilket tyder på en viss planering som jag inte ansåg fanns från början.
Det kan ju göra att bilden ändras, att vissa moment i kedjan kanske inte har hänt eller att de skedde på annan plats inom området vid kafeet än där man först trodde mm mm.
Man får omvärdera.

Exakt på samma sätt som du tänkte när du fick se en bild på BO tänkte jag också. "Detta är ett sexualrelaterat brott" sa jag till mig själv. Jag vidhåller att jag tror att hon blev "utvald" tills vi får reda på mera information och som har blivit bekräftat. Vidhåller också fortfarande att detta är ett sexualbrott av något slag i grunden!

Bilden kan mycket väl komma att ändras framöver. Vissa moment i kedjan kanske försvinner medans andra för oss helt okända kan tillkomma?

Vissa saker har jag också fått omvärdera som t. ex. detta med hennes sista SMS. Kanske kommer jag också att få omvärdera min uppfattning att detta var ett sexualbrott av något slag?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-04 kl. 21:36.
2015-10-04, 21:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Man kunde direkt se att fyndet hade samband med LH. Redan på eftermiddagen , innan det avgörande fyndet gordes, ansåg polisledningen att LH fanns i området. Och något senare att bröderna hade med LH försvinnande att göra.
Det gjordes två betydelsefulla fynd under fredagskvällen varav det sista fyndet enligt MPS:s talesperson KS gjordes i en lada och kom att föranleda avspärrningar av Martorps gård.
2015-10-04, 21:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Så du menar att utredningen gick fort och sammanställningen tar tid?
Är det ett professionellt och förutsättningslöst arbete då av polis och åklagare, om så skulle vara fallet?

Ja jag har mycket stort förtroende för åklagaren/polis.
Jag tycker att det inte finns något att invända på i hur utredningen har skötts.
Tvärtom tycker jag att de tar sin uppgift på största allvar och med stor noggrannhet.
Därav "er" extremt långa tidsåtgång som egentligen inte är särskilt lång.
2015-10-04, 21:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Exakt på samma sätt som du tänkte när du fick se en bild på BO tänkte jag också. "Detta är ett sexualrelaterat brott" sa jag till mig själv. Jag vidhåller att jag tror att hon blev "utvald" tills vi får reda på mera information och som har blivit bekräftat. Vidhåller också fortfarande att detta är ett sexualbrott av något slag i grunden!

Bilden kan mycket väl komma att ändras framöver. Vissa moment i kedjan försvinner kanske försvinner medans andra för oss helt okända kan tillkomma.

Vissa saker har jag också fått omvärdera som t. ex. detta med hennes sista SMS. Kanske kommer jag också att få omvärdera min uppfattning att detta var ett sexualbrott av något slag?

Ja, håller helt med dig
2015-10-04, 21:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja jag har mycket stort förtroende för åklagaren/polis.
Jag tycker att det inte finns något att invända på i hur utredningen har skötts.
Tvärtom tycker jag att de tar sin uppgift på största allvar och med stor noggrannhet.
Därav "er" extremt långa tidsåtgång som egentligen inte är särskilt lång.
Utredningen har inte tagit särskilt lång tid, det som är oroväckande är att åtalet har skjutits på, gång på gång. Om man jämför med sommarstugan så verkar det vara problem att få på taket.
2015-10-04, 21:32
Bannlyst
Citat:
Jag har tidigare skrivit följande på tråden, men många vet inte hur det går till vid en mordrättegång.
Så jag skriver följande igen:
Jag skulle tro att Vi kommer att få vänta på en dom mot GM.
Fortsätter han att neka kommer tingsrätten troligen att besluta om en §7 undersökning.
Fortsätter han att neka även då, kommer troligen en stor rättspsykiatrisk undersökning behövs.
Tingsrätten måste ha underlag till vilket straff GM skall dömas, om han blir överbevisad om mordet.
För att kunna ta ställning i det enskilda fallet kan domstolen tidigt i processen begära en så kallad § 7-undersökning. Det är en oftast timslång utredning som utförs av en psykiater och som visar om en rättspsykiatrisk undersökning behövs.

En rättspsykiatrisk undersökning genomförs av ett team som består av läkare (rättspsykiater), psykolog, socialutredare (socionom) och omvårdnadspersonal.
För en häktad person tar undersökningen fyra veckor eller mer.

Om det skulle bli så, får vi troligen vänta på en slutgiltig dom någon gång i dec-jan.
Blir han dömd för mordet, kommer advokaten kanske överklaga till hovrätten om dom tar upp ärendet.
Och då tar det ännu längre tid.
Vi får alla försöka ge oss till tåls och se vad som händer framöver.
2015-10-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Man kunde direkt se att fyndet hade samband med LH. Redan på eftermiddagen , innan det avgörande fyndet gordes, ansåg polisledningen att LH fanns i området. Och något senare att bröderna hade med LH försvinnande att göra.

Varför ansåg polis att LH fanns i området, efter flera dagar utan resultat? Varför sker allt så snabbt sen? Varför befinner sig inte vissa personer kvar i Blomberg då? Är detta tillfälligheter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in