2015-10-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det här är lite kul och jag har inte hört talas om det förut. Krim försöker att attrahera internationella celebriteter. Jag minns hur stora stjärnor applåderade när VP sjöng Blueberry Hill på engelska och sjöng bra (rekommenderas på youtube). Hollywood-stjärnorna var glada.

Nog är det viktigt med internationella besök, det blev slut på en massa larvig väst-propaganda efter de franska parlamentarikernas besök, men jag tycker dock att Krims härskare behöver bjuda in vanligt folk också. De rika är få och vi är många. Fixa mig en billig solstol på Krim, bredvid VP någon dag, och jag kommer på studs. Bara en dröm, förstås.

http://tass.ru/en/society/825887
Din glorifiering av Putin är ju rent barnslig. Tror inte Putin har intresse av att stifta bekantskap med något så simpelt som en vanlig enkel människa som sjunger hans lov. Schackpjäser är ju till för att flyttas. Ser du inte gangstern och roffaren i Putin är du att beklaga. Siffror på hur Krim störtdykt kan inte ju suddas ut av billig rysk propaganda. Och när ukrainaren försvann som turist blev Krims öde nästan beseglat, för är det något som finns i överflöd på Krim så är det lediga solstolar och hotellrum.
Citera
2015-10-03, 23:54
Medlem
En första bro till Krim har byggts. Halvön kan nu försörjas med rysk el. Kiev har ju hotat att stänga av elen. En bättre bro ska vara färdig i december 2018.

Citat:
According to Russian media the first bridge connecting continental Russia and Crimea peninsula has been completed.

Also it carries electric cables to feed electricity to the peninsula.

http://englishrussia.com/2015/10/01/first-bridge-to-crimea-is-completed/

Nästa bro. Video:

http://fortruss.blogspot.se/2015/10/crimean-bridge-promo-video.html
Citera
2015-10-03, 23:57
Medlem
Vad säger Merkel egentligen? Att Ukraina inte kan ta tillbaka Krim? Att problemen bara finns i Donbass? Politiker uttalar sig ibland kryptiskt och det leder till spekulationer. Jag tror personligen att alla höjdare, utom politikerna i Kiev, förstår att Krim är förlorat. Kanske de också förstår, men inte vill erkänna det?

Citat:
Dagen innan uppgav Tysklands förbundskansler Angela Merkel att Ukraina ser fram emot en lösning av sina territorialproblem. Hon garderade sig samtidigt att detta inte angår Krim.

Chefen för det ryska underhusets utrikesutskott Aleksej Pusjkov anser att Angela Merkel faktiskt för första gången erkänt att Krim är och förblir ryskt, medan Ukrainas territorialproblem enbart berör Donbass.
http://se.sputniknews.com/asikt/20151003/697565/merkel-erkande-krim-ar-ryskt.html
Citera
2015-10-04, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Din glorifiering av Putin är ju rent barnslig. Tror inte Putin har intresse av att stifta bekantskap med något så simpelt som en vanlig enkel människa som sjunger hans lov. Schackpjäser är ju till för att flyttas. Ser du inte gangstern och roffaren i Putin är du att beklaga. Siffror på hur Krim störtdykt kan inte ju suddas ut av billig rysk propaganda. Och när ukrainaren försvann som turist blev Krims öde nästan beseglat, för är det något som finns i överflöd på Krim så är det lediga solstolar och hotellrum.

Med tanke på den nästan non-existenta internationella konkurrensen, så spelar VP i en egen division, men jag ser mer än så. Han är en verkligen en statsman i egen rätt. Kinas president håller också hög klass och det finns några andra.

Inte är VP intresserad av en sådan som jag, mitt inlägg var mera skoj än allvar, men jag har sett honom umgås med vanligt folk och visa dem respekt. Snobb är han inte och korrupt är han inte, hur mycket du än upprepar ditt mantra. Han är en man av folket och minns sin enkla bakgrund. Han är kristen och besöker Vaalamo-klostret före viktiga beslut.

Tillbaka till Krim. Där finns ekonomiska problem, precis som i fasta Ryssland, men mitt intryck är att det går bättre än väntat trots att många ukrainska turister slutat komma. Ännu lever folk på Krim bättre än i Ukraina av idag, som jag tolkar det. Jag har redan skrivit ett inlägg om vissa verkliga och potentiella problem på Krim. Turist-problemet måste lösas och vatten-tillgången säkras (åtminstone delvis gjort redan). Den nya elkabeln från fasta Ryssland säkrar halvön från straffåtgärder av Ukraina. Jag har inte sett statistiken, men skörden är troligen bra i år när det finns mera vatten.

Jag försäkrar dig, Moskva kommar inte att tillåta att Krim inte går bra. Det kommer att ta lite tid, men turist-problemet kan lösas. Som Estland lade om sina varuströmmar efter Sovjets fall, så måste Krim lägga om turismen. Kanske det redan görs. Krim är inte på löpsedeln varje dag precis och jag saknar information.

Krim försöker attrahera utländska politiker, investerare och celibriteter. Ett viktigt grundarbete.
Citera
2015-10-04, 11:49
Medlem
Citat:
Med tanke på den nästan non-existenta internationella konkurrensen, så spelar VP i en egen division, men jag ser mer än så. Han är en verkligen en statsman i egen rätt. Kinas president håller också hög klass och det finns några andra.

Inte är VP intresserad av en sådan som jag, mitt inlägg var mera skoj än allvar, men jag har sett honom umgås med vanligt folk och visa dem respekt. Snobb är han inte och korrupt är han inte, hur mycket du än upprepar ditt mantra. Han är en man av folket och minns sin enkla bakgrund. Han är kristen och besöker Vaalamo-klostret före viktiga beslut.

Tillbaka till Krim. Där finns ekonomiska problem, precis som i fasta Ryssland, men mitt intryck är att det går bättre än väntat trots att många ukrainska turister slutat komma. Ännu lever folk på Krim bättre än i Ukraina av idag, som jag tolkar det. Jag har redan skrivit ett inlägg om vissa verkliga och potentiella problem på Krim. Turist-problemet måste lösas och vatten-tillgången säkras (åtminstone delvis gjort redan). Den nya elkabeln från fasta Ryssland säkrar halvön från straffåtgärder av Ukraina. Jag har inte sett statistiken, men skörden är troligen bra i år när det finns mera vatten.

Jag försäkrar dig, Moskva kommar inte att tillåta att Krim inte går bra. Det kommer att ta lite tid, men turist-problemet kan lösas. Som Estland lade om sina varuströmmar efter Sovjets fall, så måste Krim lägga om turismen. Kanske det redan görs. Krim är inte på löpsedeln varje dag precis och jag saknar information.

Krim försöker attrahera utländska politiker, investerare och celibriteter. Ett viktigt grundarbete.
Att Ryssland snart är en skugga av sin forna jag verkar svårt att ta till sig om man inte ser verkligheten. Ryssland är ju ingen stormakt i klass med Giganterna Kina och USA. Putin spelar i knattelaget i jämförelse. Trots allt så är det den ekonomiska styrkan som alltid vinner matchen
och där är Ryssland långt bakom väst. Visst Krim kan vara förlorat efter att Putin våldfört sig på halvön men det kostar Ryssland enorma summor som skulle behövts för att rusta upp ett nedgånget Ryssland med ofta medeltida infrastruktur. Och Krimborna lär inte vara glada åt eländet dom hamnat i där man känt sig tvingade att rösta "rätt" i ett illegalt val. Kan det bli värre? Ja troligen om Putin får härja i regionen utan att någon tar honom i örat, eller ännu bättre, får bort honom från makten så Ryssland kan återgå till att reformeras för allas bästa. Nu körs Ryssland än en gång mot möjlig bankrutt med full fart. Kina nickar gillande åt Rysslands dilemma medan Kinas handel med väst blomstrar till gagn för just giganterna USA och Kina.
Citera
2015-10-04, 12:08
Medlem
Citat:
Vad säger Merkel egentligen? Att Ukraina inte kan ta tillbaka Krim? Att problemen bara finns i Donbass? Politiker uttalar sig ibland kryptiskt och det leder till spekulationer. Jag tror personligen att alla höjdare, utom politikerna i Kiev, förstår att Krim är förlorat. Kanske de också förstår, men inte vill erkänna det?

http://se.sputniknews.com/asikt/20151003/697565/merkel-erkande-krim-ar-ryskt.html
Intressant ordval "Krim är förlorat". Det om någon pekar ju ut Ryssland som den angripande partnern.
Men medan Putin är enkelspårig är politiker i väst oftast flexibla och har mer politiks tyngd genom sitt ansvar inför väljarna och sitt parti. Putin behöver inte, eller struntar i, ta sådan hänsyn till var ryssen i gemen tycker. Däri ligger skillnaden och synen på vad som är rätt och riktigt. Kommunisten Putin finns fortfarande eftersom han är skolad i att förråda och utsätta oliktänkande för repressalier. Att han dessutom är en kappvändare i megaformat är ju allom bekant. Ukrainas hantering av Rysslands attack på landet är vilket som imponerande. Ukrainska regeringen har på ett suveränt sätt dämpat konflikten samtidigt som man tillfälligt förlorat territorium i öster. Och skade/ersättningsanspråken på Ryssland avseende bl.a Krim stiger hela tiden och lär dränera den redan halvtomma ryska statskassan än mer.
Citera
2015-10-04, 14:40
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Intressant ordval "Krim är förlorat". Det om någon pekar ju ut Ryssland som den angripande partnern.
Men medan Putin är enkelspårig är politiker i väst oftast flexibla och har mer politiks tyngd genom sitt ansvar inför väljarna och sitt parti. Putin behöver inte, eller struntar i, ta sådan hänsyn till var ryssen i gemen tycker. Däri ligger skillnaden och synen på vad som är rätt och riktigt. Kommunisten Putin finns fortfarande eftersom han är skolad i att förråda och utsätta oliktänkande för repressalier. Att han dessutom är en kappvändare i megaformat är ju allom bekant. Ukrainas hantering av Rysslands attack på landet är vilket som imponerande. Ukrainska regeringen har på ett suveränt sätt dämpat konflikten samtidigt som man tillfälligt förlorat territorium i öster. Och skade/ersättningsanspråken på Ryssland avseende bl.a Krim stiger hela tiden och lär dränera den redan halvtomma ryska statskassan än mer.

Att Krim är förlorat är klart, men bara tillfälligt. Allt Putin styr är ju förlorat i dimman

Jag personligen ser politik för vad det är, man tar ett ror tag efter ett annat. Putin går på knock men vet inte vad han ska slå på då det inte finns en motståndare utan många miljoner efter som han slåss mot demokratier. Och när man bygger upp demokratier och medborgarna känner sig som en del av demokratin, så kan man ju inte bara ta bort ledaren och säga att det är en ny dag. Då en demokrati har hela befolkningen som ledare.

Krim kommer tillbaka till Ukraina men det kommer ta tid. Först måste resten av landet byggas upp, och det tar många år. Det kan till och med vara bra att Krim finns där i Ryssland då det kan användas politiskt för att visa på hur dåligt Ryssland är och hur viktigt det är att reformera landet!
Citera
2015-10-04, 15:59
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Snobb är han inte och korrupt är han inte,
Vladimir är inte korrupt. Hans enda tillångar är vad den månatliga lönen som president räckt till...
Heja Vedhuggarn, har du fler "sanningar" om VP?
Nej du, kan han stjäla territorier kan han stjäla pengar.
Citera
2015-10-04, 21:06
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Vladimir är inte korrupt. Hans enda tillångar är vad den månatliga lönen som president räckt till...
Heja Vedhuggarn, har du fler "sanningar" om VP?
Nej du, kan han stjäla territorier kan han stjäla pengar.

Ja. Putin klassas av många som världens rikaste man. Måste i så fall vara en astronomisk månadslön han får från ryska staten.

http://uk.businessinsider.com/former-kremlin-banker-putin-is-the-richest-person-in-the-world-until-he-leaves-power-2015-7?r=US&IR=T

200 miljarder dollar i förmögenhet. Inte illa jobbat.

Vad gäller turismen på Krim då. Jag kan tänka mig att den kan blomstra om ryssarna portas från EU och Turkiet. Kanske annars Syrien (med dess kustremsa i öster) blir ett nytt turistland exklusivt för ryssar, men Ryssland har väl redan gått utför innan den dagen blir verklighet.
Citera
2015-10-04, 21:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag vill bara rekommendera boken "Krim tillhör oss - Imperiets återkomst" av Kalle Knivilä. Han har också skrivit den utmärka boken "Putins folk".

Iof inga nyheter för oss som är insatta, men det är ändå intressant att studera hur otroligt politiskt naiva många ryssar är.
Citera
2015-10-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Att Krim är förlorat är klart, men bara tillfälligt. Allt Putin styr är ju förlorat i dimman

Jag personligen ser politik för vad det är, man tar ett ror tag efter ett annat. Putin går på knock men vet inte vad han ska slå på då det inte finns en motståndare utan många miljoner efter som han slåss mot demokratier. Och när man bygger upp demokratier och medborgarna känner sig som en del av demokratin, så kan man ju inte bara ta bort ledaren och säga att det är en ny dag. Då en demokrati har hela befolkningen som ledare.

Krim kommer tillbaka till Ukraina men det kommer ta tid. Först måste resten av landet byggas upp, och det tar många år. Det kan till och med vara bra att Krim finns där i Ryssland då det kan användas politiskt för att visa på hur dåligt Ryssland är och hur viktigt det är att reformera landet!
Ja lugn och ro, politisk stabilitet, och Ukraina kommer att växa snabbt och bli en viktig ekonomisk motor i Europa. Landets storlek och investeringsbehov inom många sektorer, inte minst jordbruket, gör det ju nästan till ett nytt europeiskt Kina. Kanske Krim blir en internationellt isolerad halvö utan framtid om Ryssland framhärdar och inte vill inse det olagliga i vad man gjort.
Citera
2015-10-05, 14:24
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge

Krim tillhörde Ryssarna fram till 1954 och hade då tillhört Ryssland i nästan 200 år, den kriminella kommunist regimen gav Ukraina krimhalvön utan att fråga befolkningen och nu tog Putin tillbaka ön som hela tiden borde tillhört Ryssland. Det är snarare Krim som kom tillbaks dit den tillhörde hela tiden, du har förstått allt helt bakvänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in