Citat:
Just nu ca 10.000 asylsökande per vecka. Inte rimligt med detta tempo men räkna med fortsatt hög invandring ett par år. Lägg till att det saknas redan nu rejält med bostäder så bör det vara safe att köpa en brf i bra läge. Välfärdsstaten kommer förhoppningsvis krackelera iom detta och att äga sitt boende bör då vara en än mer fördel än vad det är idag.
Med denna enorma flyktingvåg vi ser i Sverige så bör det bli som det blivit i US/GB med gated communities lite överallt.
Jag tror att ett köp i bra stadsdelar kommer kunna vara en okej investering medan ett köp med nuvarande priser i en förort eller någon sämre stadsdel vara ett förfärligt beslut rent ekonomiskt.
Vad tror ni?
Med denna enorma flyktingvåg vi ser i Sverige så bör det bli som det blivit i US/GB med gated communities lite överallt.
Jag tror att ett köp i bra stadsdelar kommer kunna vara en okej investering medan ett köp med nuvarande priser i en förort eller någon sämre stadsdel vara ett förfärligt beslut rent ekonomiskt.
Vad tror ni?
Jag tror att du har rätt i att viljan att lägga allt mer av den disponibla inkomsten på bostäder i problemfria områden kommer att öka. Men bostadspriser styrs primärt idag av priset på att låna pengar. Stat och kommuner kommer behöva höja skatten och låna mer pengar för att finansiera kalaset. Skakiga tider på börsen väntar, den globala skuldfesten börjar nu nå vägs ände. Marknadsräntorna visar tendenser att globalt börja stiga. Riskerna är enorma och det visar sig för eller senare. Jag tror på total härdsmälta ngn gång 2017-2018 med totalt havererad migrationspolitik och samtidigt en bostads/obligations-krasch. Världsekonomin och börsen har redan börjat sättas i lite gungning, det kommer fortsätta 2016.
Det är inte tillräckligt många som kommer ha råd att betala dagens priser med stigande räntor/amorteringskrav/arbetslöshet