2015-10-03, 17:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag håller med om detta, och som du säger, en tro på GOTT borde leda till att man gör GOTT. (eller öka sannolikheten)
Anti-teister som vill ta bort religion måste ha missat detta. T.ex. sådana som Dawkins som resonerar att människan inte alls blir bättre om de har en tro. Varför skulle man inte bli det?

Men nu är trådens ämne inte att motbevisa 'gud', men att bevisa denna, så det har perifär relevans.
Citera
2015-10-03, 17:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
2)Vi vet att universum har haft en början och att universum expanderas. Vad är det som ser till att expanderingen inte är tillräckligt snabbt så att galaxerna omvandlas till rök och inte heller väldigt långsamt så att galaxerna omvandlas till is. Vad ligger bakom expanderingen som är så finjusterat att om en enda siffra i decimalerna ändrades skulle universum vara obeboeligt, detta enligt de icketroende forskarna själva. Vad ligger bakom expanderingen? Vad reglerade expanderingen från första början?

3) Var kom allt vatten ifrån? var det is-kometer som slog ned på jorden? kom vattnet på ett annat sätt från yttre rymden? Vad vi accepterar för alternativ, vad var det som såg till att hela jorden inte täcktes med vatten eller att vattnet var så litet att större delen av jorden blev täckt med torrt land?

4) Var kom alla frukter, grönsaker, och andra födor ifrån? Det är definitivt inte människor som skapat alla slags frukter och grönsaker, inte heller är det människor som har smaksatt de, var kom de ifrån? Vad var det som reglerade det? Var kom frukterna och grönsakerna ifrån?

5) Vad är det som reglerar vindens hastighet så att molnen rör sig i bestämda banor och når land för att ge nytt liv åt död jord? Sker det helt sonika? Visst inte! Vad är det som reglerar vindarnas rörelse och hastighet?

6) Vad är det för kraft som låter frön gro och växa? Är det människan? Visst inte! Hon lägger det under jorden och den växer, vad är det för kraft som låter det växa och mogna? Vad är det för lag och information som finns stadfäst i växterna som de rättar sig efter och lyder. Var kom informationen ifrån?

Så du vill damma av ID och "finetuning" genom att presentera dessa i ett "arguments from ignorance" sammanhang.

Du har tydligen "missat" dom senaste 10.000 inlägg om detta, men först frågan: Förstår du öht vad ett "argument from ignorance" är?
Citera
2015-10-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu är trådens ämne inte att motbevisa 'gud', men att bevisa denna, så det har perifär relevans.

Jag anknyter mitt föregående inlägg till det ontologiska gudsbeviset i så fall.

Det var en så välskrivet eller iaf långt inlägg att det förtjänar att nämnas igen innan det försvinner: (FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)
Citera
2015-10-03, 17:44
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Du söker alltså ett fysiskt bevis för Gud?
Något som är dolt för oss som människor i den position vi befinner oss i just nu.
Men du kan säkert ha rätt. Hur förhåller vi oss till livet när man ser det så som du? Jaga njutningar?
Citera
2015-10-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
Det är lite kejsarens nya kläder över detta "bevis" på http://infidels.org/library/modern/quentin_smith/logic.html
Jag vill syna bluffen och frågar mig istället vad som är rätt med detta bevis?
På vilket sätt leder 8 och 2 till 9 exempelvis ? "Beviset" påstår att det gör det. Det är ett totalt frånvarande steg i någonting som påstår sig vara ett bevis.

Men det här är ju skrattretande snacka om kejserans nya kläder:
COSMOLOGICAL ARGUMENT, a.k.a. FIRST CAUSE ARGUMENT (I)
(1) If I say something must have a cause, it has a cause.
(2) I say the universe must have a cause.
(3) Therefore, the universe has a cause.
(4) Therefore, God exists.

haha 1 "om jag säger" Jag skiter väl i vad du säger
j
Citera
2015-10-03, 17:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anknyter mitt föregående inlägg till det ontologiska gudsbeviset i så fall.

Vilket av dom ontologiska gudsbeviser refererar du till?
Citera
2015-10-03, 17:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Du söker alltså ett fysiskt bevis för Gud?

Nej, inte nödvändigvis. Hur kommer du fram till det?

Är du helt okunnig om existensen av (filosofisk) rationalism?
Citera
2015-10-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Samtliga "argument" går under God of the gaps. Alltså "här är ett fenomen som vi inte förstår, alltså innebär detta att Gud finns". Folk har använt detta argument för Guds existens i århundraden. Och så fort vetenskapen kommer fram med ett svar på hur något fungerar, byter man bara till ett annat fenomen som för tillfället inte är vetenskapligt förklarat.

"If that's how you want to invoke your evidence for god, then god is an ever-receding pocket of scientific ignorance."
-Neil Degrasse Tyson

Skit snack. Vad Tyson säger eller har sagt väger ingenting, inte ens luft jämfört med dessa frågor. Dessa frågor är fundamentala och inte någon god of the gaps. Det finns inget alternativ mer än att någon/något med vett och vilja har sett till att det har blivit så. Vetenskapen kommer inte ifrån detta problem.

Vi förstår visst att allting som sker av slumpen sker enstaka gång och helt okontrollerat om det inte finns nåt som kontrollerar det. Slumpen eller processer i sig kontrollerar inget. Det kan med andra ord bli hur som helst, vad som helst. Hur kan det vara god of the gaps när man ställer en fråga som: Varför är människor den enda arten med överlägset förstånd och logik? Varför är det så svårt att förstå? och när kommer vi människor att förstå varför det är så? Hur många arter existerar? hundratusentals. Varför endast människan som har så avancerat förstånd? En fråga som leder direkt till sanningen och sanningen är för er icketroende förhatligt.

Hur kan slumpen eller en ovetande process leda till att könen i världen är jämt fördelat? Varför föds det inte betydligt fler män än kvinnor eller vice versa? Det är så uppenbart och så transparent att ett litet barn förstår men ni vägrar erkänna skaparen och ert öde kommer vara dystert och mörkt.
Citera
2015-10-03, 17:56
Medlem
Citat:
Vilket av dom ontologiska gudsbeviser refererar du till?

Gud finns för att vi tror på Gud.
Gud finns i definitionen av Gud.

Det är ett giltigt försök på gudsbevis även om du inte tror på det.
Citera
2015-10-03, 17:56
Medlem
kunskap1s avatar
Hur uppstod den här varelsen? Det finns två alternativ:
1. Den uppstod själv utan extern påverkan.
2. Den uppstod inte själv. Det fanns en extern påverkan som skapade den.

Vad säger förnuftet?
Citera
2015-10-03, 17:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud finns för att vi tror på Gud.
Gud finns i definitionen av Gud.

Det är ett giltigt försök på gudsbevis även om du inte tror på det.

Så DU förstår inte heller skillnaden mellan "tro" och "bevis".
Citera
2015-10-03, 17:58
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Enligt min tolkning av Bibeln så stenas man inte om man dyrkar en annan Gud. Och jag har inte hört en enda händelse om att en kristen skulle stenat en person vars religion inte är kristendom.

Så hur tycker du att den som har andra gudar än den det talas om i bibeln bör straffas? Det är ju uppenbarligen ett brott mot en av guden stiftad lag, antagligen den viktigaste då det är den som nämns först.

Citat:
Det är väldigt tragiskt men om Fritzl hade varit kristen, hade han då utsatt dottern för detta ?

Inte vet jag, men kristna har sysslat med betydligt mer bestialiska saker än så.

Citat:
Allt går hand i hand och man måste bryta såna här händelser med att antingen förlåta eller gå vidare för att inte låta tragedier leva vidare.

Det är kanske inte så enkelt.

Citat:
Fritzl är mycket psykisk sjuk och jag kan tro att denna händelsen är ett resultat av psykiskt lidande.

Ja, och enligt din heliga bok ska hon lyda och hedra sin far.

Citat:
Man går aldrig runt och är en bra människa av rädsla att bli evigt pinad. Man gör det för att man faktiskt mår bra av det och man får oftast lika mycket tillbaka.

Snuttefiltism som Bogomil så passande kallar det.

Citat:
Vad jag menar med extrema är att det är de som tolkar Religionen fel.

Fast det vet du ju inte. Det kan lika gärna vara du som tolkar den fel och kommer att brinna i helvetet för all framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in