Citat:
Ursprungligen postat av
HakiMaki
Enligt min tolkning av Bibeln så stenas man inte om man dyrkar en annan Gud. Och jag har inte hört en enda händelse om att en kristen skulle stenat en person vars religion inte är kristendom.
Det är väldigt tragiskt men om Fritzl hade varit kristen, hade han då utsatt dottern för detta ?
Allt går hand i hand och man måste bryta såna här händelser med att antingen förlåta eller gå vidare för att inte låta tragedier leva vidare. Fritzl är mycket psykisk sjuk och jag kan tro att denna händelsen är ett resultat av psykiskt lidande.
Man går aldrig runt och är en bra människa av rädsla att bli evigt pinad. Man gör det för att man faktiskt mår bra av det och man får oftast lika mycket tillbaka.
Ja det får man ju värdera själv om det är den rätta.
Vad jag menar med extrema är att det är de som tolkar Religionen fel.
Jag håller med om detta, och som du säger, en tro på GOTT borde leda till att man gör GOTT. (eller öka sannolikheten)
Anti-teister som vill ta bort religion måste ha missat detta. T.ex. sådana som Dawkins som resonerar att människan inte alls blir bättre om de har en tro. Varför skulle man inte bli det?
Dock måste man ändå fråga sig varför så mycket dåliga saker begås inom religioner, och varför religioner så ofta förknippas med förtryck.
Även när jag satt och läste bibeln insåg jag efter ett tag att det inte gjorde mig något gott som människa. Man varken utvecklas eller blir en bättre människa. Mer troligen kastar man bort sitt liv. Bibelgrubblande är alltså en dålig aktivitet. Och det finns mycket annat inom religioner som varken gör en "god" eller glad.
Hela idén med att jämföra godhet känns passé, nån slags barnslig föreställningsvärld om att människor kan vara "goda" och "onda", och att godhet kan graderas i olika nivåer. Sedan placerar vi in oss själva i nån av de "goda" nivåerna. Nästan alla människor ser sig själva som goda oavsett hur de lever sina liv.
Det leder ofta till ett självrättfärdigande. Fritzl försvarade sina handlingar mentalt genom att säga att hans dotter "inte lydde och var okontrollerbar, ute och gjorde dumheter". Vi övriga människor kan snabbt avfärda detta "försvar". Däremot finns det MÅNGA andra typer av förtryckande handlingar som människor gör mot varandra "i deras eget bästa". Och MÅNGA av dessa begås av religiösa människor. Tänk t.ex. Ingmar Bergmans stränga far, hovpredikanten. Och det finns många andra.
Jag tycker själv att Gudsidén är fin och så, men vad gäller religioners inflytande så har jag mycket svårt att se ett värde i dem. Jag kan inte se människor som "syndare" utifrån synd-definitioner som andra människor hittat på. (jag tror man kan synda mot sig själv, så att säga, men det är något var och en måste svara för, inte något en kyrka kan hitta på)
Iaf så tycker jag det är svårt svara på varför religioner gör det så svårt att "nå Gud". Man skulle ju kunna tänka sig att religioner skulle
underlätta för en att nå Gud.
Hur ska man annars nå Gud? Och detta är ju frågan. ATT nå "Gud" är trevligt, men frågan är hur man gör det. Om det ens finns en Gud att nå på detta sätt. Ibland undrar man om Gud bara är en term där vi samlar våra obearbetade neuroser på.
Problemet med detta nitiska Gudshyllande är också att man riskerar missa viktigare saker. Folk håller sig kvar i förtryck eftersom "det ska vara så". Läste precis att i amerikanska Södern rättfärdigades slaveri med att "det står i Bibeln" och så var det slut på den debatten.
Liknande försvar finns för nästan varje mänsklig förtryck och avart.
Med det inte sagt att allt inom religioner är fel. Ibland frågar man sig huruvida "Jesus budskap" inte är att vi ska skaka av oss religionens bojor. Men, vem vet.
Jag TROR att vi (mänsligheten) kanske måste genomgå en period av ateism, igen. Då kan folk s.a.s. leka av sig. Sen efter det så kan det utvärderas huruvida ateism är så bra egentligen. Själv tror jag att en
lättare gudstro är det optimala.
Anti-teister brukar ofta missa detta med lättare gudstro. En lättare gudstro kräver inte att jag förklarar "varför svälter barnen i Afrika eller dör av cancer", vilket anti-teister ofta kräver av troende. "Förklara hur Gud kan.. bla bla". Nej jag kan inte förklara det och känner inte behov av att göra det. Min tro hänger inte på ett 100% perfekt system där jag ska svara för korståg och häxbränningar, jihadism, jorden-är-platt, vers 9:21, hur stor arken var, etc.