2015-10-03, 13:06
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Visserligen, men man kan ju tycka att törstig borde ha sin motsats, precis som hungrig har sin?
Man kan tycka det, men tänker man efter en stund så är det väldigt svårt att komma på språk som kostar på sig ett separat ord för "inte törstig". Jag tror också det är väldigt ovanligt med språk som har solklara motsatsord till "hungrig" som svenskan har.

Du föreslår "full" och "rassasié" men är "a full boy" eller "un garįon rassasié" verkligen lika entydiga som svenskans "en mätt pojke"?
Citera
2015-10-03, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Man kan tycka det, men tänker man efter en stund så är det väldigt svårt att komma på språk som kostar på sig ett separat ord för "inte törstig". Jag tror också det är väldigt ovanligt med språk som har solklara motsatsord till "hungrig" som svenskan har.

Du föreslår "full" och "rassasié" men är "a full boy" eller "un garįon rassasié" verkligen lika entydiga som svenskans "en mätt pojke"?
"The boy is full (don't force him to eat any more)". Funkar väl utmärkt? Franskans - "le garįon est rassasié" kan visserligen betyda att han är mätt på fler saker än mat, men betydelsen är fortfarande att en viss hunger är tillfredsställd. Sak samma med svenskans "han är mätt". Kan syfta på upplevelser också, förutom mat. "Han var mätt på livet redan vid trettio".

Jag minns iaf att jag som barn tyckte det var lite konstigt detta med hungrig-mätt, törstig-BLANK.
Citera
2015-10-03, 14:34
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
"The boy is full (don't force him to eat any more)". Funkar väl utmärkt?
Ja, det har jag heller inte ifrågasatt. På svenska kan man dock både säga "en hungrig pojke" och "en mätt pojke" och vi har därmed ett hyfsat komplett motsatspar.

Hur säger man (på ett entydigt sätt och utan omskrivningar) "en mätt pojke" på engelska? (Eller på franska?)

Min poäng är att det inte är konstigt att sakna ett specifikt ord för "otörstig" när ju de allra flesta språk saknar specifika ord för "ohungrig".
Citera
2015-10-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja, det har jag heller inte ifrågasatt. På svenska kan man dock både säga "en hungrig pojke" och "en mätt pojke" och vi har därmed ett hyfsat komplett motsatspar.

Hur säger man (på ett entydigt sätt och utan omskrivningar) "en mätt pojke" på engelska? (Eller på franska?)

Min poäng är att det inte är konstigt att sakna ett specifikt ord för "otörstig" när ju de allra flesta språk saknar specifika ord för "ohungrig".
Klurigt. På engelska är det nog svårt att ordagrant översätta "en mätt pojke". Jag är mätt - "I'm full" går däremot alldeles utmärkt: http://www.google.fr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FGSJ3 PMZ0BLA%2Fhqdefault.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww .youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DGSJ3PMZ0BLA&h=360&w=480 &tbnid=6PK-O3a6I6sC2M%3A&docid=NVjAWdA8ZIdAuM&ei=Zc4PVuD9OsSQ UaaRmugD&tbm=isch&iact=rc&uact=3&dur=0&page=1&star t=0&ndsp=8&ved=0CCEQrQMwAGoVChMIoMSN-aqmyAIVREgUCh2miAY9

På franska finns ju ordspråket:
"Il est difficile ā un homme rassasié de croire qu'un autre a faim." (Proverbe Zaīrois)

Byt ut "homme" till "garįon". Un garįon rassasié. Men det känns inte som någon särskilt vanlig meningskonstruktion, det medges. Därmed inte sagt att den inte kan förekomma, vad vet jag.
Citera
2015-10-03, 15:05
Medlem
Frixys avatar
Citat:
"The boy is full (don't force him to eat any more)". Funkar väl utmärkt? Franskans - "le garįon est rassasié" kan visserligen betyda att han är mätt på fler saker än mat, men betydelsen är fortfarande att en viss hunger är tillfredsställd. Sak samma med svenskans "han är mätt". Kan syfta på upplevelser också, förutom mat. "Han var mätt på livet redan vid trettio".

Jag minns iaf att jag som barn tyckte det var lite konstigt detta med hungrig-mätt, törstig-BLANK.

Om man tänker efter är det faktiskt inte så ologiskt. Att vara mätt är ju något. Man kan vara mätt, ganska mätt eller proppmätt. Man känner att man är mätt och kan behöva beskriva det. "Jag är så mätt så jag orkar inte röra mig, jag är så proppmätt så jag mår illa" eller vad man nu vill säga. Det finns aldrig något behov av att beskriva hur "otörstig" man är, antingen är man törstig eller så är man det inte, alltså har vi inte uppfunnit något ord för "otörstig".

Utan att vara expert gissar jag på att ordet mätt kommer ifrån "mättad", dvs det finns inte plats för mer i [substantiv].
Citera
2015-10-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Om man tänker efter är det faktiskt inte så ologiskt. Att vara mätt är ju något. Man kan vara mätt, ganska mätt eller proppmätt. Man känner att man är mätt och kan behöva beskriva det. "Jag är så mätt så jag orkar inte röra mig, jag är så proppmätt så jag mår illa" eller vad man nu vill säga. Det finns aldrig något behov av att beskriva hur "otörstig" man är, antingen är man törstig eller så är man det inte, alltså har vi inte uppfunnit något ord för "otörstig".
Det låter logiskt.
Citat:
Utan att vara expert gissar jag på att ordet mätt kommer ifrån "mättad", dvs det finns inte plats för mer i [substantiv].
Kan jag också tänka mig, precis som det i engelskans "I'm full" syftas på magens rum, "the stomach is full, so there is not room for anymore food".
Citera
2015-10-03, 15:13
Medlem
RettaVisans avatar
Hungrig = Oäten

Mätt= Nyäten

osv dialektalt finns roliga varianter som löser problemen med grammatik och vad man vill säga-

det finns mera men är kanske ot.
Citera
2015-10-03, 19:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Otidig är knappas motsatsen till "i tid", vad menas?

Du har alltså inte läst TS inledande inlägg? Där står:

[PHP]Finns det fler spännande språkligheter ni kan komma på?[/PHP]

Vad som menas är att man kan vara otidig, fast man är i tid.

Citat:
Nä, men vem säger "nu är jag otörstig" när den druckit klart, jämfört med "nu är jag mätt" när den ätit färdigt?

Den som kan språket.

Citat:
Det finns aldrig något behov av att beskriva hur "otörstig" man är, antingen är man törstig eller så är man det inte, alltså har vi inte uppfunnit något ord för "otörstig".

Däremot brukar man beskriva sin törst som olika stark, varvid det blir logiskt att dricka sig otörstig.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-10-03 kl. 19:52.
Citera
2015-10-04, 19:27
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Hungrig = Oäten

Mätt= Nyäten

osv dialektalt finns roliga varianter som löser problemen med grammatik och vad man vill säga-

det finns mera men är kanske ot.

Dina uttryck intresserar mig, då jag inte har hört dem förut men när jag bygger lite meningar med dem så känns det spontant att "varför inte?"

Får jag fråga vad för dialekt detta kommer ifrån?
Citera
2015-10-04, 22:16
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den korrekta för tvungen i preteritum är tvingades eller tvangs: - Jag tvingades gå till skolan igår, trots att jag var sjuk.

Faktum är att måste även är preteritum: - Jag måste gå till skolan igår, trots att jag var sjuk.
Jag är lite tvådelad vad gäller måste, å ena sidan kan det komma av Andrapersonsböjningen:
Jag må
Du måste
Han må
O.s.v.

Så är fallet i färöiskan, och i så fall skulle måste böjas i "måtte". "Jag måtte gå i skolan igår fastän jag var sjuk."
Citera
2015-10-07, 18:14
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Dina uttryck intresserar mig, då jag inte har hört dem förut men när jag bygger lite meningar med dem så känns det spontant att "varför inte?"

Får jag fråga vad för dialekt detta kommer ifrån?
Roslagen.
Hört det på andra ställen norrut uppåt Västerbotten.

Där har dom också det där väsljudet då kan drar in lift mellan framtänderna, betyder ungefär "avisst hörru, säkert...inte"

Du får öppna en dialekttråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in