2015-10-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Enligt Armstrong står vi på topp just nu och bubblan spricker snart och kommer fortsätta falla fram till 2033

http://www.armstrongeconomics.com/wp-content/uploads/2012/08/realestate-cycle.jpg

Du vet om att Armstrong är förståndshandikappad va?
2015-10-02, 11:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Därför att jag vill vara skuldfri.

Förstår inte varför folk har en tendens att bli så provocerade av folk som bor flott, har mycket men som är skuldfria?

Så bara för att jag har låg skuld men samtidigt äger mycket så skall jag investera i en blöja? Är det nerverna som börjar spöka nu när folk märker att de levt över sina tillgångar i dessa lågräntetider?

hade jag aldrig tagit lån till bostad hade jag inte varit i den fördelaktiga sits jag är i idag. Att försöka spara för att köpa kontant är i princip totalt omöjligt med vanliga inkomster om man bor i GBG eller sthlm.

Att ta lån till bostad tycker inte jag är fel. Det är ett av de bästa lånen du kan ta.

Det och studielånet.....
2015-10-02, 12:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Fler som upptäckt att man kan tjäna grova stålar på nyproduktion....

Man får ge bubbelbabblarklubben ett rätt iaf. Spekulation förekommer i allra högsta grad.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nybyggda-lagenheter-har-blivit-spekulationsobjekt-bostadsbolag-stoppar-kop-i-soderort/aRKojb!7ma3t1CtJKdVPg@hShwZKg/
2015-10-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fler som upptäckt att man kan tjäna grova stålar på nyproduktion....

Man får ge bubbelbabblarklubben ett rätt iaf. Spekulation förekommer i allra högsta grad.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nybyggda-lagenheter-har-blivit-spekulationsobjekt-bostadsbolag-stoppar-kop-i-soderort/aRKojb!7ma3t1CtJKdVPg@hShwZKg/

ja det gör det, numera, alltså det senaste året. 2009-2014 var jag relativt ensam om att spekulationsköpa, byggbolagen hade inga regler eller kontroller, därmed kunde jag boka på mej 7 st samtidigt, men med olika tillträdesdatum, mitt livs bästa ekonomiska beslut.
2015-10-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hade jag aldrig tagit lån till bostad hade jag inte varit i den fördelaktiga sits jag är i idag. Att försöka spara för att köpa kontant är i princip totalt omöjligt med vanliga inkomster om man bor i GBG eller sthlm.

Att ta lån till bostad tycker inte jag är fel. Det är ett av de bästa lånen du kan ta.

Det och studielånet.....

Nu vet jag inte om man just skall köpa kontant, vad jag menar är att amortera hårt och göra sig skuldfri.
2015-10-03, 01:50
Medlem
om man bokar på sig nyprod måste man ju ofta upp med 150 - 200 000 per objekt, så man måste ju ha en hyffsad kassa om man ska boka på sig "flera" objekt.

Men men. Med tanke på dom dåliga siffrorna från US rörande skapandet av nya jobb så kommer ju räntorna sannolikt vara rätt låga i 3-4 år till!
2015-10-03, 02:33
Medlem
canibuss avatar
Jag tror personligen att marknadsräntorna kommer att spräcka bubblan, oavsett vad Ingves väljer för reporänta, så kommer man för eller senare till en punkt där marknadsköpare av bostadslån kommer kräva mer betalt för den risk dom tar. Visst skulle Ingves kunna steppa in och plocka upp bostadsobligationer men frågan är inte om signalen ändå skulle få effekt på priserna.
2015-10-03, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
Jag tror personligen att marknadsräntorna kommer att spräcka bubblan, oavsett vad Ingves väljer för reporänta, så kommer man för eller senare till en punkt där marknadsköpare av bostadslån kommer kräva mer betalt för den risk dom tar. Visst skulle Ingves kunna steppa in och plocka upp bostadsobligationer men frågan är inte om signalen ändå skulle få effekt på priserna.

Verkligen inte, det handlar om att maxa vinsten och man vet mycket väl att om inte Svensson har råd att betala så ska han fan bort för Andersson betalar gärna allt han tjänar och lever på bröd och vatten för att slippa bo granne med gapiga invandrare.

Vill man spräcka bubblan gör man det men vem skulle vilja göra något så dumt ?
2015-10-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
om man bokar på sig nyprod måste man ju ofta upp med 150 - 200 000 per objekt, så man måste ju ha en hyffsad kassa om man ska boka på sig "flera" objekt.

Men men. Med tanke på dom dåliga siffrorna från US rörande skapandet av nya jobb så kommer ju räntorna sannolikt vara rätt låga i 3-4 år till!
Exakt 20.000:- först, vid bokning. Sedan ett år senare vid bindande köp ytterligare exakt 80.000:-
2015-10-03, 11:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Exakt 20.000:- först, vid bokning. Sedan ett år senare vid bindande köp ytterligare exakt 80.000:-

Man kan även hoppa av och då riskerar man att förlora hiskeliga 7000 kr. Så jag förstår inte riktigt kritiken om "riskerna".
2015-10-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
ja det gör det, numera, alltså det senaste året. 2009-2014 var jag relativt ensam om att spekulationsköpa, byggbolagen hade inga regler eller kontroller, därmed kunde jag boka på mej 7 st samtidigt, men med olika tillträdesdatum, mitt livs bästa ekonomiska beslut.
Får man fråga hur mycket du skattar, har inte skatteverket hört av sig angående dina affärer?
2015-10-03, 11:31
Medlem
Självklart varierar beloppet beroende på vilket byggbolag som säljer.
Oscar Properties & Magnolia tar 50.000 sek.

Skatten är alltid 22%.

Sedan måste man hålla sig under ett antal affärer/år.
Eller ha avtalen skrivna på en familjemedlem.

Tycker dock att priserna idag är för höga. Då ska man boka in sig på ett projekt man vill på bo.

Det var någon som skrev att Norra Tornen ligger utanför tullarna då det tillhör Hagastaden.
Det stämmer ej.
NT hamnar innanför tullarna & utanför området för helikopterbuller (Nya Karolinska).

Hälften av Hagastadens planerade bostäder kommer att hamna innanför området där bullret överstiger 55 decibel.
Senast redigerad av mrsoulstar11 2015-10-03 kl. 11:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in