2015-04-14, 04:02
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fast med tanke på att nättrollande syftar till största möjliga provokation skulle jag ändå tro att trålande är det som åsyftas från början. Den förklaringen läste jag för väldigt många år sedan, när nätet var relativt nytt. Och man trålar med ett nät passande nog

Fast användandet av ordet "trolling" för att beskriva nåt annat än fiske förekom redan innan usenet.
T.ex. så säger ju folk ibland att gatuprostituerade är "trolling for tricks".. och då handlar det ju absolut inte om nät. (annat än möjligen nätstrumpor).
Trolling for reactions görs ju också helst med lite finess, även om många oskickliga trollare verkar gilla sysselsättningen de med numera.
Till skillnad från trålning så måste du ju faktiskt lura fisken att hugga på vad den tror är en bytesfisk när du trollar. Är man ute efter största möjliga provokation är det snarare flame baits man lägger ut.
Citera
2015-04-14, 04:07
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ja, fast trolla när det kommer till internet handlar ju om att lägga ut ett bete och få folk att nappa på det, så det är inte någon tvekan om att ordet från början är en fisketerm. Sen med tiden så har verbet trolla blivit till substantivet (internet)troll och då är det ju inte så konstigt att tankarna går till sagoväsendet.

Lite roligt att det har gått från verb till substantiv.. oftast är det ju tvärtom.
Ja kanske, har själv aldrig spenderat tid på nätforum först de senaste åren.

Oavsett egentlig tidig betydelse, tappas nog formen som vanligtvist görs när fler använder sig av något de inte egentligen förstått. Underground goes mainstream, så att säga. En utveckling många nedvärderar samtidigt som få behärskat de tidigaste stråkarna. Tror iaf det med troll kommer ebba ut lite som gårdagens grej. Handlar det om att trålla människorna lär bara de knepigaste typerna ha kvar den sysselsättningen, å andra sidan kanske det blir norm att bryta av.
Citera
2015-04-14, 04:13
Bannlyst
Citat:
Fast användandet av ordet "trolling" för att beskriva nåt annat än fiske förekom redan innan usenet.
T.ex. så säger ju folk ibland att gatuprostituerade är "trolling for tricks".. och då handlar det ju absolut inte om nät. (annat än möjligen nätstrumpor).
Trolling for reactions görs ju också helst med lite finess, även om många oskickliga trollare verkar gilla sysselsättningen de med numera.
Till skillnad från trålning så måste du ju faktiskt lura fisken att hugga på vad den tror är en bytesfisk när du trollar. Är man ute efter största möjliga provokation är det snarare flame baits man lägger ut.

Fast flaming är väl när man gör extremt grova saker som att hänga ut folk rakt upp och ner, komma med grova hotelser etc? Det är nästan väsensskilt från trollande, för även om jag råkar ha fel om etymologin så minns jag ju att trollande förr var något smått godmodigt, vilket inte flaming är.
Citera
2015-04-14, 04:13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Ja kanske, har själv aldrig spenderat tid på nätforum först de senaste åren.

Oavsett egentlig tidig betydelse, tappas nog formen som vanligtvist görs när fler använder sig av något de inte egentligen förstått. Underground goes mainstream, så att säga. En utveckling många nedvärderar samtidigt som få behärskat de tidigaste stråkarna. Tror iaf det med troll kommer ebba ut lite som gårdagens grej. Handlar det om att trålla människorna lär bara de knepigaste typerna ha kvar den sysselsättningen, å andra sidan kanske det blir norm att bryta av.

Nja, fenomenet som sådant existerade ju långt innan internet.
T.ex. brukade Timothy Leary skriva insändare (under antaget namn) i tidningar där han medvetet lade fram åsikter andra än sina egna för att lura ur andra skribenter och läsare reaktioner..
Kanske skulle man även kunna kalla viss satir i stil med a modest proposal för trolling.
Citera
2015-04-14, 04:29
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Nja, fenomenet som sådant existerade ju långt innan internet.
T.ex. brukade Timothy Leary skriva insändare (under antaget namn) i tidningar där han medvetet lade fram åsikter andra än sina egna för att lura ur andra skribenter och läsare reaktioner..
Kanske skulle man även kunna kalla viss satir i stil med a modest proposal för trolling.
Ja alltså jag är väl ett "naturligt" troll. Inte på nätet som ens här på Flashback. Jag bryr mig nada det är eftersläntrare känns det som, jag har gjort mina år som skicklig ung konstnär och vill folk trolla mig för all del om jag ändå inte har annat för mig än att reagera på vad jag läser på nätet. För mig är nättrollen jämförbara med andra sopor som livnär sig på att såra folk. Man kan jämföra då tidiga år vid datorn, foto på shakira, några syrliga kommentarer och "intresserade" män. Det var väl höjden på nättrollning för mig, eller om jag då skulle trollas

Satir, när den är som bäst. Genialiska blåsningar som inte skadar men som röjer människornas karaktärer (på mjuka sätt) Det som väcker tankar, känslor och även ger något av positiv värde för mottagaren eller publiken. Men skiten som har sin spridning idag, det är som hundskit under skon.

Tror det finns mycket få med verklig talang. Grejen är att man inte ens behöver läsa först när man själv vill. Efter det är man inte särskilt imponerad heller. Inte jag iallafall.

Humortrådarna skulle ha varit grymt mycket intressantare ifall ens hälften av trollen klarade av att vara roliga. (visst finns de roliga flaschbackare jag tror bara inte de består uteslutande av troll) Och när man kopplar ner har man typ alltid redan glömt bort dem. De blir bortglömda.
Senast redigerad av mainstreaminfluent 2015-04-14 kl. 05:02.
Citera
2015-04-14, 08:27
Medlem
Citat:
Trolling och trawling är faktiskt två skilda fiskemetoder, trolling (eller dragrodd som det också kan kallas på svenska) sker med lina och bete (eller drag/wobbler) medan trålning sker med stora nät som dras efter (mestadels) kommersiella fiskebåtar.
Det här är det rätta svaret, och alla andra sitter bara och spekulerar och hittar på egna idéer.

Trolling är en fiskemetod, och dom som trollar på nätet fiskar efter reaktioner.
Citera
2015-04-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fast flaming är väl när man gör extremt grova saker som att hänga ut folk rakt upp och ner, komma med grova hotelser etc? Det är nästan väsensskilt från trollande, för även om jag råkar ha fel om etymologin så minns jag ju att trollande förr var något smått godmodigt, vilket inte flaming är.

Åtminstone förr, på Usenet varifrån dessa uttryck stammar, så innebar flaming att skälla ut någon eller överösa denne med otidigheter, däremot inte att hänga ut eller hota.
Citera
2015-04-19, 16:43
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Uttrycket trolla, var kommer det ifrån? sammanfogad med ursprungstråden.

/Mod.
Citera
2015-04-22, 04:55
Medlem
kuddenchristos avatar
Jag trodde att internet-termen "troll" härstammade från sagotrollen, för att internet-trollens sätt att jävlas på internet kanske påminde om sagotrollens sätt att jävlas i skogen.
Citera
2015-10-03, 10:11
Medlem
Internettroll - ny betydelse? Missuppfattningar?

Hej!

Jag har en tid tänkt på order "Troll", och dess eventuella nya betydelse. Jag menar alltså inte ordet som beskriver sagoväsendet, utan "Internettroll" eller att "Trolla".

Jag har alltid tänkt på att ordet beskriver någon på tex ett forum som låtsas vara uppriktig, men som egentligen driver. Man lägger ut ett bete, för att se om någon nappar på det. Det är också härifrån som ordet kommer. Trollning är ju i fisketermer just detta, man lägger ut ett bete och hoppas att få någon på kroken. Detta beskrivs också ganska bra i boken Internet Culture av David Porter (http://www.amazon.com/Internet-Culture-David-Porter/dp/0415916844).
I den beskrivs att den första trollning som har gått att spåra var en snubbe på ett Star Trek forum som skrev att han tyckte det var märkligt att man såg skeppens skuggor, då "objects in vacuum does not produce shadows".
Poängen med att trolla har jag alltså alltid sett som att få de som läser att tro att man menar allvar.

Men hur är det idag? Med program som Trolljägarna och rent allmänt i Facebook-trådar? Om någon rasist exempelvis går in och skriver "Jag hatar alla invandrare, man borde döda alla med ett hagelgevär", så möter denne givetvis mothugg. Många som svarar skriver givetvis "Ditt jävla Troll! Stick härifrån". Hur är detta en trollning? Det är väl bara en hatisk person på internet - och det har väl ingenting att göra med den den ursprungliga betydelsen? Det är väl således inte heller troll som de jagar i Trolljägarna?

Hörde även en intervju för ett tag sedan med Rebecca Weidmo Uvell där Simon Svensson skämtsamt sade frågade henne om hon bara var ett Liberal-Troll. Jag antar att Svensson här menade den ursprungliga betydelsen, då Uvell skriver mycket som kan ses som verklighetsfrämmande för oss som inte delar hennes überliberala världsbild. Ibland tror man att hon skämtar. Eller trollar. Iallafall, Uvell tog illa upp sade typ att "En definition av ett troll är ju en som sprider hat så det är jag ju inte". Men ÄR det det?

Alltså - har termen helt enkelt ändrats till även innefatta näthatare? Beskriver den nu endast näthatare? Det är ju inte jättekul att som internetskojare bli sammanklumpad med näthatande rasister. Jag förstår att språk ändras och ord ändrar betydelse, men det känns som att detta mest grundar sig i något kollektivt missförstånd som nu har gett ordet en helt ny innebörd. Vad ska vi isåfall kalla orginaltrollen? De som bara skriver märkliga grejer på nätet?

Ursäkta wall of text men hoppas att detta kan bli någon halvintressant diskussion iaf.
Citera
2015-10-03, 10:27
Medlem
A45Bs avatar
Troll är troll och näthatare är näthatare. Precis som du skriver handlar det om två olika saker. Jag lägger tillsvidare skulden för denna missuppfattning på programmet Trolljägarna, men det är inte omöjligt att missuppfattningen uppkommit opch spridits tidigare.
Citera
2015-10-03, 10:37
Medlem
"Trolling", är som du skriver en person som lägger ut ett bete för att få andra att nappa. Ett lyckat "troll" är således någon som alla tror har de åsikter som de presenterat fast de egentligen bara "trollar".

Betydelsen "en som sprider hat" blev jag först varse om just i fallet när tv3 började sända Trolljägarna. Vet inte ifall den här tolkningen skapades av gruppen bakom trolljägarna eller om det var en vedertagen misstolkning bland samhällsgrupper vars internetaktivitet sällan är utanför sociala medier.

Personligen känns det mer som ett försök av äldre personer att försöka använda ungdomars språkbruk men misslyckats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in