Hej!
Jag har en tid tänkt på order "Troll", och dess eventuella nya betydelse. Jag menar alltså inte ordet som beskriver sagoväsendet, utan "Internettroll" eller att "Trolla".
Jag har alltid tänkt på att ordet beskriver någon på tex ett forum som låtsas vara uppriktig, men som egentligen driver. Man lägger ut ett bete, för att se om någon nappar på det. Det är också härifrån som ordet kommer. Trollning är ju i fisketermer just detta, man lägger ut ett bete och hoppas att få någon på kroken. Detta beskrivs också ganska bra i boken Internet Culture av David Porter (
http://www.amazon.com/Internet-Culture-David-Porter/dp/0415916844).
I den beskrivs att den första trollning som har gått att spåra var en snubbe på ett Star Trek forum som skrev att han tyckte det var märkligt att man såg skeppens skuggor, då "objects in vacuum does not produce shadows".
Poängen med att trolla har jag alltså alltid sett som att få de som läser att tro att man menar allvar.
Men hur är det idag? Med program som Trolljägarna och rent allmänt i Facebook-trådar? Om någon rasist exempelvis går in och skriver "Jag hatar alla invandrare, man borde döda alla med ett hagelgevär", så möter denne givetvis mothugg. Många som svarar skriver givetvis "Ditt jävla Troll! Stick härifrån". Hur är detta en trollning? Det är väl bara en hatisk person på internet - och det har väl ingenting att göra med den den ursprungliga betydelsen? Det är väl således inte heller troll som de jagar i Trolljägarna?
Hörde även en intervju för ett tag sedan med Rebecca Weidmo Uvell där Simon Svensson skämtsamt sade frågade henne om hon bara var ett Liberal-Troll. Jag antar att Svensson här menade den ursprungliga betydelsen, då Uvell skriver mycket som kan ses som verklighetsfrämmande för oss som inte delar hennes überliberala världsbild. Ibland tror man att hon skämtar. Eller trollar. Iallafall, Uvell tog illa upp sade typ att "En definition av ett troll är ju en som sprider hat så det är jag ju inte". Men
ÄR det det?
Alltså - har termen helt enkelt ändrats till även innefatta näthatare? Beskriver den nu endast näthatare? Det är ju inte jättekul att som internetskojare bli sammanklumpad med näthatande rasister. Jag förstår att språk ändras och ord ändrar betydelse, men det känns som att detta mest grundar sig i något kollektivt missförstånd som nu har gett ordet en helt ny innebörd. Vad ska vi isåfall kalla orginaltrollen? De som bara skriver märkliga grejer på nätet?
Ursäkta wall of text men hoppas att detta kan bli någon halvintressant diskussion iaf.