2011-12-30, 11:39
Medlem
BaalZeBubs avatar
Två gamla betydelser för troll
https://www.flashback.org/sp18296287

En ny betydelse för användningen av troll har dykt upp det senaste året. Min teori är att den ursprungligen kom fram som ett missförstånd hos någon som inte var bekant med den andra betydelsen ovan, alltså:

"användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum"

Den nya betydelsen är:
"användare som har en annan åsikt än mig i internetforum, och som jag avhumaniserar genom att kalla troll"

Var började denna nya användning? Det tidigaste exemplen jag har sett är inom #prataomdet-kampanjen och i feministiska kretsars krav på att förbjuda 'näthat' och yttrandefrihet på nätet.

Exempel på användning, dagens svd, rubrik (web):
”Röster som inte borde höras”

Diskussionen om troll i kommentarsfälten har paralleller till tryckfrihetsdebatten 1809.

"TRYCKFRIHET. Anonyma, okunniga, obildade kommentarer som flödar i offentligheten. Röster som inte borde höras. Åsikter som borde stoppas. Debatten gick het – för 200 år sedan.

Höstens diskussion om anonyma nätkommentarer, och dess eventuella kopplingar till en råare samtalston eller massmord är väl knappast avslutad. Men inte desto mindre kan man se tydliga paralleller till en liknande diskussion för drygt 200 år sedan. "

-------------
-------------
Möjlig första användning av troll i denna nya betydelse:

Sonja Swarzenberger: "Trollen gör mig inte ledsen. Idag kan inga troll i världen ta oss."

Daniel Swedin: "Alla troll tycks ha röstat på piratpartiet. Suprise!"

detta cirka december 2010.
https://www.flashback.org/sp29625970
--------------------
Ett intressant nedslag i historiken, där en deltagare i ett kampanjmöte gestaltar ett 'flashbacktroll' på Södra Teatern
https://www.flashback.org/sp28799079
--------------------

december 2010-mars 2011 kom alltså denna term som en form av demoniserande feminazism, och sedan har det på nio månader gått så långt att det är ett vanilj ord på svenska dagbladet, som betecknar personer med misshagliga åsikter i forum?
Citera
2011-12-30, 12:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
..."användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum"...

Det passar väl på "att trolla" som en trollkonstnär och således påskina något annat än det är.
Citera
2011-12-30, 12:19
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det passar väl på "att trolla" som en trollkonstnär och således påskina något annat än det är.
Ja, detta är en tolkning - egentligen ett missförstånd - av betydelse två enligt ovan. Men den tredje betydelsen, som jag tar upp, är en helt annan.
Citera
2011-12-30, 12:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, detta är en tolkning - egentligen ett missförstånd - av betydelse två enligt ovan. Men den tredje betydelsen, som jag tar upp, är en helt annan.

Missförstånd? Trolla kom väl ur det faktum att troll ansågs ha den förmågan i vissa avseenden.

Citat:
"användare som har en annan åsikt än mig i internetforum, och som jag avhumaniserar genom att kalla troll"

Denna "vidgade" betydelse skulle jag vilja beteckna som ett "allmänt skällsord".
Citera
2011-12-30, 12:29
Medlem
Det roliga är att ordet troll används även på utländska forum.
Citera
2011-12-30, 12:36
Medlem
azwethinkweizs avatar
Troll kommer väl urspungligen från engelskans trolling? Alltså att låta ett bete med krokar släpa efter båten och vänta på att någon nappar.

edit: Sorry. Läste inte förstaposten speciellt noggrant.
Citera
2011-12-30, 12:50
Medlem
Jag såg "troll" användas på Engelska forum långt innan det började användas i Sverige.
Citera
2011-12-30, 12:57
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smickraren
Jag såg "troll" användas på Engelska forum långt innan det började användas i Sverige.
Har du något exempel? Det vore oerhört intressant. Jag tar för givet att du menar i den betydelse som avhandlas i den här tråden, och inte i någon av de tidigare meningarna. Den andra är ju enormt vanlig i engelska forum.
Citera
2011-12-30, 12:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Missförstånd? Trolla kom väl ur det faktum att troll ansågs ha den förmågan i vissa avseenden.
Förmågan att trolla på forum? Nej, det kommer av en fisketeknik.
Citera
2011-12-30, 13:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Förmågan att trolla på forum? Nej, det kommer av en fisketeknik.

Fast nu jag menade den del som är kopplad till "trollets" egenskaper.
Citera
2011-12-30, 14:16
Medlem
Citat:
Har du något exempel? Det vore oerhört intressant. Jag tar för givet att du menar i den betydelse som avhandlas i den här tråden, och inte i någon av de tidigare meningarna. Den andra är ju enormt vanlig i engelska forum.

Jag menar den typen där folk skriker "troll" när folk fjantar sig och postar skit för att reta upp andra.
Nej, jag har inga exempel.
Citera
2011-12-30, 14:25
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
En ny betydelse för användningen av troll har dykt upp det senaste året. Min teori är att den ursprungligen kom fram som ett missförstånd hos någon som inte var bekant med den andra betydelsen ovan, alltså:

"användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum"

Den nya betydelsen är:

Jag har också noterat denna betydelseglidning och tror att du har rätt i din gissning. Förmodligen rör det sig i dagsläget om en blandning av ren okunnighet och medvetet kalkylerat förringande, beroende på vem som använder termen på det viset. Kommer ihåg en spaning av Per Naroskin i P1:s Spanarna för kanske ett år sedan (hade för mig den hette "Trollen kommer", men nu kan jag inte hitta den). Han hade något senkommet noterat att på internet finns det något som kallas troll och tolkade nu ordet lite som han ville, ungefär synonymt med "näthatare" om jag minns rätt. Möjligen reste de andra i panelen invändningar, jag kommer inte ihåg. Inget ont om vare sig Naroskin eller Spanarna i allmänhet men så hemma på debattforum verkar de inte vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in