2015-10-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakejern
Hejsan!
Har fastnat lite på en(eller två uppgifter då de är i stort sett detsamma) när det handlar om derivatans definition.

F(x)=x/(x+1)
Man ska alltså beräkna derivatan med definitionen och inte med kvotregeln osv, med hjälp av det får jag ut derivatan galant.

så långt jag kommer är:

lim h->0 ((x+h)/(x+h+1)-x/(x+1))/h hoppas inte det blev något slarvfel med parantes, enklare på papper.

Hur tänker jag sedan? om jag redan nu väljer att trycka in h->0 så blir det bara pannkaka.
Ska jag bryta ut något? tänkte bryta ut h men det blev inget bra.

Tack på förhand
Utför korsmulitiplikation i täljaren. Du får då h/(h (x^2+2x+xh+h+1)) <=> 1/(x^2+2x+xh+h+1) och alla termer i nämnaren som innehåller h går mot 0 då h går mot 0 (eftersom summan av alla termer i nämnaren inte går mot 0, då x är skilt från -1, är det"ok") ... Det som återstår är derivatan 1/(x^2+2x+1) <=> 1/((x+1)^2)
Senast redigerad av ndstad 2015-10-02 kl. 14:58.
Citera
2015-10-02, 15:51
Medlem
smellyproofs avatar
Trigometri

Vissa att (1-cosx)/(1+cosx) = tan² * x/2
Citera
2015-10-02, 17:09
Medlem
Hur kan jag beräkna dimensionen för V här: http://puu.sh/kvUi9/33f406668e.png ?

Jag vet hur man gör när man har på formen U för då parametriserar man och sen har man vektorerna på parameterform så då kan man se hur många vektorer det är man har bara. Men hur gör man om man har linjära höljet som på V?
Citera
2015-10-02, 17:13
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Ska du verkligen räkna på denna? Jag menar, ritar du upp triangeln, sätter ut kateterna så märker du att det är precis som i pythagoras sats. Och den är ju just a^2+b^2=c^2 av en anledning, för att det är det enda sambandet som stämmer när det gäller rätvinkliga trianglar. Utan att räkna på något så hade jag satt svar d) direkt, eftersom frågan säger att n ska vara större än 2. Men pythagoras kräver att n=2.

Ursäkta mig, aiming-HIGH, jag råkade posta fel bild. Här är den rätta som hör till min tidigare kommentar:

http://imgur.com/a/kgG4F

Fråga 2.

Om man kvadrerar de båda termerna och förkortar får man det till 2sqrt(a). Vilket då bör rendera c), men facit säger d). Är anledningen till det att 0 ingår i definitionsmängden?
Senast redigerad av katekes1 2015-10-02 kl. 17:20.
Citera
2015-10-02, 17:18
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Lägg märke till koefficienten a, som är positiv. Det innebär en andragradsfunktion som ser ut som en glad smiley vilket innebär svar a).

Nej. Det står ju bara att a=reellt tal. Reella tal kan väll ha ett negativt värde?
Det bör rendera c) men facit vill ha det till d)
Citera
2015-10-02, 17:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Visa att om a är ett udda heltal så delar 8 a^2-1.

Jag kan skriva a=2x+1 eftersom det var ett udda heltal.

a^2-1=4x^2+4x

Sedan kommer jag inte längre, det är ju självklart att 8 delar 4x^2+4x men jag vet inte hur jag ska visa det.

Börja med att faktorisera:

4x² + 4x = 4x*(x+1)

Nu finns det två fall:
  1. x är udda ⇒ (x+1) är jämnt
  2. x är jämnt ⇒ (x+1) är udda

I fall 1 så delar 8 4x*(x+1) genom att 4*(x+1) = 4*2k = 8k för något heltal k, vilket är delbart med 8.
I fall 2 så delar 8 4x*(x+1) genom att 4x = 4*2m = 8m för något heltal m, vilket är delbart med 8.
Citera
2015-10-02, 18:38
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ska du verkligen räkna på denna? Jag menar, ritar du upp triangeln, sätter ut kateterna så märker du att det är precis som i pythagoras sats. Och den är ju just a^2+b^2=c^2 av en anledning, för att det är det enda sambandet som stämmer när det gäller rätvinkliga trianglar. Utan att räkna på något så hade jag satt svar d) direkt, eftersom frågan säger att n ska vara större än 2. Men pythagoras kräver att n=2.

Tyvärr så var det fel också. Svaret är c
Citera
2015-10-02, 18:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Trigometri

Vissa att (1-cosx)/(1+cosx) = tan² * x/2

Du behöver kombinera några olika saker:

tan(x) = sin(x)/cos(x)
cos(2x) = cos²(x) - sin²(x) vilket ekvivalent ger att cos(x) = cos²(x/2) - sin²(x/2)

Gör ett försök och skriv ut hur långt du kommer så får du fler ledtrådar vid behov.
Citera
2015-10-02, 18:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hur kan jag beräkna dimensionen för V här: http://puu.sh/kvUi9/33f406668e.png ?

Jag vet hur man gör när man har på formen U för då parametriserar man och sen har man vektorerna på parameterform så då kan man se hur många vektorer det är man har bara. Men hur gör man om man har linjära höljet som på V?

Dimensionen för V är antalet linjärt oberoende vektorer i V, dvs maximalt 3 i det här fallet. Du behöver undersöka om de tre vektorerna är linjärt oberoende eller ej.
Citera
2015-10-02, 19:09
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Börja med att faktorisera:

4x² + 4x = 4x*(x+1)

Nu finns det två fall:
  1. x är udda ⇒ (x+1) är jämnt
  2. x är jämnt ⇒ (x+1) är udda

I fall 1 så delar 8 4x*(x+1) genom att 4*(x+1) = 4*2k = 8k för något heltal k, vilket är delbart med 8.
I fall 2 så delar 8 4x*(x+1) genom att 4x = 4*2m = 8m för något heltal m, vilket är delbart med 8.

Tack för svar!

Så alltså, vi kan dra denna slutsats "x är udda ⇒ (x+1) är jämnt" eftersom (x+1) kan skrivas som 2k+1+1=2k+2 vilket är jämt? Att man byter x mot (2k+1) i detta fall. Och därmed kan man dra slutsatsen att 4x(x+1)=4(x+1)x och då skriva (x+1) som ett jämt tal alltså (x+1)=2c och då 4(x+1)=4*2c=8c. Då står det tillslut 8c*x men x spelar ingen roll eftersom 8 redan delar 8c. Vi har regeln "a delar b ⇒ a delar b*x".

Ursäkta om jag är jobbig men jag vill bara veta att jag förstod det rätt, det du gjorde.
Citera
2015-10-02, 19:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Tack för svar!

Så alltså, vi kan dra denna slutsats "x är udda ⇒ (x+1) är jämnt" eftersom (x+1) kan skrivas som 2k+1+1=2k+2 vilket är jämt? Att man byter x mot (2k+1) i detta fall. Och därmed kan man dra slutsatsen att 4x(x+1)=4(x+1)x och då skriva (x+1) som ett jämt tal alltså (x+1)=2c och då 4(x+1)=4*2c=8c. Då står det tillslut 8c*x men x spelar ingen roll eftersom 8 redan delar 8c. Vi har regeln "a delar b ⇒ a delar b*x".

Ursäkta om jag är jobbig men jag vill bara veta att jag förstod det rätt, det du gjorde.

Ja, det är exakt så jag menar.
Citera
2015-10-02, 19:41
Medlem
Kurpatovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du bör repetera logaritmlagarna så att du kan lösa såna här uppgifter när det blir dags för prov/tenta.

Några exempel som du har användning för i den här uppgiften:

logₐ(xᵇ) = b*logₐ(x)
logₐ(c) + logₐ(d) = logₐ(c*d)

Utnyttja även att √(x) = x^(1/2) och att 4 = 2² så ska du kunna omvandla din ekvation till något där du kan lösa ut x.

Skriver du ut ditt försök här så får du svar på om du gjort rätt eller fel och vid behov fler ledtrådar.

log_4 (x^3) = log_2 (x^3)/log_2 (4) = 3* log_2 (x)/ 2 *log_2 (2) = (3/2) log_2 (x)

Tillbaka till ekvationen som då blir: (3/2) log_2 (x) + (1/2) log_2 (x) = 8

Är det rätt så här långt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in