2015-10-02, 13:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En FUP på runt 2000 sidor förutspådd.
Alltså materialet som går till TR och försvaret är omkring två tusen sidor, och ej slaskat material inräknat.

Någon som får en känsla om det antingen kommer till att handla om detaljbeskrivna indicier, eller bara en väldigt komplex beskrivning som kräver den storleken för att ge helhet?

Jag tycker att omfattningen av materialet (2000-sidor) snarare tyder på att det handlar om att väva ihop en hel del indiciebevisning till något som sammantaget kan få tillräcklig tyngd. Dock vet vi ju att det även finns handfast teknisk bevisning.
2015-10-02, 13:24
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
De flesta unga människor flyr Litauen och söker arbete världen runt. NB har gjort det, jag gissar att hans dotters mamma gjorde det också. Balterna (bortsett från en klick kriminella) är kända som duktiga knegare som sliter arslet av sig för att skapa en drägligare tillvaro för sig och sin familj.

Jag tänker inte diskutera den moraliska aspekten i att en pappa släpper tag om sitt barn. Det händer även i den bättre världen. Märk väl: dessa människor lever under helt andra förhållanden än vi som sitter och diskuterar här. Mamma till NB’s dotter kan ha flyttat på sig mer än en gång under de senaste 10 åren, bildat familj, bytt namn. De kanske har kommit överens att en styvpappa ska ta över hans plats, vad vet vi?

Jag tror att NB's ex har på ett eller annat sätt fått vetskap om vad som pågår. Vi lever i en liten värld. Att varken hon eller någon annan i deras forna bekantskapskrets har hört av sig med några snaskiga detaljer säger också något.

Bra skrivet! Verkar som att NB's ex har vetskap om vad som pågår och hon har tydligen hört av sig:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Citat Monedika:
"Jag följer alla kommentarer som framkommer efter varje ny artikel om detta fall i litauiska media. Jag kan säga att 2/3 av alla påstår att de är oskyldiga. Även var det ett inlägg av NB's ex-flickvän. Hon skriver att det är omöjligt och att hon känner NB som mycket ärlig, lung och sympatisk människa."
2015-10-02, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Bra skrivet! Verkar som att NB's ex har vetskap om vad som pågår och hon har tydligen hört av sig:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Citat Monedika:
"Jag följer alla kommentarer som framkommer efter varje ny artikel om detta fall i litauiska media. Jag kan säga att 2/3 av alla påstår att de är oskyldiga. Även var det ett inlägg av NB's ex-flickvän. Hon skriver att det är omöjligt och att hon känner NB som mycket ärlig, lung och sympatisk människa."
Länk till Litauisk media vore bra.
2015-10-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En FUP på runt 2000 sidor förutspådd.
Alltså materialet som går till TR och försvaret är omkring två tusen sidor, och ej slaskat material inräknat.

Någon som får en känsla om det antingen kommer till att handla om detaljbeskrivna indicier, eller bara en väldigt komplex beskrivning som kräver den storleken för att ge helhet?
Gissar detaljbeskrivna indicier... Efter det lilla vi vet mer nu, vad tror du motivet är?
2015-10-02, 13:45
Medlem
Dagens GT :
Citat:
Mordutredarna i Lisa Holm-fallet ser över alla tips – även de mer märkliga som kommer från siare och medium.

Skövdepolisen har tidigare tagit hjälp av sierskan Saida.

Skönt att höra att spaningsledningen arbetar både "brett och förutsättningslöst"!!
2015-10-02, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som jag har tolkat det var MPS under fredagen på väg mot Martorp. På kvällen stöter MPS ihop med "de 3" utanför gården i samband med att ett fynd hittas. Jag har tolkat det som att det "avgörande" fyndet låg utomhus och inte svårt att hitta om man gick ut i terrängen en bit från vägen. Men jag kan ha fel.
Det beror på vilka befogenheter MPS egentligen har. De kanske var inne på gården och gjorde fynden där?
Pga arbetstider kunde jag själv inte delta i sökningarna under veckan, hade dock tänkt att gå med MPS på lördagen men då var hon redan hittad.

Googlade lite om MP, hittade blogg av Johanna Toftby, gruppledare under LH-sökinsatsen. (hon är också känd från "ensam mamma söker").
Hon skriver lite om känslorna efter söket och ber också Magnus Lindström att skriva om sökinsatsen.
Han är verksamhetsledare och operativ chef i Missing People Sverige/Göteborg. Han skriver - "samma dag som vi tyvärr återfann Lisa avliden". Reagerade lite på det, om han menade att det var MP som fann henne? Men, han menar nog bara att de var en del i sökandet och även om det var polisen som fann henne skriver man då "vi". Här är länk till hans inlägg och bloggen;
http://www.johannatoftby.se/2015/07/06/magnus-berattar-om-missing-people-och-om-sokinsatsen-efter-lisa-holm/
Citat:
Jag och Johanna hade kontakt redan i ett tidigt skede av processen och det slutade med att hon kom och hjälpte polisen, oss i Missing People, men först och främst de anhöriga, att söka efter Lisa på fredagen den 12 juni, samma dag som vi tyvärr återfann Lisa avliden.

Vad jag förstått så har MP inte befogenheter att gå in i låsta utrymmen men att gå in där det kanske är öppet, som en stor gård, borde vara ok. Men, det måste ju också bero på vad de hade fått för direktiv av polisen.
2015-10-02, 14:14
Medlem
Anabellas avatar
Ursprungligen postat av Tamborino

Citat:

En kompis kom nyss hem efter att varit och hälsat på släkten i Litauen
... han påstår att alla han pratade med under tre semesterveckor var övertygade om att 35 åringen är mördaren !!! Många trodde att 35 åringen inte var så orolig för några år i Svenskt fängelse , men däremot att överföras till Litauiskt fängelse som tydligen är riktigt otrevliga ställen .

Frågan är vem h*n pratade med, gemene man på gatan eller med några som känner NB personligen?
Att mången litauer skulle gladeligen byta sitt trista liv mot en svenskt anstalt är ett ganska känt fenomen.

Monedika:
Citat:
NB's ex-flickvän skriver att det är omöjligt och att hon känner NB som mycket ärlig, lung och sympatisk människa."

Det här var intressant!
2015-10-02, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika

NB's ex-flickvän skriver att det är omöjligt och att hon känner NB som mycket ärlig, lung och sympatisk människa."

Det är ett ganska intressant uttalande på flera sätt! Många skulle nog tolka in oskuld i det, men det är självklart lika möjligt att tolka in en tät personlighet med flera vattentäta skott.

Jag är inte speciellt förvånad över uttalandet, för om de bägge andra verklige inte visste så har de blivit ganska ordentligt skickligt vilseförda av någon med en stark egen vilja men också en manipulativa skicklighet.

Hur mycket man än så gärna vill läsa ut saker ur människors ansikten så går det inte att säga att man kunnat göra det med fullständig säkerhet. Dock kan man se om någon är glad eller ledsen i viss utsträckning men den som alltid skrattar kanske är en riktigt Joker om man får säga så och kan ha något därbakom masken. Det gäller nog alla och alltid.

Men att MGM som nu sitter häktad lever i en värld där han ser sig självt som beskriven av sin fd flickvän (vem det nu är?) det kan måhända vara sanning. Allt det egentligen säger är att han är bra på att hålla världarna separata och antagligen lärt sig detta tidigt och förfinat det hela. i fall det nu finns flera separata utrymmen inom ramen för hela personligheten. Tror knappast MGM känner någon skuld.
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-10-02 kl. 14:43.
2015-10-02, 14:55
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Det är ett ganska intressant uttalande på flera sätt! Många skulle nog tolka in oskuld i det, men det är självklart lika möjligt att tolka in en tät personlighet med flera vattentäta skott...

Det kan också innebära att en helt vanlig människa, inte alls predisponerad för brott, kan begå det...
Utan uppsåt, helt oplanerat, förvirrad - name it! Han kan alltså under extrema omständigheter och i stundens hetta råka ta en annan människas liv.
Jag skriver detta inte för att försvara utan att försöka förstå det som är för mig är den centrala frågan: Varför?
2015-10-02, 15:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Skövde Nyheter: Inga nya förhör i Lisa Holmfallet
Citat:
Nu väntar Lars Johansson på svar från 35-åringens advokat.

– Vi har inget kontroversiellt att fråga honom om, säger kommissarien.

Advokat Inger Rönnbäck konstaterar att de blivit erbjudna möjligheten till nytt förhör.

– Min klient har sagt allt han har att säga, just nu är det inte aktuellt med något nytt förhör.

Inger Rönnbäck tillägger att de fortfarande inte fått ta del av bevisningen.

– Först när vi fått det kan vi ta ställning till om vi ska begära in någon komplettering.

Vad har 35-åringen för inställning?

– Han har samma inställning som tidigare, han förnekar bestämt brott. Det är viktigt med tanke på de anklagelser som riktas mot honom.
Uppenbarligen har polisen sammanställt frågor inför förhöret och upptäckt att det är ingen idé att sträcka sig efter det halmstrået heller.
2015-10-02, 15:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag tror att åklageriet vacklar i fråga om gärningsbeskrivningen. Gissar att de har två versioner som de har svårt att välja mellan.

I det ena scenariot är alla tre balterna involverade på ett eller annat sätt. Då är det lämpligt att åtala hela trion fast det inte finns stöd för indicierna i bevisningen. Allternativet är att NB är ensam skyldig. Det blir en helt annan historia och då måste lillbrorsan och frun avföras från utredningen. Det måste dock förklaras varför de har varit misstänkta i lera månader.

http://www.sla.se/skaraborg/2015/10/02/inget-nytt-forhor-behovs

Gärningsbeskrivningen handlar väl om vad man anser sig kunna leda i bevis att den åtalade har gjort? Jag kan inte se att det här är något antingen-eller där man är tvingad att helt skriva in eller helt skriva ut de båda andra ur berättelsen. Särskilt inte om man tror att deras eventuella roll hör till mordets efterspel. Fast jag tror inte att helheten i beviskedjan mot NB får vara beroende av brottsliga gärningar från annan person som åklagaren inte anser sig kunna bevisa. Säker kan man dock inte vara, särskilt inte efter Handenmordet på Susann Sallinen där ju en person dömdes för anstiftan efter att den förmodade mördaren frikänts i en tidigare rättegång pga bristande bevisning. Nu tror jag dock inte att åtalet är beroende av att någon av de andra måste ha gjort något (T ex: NB kan inte vara skyldig om det inte var IB som sprang runt och spred vissa av offrets tillhörigheter)

Det kan dock inte förnekas att det kan finnas en del här att ta fasta på för en advokat på offensiven. Har inte åklagaren avskrivit mordmisstankarna på lillebror är en möjlig taktik att skjuta in sig på det och hävda att bevis som fysiskt binder NB till offrets tillhörigheter och troligen också kroppen på sin höjd indikerar skyddande av brottsling/brott mot griftefriden. Om inte ens åklagaren är säker på vem av bröderna som begick själva mordet - hur ska då rätten kunna vara det?

Kan man tänka sig en syskonlojalitet mellan bröder så stark att man först hjälper en bror att försöka dölja spåren efter ett avskyvärt brott och sen hellre tar risken att själv åka dit för mordet och få livstid än att ange sin bror? Ja, givetvis kan man det. Särskilt om det gäller två bröder som verkar ha hängt ihop under stora delar av livet.

Det vill nog till att utredningen inte innehåller för stora frågetecken runt lillebrors roll i historien och att det inte finns tekniska bevis som skulle kunna knytas till honom.
2015-10-02, 15:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skövde Nyheter: Inga nya förhör i Lisa Holmfallet

Uppenbarligen har polisen sammanställt frågor inför förhöret och upptäckt att det är ingen idé att sträcka sig efter det halmstrået heller.

Hur vet du att de greppar efter halmstrån?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in