Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Som jag har tolkat det var MPS under fredagen på väg mot Martorp. På kvällen stöter MPS ihop med "de 3" utanför gården i samband med att ett fynd hittas. Jag har tolkat det som att det "avgörande" fyndet låg utomhus och inte svårt att hitta om man gick ut i terrängen en bit från vägen. Men jag kan ha fel.
Det beror på vilka befogenheter MPS egentligen har. De kanske var inne på gården och gjorde fynden där?
Pga arbetstider kunde jag själv inte delta i sökningarna under veckan, hade dock tänkt att gå med MPS på lördagen men då var hon redan hittad.
Googlade lite om MP, hittade blogg av Johanna Toftby, gruppledare under LH-sökinsatsen. (hon är också känd från "ensam mamma söker").
Hon skriver lite om känslorna efter söket och ber också Magnus Lindström att skriva om sökinsatsen.
Han är verksamhetsledare och operativ chef i Missing People Sverige/Göteborg. Han skriver - "samma dag som vi tyvärr återfann Lisa avliden". Reagerade lite på det, om han menade att det var MP som fann henne? Men, han menar nog bara att de var en del i sökandet och även om det var polisen som fann henne skriver man då "vi". Här är länk till hans inlägg och bloggen;
http://www.johannatoftby.se/2015/07/06/magnus-berattar-om-missing-people-och-om-sokinsatsen-efter-lisa-holm/
Citat:
Jag och Johanna hade kontakt redan i ett tidigt skede av processen och det slutade med att hon kom och hjälpte polisen, oss i Missing People, men först och främst de anhöriga, att söka efter Lisa på fredagen den 12 juni, samma dag som vi tyvärr återfann Lisa avliden.
Vad jag förstått så har MP inte befogenheter att gå in i låsta utrymmen men att gå in där det kanske är öppet, som en stor gård, borde vara ok. Men, det måste ju också bero på vad de hade fått för direktiv av polisen.