Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag anser väl för böveln inte personutredare som ansvarig för mordutredningen! Skärp dig och höj ribban i dialogen. Om du läser bättre har jag även skrivit att detta vore idé att följa upp av Johansson.
Hur skulle Johansson kunna följa upp en reaktion han inte vet något om .. och nej - det är faktiskt fullständig irrelevant för den mordutredning som nu pågår.
Citat:
Däremot ser jag delar i utredningen som intressanta eftersom de finns undlåtande partier från hans håll.
Självklart får han berätta själv - men det går att ställa en relevant följdfråga skrev jag. Kalla det förtydligande om du vill. Så jävla flat behöver berättelsen inte vara.
Det är rent skräp egentligen förutom grundfakta.
Du fattar fortfarande inte. Det är inget förhör det är frågan om - utan hans berättelse om vad som pågår i hans liv, vilka stödfunktioner och eventuella hinder som finns.
Det handlar inte om att utredaren skall leka psykolog, eller grotta för att stilla din eller sin egen nyfikenhet.
Citat:
# Uppväxt/barndom beskrivs mycket väl - från föräldrar och bror till mormor. Den är trygg och förutsägbar, utan missbruk och våld. Han berättar informativt.
# Om frun står enbart att han är gift. Inte ett ord mer. Inget hur han upplever förhållandet.
# Han blir pappa vid 21, har en bra kontakt med dottern de första åren, det upphör med tiden.
Nu vet han inte ens var den 14 åriga dottern bor - han har inte sett henne på flera år. Står inte ett dugg mer.
Berättelserna gällande relationer skiljer sig markant från barndomsberättelsen.
Därför att han delger relevanta fakta - det är det som efterfrågas.
Citat:
Det märks att han inte fördjupar sig i uppgifterna (fru, ex, dotter) - de skiljer sig markant från barndomsberättelsen som han beskriver i varma termer som förutsägbart, tryggt samt utan våld.
Ja, just det - han försöker inte stilla din nyfikenhet utan väljer att behålla det som inte är relevant och privat för sig själv -- alternativt har utredaren valt att inte redogöra för hans varma känslor för sin fru - eftersom det inte är så relevant.
Citat:
Det kan givetvis finnas "normala" förklaringar.
Han kan även vara helt ointresserad av sin dotter (vilket jag dock inte finner direkt normalt..).
En flytt har skapat sämre relation skrev du om.
Trots detta finns facebook och det finns telefoner. Bor dottern i Litauen så är han hem 2 ggr/år och kan hälsa på henne. Vore han intresserad hade han kontakt med dottern såtillvida inte mamman förhindrar kontakt.
Hans ex kan förhindra kontakten.
Som sagt var - det handlar enbart om att du önskar få stilla din egen nyfikenhet och få leka moraldomare - inte att frågorna skulle vara relevanta i mordutredningen.
Citat:
Det kan även finnas mindre trevliga anledningar till att han inte träffar sin dotter.
Sådana uppgifter kan självklart vara av vikt då det berättar om hans personlighet och hur han interagerar i nära relationer med kvinnor.
Nej, så länge han inte mördat sin dotter eller sitt ex är det inte särskilt relevant 15 år senare ens om han visat aggressivt beteende.
Edit:
Det är till och med så irrelevant så hade det gått tio år sedan en dom och avtjänat straff så skulle det inte komma med i en registerslagning utan vara rensat.
Det systemet inser och tar hänsyn till är att människor förändras över tid ..
DET som däremot är relevant är att han är ostraffad och inte känd av polisen under de år som gått - en pågående brottslighet/återfall är relevant - liksom avsaknad av detsamma.
Händelser långt tillbaka i tiden är inte det.