2015-10-02, 12:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det är lite knepigt.

Hon kan ha varit såpass gömd att det inte gick att se om man inte tittade väldigt noga.

Eller så har hon flyttats på.

Är det en person som själv vet var och hur personer rör sig i området kan h*n veta att ett visst område är undersökt. Kanske flyttas BO då till det området för det är redan undersökt.

Jag tror att GMs stora bryderi var tidsbrist och för mycket folk i området. GM kom inte ur cirkeln med BO. Under veckan som går krymper cirkeln ihop och på fredagen fallerar det.

Jag tänkte mer på MP och "det avgörande fyndet" - om det låg relativt lätt att hitta.
Men som du säger - kanske hon är flyttad. De var med och genomsökte* enligt media den första dan/dagarna. Kanske hade koll på läget.

*(vet inte konkret var de var)
2015-10-02, 12:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SLA: Inget nytt förhör behövs

Citat:
– Vi ställde på torsdagen frågan till den misstänktes advokat Inger Rönnbäck, hon ska kontakta sin klient för att höra om han anser sig ha något att tillföra i utredningen och i så fall kan det bli ett förhör till.
(...)
Det som intresserar polisen är om mannen har ändrat inställning. Han har ju hela tiden hävdat att han är oskyldig, att han inte har något med mordet att göra.

Varför skulle han ha ändrat inställning helt plötsligt? Det verkar ju inte som att han har blivit informerad om någon ny bevisning eller så.
2015-10-02, 12:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Undrar så vad det var som gjorde att hon hittades så snart efter intagningen till förhör av de tre från Litauen. Någon som har någon idé?
Har en idé om att det var utsikten från den plats där bröderna blev upphunna av polisen (möjligen också kopplat till MPS:s fynd i en av Martorpsladorna).
https://minfil.org/2aQ7j3baba/Br_der_p__v_g.jpg

Under torsdagskvällen ska också två tjejer ha hittat något de ansett "upprörande"; ett fynd som lämnats in på kaféet där polisen upprättat en bas:
http://www.tv2.no/a/7036745

Torsdag kväll genomsökte polisen sopcontainern utanför kaféet:
https://minfil.org/40Qbj5b8ba/Sopcontainer.jpg
2015-10-02, 12:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tänkte mer på MP och "det avgörande fyndet" - om det låg relativt lätt att hitta.
Men som du säger - kanske hon är flyttad. De var med och genomsökte* enligt media den första dan/dagarna. Kanske hade koll på läget.

*(vet inte konkret var de var)

Som jag har tolkat det var MPS under fredagen på väg mot Martorp. På kvällen stöter MPS ihop med "de 3" utanför gården i samband med att ett fynd hittas. Jag har tolkat det som att det "avgörande" fyndet låg utomhus och inte svårt att hitta om man gick ut i terrängen en bit från vägen. Men jag kan ha fel.
Det beror på vilka befogenheter MPS egentligen har. De kanske var inne på gården och gjorde fynden där?
Pga arbetstider kunde jag själv inte delta i sökningarna under veckan, hade dock tänkt att gå med MPS på lördagen men då var hon redan hittad.
2015-10-02, 12:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag anser väl för böveln inte personutredare som ansvarig för mordutredningen! Skärp dig och höj ribban i dialogen. Om du läser bättre har jag även skrivit att detta vore idé att följa upp av Johansson.
Hur skulle Johansson kunna följa upp en reaktion han inte vet något om .. och nej - det är faktiskt fullständig irrelevant för den mordutredning som nu pågår.

Citat:
Däremot ser jag delar i utredningen som intressanta eftersom de finns undlåtande partier från hans håll.
Självklart får han berätta själv - men det går att ställa en relevant följdfråga skrev jag. Kalla det förtydligande om du vill. Så jävla flat behöver berättelsen inte vara.
Det är rent skräp egentligen förutom grundfakta.
Du fattar fortfarande inte. Det är inget förhör det är frågan om - utan hans berättelse om vad som pågår i hans liv, vilka stödfunktioner och eventuella hinder som finns.
Det handlar inte om att utredaren skall leka psykolog, eller grotta för att stilla din eller sin egen nyfikenhet.

Citat:
# Uppväxt/barndom beskrivs mycket väl - från föräldrar och bror till mormor. Den är trygg och förutsägbar, utan missbruk och våld. Han berättar informativt.

# Om frun står enbart att han är gift. Inte ett ord mer. Inget hur han upplever förhållandet.

# Han blir pappa vid 21, har en bra kontakt med dottern de första åren, det upphör med tiden.
Nu vet han inte ens var den 14 åriga dottern bor - han har inte sett henne på flera år. Står inte ett dugg mer.

Berättelserna gällande relationer skiljer sig markant från barndomsberättelsen.
Därför att han delger relevanta fakta - det är det som efterfrågas.

Citat:
Det märks att han inte fördjupar sig i uppgifterna (fru, ex, dotter) - de skiljer sig markant från barndomsberättelsen som han beskriver i varma termer som förutsägbart, tryggt samt utan våld.

Ja, just det - han försöker inte stilla din nyfikenhet utan väljer att behålla det som inte är relevant och privat för sig själv -- alternativt har utredaren valt att inte redogöra för hans varma känslor för sin fru - eftersom det inte är så relevant.

Citat:
Det kan givetvis finnas "normala" förklaringar.
Han kan även vara helt ointresserad av sin dotter (vilket jag dock inte finner direkt normalt..).
En flytt har skapat sämre relation skrev du om.
Trots detta finns facebook och det finns telefoner. Bor dottern i Litauen så är han hem 2 ggr/år och kan hälsa på henne. Vore han intresserad hade han kontakt med dottern såtillvida inte mamman förhindrar kontakt.
Hans ex kan förhindra kontakten.
Som sagt var - det handlar enbart om att du önskar få stilla din egen nyfikenhet och få leka moraldomare - inte att frågorna skulle vara relevanta i mordutredningen.

Citat:
Det kan även finnas mindre trevliga anledningar till att han inte träffar sin dotter.
Sådana uppgifter kan självklart vara av vikt då det berättar om hans personlighet och hur han interagerar i nära relationer med kvinnor.
Nej, så länge han inte mördat sin dotter eller sitt ex är det inte särskilt relevant 15 år senare ens om han visat aggressivt beteende.

Edit:
Det är till och med så irrelevant så hade det gått tio år sedan en dom och avtjänat straff så skulle det inte komma med i en registerslagning utan vara rensat.
Det systemet inser och tar hänsyn till är att människor förändras över tid ..

DET som däremot är relevant är att han är ostraffad och inte känd av polisen under de år som gått - en pågående brottslighet/återfall är relevant - liksom avsaknad av detsamma.
Händelser långt tillbaka i tiden är inte det.
Senast redigerad av micro113 2015-10-02 kl. 12:41.
2015-10-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Som jag skrev ser jag inga bevis från media som godtagbara eftersom jag lyssnade till både journalister samt polis i ljudklippet.

Svara på MrFold's frågor nu. Jag vill också veta svaren på dom.

Om du inte vill lägga märke till ordet "händelserapporter" så vet jag inte vad du har läs- ( jag citerade) och hörförståelse. Det är det centrala ordet. Trolläng fabulerade. Inget snack om saken. Sorry att du inte greppar. Lägger ner detta. Du fattar helt enkelt inte.
Senast redigerad av nopomil 2015-10-02 kl. 13:19.
2015-10-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Journalister ?
Hujedanemej. Hoppas verkligen inte att ex-pressens journalister ska vara med och granska i så fall.
Dessutom anser jag att det bör väntas med att nedvärdera folket kring Lisafallet.
Åtminstone tills vi vet vad dom har på fötterna.

Och mej veterligen så har vi inte sett slutet än.

Så du tycker att granskning av Skaraborgspolisens brottsuppklarningsstatistik är nedvärdering. Undrar varför.
2015-10-02, 12:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur skulle Johansson kunna följa upp en reaktion han inte vet något om .. och nej - det är faktiskt fullständig irrelevant för den mordutredning som nu pågår.
En reaktion han inte vet nåt om?
Han är anklagad för mord på en ung tjej. Personligen ser jag det intressant att kolla upp nära relationer bortom morsan.
Citat:
Du fattar fortfarande inte. Det är inget förhör det är frågan om - utan hans berättelse om vad som pågår i hans liv, vilka stödfunktioner och eventuella hinder som finns.
Det handlar inte om att utredaren skall leka psykolog, eller grotta för att stilla din eller sin egen nyfikenhet.
Jo, jag fattar. Det är liksom inte de första personutredningen jag läst. Dock är denna vedervärdigt mager. Sitter man med en person framför sig så går det så bra att ställa frågor - uppmuntra samtal kan vi kalla det så det blir utförligare.
Citat:
Ja, just det - han försöker inte stilla din nyfikenhet utan väljer att behålla det som inte är relevant och privat för sig själv -- alternativt har utredaren valt att inte redogöra för hans varma känslor för sin fru - eftersom det inte är så relevant.Som sagt var - det handlar enbart om att du önskar få stilla din egen nyfikenhet och få leka moraldomare - inte att frågorna skulle vara relevanta i mordutredningen.
Lågvattenvarning.
Citat:
Nej, så länge han inte mördat sin dotter eller sitt ex är det inte särskilt relevant 15 år senare ens om han visat aggressivt beteende.
Tur du var personutredare ( ) och inte förundersökningsledare.
Det är självklart intressant om det finns tidigare konflikter, om det finns våld i relationer. Om kontakten skulle vara bruten för nåt liknande. Det behöver aldrig ha gått till anmälan men kan aktualiseras/bli intressant iom med brottsmisstanke.

Sug på den du.
2015-10-02, 12:59
Medlem
Citat:
Det var fan det det mest innehållslösa inlägg jag har läst.
Jag vet inte vilka det är i gruppen men jag kan lätt konstatera att deras kompetens vida överstiger din.

Det spelar mindre roll med tanke på det jag skrev. Slutna grupper leder till mental inavel. Finns belagt.
2015-10-02, 13:06
Medlem
Citat:
Det är inga aspiranter som utreder.
Det var en hel del polis från Göteborg på plats på kullen och omkring.
Tror ni att det är "polisskolan" som leder utredningen?

Ja. Det är poliser som genomgått polisskolan. Det är ingen högskoleutbildning. Ger 0 poäng. Polisiär utredningsverksamhet är heller inte forskningsbaserad. Det har jag redan skrivit om angående förhör. De hålls helt efter vad den berörda polisen/erna tycker man bör fråga. Vilket märks tex av hur LJ uttalar sig om förhör i media.
Senast redigerad av nopomil 2015-10-02 kl. 13:20.
2015-10-02, 13:10
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Varför skulle han ha ändrat inställning helt plötsligt? Det verkar ju inte som att han har blivit informerad om någon ny bevisning eller så.
Jag tror att åklageriet vacklar i fråga om gärningsbeskrivningen. Gissar att de har två versioner som de har svårt att välja mellan.

I det ena scenariot är alla tre balterna involverade på ett eller annat sätt. Då är det lämpligt att åtala hela trion fast det inte finns stöd för indicierna i bevisningen. Allternativet är att NB är ensam skyldig. Det blir en helt annan historia och då måste lillbrorsan och frun avföras från utredningen. Det måste dock förklaras varför de har varit misstänkta i lera månader.

http://www.sla.se/skaraborg/2015/10/02/inget-nytt-forhor-behovs
Senast redigerad av klurigkluring 2015-10-02 kl. 13:16.
2015-10-02, 13:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Som jag har tolkat det var MPS under fredagen på väg mot Martorp. På kvällen stöter MPS ihop med "de 3" utanför gården i samband med att ett fynd hittas. Jag har tolkat det som att det "avgörande" fyndet låg utomhus och inte svårt att hitta om man gick ut i terrängen en bit från vägen. Men jag kan ha fel.
Det beror på vilka befogenheter MPS egentligen har. De kanske var inne på gården och gjorde fynden där?
Pga arbetstider kunde jag själv inte delta i sökningarna under veckan, hade dock tänkt att gå med MPS på lördagen men då var hon redan hittad.
Det var mer uppgiften i ladan jag funderade kring. Det var kanske ett fynd utomhus först.
Med "de" menade jag anställda på Blombergs säteri som det stod i media. De sas vara med i letandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in