2015-10-02, 10:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SLA: Inget nytt förhör behövs
Citat:
– Men vi har nu kommit fram till att vi inte har något behov av det, säger Lars Johansson, chef vid polisens enhet för grova brott i Skövde.

Men det kan ändå komma att bli ett förhör.

– Vi ställde på torsdagen frågan till den misstänktes advokat Inger Rönnbäck, hon ska kontakta sin klient för att höra om han anser sig ha något att tillföra i utredningen och i så fall kan det bli ett förhör till.
2015-10-02, 10:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Personutredning är inte en del av mordutredningen. Syftet är inte att den skall användas mot honom som "bevis" eller indicium"
Jag anser väl för böveln inte personutredare som ansvarig för mordutredningen! Skärp dig och höj ribban i dialogen. Om du läser bättre har jag även skrivit att detta vore idé att följa upp av Johansson.

Däremot ser jag delar i utredningen som intressanta eftersom de finns undlåtande partier från hans håll.
Självklart får han berätta själv - men det går att ställa en relevant följdfråga skrev jag. Kalla det förtydligande om du vill. Så jävla flat behöver berättelsen inte vara.
Det är rent skräp egentligen förutom grundfakta.

# Uppväxt/barndom beskrivs mycket väl - från föräldrar och bror till mormor. Den är trygg och förutsägbar, utan missbruk och våld. Han berättar informativt.

# Om frun står enbart att han är gift. Inte ett ord mer. Inget hur han upplever förhållandet.

# Han blir pappa vid 21, har en bra kontakt med dottern de första åren, det upphör med tiden.
Nu vet han inte ens var den 14 åriga dottern bor - han har inte sett henne på flera år. Står inte ett dugg mer.

Berättelserna gällande relationer skiljer sig markant från barndomsberättelsen.

Det märks att han inte fördjupar sig i uppgifterna (fru, ex, dotter) - de skiljer sig markant från barndomsberättelsen som han beskriver i varma termer som förutsägbart, tryggt samt utan våld.

Det kan givetvis finnas "normala" förklaringar.
Han kan även vara helt ointresserad av sin dotter (vilket jag dock inte finner direkt normalt..).
En flytt har skapat sämre relation skrev du om.
Trots detta finns facebook och det finns telefoner. Bor dottern i Litauen så är han hem 2 ggr/år och kan hälsa på henne. Vore han intresserad hade han kontakt med dottern såtillvida inte mamman förhindrar kontakt.
Hans ex kan förhindra kontakten.

Det kan även finnas mindre trevliga anledningar till att han inte träffar sin dotter.
Sådana uppgifter kan självklart vara av vikt då det berättar om hans personlighet och hur han interagerar i nära relationer med kvinnor.
Senast redigerad av develi 2015-10-02 kl. 10:29.
2015-10-02, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag anser väl för böveln inte personutredare som ansvarig för mordutredningen! Skärp dig och höj ribban i dialogen. Om du läser bättre har jag även skrivit att detta vore idé att följa upp av Johansson.

Däremot ser jag delar i utredningen som intressanta eftersom de finns undlåtande partier från hans håll.
Självklart får han berätta själv - men det går att ställa en relevant följdfråga skrev jag. Kalla det förtydligande om du vill. Så jävla flat behöver berättelsen inte vara.

# Uppväxt/barndom beskrivs mycket väl - från föräldrar och bror till mormor. Den är trygg och förutsägbar, utan missbruk och våld. Han berättar informativt.

# Om frun står enbart att han är gift. Inte ett ord mer. Inget hur han upplever förhållandet.

# Han blir pappa vid 21, har en bra kontakt med dottern de första åren, det upphör med tiden.
Nu vet han inte ens var den 14 åriga dottern bor - han har inte sett henne på flera år. Står inte ett dugg mer.

Det märks att han inte fördjupar sig i uppgifterna (fru, ex, dotter) - de skiljer sig markant från barndomsberättelsen som han beskriver i varma termer som förutsägbart, tryggt samt utan våld.

Han kan även vara helt ointresserad av sin dotter (vilket jag dock inte finner direkt normalt..).
Trots detta finns facebook och det finns telefoner. Bor dottern i Litauen så är han hem 2 ggr/år och kan hälsa på henne. Vore han intresserad hade han kontakt med dottern såtillvida inte mamman förhindrar kontakt.

Det kan även finnas mindre trevliga anledningar till att han inte träffar sin dotter.
Sådana uppgifter kan självklart vara av vikt då det berättar om hans personlighet och hur han interagerar i nära relationer med kvinnor.

Hans Englandsvistelse avhandlades fort.
Han flyttade dit när dottern va runt 5år.
Där finns det många obesvarade frågor.
2015-10-02, 10:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hans Englandsvistelse avhandlades fort.
Han flyttade dit när dottern va runt 5år.
Där finns det många obesvarade frågor.
Ja, jag hoppas det finns mer kartläggning som framkommer via FUP - det känns relevant att ha kollat upp i mitt tycke inkl. varför han tappade kontakten helt.
Frågor är till för att klargöra och behöver heller inte leda till negativa svar för hans del.
2015-10-02, 10:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, jag hoppas det finns mer kartläggning som framkommer via FUP - det känns relevant att ha kollat upp i mitt tycke inkl. varför han tappade kontakten helt.
Frågor är till för att klargöra och behöver heller inte leda till negativa svar för hans del.
Om det inte leder till negativa svar kommer det inte att finnas i FUP, eftersom det inte stöder åtalet.
2015-10-02, 11:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om det inte leder till negativa svar kommer det inte att finnas i FUP, eftersom det inte stöder åtalet.
Vad som exakt kommer med vet varken du eller jag. Det märks och det är inte det jag skriver om:
Jag skriver ATT det vore intressant, då det ter sig som en blind fläck på kartan nu offentligt iaf.
2015-10-02, 11:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Undrar så vad det var som gjorde att hon hittades så snart efter intagningen till förhör av de tre från Litauen. Någon som har någon idé?

Det sista fyndet MP gjorde var i direkt anslutning till byggnaderna ute på Martorp – och enligt vissa uppgifter inte bara i anslutning till utan inomhus i en av byggnaderna. Det var nog det som fick polisen att ana att även BO kunde vara gömd där.
2015-10-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Aro säger i början av Brottsplats Sverige att det ´"finns tekniska spår som direkt binder honom till sätter LH mördades på".
I övrigt att hon kvävts,men inte var och inte hur..

Mycket av det som skrivs handlar fortfarande om spekulationer.Varifrån uppgifterna som Aro kom med har kommit sägs väl inte

Det nämns ingen snara annat än här i tråden såvitt jag vet

Kvävning innefattar väl bl a strypning, drunkning, trauma mot struphuvud och plastpåse över huvudet och diverse annat otrevligt? Hur kom snaran in i bilden undrar jag också..?
2015-10-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det sista fyndet MP gjorde var i direkt anslutning till byggnaderna ute på Martorp – och enligt vissa uppgifter inte bara i anslutning till utan inomhus i en av byggnaderna. Det var nog det som fick polisen att ana att även BO kunde vara gömd där.

Hade dom tillåtelse att gå in i byggnaden? Var det där konfrontationen skedde? Inne i byggnaden alltså, för att MP beträdde byggnaden?
2015-10-02, 11:28
Medlem
Anabellas avatar
Citat:

De flesta unga människor flyr Litauen och söker arbete världen runt. NB har gjort det, jag gissar att hans dotters mamma gjorde det också. Balterna (bortsett från en klick kriminella) är kända som duktiga knegare som sliter arslet av sig för att skapa en drägligare tillvaro för sig och sin familj.

Jag tänker inte diskutera den moraliska aspekten i att en pappa släpper tag om sitt barn. Det händer även i den bättre världen. Märk väl: dessa människor lever under helt andra förhållanden än vi som sitter och diskuterar här. Mamma till NB’s dotter kan ha flyttat på sig mer än en gång under de senaste 10 åren, bildat familj, bytt namn. De kanske har kommit överens att en styvpappa ska ta över hans plats, vad vet vi?

Jag tror att NB's ex har på ett eller annat sätt fått vetskap om vad som pågår. Vi lever i en liten värld. Att varken hon eller någon annan i deras forna bekantskapskrets har hört av sig med några snaskiga detaljer säger också något.
2015-10-02, 11:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Har också den tanken att hon flyttats mer än en gång "till ett ännu säkrare ställe" i paniken (min gissning att det var panik). T ex i buskage där fynd gjorts eller på annat ställe på Martorp än där hon hittades. (Eller i något utrymme där de bodde 😦!)

Jag tror ju inte på teorin om utplanterade spår. Men då får det även finnas förklarliga skäl till att tillhörigheter hittats på flera ställen och då inte bara i direkt anslutning till vägen som leder till Martorp.
2015-10-02, 11:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Det här är mycket intressanta frågor du trycker på. Ett ämne för en seriös diskussion.

Ändlösa debatter typ om LGWPs kunskaper mm mm tillför inte tråden något vettigt. Man blir inte professor om man inte är ruskigt bra på det man gör.

Men... LGWP vet inte mer om det enskilda fallet här än vad vi på forumet vet, han uttalar sig med sitt synsätt som grund , nämligen statistik.

Åter till NBs bakgrund. I baltländerna är det väl inte ovanligt att små barn växer upp med sina mor och farföräldrar då föräldrarna pga socialpolitiska orsaker måste jobba på annan ort eller utomlands.

NB var ung då, mamman kanske ännu yngre?

Hur seriöst var deras förhållande då?

Bodde de ens ihop, eller bodde mamman hos sina föräldrar?

Det många fiskar efter här är, tror jag, om NB var elak eller på något sätt fått modern till hans barn att inte vilja ha med NB att göra. Att kontakten bröts där. Att man kan se orsaken till MLH i NBs förhållande till sin egen dotter.
Att NB är en typ av manipulerande psykopat som styr sin omgivning despotiskt fast omgivningen tror att att umgänget är på lika villkor.

Det tror inte jag. Det hade varit intressant att få med det i FUP.

Jag tror inte att man hittar något som sticker ut i NBs historia, den är nog ganska vanlig för personer i hans ålder i Litauen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in