2015-10-02, 00:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag tycker journalister ska börja granska vad Lasses 8-mannagrup har för kompetens och hur den är sammansatt. Är det endast vita medelålders män? Ett sammansvetsat gäng som går åt samma håll?

Hur har Skaraborgspolisen tidigare lyckats med våldsbrott? Dom har fått sällsynt skarp kritik för hur de utreder våldtäkt. Vet inget annat fall där en domare kritiserat polis så som har skett gentemot just Skaraborgspolisen.

Skulle vara intressant att veta mer om hur dessa brottsutredare "skött" sig.

Det var fan det det mest innehållslösa inlägg jag har läst.
Jag vet inte vilka det är i gruppen men jag kan lätt konstatera att deras kompetens vida överstiger din.
2015-10-02, 00:46
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QLMNOP
* Snara - "enda sättet" *

Indicier talar för att överfallet var överlagt:
- Ingen bil har lysts i media av polisen. GM hade bil--> Bilen tycks gömts (finns EN plats ...) = "avsikt fanns"
- LH tycks överrumplats bakifrån vid tidpunkt som var optimal för en dold GM
- "Snaran"
- ...

Överlagt överfall borde innebära:
- GM bar handskar (verkar missats)
- bilen var preparerad m presenning e dyl
- ...snara

Varför snara?

~18.25:
Kvitton/handskar faller ur fickor, oftast, när nå´t annat tas upp ur fickan. Vad kan LH haft som GM velat ha ...? ...plå.., EEh! MOBILEN! Självklart! GM har bevisad "respekt" för den (inl. #56497), ev. har LH en överfalls-app, etc.

(back 1 min)

~18.24:
Överfallet tycks börja vid mopeden. GM kunde ju ta LHs mob här, direkt! Men ... nej? Vad har prio över den? ... Att inte bli sedd!! GM har snabbast möjligt fört LH till ladan. (Ingen stor upptäcktsrisk, om BO kan styras lätt)

... -->GM kan knappast tänkas ha stått o språkat m LH före överfallet. Cafébaksidan syns från vägen -->GM har legat gömd!

GM känner trakten. Därför har han planerat för ett annat scenario än det slutliga! GM vet att personalen lämnar caféet lite random runt 18.00. GM vet att övriga personalen kan finnas bara 30 m bort, just när han övermannar LH. Eller att LH kan ha gått 10 min före övriga.

Isf MÅSTE GM klara att:
1) övermanna LH utan att hon kan skrika
2) kunna hålla LH passiv i kanske 10 min tills han ser att övriga åkt.

Hur "hade du gjort" ...?

GM har smugit fram så fort LH tagit på hjälmen. Hon har inte hunnit få på handskarna efter att ha trätt i hakremmen. (Måste inte varit löpsnara, virat rep troligare)

~18.26:
GM planerar bära LH till bilen från ladan/spritfabriken. Det behövs en dörr mot västra sidan. Ladan - är för öppen åt öst. Fabrikdelens golv är fylld m halmrester, lämnar spår i bagageutrymmet (o spår på golvet). LH tvingas ner på mjölkrummets golv. "Något" (t r o r jag vet) sker.

18.30:
GM släpper fokus på LH, stänger av LHs mobil. Lägger LH i bagageluckan. Tar sig inte ens tiden att ta ur mobilbatteriet innan avfärd.

Bra logik!!! Planerat, ja.
2015-10-02, 00:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
]Ser ingen bäck där, men du kanske vet. [/b]Det röda lilla huset är väl Hovsgärde/Bäckatorpet som det också var en viss aktivitet vid, avspärrat en tid också.

Ja, att dränka någon räknas väl som udda. Vi får väl se...vad dödsorsaken är.

Lantmäteriet har bra koll på sådant.

http://kso2.lantmateriet.se/?e=404921&n=6489810&z=11
2015-10-02, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QLMNOP
* Snara - "enda sättet" *

Indicier talar för att överfallet var överlagt:
- Ingen bil har lysts i media av polisen. GM hade bil--> Bilen tycks gömts (finns EN plats ...) = "avsikt fanns"
- /--/.

Varför skulle polisen lysa en bil som de redan har i beslag?
2015-10-02, 00:55
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Varför skulle polisen lysa en bil som de redan har i beslag?
Det var en användare, April62, som för några dagar sedan skrev om en bil som söktes. Tyvärr sa hon/han inte mycket mer. Och jag kan ha förstått alltihop fel.
Citat:
Ämne: 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-09-26, 01:44
April62
Medlem
Reg: Jul 2013
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och vem skulle den andra bilen tillhöra? Har bröderna två bilar, eller har någon lånat ut en bil till bröderna utan att höra av sig?

Det är en intressant uppgift. Någon som har vetskap om vad det kan vara för fordon.
Jag gick tidigare ut med att det hade färdats ett antal fordon genom aktuell bygd som kunde vara intressanta. Blev då avsågad men intresset kvarstår. Några har blivit infångade och vars besättning är inlåsta. Det återstår dock något fordon, därför är det intressant om någon har uppgifter om detta fordom.

Citat:
2015-09-26, 02:12
April62
Medlem
Reg: Jul 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Några har blivit infångade. ..
Vill du förklara lite? Och något fordon?

Det är inget konstigt. Det är bilar som är på rull och efterlysta.
Därför undras över den "andra" bilen som skrevs om.
Senast redigerad av April62 2015-09-26 kl. 02:14.
Senast redigerad av Gusselby 2015-10-02 kl. 01:08.
2015-10-02, 00:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jag vet inte hur ni andra tänker och hur ni än tänker lägger jag ej heller några aspekter på....
För mig personligen känns det dock utan tvekan väldigt "förunderligt" att utredarna "fortsätter" följa upp "nya tips" som strömmar in!?!?!?
Den slutsats jag själv då tänker är att man just därför innerst inne inte alls är 100-% säker på att man "rätt GM" sitter inlåst?
Allt är bara ett virrvarr av tankar och jag hoppas VERKLIGEN att ingen oskyldig kommer bli dömd vilket då samtidigt skulle innebära att den verkliga GM kommer gå fri 😰....
Fina Lisa, om du ändå kunde berätta för oss vad som egentligen hände.... Att stå vid din vackra vita kista med alla mängder av blomster.... Det var så grymt jobbigt och så ofattbart 😢

Det är ju så att när man läser i tråden inser man att väldigt många personer inte har en susning om hur ett polisiärt utrednings arbete går till.
Lika viktigt som att binda GM till brottet är det att kunna avfärda andra. Det tar tid. De som tycker att det har tagit en sån helvetes lång tid i detta fall, med ert resonemang kan man ju tro att ni vill ha en så påskyndad FU att åtalet blir ofullständigt och att rättssäkerheten sätts ur spel.
2015-10-02, 01:00
Medlem
Shrinks avatar
Lars Johansson är laid back! Tämligen nöjd med utredningen. Han är tillräckllgt erfaren för att förstå vad som just nu pågår i NBs hjärna och psyke. En kamp, ångest, mardrömmar, kallsvettningar, ev ånger, skuld, skam osv. Infernaliskt helvete inom honom. Har han varit påverkad av drog/alkohol under gärningen blir helvetet destu värre.
Lars Johansson vet detta. Han kan lugnt fila naglarna, umgås lätt med NB, bli lite kompis, en bulle till kanske, cig? Hur är det med dig NB? Skulle det inte vara skönt för dig att berätta sanningen?

Ungefär så ja. Tolka inte Lars attityd som en låt gå attityd. Helt fel.

Det här med utredningsgruppens sammansättning är mycket intressant. Utredningsarbetet påverkas förstås av hur den gruppen är sammansatt och hur gruppdynamiken fortskrider. Blir det en kamp/flyktgrupp? Produktiv/fokuserad? Konflikträdd/konfliktfylld? Arbetsklimatet? Högt/lågt i tak?
Bara jasägare? Informell ledare osv. Ja, kompetens såklart.
Har själv inte läst någon forskning om denna typ av grupp. Någon annan?

Sedan har jag en fråga till någon som kan polisarbete. Tror du/ni att Nbs fru och bror har varit eller är avlyssnade idag? Tror ni att någon har avlyssnats för övrigt i detta mordfall?
Senast redigerad av Shrink 2015-10-02 kl. 01:11.
2015-10-02, 01:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Om kriminalkommissarie Lars Johansson är proffs eller amatör är svårt att veta om man inte känner till något om honom och hans team, hans meriter eller track record.
Den som vill veta mera om LJ bör i så fall fråga någon som känner till hans bakgrund och vänder sig då lämpligen till den som borde veta detta bäst. Dvs Leif GW.

Leif GW säger då:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/811306-gw-persson-kritisk-till-utredningen-inte-han-som-gjort-det
Citat:
"– Jag vet vilka utredare som har det här ärendet, och jag är inte övertygad om deras kompetens. Det är lokala förmågor som inte ska tillåtas sköta så här pass allvarliga ärenden, för det bli ofta en jävla massa fel."

Om vi frågar ytterligare 227 personer så håller 203 (just nu) med Leif GW enligt pollen längst ned på samma sida så din fråga om "Ska det där föreställ en proff polis ???" kan väl anses besvarad med ett nej. LJ kan för den skull anses som proffs rent lokalt i Skövde men på riksnivå, – nej.

Du, jag och alla andra "tyckare" här är amatörer.
LJ är proffs.
2015-10-02, 01:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Kan ju kanske vara så att MGM först placerat kroppen på en plats (t ex i huset snett bakom deras bostad, eller i Bäckatorpet), sen blivit stressad och tagit den till Martorp, och kanske där flyttat den en gång inom området. Hundar har väl skällt/markerat på fler än ett ställe.
Och det finns ju fler avspärrade platser, vilken/vilka vi i tråden ej har vetskap om.

Jag har ”hela tiden” argumenterat för att det varit en ”mellanlandning” före Martorp. Den platsen kan även ha varit den egentliga brottsplatsen, men mer osäker därvidlag. MP,s intåg på ägorna skulle då utgjort skälet för att flytta BO till ett temporärt säkrare ställe inomhus på Martorp.
Medlem
FUP-12s avatar
[quote=krackelerar|54883595]Då en tonårsflicka mördas av en för henne okänd GM är sannolikheten att det som satte igång skeendet är sexuellt betingat i någon form. Sannolikheten för detta är mycket mycket hög, troligen långt över 90%.
Alla med ett uns av sunt förnuft begriper detta. Det gör dock inte du, det säger mycket om dig som vi som sett dig flänga omkring i trådarna tidigare observerat.
GM:s intentioner sexuellt betingade alltså i någon form.[/QUOTE]

90 % är inte 100 %.
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är ju helt uppenbart så att vissa här utnyttjar tråden i ett alldeles speciellt syfte:
att få vädra sin monumentala myndighetsmisstro. Det går helt klart före sakfrågan:
vem som tog livet av en 17-årig tonårstjej. Och varför.
Det är svårt att frigöra sig från den uppfattningen efter att ha sett hur somliga far fram
här med utspel av föraktlig och rent hatisk karaktär riktade mot dem som är satta att
ge svaren på frågorna ovan.

Man ger i detta aktuella fall inte ens det berörda folket en ärlig chans utan dömer redan
på förhand ut hela skaran närmast som fullkomliga oduglingar och "slutprodukten" (FUP)
bryr man sig inte om att invänta; den klassas tydligen redan som misslyckad.

Vad som har skapat denna misstro, detta förakt och hat kan man fundera över
men vidare sunt ter det sig knappast.

Det är folk som sitter och och ser på CSI och vad fan allt heter och tror att det är så verkligheten ser ut. De blir förbannade när "CSI Skövde" behöver längre tid än 45 minuter på sig att lösa fallet.
2015-10-02, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Så alla större utredningar ska skötas av polis och åklagare från några av de större orter vi har menar du?
Och vet vi vilka som hjälper till i utredningen egentligen? Skulle tro att folk från t ex Göteborg har bistått, de hör dessutom till samma region.
Nej, inte om det är "normala" mord eller brott men där det är så mycket konstigheter så tycker jag att människor med bredare kompetens utreder. Ja, kanske det, vi vet inte vilka som ingår i denna lilla hårt hållna grupp men det ser inte så ut.

Jag tycker att då kroppen hittades och då tydligen i ett så underligt sätt och skick, med fynd och andra underligheter så borde den lokala polisen krävt hjälp från mer erfarna utredare. Istället blev det locket på och en liten (förmodligen lokal) grupp med allt det innebär av icke flexibelt tänkande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in