2015-10-01, 13:31
Medlem
Kommer tyvärr inte överleva. Hon tappade garanterat all cirkulation till hjärnan omgående så hon har haft total syrebrist i runt 10minuter, överlever hon kommer hon ha fruktansvärda hjärnskador resten av livet :/
Citera
2015-10-01, 13:49
Medlem
Där har du fel. Det är inte förarens fel 100% av gångerna någon blir påkörd på övergångsställen.

Finns ju idioter som går längs med vägen och utan förvarning svänger ut på övergången. Om du då befinner dig 2 meter bort i laglig hastighet, hur ska du då hinna stanna?
I det fallet är det ju gångtrafikantens fel till 100%.

Du ser ju själv på bilderna att smällen tog på yttersta hörnet av bussen. Så hon har bara klivit ut någon meter framför en buss i 30-40 km/h. Vems fel är olyckan?

Ni som inte vet hur fordon fungerar borde tänka lite mer på hur snabbt det är fysiskt möjligt och stanna ett fordon.
Speciellt på vintern när det kan vara fläckvis halka.

Men enligt er idiotiska hjärna ska fordon alltid kunna stoppas på en meter oavsett förutsättningarna. Och nej, man kan inte kräva att fordon ska krypköra vid varje övergångsställe man passerar.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Eftersom fotgängarna har företräde så spelar det egentligen ingen roll hur korkade man tycker att de är. Själv har jag givetvis självbevarelsedrift nog att se mig för oavsett, men det är fortfarande bilistens ansvar att inte köra på någon på obevakat övergångsställe.
Citera
2015-10-01, 14:45
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Där har du fel. Det är inte förarens fel 100% av gångerna någon blir påkörd på övergångsställen.

Finns ju idioter som går längs med vägen och utan förvarning svänger ut på övergången. Om du då befinner dig 2 meter bort i laglig hastighet, hur ska du då hinna stanna?
I det fallet är det ju gångtrafikantens fel till 100%.

Du ser ju själv på bilderna att smällen tog på yttersta hörnet av bussen. Så hon har bara klivit ut någon meter framför en buss i 30-40 km/h. Vems fel är olyckan?

Ni som inte vet hur fordon fungerar borde tänka lite mer på hur snabbt det är fysiskt möjligt och stanna ett fordon.
Speciellt på vintern när det kan vara fläckvis halka.

Men enligt er idiotiska hjärna ska fordon alltid kunna stoppas på en meter oavsett förutsättningarna. Och nej, man kan inte kräva att fordon ska krypköra vid varje övergångsställe man passerar.

Du ska inte köra "i laglig hastighet" om du passerar ett övergångsställe med gångtrafikanter i närheten. Har du inget som helst folkvett eller?

Såvida hon inte bokstavligt talat kastat sig ut i vägen, så är det förarens fel. Det spelar ingen roll vad du tycker.

Jag har antagligen haft körkort längre än vad du har och är väl medveten om hur en bil beter sig vid olika väglag. Det är också därför som jag, till skillnad från en idiot, anpassar hastigheten till väglaget.

Man inte bara "kan" kräva att fordon ska kunna stanna för gångtrafikanter vid övergångsställen, det gör man redan. Klarar du inte att stanna så får du sluta köra bil.
Citera
2015-10-01, 15:32
Medlem
Pendlar dagligen med diverse stadsbussar i Malmö och upplever till skillnad från andra i tråden att förarna kör hyggligt. Torgen i Malmö, främst Gustav och Värnhem, är ganska små men huserar många bussar, bilar och människor, det är alltså väldigt trångt. Inte så konstigt att det händer olyckor då och då.
Citera
2015-10-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Ännu en busschafför i Malmö som klantar sig (och kommer att skylla på stress).

Polisen står i vanlig ordning och pillar sig i röven. Borde vara dags att sätta in någon form av punktbevakning av trafikvett på busschafförer snart, när kan jag läsa om en sådan insats på Polisens hemsida.

Vet du hur stressigt förarna har det då? Jag säger inte att just denna föraren är oskyldig eftersom jag inte vet något om de specifika omständigheterna. Jag vet också att några förare kör som galningar i Malmö. Men innan man arresterar individer till vänster och höger så gäller det att ha koll på vilken stress chaufförerna faktiskt lever under. Det är vad jag hört inte ovanligt att de jobbar 9-10 timmar varje dag i tung stadstrafik, där uppmärksamheten konstant måste vara på topp. När olyckan väl är framme är det mycket bekvämt för ansvariga att skjuta ifrån sig ansvaret och peka på en enskild förare när det kanske egentligen är ett arbetsmiljöproblem.

Nobina och Arriva har vunnit upphandlingar med för låga bud förut och kraftigt försämrat arbetsvillkoren: http://arbetet.se/2014/10/10/bussforare-gor-uppror-mot-stressen/
Senast redigerad av Weyoun9 2015-10-01 kl. 17:09.
Citera
2015-10-01, 18:25
Medlem
Snälla nån, så jävla blåsta du är!
Om ingen gör ansats att använda övergångsstället så kan man ju inte bromsa till krypfart vid varje jävla övergångsställe.

Tänk nu lite! Och inse att det är folk som du som får folk dödade i trafiken.

Som gångare måste du ju först kolla om det kommer en bil och sedan se så föraren har noterat dig och börjat sakta in.

Du kan ju inte bara gå längs med vägen och vända 90 grader med ryggen mot trafiken utan att titta och förvänta dig att bilisten anses som vållande till olyckan.

Det vilar även ett ansvar på gångtrafikanter gångtrafikanter!
När tror du bussarna skulle komma fram om de körde i 5 km/h?

Det där är ju lika grundläggande som att du kan inte bara köra för du har högerregeln på din sida, du måste ju ta ett ansvar!

Har du ens läst hur lagen är utformad?

PS. Jag brukar ta ansvar åt andra i trafiken och har aldrig krockat. Men det finns ju gränser för hur mycket jag kan göra.
Att hålla lagstadgad hastighet vid ett övergångsställe om ingen ska över är inget brott!

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du ska inte köra "i laglig hastighet" om du passerar ett övergångsställe med gångtrafikanter i närheten. Har du inget som helst folkvett eller?

Såvida hon inte bokstavligt talat kastat sig ut i vägen, så är det förarens fel. Det spelar ingen roll vad du tycker.

Jag har antagligen haft körkort längre än vad du har och är väl medveten om hur en bil beter sig vid olika väglag. Det är också därför som jag, till skillnad från en idiot, anpassar hastigheten till väglaget.

Man inte bara "kan" kräva att fordon ska kunna stanna för gångtrafikanter vid övergångsställen, det gör man redan. Klarar du inte att stanna så får du sluta köra bil.
Citera
2015-10-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind

Du kan ju inte bara gå längs med vägen och vända 90 grader med ryggen mot trafiken utan att titta och förvänta dig att bilisten anses som vållande till olyckan.

Att hålla lagstadgad hastighet vid ett övergångsställe om ingen ska över är inget brott!

Jo, så som lagen är utformad så anses du som förare skyldig att anpassa hastigheten och det innebär att om det går någon i närheten av ett övergångsställe så kan de tänkas passera.

I fallet som diskuteras så skulle vederbörande uppenbart passera och busschauffören är därför vållande. Sen kan han hävda stress, bländad av solen, full o rörigt i bussen etc. etc. spelar ingen roll, han är vållande och ansvarig.
Citera
2015-10-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weyoun9
Vet du hur stressigt förarna har det då? Jag säger inte att just denna föraren är oskyldig eftersom jag inte vet något om de specifika omständigheterna. Jag vet också att några förare kör som galningar i Malmö. Men innan man arresterar individer till vänster och höger så gäller det att ha koll på vilken stress chaufförerna faktiskt lever under. Det är vad jag hört inte ovanligt att de jobbar 9-10 timmar varje dag i tung stadstrafik, där uppmärksamheten konstant måste vara på topp. När olyckan väl är framme är det mycket bekvämt för ansvariga att skjuta ifrån sig ansvaret och peka på en enskild förare när det kanske egentligen är ett arbetsmiljöproblem.

Nobina och Arriva har vunnit upphandlingar med för låga bud förut och kraftigt försämrat arbetsvillkoren: http://arbetet.se/2014/10/10/bussforare-gor-uppror-mot-stressen/

Tycker det låter som en bra ide att chaufförerna en gång för alla tar itu med sin stress.

Det tar dock inte bort den enskildes ansvar vid en olycka. De borde istället se vad som händer vid en olycka, (personlig tragedi, ensam när kamratstödet är borta och körkortet indraget etc.) och sätta igång och jobba preventivt för en bättre situation. När olyckan väl har hänt är det försent, för alla!
Citera
2015-10-01, 21:54
Medlem
Tiwazs avatar
De bygger ju om/lägger ny väg vid den busstationen nu och de utmärkta övergångsställena finns inte längre (eller syns inte i alla fall). Jag passerar själv där varje dag och har själv noterat att det inte är helt tydligt hur man skall bete sig där nu. Det gäller att vara extra vaksam, se sig noga om och inte lita på att buss- och bilförare gör samma sak.
Citera
2015-10-01, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
De bygger ju om/lägger ny väg vid den busstationen nu och de utmärkta övergångsställena finns inte längre (eller syns inte i alla fall). Jag passerar själv där varje dag och har själv noterat att det inte är helt tydligt hur man skall bete sig där nu. Det gäller att vara extra vaksam, se sig noga om och inte lita på att buss- och bilförare gör samma sak.
Njae, det syns ganska tydligt ett övergångsställe på denna bilden
http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=477452

Det har dock varit mkt arbete vid den andra sidan av torget.
Citera
2015-10-01, 22:51
Medlem
Hegamons avatar
Ser ut som kvinnan gått ut i vägen och inte sett bussen. Ja, det är övergångsställe men det funkar inte om bussen kommer 20 meter från vänster sida i 50 km/h.
Citera
2015-10-02, 04:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz

Det aktuella övergångsstället har inte berörts av vägarbetet och är likadant som tidigare. Det du tänker på är de två som gränsar till Engelbrektsgatans förlängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in