Snälla nån, så jävla blåsta du är!
Om ingen gör ansats att använda övergångsstället så kan man ju inte bromsa till krypfart vid varje jävla övergångsställe.
Tänk nu lite! Och inse att det är folk som du som får folk dödade i trafiken.
Som gångare måste du ju först kolla om det kommer en bil och sedan se så föraren har noterat dig och börjat sakta in.
Du kan ju inte bara gå längs med vägen och vända 90 grader med ryggen mot trafiken utan att titta och förvänta dig att bilisten anses som vållande till olyckan.
Det vilar även ett ansvar på gångtrafikanter gångtrafikanter!
När tror du bussarna skulle komma fram om de körde i 5 km/h?
Det där är ju lika grundläggande som att du kan inte bara köra för du har högerregeln på din sida, du måste ju ta ett ansvar!
Har du ens läst hur lagen är utformad?
PS. Jag brukar ta ansvar åt andra i trafiken och har aldrig krockat. Men det finns ju gränser för hur mycket jag kan göra.
Att hålla lagstadgad hastighet vid ett övergångsställe om ingen ska över är inget brott!
Citat:
Ursprungligen postat av
CannonDorf
Du ska inte köra "i laglig hastighet" om du passerar ett övergångsställe med gångtrafikanter i närheten. Har du inget som helst folkvett eller?
Såvida hon inte bokstavligt talat kastat sig ut i vägen, så är det förarens fel. Det spelar ingen roll vad du tycker.
Jag har antagligen haft körkort längre än vad du har och är väl medveten om hur en bil beter sig vid olika väglag. Det är också därför som jag, till skillnad från en idiot, anpassar hastigheten till väglaget.
Man inte bara "kan" kräva att fordon ska kunna stanna för gångtrafikanter vid övergångsställen, det gör man redan. Klarar du inte att stanna så får du sluta köra bil.