Citat:
Ursprungligen postat av
UltraMind
Snälla nån, så jävla blåsta du är!
Om ingen gör ansats att använda övergångsstället så kan man ju inte bromsa till krypfart vid varje jävla övergångsställe.
Jo, det är precis det du måste göra, om någon befinner sig vid övergångsstället, enligt lag. Det är nog du som är "blåsta" är jag rädd.
Citat:
Ursprungligen postat av
UltraMind
Tänk nu lite! Och inse att det är folk som du som får folk dödade i trafiken.
Det är folk som
jag, som saktar in vid övergångsställen om det är folk i närheten, som får folk dödade i trafiken?

Har du slagit i skallen eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
UltraMind
Som gångare måste du ju först kolla om det kommer en bil och sedan se så föraren har noterat dig och börjat sakta in.
Nej, det måste man inte enligt lag. Alla vuxna med självbevarelsedrift gör däremot så.
Citat:
Ursprungligen postat av
UltraMind
Du kan ju inte bara gå längs med vägen och vända 90 grader med ryggen mot trafiken utan att titta och förvänta dig att bilisten anses som vållande till olyckan.
Jo, det kan jag därför att det är så. Har du så jävla dålig koll på trafikreglerna så får du fan sluta att köra bil.
Citat:
Ursprungligen postat av
UltraMind
Det vilar även ett ansvar på gångtrafikanter gångtrafikanter!
När tror du bussarna skulle komma fram om de körde i 5 km/h?
Ett moraliskt ansvar möjligtvis, men inte juridiskt. Det spelar ingen roll när bussarna kommer fram, du verkar ha oerhört svårt att förstå hur lagen är utformad.
Citat:
Ursprungligen postat av
UltraMind
Det där är ju lika grundläggande som att du kan inte bara köra för du har högerregeln på din sida, du måste ju ta ett ansvar!
Du ska kunna stanna för t ex utryckningsfordon, men blir du påkörd i vänstersidan av en vanlig bilist där högerregeln gäller så är det den andra bilistens fel 100% av gångerna. Det är svårt att tro att du ens har körkort faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
UltraMind
Har du ens läst hur lagen är utformad?
PS. Jag brukar ta ansvar åt andra i trafiken och har aldrig krockat. Men det finns ju gränser för hur mycket jag kan göra.
Att hålla lagstadgad hastighet vid ett övergångsställe om ingen ska över är inget brott!
Nej, jag har inte läst utformningen av det vi diskuterar i lag, därför att det står inte uttryckligen i lagtexten. Av den anledningen vet jag att du heller inte gjort det. Vad vi diskuterar framgår av förarbeten och praxis. Jag har däremot läst juridik, det har knappast du gjort.
Lagstadgad hastighet innebär inte att du får hålla den hastigheten i alla lägen. Det är den absolut högsta hastighet du får hålla på hela den vägsträckan. Hastigheten ska
alltid anpassas efter situationen. Det kan således mycket väl vara, och är ofta, ett trafikbrott att passera ett övergångsställe i t ex 50 km/h på en 50-sträcka.