Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-01, 15:36
Medlem
Hemul!
Citera
2015-10-01, 15:37
Medlem
Ratozs avatar
Svensk - Ett ord många idag tror betyder "någon som befinner sig i ett visst geografiskt område".
Citera
2015-10-01, 15:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Menar du att syren är samma sak som gredelin eller att det är samma sak som lila?
Rent språkligt/botaniskt är lila och syren samma sak, eftersom lila kommer av franskans lilac, som betyder (växten) syren.

Vad gäller färgordet skär är det fortfarande mitt normalord för färgen i fråga. När och där jag växte upp var ordet rosa något som bara mindre bildade kvinnor använde. (Mindre bildade män hade i allmänhet inget behov av att diskutera färgen alls. )

Hurpass ofta man använder ordet gatt beror på vad man sysslar med. För den som ägnar sig åt segling i skärgården är det ganska oundgängligt, andra har kanske betydligt mindre anledning att använda det.

Samma sak med spång - något annat ord för att beteckna företeelsen finns mig veterligt inte, utan hur mycket en enskild person använder det beror på hurpass mycket kontakt med spänger h*n har.

Rent allmänt kan ju ord försvinna dels för att företeelserna kommer ur bruk - som karduansmakare och sumprunkare - och dels för att de i betydelsen ersätts av andra ord, som när gredelin (och i någon mån violett) i samtiden ersätts av lila. De är två ganska olika fenomen, som det är värt att hålla isär, i all synnerhet som en företeelse inte behöver komma ur bruk för den ene, bara för att den har gjort det för den andre.
Citera
2015-10-01, 15:45
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Rent språkligt/botaniskt är lila och syren samma sak, eftersom lila kommer av franskans lilac, som betyder (växten) syren.

Vad gäller färgordet skär är det fortfarande mitt normalord för färgen i fråga. När och där jag växte upp var ordet rosa något som bara mindre bildade kvinnor använde. (Mindre bildade män hade i allmänhet inget behov av att diskutera färgen alls. )

Hurpass ofta man använder ordet gatt beror på vad man sysslar med. För den som ägnar sig åt segling i skärgården är det ganska oundgängligt, andra har kanske betydligt mindre anledning att använda det.

Samma sak med spång - något annat ord för att beteckna företeelsen finns mig veterligt inte, utan hur mycket en enskild person använder det beror på hurpass mycket kontakt med spänger h*n har.

Rent allmänt kan ju ord försvinna dels för att företeelserna kommer ur bruk - som karduansmakare och sumprunkare - och dels för att de i betydelsen ersätts av andra ord, som när gredelin (och i någon mån violett) i samtiden ersätts av lila. De är två ganska olika fenomen, som det är värt att hålla isär, i all synnerhet som en företeelse inte behöver komma ur bruk för den ene, bara för att den har gjort det för den andre.

För mig är det normalt att stöta på spångar, att däremot böja det spänger var sånt man gjorde för skojs skull i grupp när man var i 10-årsåldern.

När det gäller färger överlag så vore det förbannat mycket mer praktiskt om vi kunde hitta ord för dem som inte utgick från saker som varierar i färg. Syrener har ju inte samma nyans för jämnan liksom.
Men det är ju såklart förklarligt att det blivit så, har svårt att se något annat sätt man skulle kunna hitta namn på färger och nyanser. Men idag när vi har mer exakta sätt skulle det ju vara trevligt ifall de användes lite mer.
Citera
2015-10-01, 15:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Hemul!
Vi kan återuppliva det på Flashback - här finns det ju faktiskt användning för det. Den återkommande ifrågasättande frågan Källa? på forumet efterfrågar ju egentligen inte i första hand källan, utan påfordrar belägg, eller med andra ord just hemul, för påståendet.

(I dess ursprungliga icke-Tove Janssonska betydelse uttalas ordet med samma betoning som i vaken, inte med den ändelsebetoning som Jansson lånade från adjektivet ohemul.)
Citera
2015-10-01, 15:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Idioti i så fall. Lila kommer ju av utrikiska ord för just syren. Så färgen lila och färgen syren borde vara identiska.

Syren finns ju dock i ett flertal färger, Vit, Rosa (från ljus vit/rosa till nästan röd), Lila (från ljus nästan vit till riktigt mörka nyanser).
Dom lila/violetta varianterna finns dessutom i en mängd nyanser mellan blå/röd från nästan blåa sorter (främst bland dom ljusa) till mer röda med blå toner (främst bland dom mörkare).
Dom vita kan även i varierande grad ha antydan av grönt i färgen.

Just färgen "Syren" syftar oftast till den ljuslila syren som är väldigt vanligt förekommande.
Citera
2015-10-01, 15:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
För mig är det normalt att stöta på spångar, att däremot böja det spänger var sånt man gjorde för skojs skull i grupp när man var i 10-årsåldern.
Det kan så vara, men SAOB har fortfarande i sin artikel från 1985 spänger som huvudform för pluralis av spång. För mig är spångar en sorts grammatisk motsvarighet till läsuttal - alltså en form som man analogiskt gissar sig till när man inte vet vad det egentligen heter.

Citat:
När det gäller färger överlag så vore det förbannat mycket mer praktiskt om vi kunde hitta ord för dem som inte utgick från saker som varierar i färg. Syrener har ju inte samma nyans för jämnan liksom.
Men det är ju såklart förklarligt att det blivit så, har svårt att se något annat sätt man skulle kunna hitta namn på färger och nyanser. Men idag när vi har mer exakta sätt skulle det ju vara trevligt ifall de användes lite mer.
Tja, är man tillräckligt angelägen kan man ju använda PANTONE-koderna, som proffsen gör.
Citera
2015-10-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vetelev, kan inte påstå att jag nånsin hört denna
Lös ett par korsord i valfri damtidning och du lär garanterat stöta på det . Gammalt ord för vetelängd, alltså ett bakverk.
Citera
2015-10-01, 16:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tja, är man tillräckligt angelägen kan man ju använda PANTONE-koderna, som proffsen gör.

PANTONE, det är väl dom där färgkartorna man hittar bla i färghandeln och tygbutiken?
Citera
2015-10-01, 16:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Lös ett par korsord i valfri damtidning och du lär garanterat stöta på det . Gammalt ord för vetelängd, alltså ett bakverk.

Hmm, förklarar saken, läser aldrig damtidningar och dom kortsord jag löser är på engelska

Mormor mfl "bulltanter" i släkten sa alltid "fläta" om dom.
Citera
2015-10-01, 16:02
Medlem
Uphills avatar
Intressanta spörsmål!

När jag var liten (förskole- och lågstadieåldern) tog morsan med mig till VANFÖReanstalten för att jag skulle få personligt formade hålfotsinlägg (varför har jag aldrig förstått).
Detta var i Göteborg, tvärs över gatan från Sahlgrenska sjukhuset.

Finns det fortfarande personer som är vanföra?

(Senare har jag förstått att vanföreanstalterna skapades för att ta hand om barn som drabbats av polio/barnförlamning)
Citera
2015-10-01, 16:04
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Det kan så vara, men SAOB har fortfarande i sin artikel från 1985 spänger som huvudform för pluralis av spång. För mig är spångar en sorts grammatisk motsvarighet till läsuttal - alltså en form som man analogiskt gissar sig till när man inte vet vad det egentligen heter.

Jo, mitt språköra vill böja det spänger men det fick man höra (runt 1985) att det inte var korrekt.

Citat:

Tro mig, jag har försökt.
Men det finns två nackdelar med det. Dels är man i regel tvungen att först förklara vad PANTONE-färger är för något och då kommer man ju inte närmare att beskriva en färg direkt. Sen så faller PMS under upphovsrätten vilket gör att man inte kan använda det systemet fritt, något som känns som en rätt stor nackdel om det skulle bli en del av svenska språket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in