2015-10-01, 10:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Men kan man inte behandla honom när han är på gränsen till att bli riktigt dålig? Så han gång på gång måste återuppta sin hungerstrejk. Det blir ju nästan tortyr
Nope - i Norge är det en rättighet att få svälta ihjäl

Citat:
Anders Behring Breivik hotar att ta sitt liv i fängelset.
Ingen har rätt att stoppa honom.
– Genom vårdreformen 1989 stärktes patientens rättsställning väsentligen. Bland annat beslutades att hungerstrejk ska kunna pågå utan att vårdpersonal kan gripa in, säger juridikprofessorn Aslak Syse till norska Dagbladet i dag.
http://www.expressen.se/nyheter/inge...eiviks-strejk/
Citera
2015-10-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
IRA medlemmen Bobby Sands svälte sig till döds idet brittiska Mazefängelset och det tom 66 dagar av lidande.
Breivik verkar vara en effektiv person när han väl bestämmer sig för nåt, det ska inte behöva ta hela 66 dagar. Skippar han både mat och dryck fixar han det på en vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Jag betvivlar att anhöriga och andra som drabbats gråter om han svälter iväg och jag antar att dom norska myndigheterna bör vara glada nu då dom slipper ha honom i liv.
Undrar var den årliga notan landar för en plats på denna högsäkerhetsanstalt x 4? Kan tänka mig att norska skattebetalare jublar lite i smyg över svälthotet, men man ska nog inte ropa hej förrän bäcken slutat rinna..
Citera
2015-10-01, 11:42
Medlem
nån som vet ungefär hur mycket denna man har kostat norska staten?
Citera
2015-10-01, 11:47
Medlem
Anders Brevik tänker hungerstrejka - Media skriver....

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utr...mage=AAeZcMM|1

Anders Brevik skall alltså hungerstrejka. I protest mot vad han kallar '' Omänskliga förhållande'' i fängelset efter att nya regel har införts den 2 September 2015.

Vad är det för nya regel han protesterar emot?

Citat:
Om den terrordömde massmördaren Anders Behring Breivik gör allvar av sitt hot om att svälta sig till döds, så kan inte fängelset i Norge tvångsmata honom.

- Genom vårdreformen 1989 stärktes patientens rättsställning väsentligen. Bland annat beslutades att hungerstrejk ska kunna pågå utan att vårdpersonal kan gripa in, säger juridikprofessorn Aslak Syse till Dagbladet.

Anders Behring Breivik har hotat att svälta sig, i protest mot vad han kallar "omänskliga förhållanden" i fängelset efter att nya regler införts den 2 september 2015.

"Om inte 02/09/15-ändringarna tas tillbaka kommer jag att fortsätta hungerstrejka tills döden. Jag orkar inte mer", skriver han i ett brev till SVT.
Citera
2015-10-01, 11:51
Medlem
Tochtlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Självfallet kan man det. Jag anser inte att Breivik gjorde rätt som skjöt ihjäl en massa ungdomar, men ingen människa förtjänar att utsättas för den psykiska tortyr han nu tvingas genomgå. Norska staten utsätter honom för en serie rättsövergrepp.
Jag kan inte undgå tanken på att folk hade reagerat negativt om en, säg muslimsk terrorist dödat lika många och blivit illa behandlat i fängelset efteråt och hotat att svälta sig själv till döds. Då hade många, inte minst svenskar, gått ut och krävt förmildring av straffet och kanske även frigivning.
Citera
2015-10-01, 11:51
Medlem
VonFanderblads avatar
Anders verkar inte ha särskilt mycket självinsikt om han tror att hans hungerstrejkande kommer tas emot som Gandhis. Majoriteten tänker nog snarare "lika bra".
Citera
2015-10-01, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tochtli
Jag kan inte undgå tanken på att folk hade reagerat negativt om en, säg muslimsk terrorist dödat lika många och blivit illa behandlat i fängelset efteråt och hotat att svälta sig själv till döds. Då hade många, inte minst svenskar, gått ut och krävt förmildring av straffet och kanske även frigivning.
Gör svensken det för andra muslimska mördare som sitter inlåsta?
Citera
2015-10-01, 12:00
Medlem
Vad har detta med media att göra?
Citera
2015-10-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vad har detta med media att göra?

De norska reglerna kan ju ha tillkommit för att en hungerstrejk ska få en viss form av legitimitet? Att man inte har rätt att avbryta en strejk hur som helst, dvs sociala rättigheter.

Så nu ber Anders media att hoppa och då hoppar media.

Naturligtvis kommer man inte låta Anders svälta ihjäl. Hur skulle det se ut?
Citera
2015-10-01, 12:17
Medlem
Konstigt att han inte tagit bort sig själv redan.
Prognosen för ett bra liv ser ju mörk ut.
Citera
2015-10-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
De norska reglerna kan ju ha tillkommit för att en hungerstrejk ska få en viss form av legitimitet? Att man inte har rätt att avbryta en strejk hur som helst, dvs sociala rättigheter.

Så nu ber Anders media att hoppa och då hoppar media.

Naturligtvis kommer man inte låta Anders svälta ihjäl. Hur skulle det se ut?
Det verkar som om att de tillåter Anders att visst svälta ihjäl. Då man inte har rätt att tvångsmata någon, eller vad det nu stod.
Citera
2015-10-01, 12:22
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Sänd honom till Camp 22 i en vecka. Efter den veckan får vi se om Breivik forfarande anser att han lever under omänskliga förhållanden.
Citat:
Jag orkar inte mer
Snyft snyft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in