2015-09-29, 00:22
Medlem
Ställer frågan igen, så någon kan kanske vara vänlig att svara om de vet.

Någon som har erfarenhet/kunskap gällande La Roche Posays hudvårdsserie? Tror serien för normal/komb hy heter Effaclair nåt sånt.
Citera
2015-10-01, 02:37
Medlem
Psykotons avatar
Hej!

Är det någon annan här som gör sin egen hyaluronsyra-gel? Det är samma ämne som finns i fillers, typ Restylane, och naturligt i vår kropp, ögat, t.ex. Jag tål inte parfymer och annan skit i hudkrämer, så jag har gjort min egen gel (idag).

Hyaluronsyran med låg molekylärvikt går ner djupt i huden, men varianten med lite större molekyler, ungefär ~1 miljon Dalton, bildar en gel som passar för de yttre hudlagren och ger slutprodukten fin konsistens. Dest. vatten och glycerol är basen och metylparaben/fenoxietanol ger den hållbarhet.

Den har redan börjat att tjockna till en transparent gel, efter att ha varit "klumpig" i början. Ska testa den imorgon
Citera
2015-10-01, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Hej!

Är det någon annan här som gör sin egen hyaluronsyra-gel? Det är samma ämne som finns i fillers, typ Restylane, och naturligt i vår kropp, ögat, t.ex. Jag tål inte parfymer och annan skit i hudkrämer, så jag har gjort min egen gel (idag).

Hyaluronsyran med låg molekylärvikt går ner djupt i huden, men varianten med lite större molekyler, ungefär ~1 miljon Dalton, bildar en gel som passar för de yttre hudlagren och ger slutprodukten fin konsistens. Dest. vatten och glycerol är basen och metylparaben/fenoxietanol ger den hållbarhet.

Den har redan börjat att tjockna till en transparent gel, efter att ha varit "klumpig" i början. Ska testa den imorgon
Vad roligt! Vart köpte du alla ingredienser? Och varför ville du just ha hyaluronsyra när det redan finns 100-tals återfuktare på apoteket ? (vill inte låta dryg men undrar uppriktigt)
Citera
2015-10-01, 12:10
Medlem
Psykotons avatar
Tack Kortspelet ! .. Återfuktare på apoteket är inte lika effektiva som hyaluron, de har "Eucerin Hyaluron-filler" i sortimentet, men till ett högt pris och med sånt jag inte vill ha i.

Köpte hyaluronsyran från en säljare på tyska eBay, det går åt 1 gram till 100 ml vatten av den medelmolekylära sorten, men jag valde att blanda i 1 gram av den lågmolekylära också. Kostar 35 kr/gram ungefär. Köpte konserveringsmedlet av samma säljare, färdigblandat (Rokonsal MEP). Vattnet (Aqua purificata) och glycerol köpte jag på Apotea.

Öppnade kylen imorse och WOW den lite rinniga sörjan från igår har blivit en kristallklar, transparent gel Ska testa, återkommer med resultat !
Senast redigerad av Psykoton 2015-10-01 kl. 12:14.
Citera
2015-10-01, 16:16
Medlem
Planetarys avatar
Har varken torr eller fet/oljig hud, och har normalt sett typ inga finnar. Har däremot fått några nu, misstänker för jag har ätit ovanligt fet mat på senaste. Men iallafall, vi ponerar att apoteket är mitt enda alternativ, vad ska jag köpa för att bli av med dom snabbast möjligt?
Basiron eller? Vill helst inte köpa massa olika prylar.

Eller är såna här grejer bara förebyggande? Vill helst ha nåt som gör att de finnar jag har nu försvinner så snabbt som möjligt

Edit: Ska jag börja med 10% direkt? Tror inte jag har känslig hud, men har aldrig använt aknemedel innan.. Har aldrig så att säga behandlat huden över huvud taget annat än att jag tvättar ansiktet med samma duschtvål/kräm jag tvättar kroppen med en gång per dag.
Senast redigerad av Planetary 2015-10-01 kl. 16:23.
Citera
2015-10-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Köpte hyaluronsyran från en säljare på tyska eBay, det går åt 1 gram till 100 ml vatten av den medelmolekylära sorten, men jag valde att blanda i 1 gram av den lågmolekylära också. Kostar 35 kr/gram ungefär. Köpte konserveringsmedlet av samma säljare, färdigblandat (Rokonsal MEP). Vattnet (Aqua purificata) och glycerol köpte jag på Apotea.

Öppnade kylen imorse och WOW den lite rinniga sörjan från igår har blivit en kristallklar, transparent gel Ska testa, återkommer med resultat !
Gud vad spännande! Köpte du både den låg- och medelmolekylära hyaluronsyran från samma säljare?
Citat:
Ursprungligen postat av Planetary
Har varken torr eller fet/oljig hud, och har normalt sett typ inga finnar. Har däremot fått några nu, misstänker för jag har ätit ovanligt fet mat på senaste. Men iallafall, vi ponerar att apoteket är mitt enda alternativ, vad ska jag köpa för att bli av med dom snabbast möjligt?
Basiron eller? Vill helst inte köpa massa olika prylar.

Eller är såna här grejer bara förebyggande? Vill helst ha nåt som gör att de finnar jag har nu försvinner så snabbt som möjligt

Edit: Ska jag börja med 10% direkt? Tror inte jag har känslig hud, men har aldrig använt aknemedel innan.. Har aldrig så att säga behandlat huden över huvud taget annat än att jag tvättar ansiktet med samma duschtvål/kräm jag tvättar kroppen med en gång per dag.
Köp Basiron om du vill behandla aktiv akne. Den verkar inte förebyggande utan direkt. Och nej, du borde inte börja med 10% direkt. 5% verkar lika bra. Använder du 10% direkt kommer din hud antagligen bara bli irriterad och så kommer du fjälla hud.
Citera
2015-10-01, 20:54
Medlem
Planetarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Köp Basiron om du vill behandla aktiv akne. Den verkar inte förebyggande utan direkt. Och nej, du borde inte börja med 10% direkt. 5% verkar lika bra. Använder du 10% direkt kommer din hud antagligen bara bli irriterad och så kommer du fjälla hud.
Grymt, tack skaru ha. Nån speciell metod eller är det anvisningarna som gäller, dvs tvätta/rengör ansiktet, torka, applicera basiron på acnen innan man går och lägger sig?
Citera
2015-10-01, 21:31
Medlem
Citat:
Grymt, tack skaru ha. Nån speciell metod eller är det anvisningarna som gäller, dvs tvätta/rengör ansiktet, torka, applicera basiron på acnen innan man går och lägger sig?
Du kan smörja in dig med den innan du lägger dig. Området kommer antagligen vara torrt när du vaknar, så det är bra om du har något att återfukta med. Du bör tvätta området innan du smörjer in med Basiron.
Citera
2015-10-01, 23:05
Medlem
Planetarys avatar
Citat:
Du kan smörja in dig med den innan du lägger dig. Området kommer antagligen vara torrt när du vaknar, så det är bra om du har något att återfukta med. Du bör tvätta området innan du smörjer in med Basiron.
Okej. Ska jag ta på det efter att jag har "klämt" finnen i fråga eller ska finnen inte klämmas alls när man använder sånt här?
Citera
2015-10-02, 00:17
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Okej. Ska jag ta på det efter att jag har "klämt" finnen i fråga eller ska finnen inte klämmas alls när man använder sånt här?

Nej, även om det är frestande att klämma finnar så låt bli! Basiron i öppna sår är inget att rekommendera. Mycket bättre att låta krämen verka på oskadad hud, det kommer du vara glad över resten av livet ..inte kul med acneärr
Citera
2015-10-02, 00:20
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Gud vad spännande! Köpte du både den låg- och medelmolekylära hyaluronsyran från samma säljare?

Ja, han säljer färdiga paket med 1 gram av vardera. Han har också hyaluronsyra plus kollagen, och konserveringsmedlet som behövs. Det tog bara 4 dagar från att jag beställt tills brevet låg i lådan.

http://www.ebay.de/itm/NEU-1g-Ultra-niedermolekulare-Hyaluronsaure-SET-/250690265813?hash=item3a5e4de2d5

Testa vet jag
Citera
2015-10-04, 10:40
Medlem
Vilken spännande tråd!

Jag måste bara tipsa att gå över till helt naturlig hudvård. Hade själv problem med ganska grov acne, gick till hudläkaren och fick receptbelagd läkemedel mot acne och under tiden så började jag även använda naturlig hudvård eftersom att min hudläkare rekommenderade att testa det då jag har ganska känslig hy också. Så jag började använda Domina Elegans Universal Face cream, och sedan dess är min hy jätte fin Jag älskar verkligen det hudvårdsmärket, krämerna är väldigt lätta och absorberas snabbt och huden blir verkligen återfuktad och len.

Domina Elegans produkter innehåller en mängd olika naturliga vegetabiliska oljor som är både anti-inflamatoriska och återfuktande därmed passar de bra för hudproblem.

Så iallafall tycker det är värt att prova!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in