2015-09-30, 21:26
Medlem
Lever man på min onda rygg skall man inte ha sparande.
Det är sjukt att folk som får bidrag röker och är överviktiga och detta bevisar antingen, överskott av vad jag anser vara existensminimum eller så håller de på med fiffel/kriminalitet.
Existensminimum kan inte täcka tobaks kostnader då man skulle svälta ihjäl om det inte finns utrymme.
Citera
2015-09-30, 21:37
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det finns några andra sätt att dölja sparpengarna:

SpendOn som är ett anonymt MasterCard du fyller på hos Pressbyrån / 7Eleven men gäller bara 1 år och kostar 39 kr samt 1500 kr som högsta belopp.
Neteller som är en nätplånbok där man kan skaffa MasterCard kopplat till och går att fylla på med b.la Paysafecard som du köper anonymt hos flera kiosker för kontanter.
Skrill är liknande Neteller.

Om man vill investera pengar i räntefonder eller liknande, utan att soc ska kunna få vittring om det.
Hur ska man göra tro?

Ett alternativ e ju givetvis att öppna ett konto i någon annans namn. Men det kräver tillit och kan bli tråkigheter om nåt händer.

Har du några fräcka idéer?
Citera
2015-09-30, 21:39
Medlem
Citat:
Det finns några andra sätt att dölja sparpengarna:

SpendOn som är ett anonymt MasterCard du fyller på hos Pressbyrån / 7Eleven men gäller bara 1 år och kostar 39 kr samt 1500 kr som högsta belopp.
Neteller som är en nätplånbok där man kan skaffa MasterCard kopplat till och går att fylla på med b.la Paysafecard som du köper anonymt hos flera kiosker för kontanter.
Skrill är liknande Neteller.
Ha dom på en pokersida eller svs
Citera
2015-09-30, 21:42
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaNacksving
Äsch lägg av med att slänga skit på mig som faktiskt jobbar så att dom som behöver och dom som inte behöver bidrag får dom.

1. Ok
2. Jag vet att det finns människor i utsatta situationer som behöver bidrag INGET ont om dom!
3. Nehepp.

Och på frågeställningens så säger jag att det ska man ge fan i, antingen så får man för mycket bidrag eller så har man en inkomstkälla bredvid!

Do i make myself clear?

Snälla stick från tråden kom inte här med ditt ''Jag jobbar och betalar skatt'' Vet du vad? DET GÖR JAG MED!! Men sluta tro att folk tycker det är soft att leva på soc för det tycker ingen jag känner. Varför dom inte jobbar tänker du? Jo för att antingen så är dom straffade av myndigheten och har det svårt att få jobb eller så mår dom väldigt dåligt psykiskt hade du anställt en på ditt jobb som är psykiskt ostabil?
Citera
2015-09-30, 21:43
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1

Det stora problemet är en summa pengar undanstoppat som personen "förlorar" utebliven ränta på.

Jag försöker komma på ett simpelt sätt som personen i fråga skulle kunna investera pengarna i nån trygg räntefond eller liknande, utan risk att soc får reda på det och våldtar honom i stjärten så som många i denna tråd med nöje hade gjort.

En idé är att köpa guldtackor och spara, då de inte garanterat ökar i värde som vara men å andra sidan så är råvaror inte påverkat av inflation?

Har du några balla idéer ?
Citera
2015-09-30, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Snälla stick från tråden kom inte här med ditt ''Jag jobbar och betalar skatt'' Vet du vad? DET GÖR JAG MED!! Men sluta tro att folk tycker det är soft att leva på soc för det tycker ingen jag känner. Varför dom inte jobbar tänker du? Jo för att antingen så är dom straffade av myndigheten och har det svårt att få jobb eller så mår dom väldigt dåligt psykiskt hade du anställt en på ditt jobb som är psykiskt ostabil?

Varför ska jag sticka för, läs om min post igen.

DU kanske har svårt med läsförståelsen eller så är du bara för upprörd för att ta in....

Glömde, du kan vara i dum i huvudet också och tycka det är helt ok att folk med sparade cash lever på socbidrag!?!?
Senast redigerad av KaNacksving 2015-09-30 kl. 21:50.
Citera
2015-09-30, 21:49
Medlem
heinos avatar
Man kan leva ganska snålt även om man har existensminimum.
Du ska ju inte ha pengarna på samma konto som det dom sätter in bidraget på. Du kan ju ha dom som plus på ett kreditkort exv.
Senast redigerad av heino 2015-09-30 kl. 21:52.
Citera
2015-09-30, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Det stora problemet är en summa pengar undanstoppat som personen "förlorar" utebliven ränta på.

Jag försöker komma på ett simpelt sätt som personen i fråga skulle kunna investera pengarna i nån trygg räntefond eller liknande, utan risk att soc får reda på det och våldtar honom i stjärten så som många i denna tråd med nöje hade gjort.

En idé är att köpa guldtackor och spara, då de inte garanterat ökar i värde som vara men å andra sidan så är råvaror inte påverkat av inflation?

Har du några balla idéer ?

HAN SKA INTE HA NÅGRA PENGAR SPARADE när och om han ska söka socialbidrag!

Jag vet vad jag snackar om din jävla pajas, har själv levt på sparpengar när saker och ting gott åt helvete inte jättemycket men iaf 300k UTAN ATT SÖKA BIDRAG!
Senast redigerad av KaNacksving 2015-09-30 kl. 21:53.
Citera
2015-09-30, 21:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Om man vill investera pengar i räntefonder eller liknande, utan att soc ska kunna få vittring om det.
Hur ska man göra tro?

Ett alternativ e ju givetvis att öppna ett konto i någon annans namn. Men det kräver tillit och kan bli tråkigheter om nåt händer.

Har du några fräcka idéer?
Det kan funka eftersom soc bara kollar kontot som man har angett men behöver man fortfarande bidrag när deklarationen kommer så blir det problem för då syns fonderna där.
Bitcoins är också anonymt om man vill försöka vinna på kursen som är ganska svängig.
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Funkar också men kan bli problem när pengarna skall tas ut till sitt bankkonto om man använder samma som socialen får kontoutdrag för vill säga
Citera
2015-09-30, 21:59
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Man kan leva ganska snålt även om man har existensminimum.
Du ska ju inte ha pengarna på samma konto som det dom sätter in bidraget på. Du kan ju ha dom som plus på ett kreditkort exv.

Det är sant. Men i slutändan ifall man lever snålt och lyckas spara några hundra i månaden så kan man likaväl spara det ordentligt. Så har man en buffert ifall nåt händer.
Har du några idéer hur man kan göra? För det är nog ganska riskabelt att köpa trade:a på börsen. Om det kommer fram så är man rätt fucked.. XD
Citera
2015-09-30, 22:05
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Det är sjukt att folk som får bidrag röker och är överviktiga och detta bevisar antingen, överskott av vad jag anser vara existensminimum eller så håller de på med fiffel/kriminalitet.
I existensminimum ingår flera saker som t.ex kläder, mat, hygien m.m.
Har du bra kläder sedan tidigare, möjlighet att handla i billiga butiker där du bor eller fiska / jaga samt nöjer dig med någon billig tvål så kan det finnas ett litet utrymme till sparande vissa månader men alla har inte dessa möjligheter och resurser vilket gör att hela bidraget går åt istället.
Citera
2015-09-30, 22:06
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Det kan funka eftersom soc bara kollar kontot som man har angett men behöver man fortfarande bidrag när deklarationen kommer så blir det problem för då syns fonderna där.
Bitcoins är också anonymt om man vill försöka vinna på kursen som är ganska svängig.

Funkar också men kan bli problem när pengarna skall tas ut till sitt bankkonto om man använder samma som socialen får kontoutdrag för vill säga

Fan, kan man inte köpa värdepapper med kontanter på nåt sätt då? Jag känner mig fett rookie just nu. Men det känns ju logiskt att man skulle kunna göra det.

Typ köpa investor/Telia/Astrazeneca för 10.000 vardera sen bara chilla.

Sen när man får jobb kan man casha ut skiten , alternativt sälja det till nån man känner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in